Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulumuistosi ala-asteelta/koulusta?

Vierailija
04.05.2022 |

Kerro meille muisto, kouluajaltasi. Ei tarvitse kertoa paikkakuntaa tai koulua. Katsotaan, jakaako täällä joku saman muiston.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku yksi muisto koko kouluajalta??

Vierailija
2/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen. Jatkuva kiusaaminen .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun muistoni: olimme välitunnilla, jota seurasi liikuntatunti. Oli talvi ja me tytöt menimme koulun kentälle luistelemaan jo välkällä. Rupesimme pelaamaan jääkiekkoa luokkamme poikien kanssa. Vaikka välillä loppu ja liikuntatunti alkoi, antoi opettaja meidän jatkaa peliä koko tunnin ajan.

Emme pitäneet tuntia, jonka opettaja oli suunnitellut. Tämä oli aika tavatonta 80-luvun Suomessa.

Ap

Vierailija
4/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku yksi muisto koko kouluajalta??

Vaikka kaksikin 😀

Vierailija
5/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin luokan paras oppilas ja kuulemma ope ei kestänyt kun tein kaikki tehtävät pikaisesti ja oikein ja olin sitten kait tylsistynyt... heitti sitten minut ulos luokasta ja siellä käytävässä olen viettänyt eniten aikaa ensimmäisinä koulukuukausinani.. Joulusta isäni siirsi minut toiseen kouluun...

Seuraavan koulun ikävyyksistä en viitsi nyt mainita mutta siellä minut pantiin esittämään runo jossain kilpailussa vastoin tahtoani. Runo oli KALAJUTTU ja siihen kuului että runonlausunnan lopuksi minun piti sylkäistä niin pitkälle kun pystyin... INHOSIN TÄTÄ - EI SOPINUT MINULLE LAISINKAAN...

Sitten oli raittiuskilpakirjoitukset. Meidän piti lukea joku kirja joka kertoi afrikkalaisesta perheenisästä joka oli juoppo ja koko perhe kärsi. Minä kirjoitin, että mitä meidän tarttee lukea jostain afrikkalaisista juopoista kun niitä on täällä meillä ympärillämme vaikka kuinka paljon - ottakaa esimerkkinne täältä... VOITIN JONKUN PALKINNON... olin 8 vee... 

Tähän yhteyteen muistan että kävimme jossain afrikkalaisia esineitä täynnä olevassa lähetyssaarnaajamuseossa... en tykännyt siitä, että Afrikasta oli tuotu tänne heidän hienoja esineitään ja nyt ymmärrän että meillä kotonakaan ei tämmöistä afrikkalaisten riistoa ollenkaan hyväksytty... EI PIDÄ MENNÄ RIISTÄMÄÄN TOISTEN KULTTUURIA... Jos kertoisin mikä 'kotitaustani' on niin ette yhtään ihmettelisi vaikka tommoista riistoa ei oikeastaan tässä yhteiskunnassa olisi kenenkään muunkaan pitänyt hyväksyä. Miten paljon pahaa verrattuna hyvään ovat nämä lähetyssaarnaajat saaneetkaan aikaiseksi... Ja nyt on homman nimi se että jostain esimerkiksi Afrikasta pitäisi tulla tänne lähetyssaarnaajia jotta tämä maa ei muuttuisi täydelliseksi kulttuurittomaksi PAKANAMAAKSI... ateistien maahan tämä jo on - sitä ei tule enää kieltäminen! 

Vierailija
6/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jokin konkreettinen muisto. Kovin vähän mitään muistoja. Yläkoulu, aika ankea rakennus, opettajien asuntorakennus pihan toisella puolella. Moni opettaja näytti välitunnillakin kipaisevan kotiinsa käymään. Koulussa oli monta pariskuntaa töissä. Muistan kerrankin kun opemies piti kättään opevaimonsa vyötäröllä. Aika intiimi tilanne ja katselijasta kiusallinen.

Vierailija
7/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työlästä luettavaa

Vierailija
8/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvaa kiusaamista. Joutseno. Vieläköhän on sama meininki. Nythän siellä on se uusi jättikoulu.

Vierailija
9/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 6. luokalla kun meidän opettaja vei meidän koko luokan koulun liikuntasaliin katsomaan telkkarista

Neuvostoliiton presidentin Leoonid Brezhnevin hautajaisia. Elettiinkö vähän neuvosto-Suomessa 80-luvun alussa!

Vierailija
10/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin luokan paras oppilas ja kuulemma ope ei kestänyt kun tein kaikki tehtävät pikaisesti ja oikein ja olin sitten kait tylsistynyt... heitti sitten minut ulos luokasta ja siellä käytävässä olen viettänyt eniten aikaa ensimmäisinä koulukuukausinani.. Joulusta isäni siirsi minut toiseen kouluun...

Seuraavan koulun ikävyyksistä en viitsi nyt mainita mutta siellä minut pantiin esittämään runo jossain kilpailussa vastoin tahtoani. Runo oli KALAJUTTU ja siihen kuului että runonlausunnan lopuksi minun piti sylkäistä niin pitkälle kun pystyin... INHOSIN TÄTÄ - EI SOPINUT MINULLE LAISINKAAN...

Sitten oli raittiuskilpakirjoitukset. Meidän piti lukea joku kirja joka kertoi afrikkalaisesta perheenisästä joka oli juoppo ja koko perhe kärsi. Minä kirjoitin, että mitä meidän tarttee lukea jostain afrikkalaisista juopoista kun niitä on täällä meillä ympärillämme vaikka kuinka paljon - ottakaa esimerkkinne täältä... VOITIN JONKUN PALKINNON... olin 8 vee... 

Tähän yhteyteen muistan että kävimme jossain afrikkalaisia esineitä täynnä olevassa lähetyssaarnaajamuseossa... en tykännyt siitä, että Afrikasta oli tuotu tänne heidän hienoja esineitään ja nyt ymmärrän että meillä kotonakaan ei tämmöistä afrikkalaisten riistoa ollenkaan hyväksytty... EI PIDÄ MENNÄ RIISTÄMÄÄN TOISTEN KULTTUURIA... Jos kertoisin mikä 'kotitaustani' on niin ette yhtään ihmettelisi vaikka tommoista riistoa ei oikeastaan tässä yhteiskunnassa olisi kenenkään muunkaan pitänyt hyväksyä. Miten paljon pahaa verrattuna hyvään ovat nämä lähetyssaarnaajat saaneetkaan aikaiseksi... Ja nyt on homman nimi se että jostain esimerkiksi Afrikasta pitäisi tulla tänne lähetyssaarnaajia jotta tämä maa ei muuttuisi täydelliseksi kulttuurittomaksi PAKANAMAAKSI... ateistien maahan tämä jo on - sitä ei tule enää kieltäminen! 

Erittäin MIELENKIINTOINEN.. kirjoitustyyli

Vierailija
11/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä koulussa vessoissa ei ollut ovia ollenkaan, rivi pyttyjä ja seinät välissä. Kaikki halus aina sinne viimeiseen loossiin . Onneksi en ollut vielä murkkuiässä ,kiva vaikka menkkojen aikaan semmonen avotila.

Vierailija
12/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ekana tuli mieleen muisto jostain tokalta tai kolmannelta. Tuli paljon paljon lunta eräänä talvena, joten kerran innostuttiin välitunnilla isolla porukalla, opettajat  mukaan luettuna, tekemään valtavia lumipalloja. Ne olivat aikuisen ihmisen kokoisia :D Muistelen että ainakin kolme tai neljä valtavaa palloa pyöriteltiin kasaan.

Vierailija
13/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisessä koulussa vessoissa ei ollut ovia ollenkaan, rivi pyttyjä ja seinät välissä. Kaikki halus aina sinne viimeiseen loossiin . Onneksi en ollut vielä murkkuiässä ,kiva vaikka menkkojen aikaan semmonen avotila.

Hyi hitsi.

Vierailija
14/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä on muistoja koulusta. Harmi kun mitään unohduspillereitä ei ole olemassa.

Vierailija
15/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelattiin pesäpalloa ja minä olin hyvä siinä, nii 

Vierailija
16/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja pakotti syömään maksalaatikkoa lautaset tyhjäksi, vaikka yökittiin ja aikaa meni kauhean kauan. Armoa saatiin vasta kun mun kaveri alkoi oksentaa.

Vierailija
17/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran vuodessa luokkaretki. Lisäksi oli joskus muitakin retkiä. Se oli kivaa. Koulun ruokalassa kaikki saivat paperipussin missä oli eväät: sämpylä, pätkä lenkkimakkaraa, omena ja appelsiinimehu. Monella oli myös mukana jotain hyvää, kuten suklaapatukka.

Retket olivat johonkin kohtuullisen lähelle, kuten Tuusulanjärven taiteilija-alueelle.

Vierailija
18/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen muistoni on koulusta myöhästyminen. Isoveljeni oli nukkunut poniin ja kyyditsi sitten minua tarakalla. Juoksin loppumatkan koululta toiselle. Voi sitä pelon määrää ja opettaja toteaa: Ei se mitään, mene paikallesi.

Seuraava muisto samalta syksyltä on perunoiden hakeminen koulun talonmieheltä. Kato vei perunat tältä alueelta ja koululle toimitettiin perunoita, joita saa hakea pieniä määriä. 

Toisen luokan muistoja ovat esiintymiset juhlissa - runo unohtui, kun laastari jäi pois, runossa kerrottiin otsassa olevasta haavasta. Toisella luokalla sain luvan lainata kirjoja aikuisten puolelta, pienen kirjaston lasten kirjat olin lukenut siihen mennessä. Ensimmäinen kirjani oli Kumpujen yöstä. Vieläkin suunnittelen sen ostamista omaksi, mutta en suosittele sitä siltikään noin nuorelle.

Kolmanteen luokkaa liittyy kokemus ihmisten arvottamisesta kotiolojen mukaan, se näkyi esim. käsitöissä, köyhimpien perheiden lapset tekivät useamman tyynyliinan, varakkaampien perheiden lapset ompelivat koruompelua jne. Kokemus/käsitys siitä, että matematiikka voi olla vaikeaa - opettajamme tarkisti laskun vastauksen kirjasta. Yhteen tehtävään sain yli 20 väärinmerkkiä, eikä opettaja ymmärtänyt selitystäni, miksi sain sen vastauksen, minkä sain. Yläluokan opettaja laski välitunnilla laskun. Sen jälkeen minulle annettiin matematiikkaan lisätehtäviä tai opetin toisia.

Vierailija
19/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihtokilpailupäivät. Aamusta käveltiin sukset olalla pellolle. Sinne hiihdettiin ensin latu, sen jälkeen kilpailtiin. Opettaja otti aikaa. Ruokalassa jaettiin teräsmukit kuumaa mehua. Palkinnot - kuulakärkikynä ja terotin - jaettiin kevätjuhlassa.

Hiihtokisoja oli ekasta luokasta alkaen.

Vierailija
20/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katottiin open kanssa tunnilla Val di Fiemmen MM-hiihtoja koko luokka pienessä tv-huoneessa. Silloin hiihti mm. Pirkko Maeaettae.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi