Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vuosia jatkuneet kuukautishäiröt

Vierailija
04.05.2022 |

Olen 31-vuotias, nainen. Kuukautiseni alkoivat 11-vuotiaana. Minulla on ollut koko aikuisiän huomattavaa ylipainoa, mutta olen nyt mukana painonhallintaryhmässä.
En tupakoi enkä käytä päihteitä. Olen pääasiassa kasvissyöjä.
Kolesterolini, verenpaineeni, hemoglobiinini, paastosokerini ja kilpirauhasarvoni ovat aina olleet hyvät.
Ferritiinini on todella matala ja syön rautalisää. Lisäksi minulla on todella korkea prolaktiiniarvo ja maitovuotoa rinnoista vaihtelevasti.
Olen sairastanut nuorena klamydian.
En ole synnyttänyt, mutta minulla on takana ainakin yksi alkuraskauden keskenmeno kymmenen vuoden takaa.
Alavatsassani hävyn yläpuolella tuntuu kivuliaita, kiinteitä kyhmyjä. Sairastan ovulaatioajankohtaan liittyvää aurallista migreeniä.
Taustastani vielä sen verran että äidilläni ja äitini äidillä menopaussi on alkanut alle 35vuotiaana.
Kuukautiseni ovat olleet aina runsaat ja todella kivuliaat. Olen käyttänyt buranaa kivunlievitykseen jo vuosia tuloksetta. Vatsani ja suolistoni oireilee nykyään rajusti. Ripuloin päivittäin 5-10 kertaa. Usein ulostaminen aiheuttaa päivän kestävän verenvuodon emättimestä.
Kuukautisvuodon mukana irtoaa todella suuria, mustanpunaisia verihyytymiä. Hyytymiä voi tulla myös yhtäkkiä ns. vuodottomien päivien aikana.
Olen ollut vakituisessa suhteessa 5vuotta ilman ehkäisyä, enkä ole tiettävästi raskautunut tänä aikana.

Uusimpana oireena ovat invalidisoivat kivut luissa. Ennen pärjäsin kuukupilla ja yösiteillä arjesta vuotopäivinä, mutta
enää en voi käyttää kuukuppia, koska sen käyttö alkoi aiheuttaa kovaa lonkkaluihin ja alaselkään heijastelevaa kipua. Olen kuukautisten aikaan kipeänä rinnoista polviin.
Aiemmin olen kokenut lähes aina orgasmin jälkeen vihlovaa, ohimenevää kipua alavatsalla. Nyt kivut ovat voimistuneet ja yhdynnän jälkeen alkaa aina verenvuoto. Verenvuotoa ja vihlovaa kipua seksin aikana esiintyy myös ilman minkäänlaista penetraatiota, esim masturboidessa. Liukuvoiteen käytöllä ei ole vaikutusta asiaan.
Munasarjoja ultratessa ilmeni että toinen munadarjani on huomattavasti suurentunut ja toinen surkastunut. Munarakkulat ovat kiinnittyneet munasarjojen "takaseinään". En pääse lapsettomuustutkimuksiin ylipainoni vuoksi, enkä myöskään ole päässyt gynen tutkimuksiin.
Nyt vuotopäiviä on selkeästi kuukaudessa enemmän kuin vuodottomia päiviä. Tämänhetkinen kuukautisvuotoni alkoi 5viikkoa sitten yhdynnän jälkeen, vuoto ei ole lakannut siis viiden viikon aikana vaan hyytymiä ja veristä limaa tulee koko ajan.
Olen käynyt päivystyksessä josta sanottiin vain että mikäli vuoto muuttuu runsaammaksi tai kipu pahenee - pitää mennä päivystykseen.

Kuinka pääsen eteenpäin terveydenhoitopolussa? Kipu invalidisoi ja vuodot rajoittavat arkeani. Yhdyntöjen vältteleminen vaikuttaa parisuhteeseeni kielteisesti.koen ettei minua kuunnella eikä vaivojani oteta vakavasti. Olen nykyään usein masentunut tilanteeni vuoksi. Lisäksi olen kokenut kuormittavaa fyysistä väsymystä päivittäin teini-iästä saakka. Kokoaikainen väsymys vaikeuttaa painonalentamista.
En tiedä mitä tehdä.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi