Miksi keskituloisista aina puhutaan, että pitävät vaan kulisseja pystyssä?
Mitä tällä halutaan sanoa?
Pohdin tässä vain, että hyvin harvalla suomalaisella on varaa ostaa velattomaksi pientäkään omakotitaloa. Autokin on usein otettava jonkinlaisella osamaksulla. Miten vähävaraisen elämä on aidompaa, tai varakkaan, mutta keskituloinen pitää yllä kulisseja.
(Viittaan useampaan täällä lähipäivinä käytyihin keskusteluihin).
Kommentit (58)
Mulle tulee kulissien ylläpidosta mieleen lähinnä se, että esitetään että kaikki on hyvin ja elämä ihanaa vaikka lapset tappelee, koira ei ole oppinut koskaan sisäsiistiksi, mies juoksee vieraissa ja muistisairas anoppi asuu kellarissa.
Jos puhuhtaan vain varallisuudesta, niin onhan tuossa taustalla hassu ajatus, että normiarkea elävät ihmiset jotenkin vain esiintyisivät muille. Kuka on yleisö?
Enemmän olen aina ymmärtänyt kulissit mm. niin, että esitetään onnellista perhettä avioeron keskellä tai rahan käytössä suositaan kohteita, joiden kuvitellaan kertovan statuksesta ja samalla tingitään kaikesta kun kukaan ei ole näkemässä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ihan auennut. Tarkoitatko, että ne velkaa ottaneet teeskentelee, etteivät ole ottaneet velkaa taloon ja autoon?
Ei kai kukaan teeskentele tällaista?
Vaan että on itsestäänselvyys, että suurimmalla osalla on talosta ja autosta ja mökistäkin vaikka, velkaa. Mikä ihmeen kulissi se on joidenkin mielestä?
Yleensä kulissien pystyssä pitämisellä viitataan esimerkiksi siihen, että on perhehelvetti ja vanhemmat vihaavat toisiaan, tai eivät kuitenkaan elä ns. tasapainoisessa parisuhteessa, mutta ei voida erota, koska pelätään, mitä muut ovat siitä mieltä ja ajatellaan, että on parempi elää entiseen tapaan, vaikka huonosti menee ja kaikki kärsivät.
Kulissien pystyssä pitäminen voi myös ulottua oman perheen sisälle, ei esim. kerrota, että onkin saatu potkut tuotannollisista ja taloudellisista syistä, vaan leikitään vaan, että hyvin menee ja eletään vaikkapa velkarahalla, vaikkei olisi varaa ottaa sitä velkaa.
En ole kuullut, että sinänsä osamaksulla ostamista, tai vaikka asuntolainaa sanottaisiin kulissien ylläpitämiseksi. Toki, jos ostelee yli varojensa näyttääkseen muille, että on varaa samaa mihin muilla, niin sitähän se on. Moni nuori muuttaa ensimmäiseen omaan kotiinsa ja ostaa heti uudet kalusteet, kaikki vimpaimet viimeisen päälle, täydelliset astiastot ja verhot jne. velaksi. Sitten ihmetellään, kun ei köyhyydestä päästäkään ikinä irti. Vaikka halvemmilla alkuinvestoinneilla olisi saatu parempi elämä. Ellei pystyteltäisi niitä kulisseja usein muiden mieliksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee kulissien ylläpidosta mieleen lähinnä se, että esitetään että kaikki on hyvin ja elämä ihanaa vaikka lapset tappelee, koira ei ole oppinut koskaan sisäsiistiksi, mies juoksee vieraissa ja muistisairas anoppi asuu kellarissa.
Miksi niitä oman elämän kipukohtia pitäisikään muille jakaa? Niistä puhutaan läheisten kanssa, jos puhutaan. Tai terapeutille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ihan auennut. Tarkoitatko, että ne velkaa ottaneet teeskentelee, etteivät ole ottaneet velkaa taloon ja autoon?
Ei kai kukaan teeskentele tällaista?
Vaan että on itsestäänselvyys, että suurimmalla osalla on talosta ja autosta ja mökistäkin vaikka, velkaa. Mikä ihmeen kulissi se on joidenkin mielestä?
No sitähän koitin selvittää, kun en ymmärtänyt mistä kulisseista tässä velka-asiassa oikein on olevinaan kyse.
Ymmärtänen mitä ap hakee takaa. Ainhan täällä ihmtellään, miten joillakin on varaa taloon, mökkiin ja autoon ja sitten joku tulee kertomaan, että velallahan ne ostetaan ja asia olisi näin kulissia.
Jo itsessään on hassua, että kysymykseen "miten on varaa" vastataa, että "velalla" , koska eihän tämä ole oikeastaan vastaus. Velka pitää aina hoitaa, joten kyllä ihmisellä on varaa niihin asioihin, jotka hän ostaa velalla, jos sen velan pystyy myös hoitamaan.
Velkamielessä kulisseina voisi olla, että ostaisin selvästi kalliimman asunnon ja auton kuni mihin minulla on varaa. Perusrivari lähiössä vs. uusi asunto lähempänä keskustaa. 5-10 vuotta vanha Toyota vs. Tesla.
Ensi vuonna omakotitalo on velaton 20 vuoden maksu-urakan jälkeen, joten ilmeisesti meillä silloin kulissit kaatuu, kun emme ole enää asuntovelkaisia. Tähän asti olemme vain teeskennelleet ja pitäneet kulissia, että talo olisi meidän ja ensi vuonna vasta se ON meidän. Näin olen ymmärtänyt tämän velkakulissihomman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä oman elämän kipukohtia pitäisikään muille jakaa? Niistä puhutaan läheisten kanssa, jos puhutaan. Tai terapeutille.
Ensimmäinen kulissin ylläpitäjä ilmoittautuu. Kipukohtien kertomisen ja teeskentelyn välillä on eroa. Kulissien pitäjän ei kerro läheisille, koska juuri heillehän sitä kulissia pidetään pystyssä. Vai kuvitteleeko ihmiset, että vieraissakäynnit ja muistisairaat anopit oikeasti kiinnostava noin laajemminkin?
Kulissithan voi olla myös rikkailla. Se tarkoittaa sitä, että eletään niissä omissa puitteissa olevinaan onnellisina vaikka avioliitto on huono.
Vierailija kirjoitti:
Velkamielessä kulisseina voisi olla, että ostaisin selvästi kalliimman asunnon ja auton kuni mihin minulla on varaa. Perusrivari lähiössä vs. uusi asunto lähempänä keskustaa. 5-10 vuotta vanha Toyota vs. Tesla.
Miten sinä voit hankkia jotain mihin sinulla ei ole varaa vai tarkoitatko tilanetta, missä joku saa lainaa keskusta-asuntoon ja Teslaan ja sitten velat menee ulosottoon?
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin juuri äskettäin autoa, joten hintatasoa on tullut seurattua pitkään.
Jos joku ajaa Teslalla, on hänellä oltava jonkin verran varallisuutta jossakin muodossa, ihan omasta takaa. Vm. 2017 Teslan kk-maksu myynti-ilmoituksenkin mukaan jo 780. Jotta siihen saa rahoituksen, on oltava tietyt kuukausitulotkin jo.
Ihan kuka tahansa ei siis ajele velaksikaan ihan millä tahansa autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen kulissin ylläpitäjä ilmoittautuu. Kipukohtien kertomisen ja teeskentelyn välillä on eroa. Kulissien pitäjän ei kerro läheisille, koska juuri heillehän sitä kulissia pidetään pystyssä. Vai kuvitteleeko ihmiset, että vieraissakäynnit ja muistisairaat anopit oikeasti kiinnostava noin laajemminkin?
Kyllä se tuntuu usein keskusteluissa, eli ihmisten mielissä niin olevan, että uusilla omakotialueilla on pystyssä kulissia kulissin perään, koska mitään muuta ei keskiluokkaisen ihmisen elämä voi olla.
Sama somen kanssa.
Jokaisen pitäisi laittaa kuviensa alle aina ensin jokin disclaimer, että ei meillä oikeasti ole aina näin siistiä/hienoa/seesteistä/hymyntäyteistä. Muuten jollakin kansanosalla menee kuppi nurin, että siellä taas teeskennellään onnea.
Kun ei vain mene jakeluun, että a) kaikkea ei tarvitse kertoa muille ja b) onni ei ole pysyvä olotila kenenkään elämässä, vaan koostuu hetkistä.
Otetaan liikaa velkaa että näytettäisiin ulospäin menestyviltä. Maksukyky ei meinaa riittää, aina täytyy jostain penniä venyttää mutta päällepäin instagram on toki siloteltua vastaleivottua pullaa.
Tunnen tällaisen kuusihenkisen perheen.
Perus velat ja osamaksut joihin_oikeasti_on varaa ilman persaukisuutta ei ole kulissielämää.
Tulen keskiluokkaisesta perheestä, olen nyt nelikymppinen. Vanhempieni koko elämä on ollut sitä, että omakotitalo, työ, lasten harrastukset, mökki. Nyt, kun ovat jo vanhoja, niin nyt pitää päteä lasten saavutuksilla. Tosin he eivät voi päteä, kun yhdestä tuli narkki kahdella erolapsella (en minä), ja toisesta matalapalkka-alan työntekijä ja vela (minä). Aina kun vanhempani tapaavat ikäisiään keskiluokkaisia tuttavia, niin tulevat kotiin kertoen, kuinka sen ja sen kaikki lapset ovat maistereita, ja lapsenlapset harrastavat sitä ja tätä, jne. Ja vanhempani avoimesti harmittelevat, kun heidän pitää vähän vältellä kertomasta mitä omista lapsista tuli.
Kyllä se minun mielestä on kulissien pystyssä pitämiseen keskittyvää. Ei sitä kenellekään kerrota, että autotallissa haisee homeelle tai välillä syödään masennuslääkettä. Pitää vaikuttaa kohtuullisen menestyneeltä. Ei se kulissi aina ole juopottelua tai vaimon hakkaamista tai ylivelkaantumista. Mutta kaikissa teema on sama: pitää antaa kuva, että ollaan ainakin vähän parempia kuin oikeasti ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tuntuu usein keskusteluissa, eli ihmisten mielissä niin olevan, että uusilla omakotialueilla on pystyssä kulissia kulissin perään, koska mitään muuta ei keskiluokkaisen ihmisen elämä voi olla.
Sama somen kanssa.
Jokaisen pitäisi laittaa kuviensa alle aina ensin jokin disclaimer, että ei meillä oikeasti ole aina näin siistiä/hienoa/seesteistä/hymyntäyteistä. Muuten jollakin kansanosalla menee kuppi nurin, että siellä taas teeskennellään onnea.Kun ei vain mene jakeluun, että a) kaikkea ei tarvitse kertoa muille ja b) onni ei ole pysyvä olotila kenenkään elämässä, vaan koostuu hetkistä.
Niin, kuka on sanonut, että kaikki pitää kertoa muille? Ja kuka on sanonut, että kaiken kertomattomuus on kulissein ylläpitoa? Ei kai kukaan sano, että jos et jaa syöpädiagnoosiasi välittömästi kaikilla somealustoilla, niin pidät yllä kulissia?
Kulisis on teestekentelyä, yksityisyyden säilyttäminen ei. Miten on, meneekö sinulla jakeluun?
Vierailija kirjoitti:
Tulen keskiluokkaisesta perheestä, olen nyt nelikymppinen. Vanhempieni koko elämä on ollut sitä, että omakotitalo, työ, lasten harrastukset, mökki. Nyt, kun ovat jo vanhoja, niin nyt pitää päteä lasten saavutuksilla. Tosin he eivät voi päteä, kun yhdestä tuli narkki kahdella erolapsella (en minä), ja toisesta matalapalkka-alan työntekijä ja vela (minä). Aina kun vanhempani tapaavat ikäisiään keskiluokkaisia tuttavia, niin tulevat kotiin kertoen, kuinka sen ja sen kaikki lapset ovat maistereita, ja lapsenlapset harrastavat sitä ja tätä, jne. Ja vanhempani avoimesti harmittelevat, kun heidän pitää vähän vältellä kertomasta mitä omista lapsista tuli.
Kyllä se minun mielestä on kulissien pystyssä pitämiseen keskittyvää. Ei sitä kenellekään kerrota, että autotallissa haisee homeelle tai välillä syödään masennuslääkettä. Pitää vaikuttaa kohtuullisen menestyneeltä. Ei se kulissi aina ole juopottelua tai vaimon hakkaamista tai ylivelkaantumista. Mutta kaikissa teema on sama: pitää antaa kuva, että ollaan ainakin vähän parempia kuin oikeasti ollaan.
Jos ne asiat on tehty vain muiden ihmisten huomion takia, niin sitten voidaan puhua kulisseista. Mutta jos vanhat ihmiset taas eivät osaa elää kuin muiden kautta, niin se on enemmän elämän köyhyyttä.