Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain lapsena 4-5 -vuotiaana käydä itse kaupassa. Nyt ei oman lapsen kohdalla tulisi kuuloonkaan

Vierailija
03.05.2022 |

Vietin varhaislapsuuteni Pk-seudulla eräällä kivalla asuinalueella. Kauppa ei ollut ihan pihassa mutta aika lähellä eikä tarvinnut mennä autotien yli vaan pääsi kävelyreittejä. Muutimme ollessani viisi toisaalle, ja tiedän saaneeni jo pitkään ennen tuota muuttoa käydä yksin ja kaverin kanssa kaupassa ostamalla jonkun karkkiaskin tai pillimehun. Sain viikkorahaa jo tuolloin pienenä viisi markkaa ja sillä ostin. Etukäteen oli sovittu minkä voin ostaa.

Oma lapsi täyttää neljä ja on ihan mahdoton ajatus että hän menisi yksin kaupasta ostamaan jotain.

Onko maailma oikeasti muuttunut näin paljon?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat muuttuneet avuttomammiksi. Maailma on turvallisempi, kuin tuolloin oman lapsuutesi aikana.

Vierailija
2/49 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuutonta vanhemmiltasi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5 ja 7 vuotiaat käyvät yksin kaupassa ja harrastuksissa. 5v menee päiväkotiinkin yksin 3 kilometriä.

Vierailija
4/49 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 6 ja 5-vuotiaat kävi lähikaupassa kahdestaan silloin tällöin kuten myös lähileipomossa hakemassa lihapiirakat ja munkit.

Vierailija
5/49 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 5 ja 7 vuotiaat käyvät yksin kaupassa ja harrastuksissa. 5v menee päiväkotiinkin yksin 3 kilometriä.

Millaisella seudulla asutte?

Meillä päin päiväkoti tekisi suoraan lastensuojeluilmoituksen, jos lapsi kulkisi sinne itse tai kotiin.

Ap

Vierailija
6/49 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen päiväkoti, jos tosiaan sallii sen että lapsi kulkee yksin.

Vierailija
7/49 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurustossa kaikki lapset sai silloin käydä siellä kaupassa itse. 80-luku siis kyseessä. Ap

Vierailija
8/49 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko katsoneet tätä Netflix-sarjaa, jossa nuorimmat lapset on kuukauden-pari alle kolmevuotiaita:

Vierailija
9/49 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota kun täyttää 5 vuotta. ja neuvo ja opeta.

Vierailija
10/49 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajat ja asenteet ovat muuttuneet. Toivottavasti ei muutu alakoululaisten omatoiminen koulumatkojen kulkeminen.

Vierailija
11/49 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajat ovat muuttuneet.  5-8 vuotiaana ollessani lapsilla oli vapauksia ja toki sen myötä vastuutakin.  Nykyään monesta silloin tavallisesta asiasta saattaa saada lastensuojeluviranoimaiset vierailulle. Kepposista saatiin koivuvitsaa ja luunappeja.  Samanikäisten kanssa käytiin valvomatta uimassa.  Koulumatkalla yli 2 km kuljin Lahti-Hämeenlinna väylää.  Muutoinkin kuljeskelimme lähialueilla ja metsässä kilometrin-puolentoista säteellä. 

Vierailija
12/49 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanikäisenä minäkin lapsena sain jo käydä kaupassa ihan yksin, kultaisella 80-luvulla. Oma lapsi on nyt 8,5-vuotias eikä tulisi mieleenikään vielä antaa hänen mennä yksin ruokakauppaan (tosin lähin ruokakauppa on yli puolen kilometrin päässä ja lähes kaupungin keskustassa).

Vierailija
13/49 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käynyt ruokaostoksilla 6v lähtien.

Vierailija
14/49 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin kaupassa ainakin 7-8-vuotiaasta asti. Ei ollut vaikeeta. Osasin lukea, kirjoittaa ja laskea. Kipitin tottuneesti sen ainoan autotien yli ja menin kauppaan.

Kyllä lapset oppivat kun vain joku viitsii opettaa. Ja tärkein oppi oli: älä lähde tuntemattoman matkaan. Se taottiin kaikille päähän.

Vierailija
15/49 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurustossa kaikki lapset sai silloin käydä siellä kaupassa itse. 80-luku siis kyseessä. Ap

Jokainen jolla on silmät päässä ja muistikuvia kasarilta näkee että pkseudun väestö on "muuttunut" aika helvetisti sitten kasarin.

Vierailija
16/49 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta nykyään voi lapsi kantaa kännykkää tai jotain rannekettakin turvanaan eli pitäisi periaatteessa olla turvallisempaa lapsille kuin ennen. Toki riippuu asuinalueestakin.

Vierailija
17/49 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootteko katsoneet tätä Netflix-sarjaa, jossa nuorimmat lapset on kuukauden-pari alle kolmevuotiaita

Okei, no 4-vuotias on liian pieni.

Ehkä 5 myös. Mutta mä kävelin kyllä 6-vuotiaana osan matkasta leikkikouluun itsekseni, joskus.

Onneksi olin 70-luvun lapsi. Uimassa käytiin viimeistään 9-vuotiaina keskenään.

Mikäs oli käydessä. Tuttu uimahalli, vankka uimataito, hallissa vielä valvojat.

Se oli ihanaa. 9-10-vuotiaina pyöräiltiin ympäriinsä aika kauaskin. Siitä en oo varma milloin alettiin käydä keskenään meressä uimassa. 10-11vee.

Vierailija
18/49 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sairastunut kaksoisstandardismiin

Vierailija
19/49 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tyrmistynyt kun Au pairina Englannissa piti badysitata 13- ja 14-vuotiasta teiniä😆😆. Olin itse ollut lapsenvahtina 12-vuotiaasta asti. Sitä ennen pihalla ihmiset jättivät jotain 3-vuotiaita isompien ts. 9-vuotiaiden katottavaksi vähäksi aikaa.

Mut Englannissa teinit ei menneet edes kouluun itse. Ne kuskattiin autolla vaikka koulu oli lähellä. Koulun jälkeen teinit ei olleet ulkona, kavereiden kanssa tai ylipäänsä muualla kuin kotona. Edes harrastuksia niillä ei ollut. Rahasta ei ollut puutetta.

Vierailija
20/49 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin äidille tupakkaa ärrältä, olin jotain 7. Siis 70-luvulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä