***Maalismasut MA-KE***
Hyvää alkavaa viikkoa maalismasuille!
Edellinen pino:
[http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]
T:Vacsuli ja papu 9+6
Kommentit (40)
En ookkaan pitkään aikaan käyny lukeen näitä juttuja.. Kaikilla tuntuu olevan samoja oireita ku täälläki(:
Mulla eka nla ja np-ultra jo takana, mutta silti vielä ajoittain mietin keskenmenoa. Yks ollu pari vuotta sitte ja 4 vuotta yritystä takana niin väkisinkin ajattelee kummia. Mut ens viikolla lääkärinla, jos sillon sydänäänet kuuluu niin EHKÄ rauhotun..
Mulla väsymys alkanut mennä jo ohi, mutta tilalle tullut iltaisin huonoa oloa ja oksentelua.. Mut eiköhän se siitä. Pitää olla nyt onnellinen kun on tähän asti päästy :p
T. Ansku 11+3
IIIK: masentunut olo taita kuulua asiaan hormoneihin liittyen. Jos en nyt ihan väärin muista. Samaa kuin mielialan heilahtelut laidasta laitaan.
KUKONPOIKANEN: hurjan kuuloinen kaatuminen, onneksi ei käynyt pahasti.
Flunssa tuntuu menättäneen pahimman teränsä, joten huomenna töihin. Motivaatio onko se jotain syötävää??
Me ehkä ostetaan tänään se auto. JEEEE! Koeajo on iltapäivällä.
T:Vacsuli ja papu 10+0
Ekassa ultrassa tuli käytyä. Mulla on viikkojen laskeminen ollut alusta asti ihan hakusessa kun esikon jälkeen ehti olla vain yksi 47 pv pitkä kierto. Pari viikkoa sitten olin neuvolassa ja sydänäänet kuului, th sanoi ettei kuule niitä laitteellaan ennen rv 10 (kuuli kyllä esikkommekin rv 9+0, viikot varmistui sitten ultrassa myöhemmin). Niinpä varattiin sitten ultra tälle päivälle mikä piti olla n. rv 12-13. Sikiö näytti normaalilta, mutta mitat vaan 9+5. Mystistä, äänet kuului siis jo 7+5! Ja plussatestin tein 4+2, oikeen selvä plussa. Ja pahoinvointikin alkoi jo 5+ kun esikosta vasta 7+. Ja nyt pahoinvointi on jo vähän hellittänyt, esikosta vasta 12+. Ei pitäisi tietty vertailla raskauksia keskenään, mutta jotenkin vaan tuntuu että kaikki ei näissä luvuissa täsmää. Vaan ei auta kuin odottaa 2,5 viikkoa uutta ultraa. Toisaalta mulla oli tiedossa kaksi mahdollista hedelmöitysajankohtaa, joista toisen mukaan nyt olisi 9+6 eli eiköhän kaikki ole kunnossa.
Joku muukin pohti noita ultrien ajankohti ettei vaan menisi liian pitkälle ja TYKS ainakin ottaa mieluiten ajan juuri viikolle 12. Jos viikonkin vajaa niin pitää tulla uudelleen. Ja toisaalta jostain sairaalan sivuilta luin että nt ultra voidaan tehdä rv 9-14. Eli on sairaalastakin kiinni milloin haluavat mittauksen tehdä.
AUTO menee meillä jossain vaiheessa väkisinkin vaihtoon kun perheessä on kaksi poloa eikä farmari kumpikaan. Esikon istuin (selkä menosuuntaan) ja kaukalo mahtuvat vielä saman aikaan, mutta kaksi istuinta enää ehdottomasti ei. Eikä tuplavaunut, mutta sellaisiin tuskin päädytään kun nyt 1,5 v esikko pysyy jo hienosti seisomalaudalla.
Vaan ei auta kuin palata töiden pariin ja odotella viikkojen vierimistä vaihteeksi eteenpäin!
papusella ei vielä ole parempaa nimeä, mut viikkoja siis 9+5
Miten mä en oo tullu edes ajatelleeks tota mrsa:ta.. Minähän työskentelen niiden kanssa päivittäin.. Ja kaikkien muiden pienten ihanien bakteereiden kanssa.. Varsinainen ammattilainen ko tullu tollanen es mieleen.. Pitääpä soittaa heti kohta neuvolaan.. Ko niillä alkaa soittoaika. Ihan kiva juttu..
Vähän alkaa kyllä jo tää lomailu kyllästyttää ku ei oo oikein mitään tekemistä.. Ku ei saa urheilla eikä mtn.. Huoah..
VASCULI: Mulla on ollu molemmissa aiemmissakin raskauksissa istukka alkuraskaudessa kohdunsuulla. Se siitä sitten on noussut ylemmäs raskauden edetessä. Mut käytännössä mulla ollu niin et rakenneultrassa on ollu vielä kohdunsuulla ja sitä on sit viel myöhemmin tarkistettu et missä kohtaa on.
-Kolmekamua & Käpy rv 12+2
.. ja kysyin siitä Marsasta. TH sanoi että oon eka joka kysyy. Huomenna neuvolassa lääkäri paikalla, lupas selvittää lääkäriltä asian (eli pitääkö testata ja voinko työskennellä mrsa potilaiden kanssa raskausaikana) ja soitella sitten. Annoin myös palautetta sijaisen käyttäytymisestä. Oli Th vähän siitä ihmeissään ja sanoi että kun töihin palaan niin päivittäin pitää seurata RR ja pulssia ja jos taas nousee niin sitten sairaslomalle vaan. Että töitä kuulema riittää vauvan syntymän jälkeenkin tehtäväksi.. Toisaalta, tulee aika pitkä odotusaika jos vaan sairaslomalla on.. Ja ne Kelan päivärahat ei elätä..
Nyt päiväunille..
-kolmekamua..
Tervetuloa taas uusille!
Meillä olisi auton vaihto edessä. Tarkoitus ostaa joko farmari tai joku tila-auto. Meillä oli farkku, mutta vaihdettiin vuosi sitten porrasperäiseen (josta en tykkää yhtään :-).
Torstaina olisi mulla käynti diabeteshoitajalla liittyen siihen tutkimukseen, en kyllä tiedä kummassa ryhmässä olen. Neuvolaan en ole kerinnyt soittamaan siitä sokerirasituksesta, jos huomenna vaikka muistaisi ajoissa. Ultraa innolla odotan, siihen olisi vielä kaksi viikkoa.
Joku ihmetteli saamatonta oloaan. Täällä on kanssa yksi. Oli kahdessa edellisessä raskaudessakin vähän pahoinvointia ja väsymystä, mutta tämä kolmas vie kyllä voiton! Johtuuko sitten iästä, ajankohdasta vai mistä, mutta saisi jo helpottaa. Innolla odotan jos se raskausajan energisyys ja hyvinvointi joskus saapuisi :-)
Välipalan aika ennen kuin paha olo yltyy ihan mahdottomaksi...
t,. Mirabella ja Hilma 10+2
viikon päästä tiistaina np-ultra.Tyttö ja isukki saavat mennä kahvittelemaan siksi aikaa kun lapsilta on kuulemma pääsy kielletty ultraukseen.Enkä mä kyllä välttämättä haluaisikaan seuraa sinne.Jos siellä jotain näkyisi vinossa olevan niin haluan itse sitä tietoa ensin rauhassa sulatella.Jahas,tyttö sitten kävi tekemässä kakan keittiön tuolille(???!!!),eikä edes housuja riisunut pois.Jotenkin sai ujutettua housun lahkeesta sen pihalle.Erikoisia ideoita.Ja ihan hyvin tietää että potalle tehdään asiat,ja onkin jo päiväkuiva.Ja välillä yökuivakin näyttää olevan kun äiti(joka ei muista muutenkaan nykyään mitään) ei muista laittaa vaippaa illalla.Muutaman kerran oon jättäny hellasta levyt täysille pohottamaan ja mies on perästä sitten sammutellut yms...Tänään ei tarvinnut nukkua päikkäreitä,eikä ole huonoa oloa ilmestynyt.Eilen vielä ol päiväkuvotusta.Jospa se olo siitä.Tänään kun makoilin aamulla sängyssä olin tuntevinani pienen pieniä napsauksia masusta,tosi tarkkaan sai keskittyä mutta kyllä siellä jotain tuntui.En sitten tiedä oliko ne vauvan aikaan saannoksia vai jotain muuta...Viikkoja kuitenkin vielä niin vähän,vaikka th sanoikin että jo tuossa 13 viikolla voisin odottaa liikkeitä kun esikoisenkin liikkeet alkoi tuntua jo viikolla 16.
Sunny ja kääryleinen 11+3
niin siis äsken koomannuin sohvalle ja kun heräsin oli taas ällötys olo jälleen paikalla...Et se siitä että ei enää tarvihe nukkuu päivällä eikä ole pahaa oloa!Pitäis vaan olla hiljaa eikä mainita mtn että on muka hävinnyt moiset oireet...
Eilen pitkät stoorit kirjoittelin, ja ne katosi jonnekin bittiavaruuteen "palvelu on hetkellisesti pois käytöstä" argh.
Autoista oli täällä puhetta, me vaihdettiin vuosi sitten autoa, enkä rehellisesti sanottuna ole vielä uskaltanut mittailla miten sinne 3 turvaistuinta mahtuu. Ei nimittäin todellakaan oltais kiinnostuneita auton vaihdosta! Isohko farkkuauto on kyseessä, joten rattaiden kanssa ei ole ongelmia -mahdolliset tuplat ja molemmat koirat ei kyllä mahdu yhtä aikaa mutta eiköhän selvitä. Mutta nuo turvaistuimet, onko joku selvittänyt/muuten selvillä että onko yleisesti ottaen turvallista kytkeä etuturvatyyny pois päältä, eikös jossain vaiheessa jo(i)ssain auto(i)ssa ollut ongelmia niissä että ne laukesi kolareissa vaikka oli pois kytkettynä? Täytynee selvittää maahantuojalta JOS näyttää siltä että ei saada kaikkia muksuja ahdettua takapenkille -en kyllä itsekään ole lainkaan innostunut sinne turvaistuinten väliin ahtautumaan seuraavia vuosia vaikka pienikokoinen olenkin!
Omaa napaa: np-ultrassa kävin toissapäivänä, siellähän se vauveli sätkytteli, turvotusta 0,8mm(norm) ja kaikki muutkin katsottavat asiat niinkuin piti. Tänäaamuna on ollut pitkästä aikaa vähän huono olo, johtunee huonosti nukutusta yöstä. Toivottavasti tuleva vauveli olisi hyväuninen, en tiedä miten selviän jos saan kolmannen yöheräilijän. Eilen mietin että on sellainen tunne että olen ollut pirteä viimeksi joskus vuonna 2005 -ehkä tilanne ei ole ihan niin huono mutta siltä tuntuu. Esikoinen nukkui vauvana hyvin, mutta ryhtyi sittemmin heräilemään, ja herää edelleen nyt 5v useimmiten 1-3 kertaa yössä, jolloin pitää käydä laulamassa/peittelemässä. Kuopusta taas itkettää öisin usein vatsavaivat kun sillä on ruoka-aineallergioita, onneksi nyt näyttää että rupeavat pikkuhiljaa allergiat helpottamaan. Niin muuten täällä elellään jo väsymystä lukuunottamatta aika oireettomia aikoja.
Mukavaa keskiviikkoa kaikille!
Helmililja 12+6
Onpas taasen niin synkkä päivä... tuntuu että nukuttaa kahta kauheemmin!
Samaa toivon kuin Helmililjakin että tuleva möhkö nukkuis yönsä hyvin. Meillä kaksi pienimmäistä sairastanut korvia ja nuorimmaisella vieläki yöt tosi repalaisia! ja aina on itte noustava kun mies aina viikot reissu työssä! Vanhin poika taasen nukkuu vaikka pommit vieressä räjähtelis...
Minulla on kyllä olotila huomattavasti kohentunut voin aamulla juoda kahvit hyvillä mielin... vieläkö jostain sais ylimääräistä energiaa!
Me ruvetaan lähtemään muksujen kanssa pihalle!
Järvis ja möhkö
Musta taas tuntuu tänään vähän pirteämmältä, taitaa kaks viikkkoa vaivannut flunssaköhä alkaa helpottaa. Jos vaikka jaksaisi tänään lähteä kävelylle...
Autoista. Me kun asutaan pääkaupunkiseudulla, niin tähän mennessä ollaan pärjätty hyvin ilman autoa ja kuvitelisin että ainakin ekan lapsen kanssa pärjätään edelleen. Mun äidin auto saadaan kyllä lainaan, jos ei vaikka anoppilaan viitsitä bussilla mennä.
Tänään kävin neuvolalääkärissä, syke kuului, vaikkakaan ei kovin pitkiä aikoja kerrallaan. Voisi varmaan harkita tuleville isovanhemmille kertomista.
Jatta rv 9+0
Sain vihdoin aikaiseksi kirjautua ja osallistua myös keskusteluun.
Olo on ollut melko vuoristorataa ja pääsääntöisesti olo on hyvä, kun maha on täynnä. No, syöty on kuin hevonen ja nukuttu aina välillä.
Raskaus viikkoja on nyt 9+1, ja yksi neuvolakäynti on takana. Täällä TK ultraa heti eka käynnillä, tai ilmeisesti, jos siihen on tarvetta. Ei tarvi odotella NP ultraa. Np ultra tehdäänkin sitten keskussairaalassa ja matkaa sinne on n. 130 km, joten päivän reissu edessä.
Meillä edessä kai auton vaihto, koska uusi tulokas valtaa viimeisenkin vapaan paikan. Lapsia meillä on neljä (13,12, 6, 3) ja farmaripösö takakontiin tehdyllä lisäpenkillä on ollut hyvä ratkaisu. Joku tila-auto kai pitää vaihtaa, mahtaakohan ne viedä paljon polttoainetta?
Jos joku osaisi antaa vinkkejä/linkkejä raskauden ajan pilates ohjelmasta/liikkeistä, niin vois vinkata.
Hyvää odotuksen jatkoa kaikille muille!! :8}
Nyt rv 9+1. Takana keskenmeno rv. 8 viime syyskussa ja kohdunulkoinen tammikuussa. Eilen tuli ensimmäistä kertaa tässä raskaudessa halailtua pönttöä, koiranpentu oli pissinyt lattialle ja sen siivoaminen laukaisi oksentelun, pahoinvointia on kyllä ollut jo viikolta 6. Väsymyskin vaivaa ja tällä hetkellä myös selkäkipu. Tiedän nukkuneeni huonossa asennossa toissa yönä kun 5-vuotias oli kömpinyt sänkyymme ja oli niin ahdasta. Neuvolaan en ole vielä ottanut yhteyttä, pitää saada se aikaiseksi tällä viikolla. Käyn myöhemmin esittelemässä itseäni tuossa esittelypinossa.
Tässä hämmästelin hieman kun kirjoitit maanantaina että sulla on viikkoja tasan 11 ja la on 12.3.. Mitenköhän on mahdollista että mulla oli maanantaina rv 10+2 vaikka mulla on la vain kaksi päivää sinua myöhemmin eli 14.3 ?? Hieman hassu tilanne mun mielestä..
Moi kolmekamua, jos teidän laitoksessa on joku hygieniahoitaja niin soita sille, saatat saada fiksumpia vastauksia kun neuvolan kautta, meillä ainakin se tosi fiksu tätsky. Mulla on onneksi tuo asiakaskunta sellainen että aika vähän olen tekemisissä noiden resistenttien kantojen kanssa vaikka sairaalassa olenkin.
Autoasiasta: Meillä on reilu vuosi sitten hankittu käytetty rellu scenic ja siinä keskipaikka on sen verran leveä, että pitäis vielä vauvankin sinne autoon mahtua. Tosin haluaisin vauvalle isofix istuimen että käytännössä pitää käydä jossain liikkeessä mittailemassa, että miten mahtuu isompien tuolien kaveriksi. Molemmilla isommilla on turvavyöistuimet, missä selkänoja ja kieltämättä ovat melkoisen leveitä. Saa nähdä kuinka mahtumisen kanssa on. Mutta toivossa on hyvä elää eikö.
t. kotilo H9+0 ja kalevi III
Teretulemast vaan minukin puolestani uusille maalismammoille!
Viestejä tuntuu kertyvän ihan mukavaan tahtiin, vaikka muitakin (kuin mua) näyttää saamattomuus vaivaavan... Tänään on ollut vähän parempi olo pahoinvoinnin suhteen. Liekö apu tullut pahoinvointirannekkeesta, jonka tilasin netistä ja joka eilen iltapäivällä postilaatikkoon tipahti. Toivottavasti alkaisi olo jo kohentua... Pahoinvoinnin lisäksi armoton väsymys vaivaa edelleen, mutta muuten oireet on hyvin vähäiset. Vaan johan noissa kahdessakin on ihan riittävästi...
Aamupäivä vietettiin esikoisen kanssa viinimarjapensaissa. Onneksi oltiin aamusta reippaina marjoja keräämässä, kun nyt ulkona näyttääkin jo satavan täällä Keski-Suomessa.
Autoasiasta on ollut puhetta. Saapa nähdä, miten meillä tuo asia tulee menemään. Mies osti juuri ennen tapaamistamme (6v. sitten) kuorma-autoksi rekisteröidyn pakettimallisen mersun, jossa on edessä normaalit turvavyölliset istuimet kolmelle ja takana vielä kova lisäpenkki (ilman vöitä) johon mahtuu kolme. Itselläni ei ole kuorma-autokorttia, joten en ole tuolla autolla voinut ajaa (en kyllä hirveästi edes haluaisi, kun se on niin iso rohjo), ja tarvittaessa olemme lainanneet vanhemmiltani hlöautoa neuvolareissuille ym. asioillakäyntiin. Vanhemmat asuvat lähettyvillä, joten lainaaminen ei siltä osin ole ollut ongelma. Esikoisen kanssa tuolla mersulla on matkanteko onnistunut ihan hyvin, mutta nyt kun toinen lapsi on tulossa, olen yrittänyt puhua miestä ympäri että vaihdettaisiin farmariin. Mies vaan ei ihan helpolla haluais luopua tuosta autostaan, kun silloin ostaessaan sen se oli ajatellut että ajaa sillä ainakin seuraavat kymmenen vuotta. Kyllä se auto on tosi tarpeellinenkin ollut kun muuttokuormat, raksatarpeet ja miehen työssä tarvitsemat välineet liikkuvat sillä ongelmitta. Mutta kun tilanteet muuttuu ja perhe kasvaa, niin toivoisin että mies suostuisi joustamaan tuossa asiassa. Rahatilanne ei anna myöten että hankittais toinen auto, joka kuitenkin jäis aika vähäisellä käytöllä, ja toisaalta taas en kehtaisi ja haluaisi loputtomiin lainailla sitä autoa vanhemmiltanikaan. Mullekin on tullut tutuksi se lastenvaunujen purkaminen "pikkuautoon" niitä ahtaessa, että farmariauto olisi oikein toivottu hankinta...
Nyt täytyy lähteä maistelemaan ohrapuuroa. Innostuin sellaista pitkästä aikaa keittelemään ja nälkä alkaakin jo kurnia mahassa.... Hyvää vointia kaikille!
Nasuliini rv 9+3
Kävin tänään lasketun ajan määrittämiseksi ultrassa ja vauva vastasi tänään viikkoja 10+6 eli laskettu aika on siis 12.3.
Vauva oli koko ajan väärässä asennossa, joten niskapoimua ei saatu kunnolla mitatuksi, joten pääsen vielä syyskuun alussa np-ultraan. Lääkärin mukaan kaikki vaikutta olevan kunnossa ja hänen mielestään niskaturvotusta ei ole. Kiva se on kuitenkin pian päästä uudelleen kurkkimaan mahan asukkia.
Paha olo jatkuu edelleen ja öisin tulee vähän huonosti nukuttua. Kylkeä kääntäessä mieletöntä repäisykipua tuntuu vatsassa ja herään siihen.
Meillä menee myös auto vaihtoon, mutta aion jättää sen vain ja ainoastaan miehen huoleksi. Meillä on nyt farmari, jonka takapenkille mahtuu juuri ja juuri kolme istuinta vierekkäin, mutta maaliskuussa tarviikin mahtua neljä istuinta autoon, joten kai se joku pikkubussi on hankittava :)
Nyt tirsoille, kun kuopus nukkuu ja isommat on kerhossa
Andoliniska 10+6
Mulla alkoi vajaat 2 vko sitten kuin salama kirkkalta taivaalta kävellessä kipuja alaselässä vasemmalla puolella. Ihan ku joku ois iskeny sinne puukon. No, siitä on sit vaihtelevasti jatkunut, kovasti ihmettelin että mitä on. Sairaanhoitaja ystäväni sitten tajusi että liitoskipuja! Mä kun luulin että niitä voi tulla vaan tuohon häpyluuhun. Ja luulin että ne tulee vasta loppuvaiheessa. Ja ei mulla edellisellä kerralla mitään ollu! Eilen oli parempi päivä ja ajattelin käydä lenkillä- bad idea! Pääsin noin 800m ihan hyvin kunnes vauhti pysähtyi kuin seinään, kivut alkoi ja linkkasin kotiin...
Eilen sit vastaanotin ekat onnittelut työpaikallani pyöristyneen mahan johdosta! Päätin että en aio sanoa vielä mitään, menin ihan shokkiin ja en saanut sanottua okeen mitään. Niin meni se onnitellut henkilökin, ajatteli varmaan että oon vaan sit lihonu ja se oli kyl nolona...! No, kohta voin tunnusta... En kyllä ikinä uskonu että toka näkyis jo näillä viikoilla näin hyvin, selkeä vauvamasu etenkin iltaisin, ei enää semmonen turvonnut pallo.
Onsku76 rv 11+2
Ihanaa.. Uskaltauduin tänään pitkästä aikaa kävelylenkille sen jälkeen ku sykkeet nousi korkeeks.. Olipa mukavaa käpytellä rauhallisesti. Vielä on kyllä matkaa siihen reippaaseen kävely/juoksulenkkiin.. Toivottavasti pääsen taas pian.. Ajattelin ilmoittautua Pilatekseen ja Fysiojumppaan. Sitä en tiedä miten pitkään ja paljon niissä pystyy puuhaamaan varsinkaan ensi vuoden puolella mutta kyllä se varmaan hieman auttaa tässä vaiheessa tuota painonhallintaa ja lihaskuntoon. Tänään kävin aamulla puntarilla; kilo tippunu painoa :) Noh, kyllä tilanne kohta "korjaantuu"..
Meillä myös auto(autojen) vaihto edessä. Meillä kun entuudestaan 2 lasta (kokoajan meillä asuvat) ja kolmas lapsi joka toinen vkonloppu. Joten kun vauva syntyy niin jatkuvasti meillä on 3 lasta ja joka toinen vkonloppu 4. Nyt meillä 2 autoa joissa yhteensä 10 paikkaa ja tarvitaan se 1 missä 7 paikkaa. Varmaan hankitaan Corolla Verso tai uudempi Zafira. Siinä zafirassa on kyllä tosi paljon tilaa. Mahtuu hyvin yhdistelmävaunut mukaan jos ihan perimmäisessä penkkirivissä on vain toinen penkki alhaana.. Eli siis 6 paikkaa käytössä.
Meilläpäin ei sitten tuota Mrsa:ta sen kummemmin kontrolloida. Ilmeisesti melko kuntakohtaista miten tämä asia hoidetaan.. Kuten myös kuuleman mukaan kuntakohtaista miten ylipäätään mrsa potilaiden eritykset ja "eristykset" ja hoitajien suojautumiset ja "suojautumiset" hoidetaan.. Outoa sinänsä mutta näin täällä..
Pitää lähtä iltapalalle.. Huomenna pitäis aktivoitua siivous operaatioon.. Huoah..
-kolmekamua & Käpy rv 12+3
Mulla pahaolo ja väsymys ovat tulleet takaisin.Meillä oli viikonloppuna vieraita
ja koitin olla reipas,mutta eilinen päivä meni kyllä siitä härdellistä palautuessa.
No,eilen vielä kaupungilla pyöräilessäni kaaduin.Olin viemässä papereita
kelan laatikoon ja siinä ovien edessä, miltei kävelyvauhdista sitten vain kompastuin sateen jälkeen liukkaasaan metalliritilään.Aika mojovat mustelmat
tuli jalkoihin,mutta taisi pelästys olla vahinkoa suurempi.En taidä vähään aikaan
pyöräillä:(((
Tasan viikko vielä olis, että päästään NP-ultraan.Päivät matelee..