Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusi talo, asunnossa ei väliovea ja kaikki äänet kuuluu!

Vierailija
04.05.2022 |

käytävästä sisälle asuntoon ja vastaavasti asunnoista käytävälle (esim. itse kuulee naapurien puheet täysin selvästi jos sattuu olemaan käytävässä oven takana).

Ärsyttää tosi paljon käytävästä asuntoon tulevat äänet, etenkin kun koira reagoi niihin herkästi haukkumalla. Vanhoissa asunnoissa on ollut ulko-oven lisäksi aina väliovi, ja se vaimentaa kyllä hirmuisesti ääniä.

En ymmärrä miksi on tehty tälläinen suunnittelun aivopieru. Miten tätä voisi edes korjata? Mietin jos virittäis jonkun paksun peiton jo ulko-oven eteen tms.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttu vuosi 40-luvulla rakennetussa talossa. Korkeat huoneet ja leveät Ikkunalaudat ja sitä rataa. Seinänaapurin yskä ja pierutkin kuuluvat seinän läpi ja herään herätyskelloonsa joka aamu. Teen kotona töitä ja tulee joskus sellainen olo että olen naapurin kanssa samassa tilassa vaikka välillämme on seinä. Jos yläkerrassa joku kävelee se kuuluu sellaisena jumalattomana töminänä. Käytävän äänet kuuluvat ovi kiinni yhtä hyvin kuin ovi täysin auki. Vuokrakin nousi niin muutetaan pois, vaikka mun lapset on jo isoja ja suht rauhallista elämää elämme, uskon että olemme muille häiriöksi klo 7-22 vielä enemmän kuin he meille. Tulevassa asunnossa on kunnon väliovi, vain yhden seinän takana naapuri ja kaikuvasta rappukäytävästä on palo-ovesta käynti varsinaisille käytäville joilla tuntui olevan todella hiljaista kun kävin asuntoa katsomassa. Olen toiveikas ettei tartte ainakaan töitään keskeyttää enää kun naapuri runkkaa ja vinkuu keskellä päivää. Olen jaksanut alkuvuoden vain sillä tiedolla että pian pääsee pois.

Vierailija
22/49 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaamalla löytyy ääntä eristäviä/ vaimentavia kankaita ja verhoja.

Tehty siis ihan äänen vaimennusta varten. Eivät ole ihan halpoja, mutta ei ne miljooniakaan maksa.

Sellaisen kun ripustaa tankoon oven eteen, niin tilanne paranee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisäoven karmeineen ja asennuksineen voi kaikki halukkaat tilata oviliikkeestä. Kysy kuitenkin isännöitsijältä lupa. Jos asunto ei ole oma vaan vuokrattu, joudut neuvottelemaan vuokranantajan kanssa.

Katsopas kun rakennusyhtiöiden tarkoitus on tuottaa osakkeenomistajilleen voittoa, niin turhuudet on karsittu. 

Väliovea ei enää rakennusmääräysten mukaan asennetta PALOTURVALLISUUSSYISTÄ!

Se nimittäin on melkoinen alipaine, jonka tulipalo tekee. Siinä ei pysty vetämään väliovea auki, ei vaikka se olisi jäänyt rakoselleenkin.

Siinä voi sitten punnita asiat.

Vierailija
24/49 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevyt sisäovi eristää ääniä rapusta huoneistoon, mutta palotilanteessa ovi voi olla turvallisuusriski. Vuosi sitten voimaan astuneen asetusmuutoksen mukaan uusissa kerrostaloissa asunnon ovi ei saa enää avautua sisäänpäin. (15.1.2019)

https://www.kiinteistolehti.fi/kerrostalohuoneiston-valiovi-voi-olla-pa…

Vierailija
25/49 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa joku sivusto jolle kerättäisiin tietoa eri osoitteiden perusteella talojen äänieristyksestä. Sieltä voisi lukea asukkaiden kokemuksia. Vaikuttaisi suuresti asunnon valintaan. Esimerkiksi isot vuokrafirmat eivät kerro asukkaille vuokratessa että on tulossa remontteja. Se on laillista mikäli remontin ajankohtaa ei ole lyöty lukkoon. Joskus asuin isossa kerrostalossa jossa juttelin pihalla uusien naapureiden kanssa että tänä vuonna alkaa se hissiremontti, että tuleekohan neljässä kuukaudessa valmiiksi. He asuivat 5. kerroksessa ja rouva oli raskaana. He olivat aivan järkyttyneitä ja muuttivatkin pois seuraavassa kuussa. Remontti alkoi juuri ennen kun ehtivät muuttaa. Tosi hyvin meni sekin sitten.

Vierailija
26/49 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos väliovi olisi noin hengenvaarallinen niin eikö ne pitäisi poistaa kaikista asunnoista?

Vierailija
27/49 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä on käyty kattoo asuntoo ennen muuttoa? Vaikka kaverin kanssa. - Hei kato, väliovi puuttuu. Mene sinä hyppimään käytävälle, niin minä kuuntelen kuuluuko asuntoon mitään. - Joo, kuulu tosi hyvin. En siis muuta tänne.

Vierailija
28/49 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisäoven karmeineen ja asennuksineen voi kaikki halukkaat tilata oviliikkeestä. Kysy kuitenkin isännöitsijältä lupa. Jos asunto ei ole oma vaan vuokrattu, joudut neuvottelemaan vuokranantajan kanssa.

Katsopas kun rakennusyhtiöiden tarkoitus on tuottaa osakkeenomistajilleen voittoa, niin turhuudet on karsittu. 

väliovista luovuttiin paloturvallisuuden takia.

Vierailija
29/49 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sitä on käyty kattoo asuntoo ennen muuttoa? Vaikka kaverin kanssa. - Hei kato, väliovi puuttuu. Mene sinä hyppimään käytävälle, niin minä kuuntelen kuuluuko asuntoon mitään. - Joo, kuulu tosi hyvin. En siis muuta tänne.

No kuule nää uudiskohteet varataan aika paljon ennenku pääsee katsomaan itse asuntoa sehän oli vasta rakennusvaiheessa kun jo tehtiin sopparit. Liekö ollut ees ulko-ovet paikoillaan vielä silloin

Vierailija
30/49 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palopykälät kieltävät nykyään väliovien rakentamisen.

Omin luvin voi toki laittaa.

Tai sitten verho oven eteen raskaimmasta verhokankaasta mitä löydät, luokkaa untuvatäkki.

samoin palopykälät kieltää olohuoneessa hiiligrillaamisen. mutta omin luvin toki voi niin tehdä.

Vierailija
31/49 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kammottavaa. Meidän taloyhtiössä (2014 rak) kuuluu väliovesta huolimatta ja tuoksut tulevat käytävästä, käytävä tunkkainen. Talojen suunnittelu voisi mennä parempaan suuntaan.

Pistä tiivisteet molempiin oviin ja katso karmilistojen taakse että kaikki raot on tukittu uretaanilla.

Tosin sitten ovesi on juuri paloturvaintoilojoiden kauhistelemaa mallia.

Sisemmän oven voi myös vaihtaa paremmin vaimentavaan raskaampaan versioon, jos nykyinen on pahvikennoa.

Kiitos. Juu on kauhisteltavaa mallia, postiluukusta pääsee käytävän ilmaa sisään myös ja välioven läpi. Toisaalta joku päivä muutto, jos löytyy asunto. Ulko-ovi on puinen ovi, mutta puu ei ole aina täysin suora, reunoissa rakoja. Ääni käytävältä tulee kyllä muualta kuin raoista, eli jotenkin vaan ovien läpi, ei ole siis äänieristyksiä.

Vierailija
32/49 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palopykälät kieltävät nykyään väliovien rakentamisen.

Eikä :o Jo on taas aikoihin eletty. Eikös ovet nimenomaan estä palojen leviämistä.

ongelmat syntyi joka asunnosta poistuessa tai palokunnan tullessa en tiedä mutta pätevä turvallisuuteen liittyvä syy siihen on.

Vierailija
33/49 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuule nää uudiskohteet varataan aika paljon ennenku pääsee katsomaan itse asuntoa sehän oli vasta rakennusvaiheessa kun jo tehtiin sopparit. Liekö ollut ees ulko-ovet paikoillaan vielä silloin

Miksi pitää ottaa sitten sika säkissä näkemättä sitä?

Vierailija
34/49 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maz kirjoitti:

Mulla kuuluu vessassa putkien kautta ku naapurin akka käkättää jokapäivä...

Kuka helvtti jakssaa päivästä toisee :7

vai olisiko kuitenki ilmastointi kanavan kautta?

Vierailija
35/49 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisyys on varakkaiden omakotiasujien erityisoikeus.

Vierailija
36/49 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisyys on varakkaiden omakotiasujien erityisoikeus.

Ei tarvitse omakotitaloa kun asuu koko kerroksen asunnossa vanhassa kivitalossa, mutta oikeassa olet, varakkaiden luksusta. Me muut kuunnellaan toistemme tappeluja, pieruja, vessa-asiointeja, puhelinkeskusteluja ja tiedetään milloin naapuri käy röökillä tai lähtee töihin ja milloin se on kipeä tai saa vieraita.

Vierailija
37/49 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta luhtitaloon tai rivariin. Niissä ei ole rappukäytäviä mistä kantautuisi melua.

Vierailija
38/49 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta, eikös sitä sanota että kerrostalossa tulipalon syttyessä, et saa käytävään lähteä edes. Vaan pitää odottaa asunnossa tai poistua esim parvekkeelle.

Vierailija
39/49 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta, eikös sitä sanota että kerrostalossa tulipalon syttyessä, et saa käytävään lähteä edes. Vaan pitää odottaa asunnossa tai poistua esim parvekkeelle.

kyllä minä poistun asunnostani kun se on tulessa enkä jää ketään odottelee. siinä vaiheessa olisi suotavaa että ovet myös aukenee paetessa.

Vierailija
40/49 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri laittoi paksun verhon siihen.