verenpainelääkitys ja raskaaksitulo
Kertokaa kokemuksianne. Kuinka kauan sinulla oli ns. turvallinen verenpainelääkitys ennen raskaaksituloa, vai vaihdettiinko se sitten vasta, kun jo olit raskaana?
Kommentit (9)
Uudet angiotensiinisalpaajat saattavat aiheuttaa sikiövaurioita, käsittääkseni ne pitäisi vaihtaa jo ennen raskaaksi tuloa.
Minulla ei ollut lääkitystä ennen raskautta joten en osaa tämän kummemmin auttaa.
ja ne harvat lääkkeet, joita raskaanaollessa saa käyttää eivät välttämättä sovi tai niistä on niin pahoja sivuvaikutuksia, että niistä saattaa aiheutua ongelmia.
Pienellä määrällä pärjäsin ja ei tullut mitään sivuvaikutuksia.
Eikö olisi juuri sen takia nyt hyvä keskustella lääkärin kanssa nyt lääkkeen vaihdosta että niistä saattaa tulla sivuvaikutuksia ja saattaa joutua kokeilemaan monia?
Mukavampi nyt kuin sitten raskaana kärsiä sivuoireista.
Albetol on yksi niistä, siinä vaikuttava aine labetalol, käytännössä labetaloli on ainoa Suomessa raskauden aikana käytettävä vp-lääke. Toinen mahdollisuus on metyldopa, mutta tätä en juuri ole kuullut Suomessa käytettävän. Joskus harvoin käytetään jotain kalsiumsalpaajia, mutta vain jos labetaloli ei sovi.
Viimeisen raskauskuukauden söin Albetolia, ei ollut kovin hyvä mielestäni.
Nyt rv27, ja tähän saakka olen pärjännyt ilman lääkkeitä. Viime viikkoina paineet ova lähteneet siinä määrin nousuun että kohta lääkitys (Albetol) jouduttaneen aloittamaan.
Minulle lääkäri sanoi, että verenpainelääkityksen aikana ei ole kamalasti haittaa, vaikka tulisikin raskaaksi. Lääkkeet tulee vain vaihtaa sopiviin heti kun raskaus ilmenee. Tämä riippuu varmasti myös lääkkeistä. Toisaalta samaisen lääkärin määräämän lääkkeen lääkeselosteessa mainittiin, että lääketta tulisi välttää raskauden aikana...