Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi keskituloisista aina puhutaan, että pitävät vaan kulisseja pystyssä?

Vierailija
04.05.2022 |

Mitä tällä halutaan sanoa?

Pohdin tässä vain, että hyvin harvalla suomalaisella on varaa ostaa velattomaksi pientäkään omakotitaloa. Autokin on usein otettava jonkinlaisella osamaksulla. Miten vähävaraisen elämä on aidompaa, tai varakkaan, mutta keskituloinen pitää yllä kulisseja.

(Viittaan useampaan täällä lähipäivinä käytyihin keskusteluihin).

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulissit on ihan jotain muuta kuin keskituloisen arki.

Tuskin kukaan väittää esim ostaneensa asuntoaan käteisellä ilman isoja perintöjä, eiköhän jokaisella ole esim asuntolainaa jossain vaiheessa. Ei se ole salaisuus eikä kulissi. 

Meillä on talo (velaton jo), kakkosasunto (vähän velkaa vielä), 2 liisattua autoa. Rahat riittää omaan elämään oikein hyvin, ei tarvitse teeskennellä. Kaikki on oikein hyvin juuri tällä hetkellä, huomisesta en tiedä. Muistisairas anoppikin asuu kotonaan eikä kellarissamme (mitä ei edes ole)

Vierailija
22/58 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex syytti minua aina kulissien ylläpidosta kun en riidan jälkeen ollut naamanorsunvttlla anoppilassa vaan olin oma itseni, iloinen kun voin tavata mukavia ihmisiä, istua valmiiseen ruokapöytään ja appi vielä leikki lasten kanssa.

Sitten kesken iloisen yhdessä olon ex voi täräyttää, että nyt niin esitetään, että kaikki on hyvin vaikka kotona mäkätetään, kyllä käytiin kiivassanaista keskustelua voisiko aikuinen mies viimeinkin opetella katsomaan onko 5v vaatteet siistit kun lähdetään ovesta.

No appivanhemmat ovat yhä minunkin elämässäni, mies ei, kai ne kulissit sitten kaatuivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velkamielessä kulisseina voisi olla, että ostaisin selvästi kalliimman asunnon ja auton kuni mihin minulla on varaa. Perusrivari lähiössä vs. uusi asunto lähempänä keskustaa. 5-10 vuotta vanha Toyota vs. Tesla. 

Miten sinä voit hankkia jotain mihin sinulla ei ole varaa vai tarkoitatko tilanetta, missä joku saa lainaa keskusta-asuntoon ja Teslaan ja sitten velat menee ulosottoon? 

Jos laskee muun kulutuksen huonosti, niin helpostihan käy ettei olekaan varaa lainojen maksuun tai elämäntilanne muuttuu. Työttömyys tai lapsen saaminen aiheuttaa oman vaikutuksensa tuloihin. Kulissia sitten pidetään yllä, sen sijaan että mukautettaisiin kulut muuttuneeseen tilanteeseen. 

Vierailija
24/58 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut että ne kulissit ovat vähän liian kalliit tulotasoon nähden ja kaatuvat pienestä tulon menetyksestä eli kaikki menee mitä tulee ja viikko ennen tilipäivänä eletään luottokortilla, mieluummin kuin näkkileivällä.

Vierailija
25/58 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee kulissien ylläpidosta mieleen lähinnä se, että esitetään että kaikki on hyvin ja elämä ihanaa vaikka lapset tappelee, koira ei ole oppinut koskaan sisäsiistiksi, mies juoksee vieraissa ja muistisairas anoppi asuu kellarissa.

Tämä. Tätä kulissia pidetään yllä puheissa ja sosiaalisessa mediassa etenkin. #munperhe blaa blaa. Mitä enemmän tällaisia postauksia kys henkilöllä on, sitä suuremmalla todennäköisyydellä ukko juoksee vieraissa minkä ehtii.

Vierailija
26/58 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velkamielessä kulisseina voisi olla, että ostaisin selvästi kalliimman asunnon ja auton kuni mihin minulla on varaa. Perusrivari lähiössä vs. uusi asunto lähempänä keskustaa. 5-10 vuotta vanha Toyota vs. Tesla. 

Miten sinä voit hankkia jotain mihin sinulla ei ole varaa vai tarkoitatko tilanetta, missä joku saa lainaa keskusta-asuntoon ja Teslaan ja sitten velat menee ulosottoon? 

Jos laskee muun kulutuksen huonosti, niin helpostihan käy ettei olekaan varaa lainojen maksuun tai elämäntilanne muuttuu. Työttömyys tai lapsen saaminen aiheuttaa oman vaikutuksensa tuloihin. Kulissia sitten pidetään yllä, sen sijaan että mukautettaisiin kulut muuttuneeseen tilanteeseen. 

Millä tahansa kulutustasoilla elämäntilanteen muutos voi johtaa maksuvaikeuksiin. Pointti tässä on enemmän se, että pidetäänkö Teslasta ja asunnosta kiinni sen takia, että oletetaan jonkun olevan kiinnostuneita niistä vai muista syistä. 

Esim. muuttaminen on usein raskasta varsinkin lapsiperhevaiheessa ja usein ihmisillä on tapana uskoa, että tilanne paranee. Joten en kutsuisi kulssiksi. 

Vierailija
27/58 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhutaan rahasta, niin mielestäni sellainen kulissien pito näkyy siinä, että on kaksi todella uutta ja kallista autoa, paljut ja lomat, vaikka molemmat vanhemmista duunareita pienellä palkalla, eli näkyy että eletään yli varojen. Lapsilla viimeisintä uutta kallista vaatetta ja välinettä jne. Eli luodaan tavallaan kuvaa keskiluokkaisuudesta tai varakkuudesta, vaikka kaikki näkee ettei sitä ole. Nämä samat ihmiset on niitä, jotka valittaa ettei palkka riitä ja on niin tiukkaa, no miksiköhän? 

Vierailija
28/58 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Otan tuloihini nähden sopivan asuntolainan. En niin paljoa kuin pankki myöntäisi, koska haluan asuntovelallisenakin nauttia elämästäni ainakin jossain määrin. Ostan isomman asunnon tavalliselta asuinalueelta enkä pienempää hienolta asuntoalueelta.  Luottokortilla maksan ulkomaanmatkani, mutta välittömästi, kun olen netissä maksanut lennot ja hotellit, menen verkkopankkiin ja maksan saman summan luottokortilleni. Maksan luottokortilla vain siksi, että näin mulla on parempi turva, jos esim lentoyhtiö meneekin konkkaan tms. Ostan kaupasta ruokaa eikä mun ole pakko katsoa kilohintoja, jos en halua. Shamppanjaan, kaviaariin ja hanhenmaksaan mulla ei kuitenkaan ole - ainakaan kovin usein - varaa. Mulle kelpaa hyvin halvempi kuohuviini, mäti ja vaikka Pirkan maksapasteija. En osta merkkivaatteita näyttääkseni varakkaalta, mutta satsaan kuitenkin laatuun. Varsinkin kengissä. Kotini sisustuksesta löytyy niin Ikeaa kuin Lundiaakin. Löytyy yksi anttiikkituolikin. 90% kotini sisustuksesta on kuitenkin saatu tai ostettu joltain käytettynä. En omista autoa, koska asun pääkaupunkiseudulla. Pystyn säästämään ja sijoittamaan, vaikka makselenkin asuntolainaani. Somessa jaan elämästäni yhden otoksen valokuvia, jotka aika usein on surkuhupaisia, ja kerron arjen juttuja, joista itsekin usein kuvaan sanalla "päiväni sketsihahmona". Kerran otin valokuvan remontoidusta keittiöstäni ja kuvan alareunassa näkyi koiran takapuoli. Ystävilläni on hauskaa, kun toteavat, ettei minullakaan aina kaikki mene kuin Strömsössä

2. Otan pankista niin paljon asuntolainaa kuin pankki ikinä suostuu myöntämään. Haluan ehdottomasti asunnon hienolta asuinalueelta. Tyydyn siis ennemmin pienempään asuntoon kuin tavisten asuinalueeseen. Käytän luottokorttini aina tappiin asti ja lyhennän luottokorttivelkaani vain tietyn summan kuukaudessa. Minulla on muitakin kulutusluottoja. Kaupassa joudun katsomaan kilohintoja ja laskemaan, mihin ruokiin mulla on varaa. Mutta kun tulee vieraita, tietenkin pitää olla shamppanjaa, kaviaaria ja hanhenmaksaa. Vaikka se tarkoittaakin, että seuraavan viikon syön veteen keitettyä kaurapuuroa. Ostan merkkivaatteita ja -asusteita. Minulle on tärkeää näyttää varakkaalta. Sisustuksen suhteen seuraan trendejä ja ostan uusia juttuja aina, kun trendi muuttuu. Auto pitää ehdottomasti olla, koska vain köyhät käyttää joukkoliikennevälineitä. Sitäkin huolimatta, että auto töröttää suurimman osan ajasta parkkipaikalla, koska bensan hinta on kova. Sosiaaliseen mediaan laitan tadolla otettuja valokuvia elämästäni. Otan monta kuvaa eri kuvakulmista ja valaistuksista. Tarkistan, ettei kuvassa näy mitään, mikä ei sopisi haluamaani imagoon. 

Tuo henkilö 1 olen minä. Voisin olla myös henkilö 2, mutta silloin kokisin pitäväni kulisseja yllä. 

Vierailija
29/58 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ihan ymmärtänyt tätä. Kai kaikki haluavat itselleen kivoja asioita ja näyttävät ulos ne mukavat asiat - kipukohtia ja haasteita on kai kaikilla. Olisi outoa jos someen laitettaisiin niitä ikäviä asioita vaikka ne kuuluvat kaikkien elämään.

Vierailija
30/58 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos puhutaan rahasta, niin mielestäni sellainen kulissien pito näkyy siinä, että on kaksi todella uutta ja kallista autoa, paljut ja lomat, vaikka molemmat vanhemmista duunareita pienellä palkalla, eli näkyy että eletään yli varojen. Lapsilla viimeisintä uutta kallista vaatetta ja välinettä jne. Eli luodaan tavallaan kuvaa keskiluokkaisuudesta tai varakkuudesta, vaikka kaikki näkee ettei sitä ole. Nämä samat ihmiset on niitä, jotka valittaa ettei palkka riitä ja on niin tiukkaa, no miksiköhän? 

Kulissina voi tietenkin tätä pitää, jos se tehdään muiden ihmisten mielipiteet takia. 

Tässä esimerkin ajatuksenjuokusssa vaan aina ihmetyttää se, että kerrotaan perheiden elävän elämä, johon heilä ei ole varaaa. Tämä pitää mielestäni paikkansa vain, jos se johtaa velkaantumiskierteeseen, josta ei enää selvitä. 

Ei ole kulissi käyttää kaikki tulonsa, eikä ole kulissi, jos ei täysin osaa suunnitella taloutta. Eikä ole kulissi valittaa palkanrittämättömyydestä - enemmänhän se olisi kulissi olla valittamatta, jos tili on aina tyhjä. Silloinhan ihminen nimenomaan esittäisi. 

Vierailija
31/58 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulissina voi tietenkin tätä pitää, jos se tehdään muiden ihmisten mielipiteet takia. 

Tässä esimerkin ajatuksenjuokusssa vaan aina ihmetyttää se, että kerrotaan perheiden elävän elämä, johon heilä ei ole varaaa. Tämä pitää mielestäni paikkansa vain, jos se johtaa velkaantumiskierteeseen, josta ei enää selvitä. 

Ei ole kulissi käyttää kaikki tulonsa, eikä ole kulissi, jos ei täysin osaa suunnitella taloutta. Eikä ole kulissi valittaa palkanrittämättömyydestä - enemmänhän se olisi kulissi olla valittamatta, jos tili on aina tyhjä. Silloinhan ihminen nimenomaan esittäisi. 

Mä olen tuosta hieman eri mieltä. Mulla on yksi kaveri, joka haluaa asua tietyssä paikassa. Maksaa tuloihinsa nähden ihan älytöntä vuokraa. Ja sitten valittaa, kun joutuu käymään leipäjonoissa. Hän ei ole velkaantumiskierteessä, mutta hän maksaa asumisestaan niin paljon, ettei hänellä ole varaa ruokaan. Muuttaminen halvempaan asuntoon ei käy, koska halvempi asunto olisi pienempi ja/tai huonommalla alueella Helsingissä. Ja missään tapauksessa hän ei voi muuttaa Espoon tai Vantaan puolelle. Ei edes nyt, kun HSL:n lippu Helsingin keskustaan  maksaa Vantaan ja Espoon puolelta tietyiltä alueilta ihan saman verran kuin hänen nykyisestä asuinpaikastaankin. 

- eri

Vierailija
32/58 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtänen mitä ap hakee takaa. Ainhan täällä ihmtellään, miten joillakin on varaa taloon, mökkiin ja autoon ja sitten joku tulee kertomaan, että velallahan ne ostetaan ja asia olisi näin kulissia. 

Jo itsessään on hassua, että kysymykseen "miten on varaa" vastataa, että "velalla" , koska eihän tämä ole oikeastaan vastaus. Velka pitää aina hoitaa, joten kyllä ihmisellä on varaa niihin asioihin, jotka hän ostaa velalla, jos sen velan pystyy myös hoitamaan. 

Mun mielestä talo, mökki ja auto on kulissia, jos hienompia kuin mitä omistajilla olisi oikeasti varaa hankkia. Eli ollaan otettu kaikki lainat tappiin, vaikka vaikka työpaikka on epävarma tai lainat olisivat järkevämmällä tasolla, jos ostettu asunto olisi vähän pienempi tai syrjemmässä. Tai liisataan jotain uutta mersua sen takia että se on uusi mersu, eikä hankita vaikka jotain Kiaa, koska merkki ei ole niin hieno.

Vierailija
33/58 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko kulissit = yli varojensa eläminen?

Ingvar Kampradkin ajeli vanhalla Volvolla, vaikka oli miljardiomaisuus ja Steve Jobs aina samoissa farkuissa ja kulahtaneissa lenkkareissa.  Eli jos olet oikeasti varakas, sinun ei tarvitse brassailla vaatteilla, automerkeillä tai asunnon sijainnilla. Jos ylläpidät kulisseja, teet juuri päinvastoin (koska sinulla ei oikeasti olisi niihin varaa).

Vierailija
34/58 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lähipiirissä näitä kulissin pitäjiä. Välillä homma rakoilee ja kerrotaan miten päin h*lvettiä menee, sitten taas seuraavassa hetkessä kaikki on ihanaa. Jos on puoli vuotta sitten juostu vieraissa niin voiko se elämä olla nyt tällä hetkellä ylipursuavan ihanaa. Tiedä häntä. Puheessa kuuluu rivien välissä, välillä ihan riveilläkin hirveä paine ettei vaan näytetä köyhältä.

Meillä taasen menee tasaisen kivasti. On juuri ne keskiluokkaiset asiat joita täälläkin aina sarkastisesti kuvaillaan: akateemiset loppututkinnot ja sitä vastaavat työpaikat, koti hyvältä alueelta, uudehko auto (en tiedä mihin asettuu kulissiasteikolla Toyota rav4), reissataan 2-4 kertaa vuodessa, on täyspuukalusteet ja hillitty sisustus. Löytyy vähän merkkilaukkua ja poreallasta terassilla. Näitä on hankittu pikkuhiljaa vuosien varrella oman elämän mukavoittamiseksi.

En voi olla miettimättä että mitähän meistäkin ajattelevat ne jotka pitävät kulisseja hengästyneenä. Sinänsä ihan sama. Mutta tämä ajatus herää aina kun tällaisia kulissikeskusteluja lukee. Meidän elämä taitaa näyttää ulospäin juuri tällaiselta kulissiviritelmältä.

Vierailija
35/58 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tuosta hieman eri mieltä. Mulla on yksi kaveri, joka haluaa asua tietyssä paikassa. Maksaa tuloihinsa nähden ihan älytöntä vuokraa. Ja sitten valittaa, kun joutuu käymään leipäjonoissa. Hän ei ole velkaantumiskierteessä, mutta hän maksaa asumisestaan niin paljon, ettei hänellä ole varaa ruokaan. Muuttaminen halvempaan asuntoon ei käy, koska halvempi asunto olisi pienempi ja/tai huonommalla alueella Helsingissä. Ja missään tapauksessa hän ei voi muuttaa Espoon tai Vantaan puolelle. Ei edes nyt, kun HSL:n lippu Helsingin keskustaan  maksaa Vantaan ja Espoon puolelta tietyiltä alueilta ihan saman verran kuin hänen nykyisestä asuinpaikastaankin. 

- eri

Toki leipäjono on jo aika paha, mutta se peruspointtin on se, että jos varaa on, niin varaa on. Loppuviimein kaverisi pärjää ja mikä sinä olet sitä jeesustelemaan. Olen ihan oikeasti alkanut katsoa kämpää hänelle. 

Ok, jos kyseessä olisi lapsiperhe niin olisin itsekin jyrkempi, mutta lopultahan nämä on aina henkilön omia arvovalintoja. Ulkopuolisen on aika turha räksyttää, että ihmisen pitäisi käyttää rahansa jollain toisella tavalla, millä hän ne käyttää. 

Pointtini kuitenkin se, ettei ihminen/ perhe voi elää loputtomiin tavalla johon ei ole varaa. Jos taas voi jatkaa loputtomiin, niin silloinhan sitä varaa kuitenkin on. Kyseessä on enemmän se, että joku ulkopuolinen alkaa kertoa, että valinnat on vääriä tai selittämään, että rahaa olisi pakko jäädä säästöön tms. 

Vierailija
36/58 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko kulissit = yli varojensa eläminen?

Ingvar Kampradkin ajeli vanhalla Volvolla, vaikka oli miljardiomaisuus ja Steve Jobs aina samoissa farkuissa ja kulahtaneissa lenkkareissa.  Eli jos olet oikeasti varakas, sinun ei tarvitse brassailla vaatteilla, automerkeillä tai asunnon sijainnilla. Jos ylläpidät kulisseja, teet juuri päinvastoin (koska sinulla ei oikeasti olisi niihin varaa).

Kulisseja on varmasti monenlaisia. Mutta osallehan ylivarojen eläminen tarkoittaa jo samaa asiaa kuin asuntolainan ottaminen. 

Vierailija
37/58 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtänen mitä ap hakee takaa. Ainhan täällä ihmtellään, miten joillakin on varaa taloon, mökkiin ja autoon ja sitten joku tulee kertomaan, että velallahan ne ostetaan ja asia olisi näin kulissia. 

Jo itsessään on hassua, että kysymykseen "miten on varaa" vastataa, että "velalla" , koska eihän tämä ole oikeastaan vastaus. Velka pitää aina hoitaa, joten kyllä ihmisellä on varaa niihin asioihin, jotka hän ostaa velalla, jos sen velan pystyy myös hoitamaan. 

Mun mielestä talo, mökki ja auto on kulissia, jos hienompia kuin mitä omistajilla olisi oikeasti varaa hankkia. Eli ollaan otettu kaikki lainat tappiin, vaikka vaikka työpaikka on epävarma tai lainat olisivat järkevämmällä tasolla, jos ostettu asunto olisi vähän pienempi tai syrjemmässä. Tai liisataan jotain uutta mersua sen takia että se on uusi mersu, eikä hankita vaikka jotain Kiaa, koska merkki ei ole niin hieno.

Kulissia ne on vain silloni, jos ne on hankittu muiden mielipiteen takia. Ylivarojen eläminen on huonoa taloudenpitoa, mutta ylivarojen eletään vain silloin, jos velkoja ei voida maksaa. Ja tämä oli just minun pointti. Toki tätä voi nyt alkaa pyöritellä, että entäs jos on pätkätyö jne. jne. mutta taas kerran, tämä liityy ihmisen omaan riskinsietoon. Keneltä tahansa voi mennä työkyky huomenna. 

Vierailija
38/58 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin se taitaa olla itsesuojelua. "Meillä ei ole rahaa, mutta meillä on paljon rakkautta", ihan niin kuin tavallisessa, keskiluokkaisessa perheessä ei olisi rakkautta, vaikka arkisin käydään töissä, viikonloppuna on varaa tilata pizzaa ja kerran vuodessa käydään lomamatkalla. "Meidän lapset nauttii yhdessä leipomisesta ja metsäretkistä", niin meidänkin, mutta tykkää myös Hoplopista, Linnanmäestä ja kylpylöistä toisinaan. "Meidän nuoret oppii ymmärtämään, että kaikkea ei voi saada", niin meidänkin, mutta oppivat myös, että kovalla duunilla voi saada enemmän niitä asioita, joista tykkää. 

Vierailija
39/58 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillekin se taitaa olla itsesuojelua. "Meillä ei ole rahaa, mutta meillä on paljon rakkautta", ihan niin kuin tavallisessa, keskiluokkaisessa perheessä ei olisi rakkautta, vaikka arkisin käydään töissä, viikonloppuna on varaa tilata pizzaa ja kerran vuodessa käydään lomamatkalla. "Meidän lapset nauttii yhdessä leipomisesta ja metsäretkistä", niin meidänkin, mutta tykkää myös Hoplopista, Linnanmäestä ja kylpylöistä toisinaan. "Meidän nuoret oppii ymmärtämään, että kaikkea ei voi saada", niin meidänkin, mutta oppivat myös, että kovalla duunilla voi saada enemmän niitä asioita, joista tykkää. 

Miten tämä sinua köyhempien dissaaminen liittyy kulissien ylläpitoon?

Vierailija
40/58 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankki ei anna enemmän lainaa, kuin mitä uskoo lainanottajan maksukyvyn kantavan. Meidän muiden on turha yrittää arvioida, mikä on liikaa. Harvoin meillä on tarkkaa kuvaa ihmisten tuloista ja omaisuudesta.

Jos kys. ihminen sitten marisee, kun rahat ei riitä, niin kyllähän se ärsyttää. Jos taas lainat tulee maksettua, niin mitäpä se ulkopuolisille kuuluu. 

Itse en ole päivääkään katunut, että on vedetty koko ajan maksimilainoilla ja välillä hyödynnetty edullisia korkoja ja lyhennysvapaita. Lapset on  pieniä vaan hetken, mitäpä sitä turhaan näiden vuosien aikana kitkuttamaan liian pienessä kämpässä ja tylsää pitäen. Loppuelämä on aikaa maksaa lainoja pois. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan