Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen sisko ei kasva aikuiseksi

Vierailija
05.05.2022 |

Vuodatan tänne näkökulman miehen pikkusiskon käytökseen omaa ärsytystä lieventämään. Kyseeessä jo reilu 30 v nainen joka on edelleen isoveljen housunlahkeessa kiinni. Hän ei ole kypsästä iästään huolimatta aikuistunut vaan edelleen olettaa, että häntä esimerkiksi kutsutaan mukaan perhelomille (missä on vain perheeni) tai mihin tahansa muuhun tapahtumaan. Jos ei kysytä mukaan, alkaa uhriutuminen voi kunpa minulla olisi joku kenen kanssa mennä voi että kun mulla ei ole autoa, olisi niin kiva lähteä lomalle muuten. Kyseessä perheetön työssäkäyvä ihminen. Hän on täysin terve ja hänellä on paljon varallisuutte tehdä suunnitelmia itse. Häntä kutsutaan kyllä mukaan esim juhannuksenviettoon mökillemme, mutta esim autolomamatkat olemme halunneet pitää omalla porukallamme. Luonteeltaan hän on äärimmäisen pihi mikä on käynyt hyvin esiin esim noita mökkijuhlia järjestettäessä. En ensinnäkään haluaisi lähteä reissuun jonkun kanssa joka on niin äärimmäisen tarkka rahasta. Toisekseen se ei mielestäni ole miehen perheen tehtävä vastata toisen aikuisen ihmisen kesälomasuunnitelmista/hyvinvoinnista. Valitettavasti tässä näkyy tapa joka miehen perheen kulttuurissa edelleen näkyy. Pikkuprinsessa on aina saanut isoveljiensä ja isänsä huomion. Esimerkiksi pyysin tätä pikkusiskoa keittämään perunoita viime vuoden mökkijuhlissa. Tätä hän ei pystynyt itse tekemään vaan tarvitsi siihen mieheni apua jolla oli paljon muutakin tekemistä. Pyydettäessä häntä auttamaan jossain vaikka ruoanlaittoon liittyvässä hommassa hänelle on tärkeää saada siihen kannustusta veljliltään (esim pilkkoo tomaatit salaattiin ja ihastellen, pieteetil ja huomiota herättävästi asettelee niitä salaattikulhoon). Hänelle on myös tärkeää, että hänet huomioidaan ikään kuin mieheni olisi myös hänelle aviomies. Hän esim haluaa illan tullen mieheni fleecen lainaan, odottaa että mieheni tarjoilee hänelle juomia. Hän haluaa mieheltäni huomiota joka kieltämättä ärsyttää. Kiireiseessä lapsiperhearjessa miehelläni olisi tarpeeksi huomioitavaa perheessään ja puolisossaan, mutta tämä iso neiti haluaa myös oman osuutensa.

Ja mikä siinä onkin niin hermostuttavaa kun nainen haluaa samalla olla vähän äijä ja samalla olla sellainen herttainen pieni autettava prinsessa. Esim pikkusisko haluaa olla viimeisenä mukana veljesten kanssa saunassa, esiintyy keskusteluissa urheiluasiantuntijana vaikkei siitä mitään tiedä. Haluaa tavallaan tehdä pesäeron meihin muihin naisiin porukassa. Sitten seuraavassa sekunnissa halutaan että isoveikka opettaa saunan sytyttämisessä tai miten keitetään perunoita koska pikkusisko haluaa. Ei väliä että esim nuorempi sukupolvi, lapset, haluaisivat oppia.

Ja mikä siinäkin on, että kun tämä pikkusisko on esim meillä yötä, täytyy keikistellä pikkuisissa minisortseissa illat ja aamut pakarat vilkkuen. Tulee kyllä vahvasti sellainen tunne että silloin on liikaa naisia talossa.

Ja vielä mitä tulee luonteenpiirteisiin. Ihmisiä on erilaisia ja itse arvostan sellaista aitoutta ja reippautta. Otetaan oma elämä hallintaan, ei syyllistetä muita, ei uhriuduta. Ei esitetä pientä ja avutonta itselle sopivassa kohtaa. Mieheni ei millään näe tämän miehen siskon esityksen läpi.

Muilla samoja kokemuksia?

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap näet tilanteen jotenkin omituisesta näkökulmasta.

Vierailija
62/63 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskon käytös on erikoista. Perheen matkoille ei pidä ottaa mukaan tuollaista ihmistä enkä ottaisi, vaikka sisko olisi normaalikaan. Rajat perheessä ovat jostain syystä sekaisin ja sisko vaikuttaa ikäänsä huomattavasti epäkypsemmältä. Tuohon ei oikeastaan voi muuta sanoa kuin sen, että älä ota mukaan matkoille ja minimoi kanssakäyminen, jos ärsyttää.

Joissakin perheissä tosiaan on yksi "vauva", jonka käytös on poikkeavaa ja hyvin lapsenomaista. Jos joku muu saa huomiota, alkaa huomionhaku ja jos se ei tehoa, kiukuttelu. Perheenjäsenet eivät kuitenkaan itse huomaa tätä, minkä ulkopuolinen huomaa heti. 

Et maininnut mitään miehesi vanhemmista, miten he tähän suhtautuvat. Tuntemassani tapauksessa äiti puhuu lapsesta kuin hän olisi alaikäinen. Vaikka kyseessä on lähes kolmekymppinen. Sellaisesta suhteesta on vaikea itsenäistyä ja ehkä taustalla on myös todellisia vaikeuksia, kuten lapsen masennus tai jokin diagnoosi tai fyysinen sairaus, minkä vuoksi on omaksuttu vauvan rooli perheessä.

Sisko ei siis välttämättä tee noin sinua kiusatakseen tai pahassa tarkoituksessa. Se on hänen roolinsa perheessä ja ehkä muutenkin. Hänellä ei ole perhettä, hän pyrkii teidän lapseksenne sen sijaan. Miksi hän ei käy lomalla omien kavereiden kanssa, ilmeisesti yksinäisyyttä? Yksinäisyyttä ei kuitenkaan paranna se, että liimautuu lapsuudenperheeseensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen paljon ap saanut negatiivista palautetta. Kyllä minä ainakin ymmärsin ensilukemalla minkä tyyppisestä ihmisestä tuossa puhutaan, ja on aika raskasta oikeasti aikuisen ihmisen lapsenomainen huomionkipeys. T. Kokemusta on, ja ei, ei kyseessä miehen sisko tai kukaan muukaan jolle olisin "kateellinen"

Ehkä sen takia, kun hän kertoi sellaisia asioita, joista huokuu hänen olevan mustasukkainen miehen siskolle. Tietysti huomionhakuiset aikuiset ovat ärsyttäviä - oli ne sitten sukua tai ei, mutta esimerkiksi tuo saunomisen ja minishortseissa kulkemisen ottaminen esille kertoo jostain muusta, kuin pelkästä ärsytyksestä.

Saunomisesta on hyvin erilaisia näkemyksiä suomalaisilla. Itse en pidä normaalina, että oltaisiin veljet ja siskot samassa saunassa aikuisina - siis alasti. Käsitin, että AP:n tapauksessa on niin. Jotkut sitä harrastavat. Mutta entä kun muu naisväki menee eri vuorille, onko ok jos yksi menee miesten vuorolle. Olisiko ok, jos veljesten saunaan menisi myös joku vaimoista? Tai siskon kuviteltu mies menisi vaimojen kanssa saunaan. Hauttaisiko, kun kyseessähän on vain sukulainen, veljen vaimo? Joitakin haittaa, joitakin ei. Enemmistöä haitannee?Hyvä olisi toimia niin, ettei kenenkään rajoja rikota, kunnioittaen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi