Tietotekniikan insinööriksi
Kannattaako opiskella tieto- ja viestintätekniikan insinööriksi? Onko viime aikojen kokemuksia? Työllistyykö helposti?
Pärjääkö siellä tämmönen 30v äityli :D matemaattiset aineet sujuu ja ne olleet vahvuuksia. tietojenkäsittelyn tradenomia kakkosvaihtoehdoksi mietin, kuulostaa helpommalta tutkinnolta mutta tekeekö sillä mitään? Olen alanvaihtaja sosiaali- ja terveysalalta.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäinen nainen sitten yrittämässä töihin nörttipoikien rinnalle. Voi olla vaikeaa.
Ja höpö höpö! Hyvin täydentävät eri ikäiset toisiaan. Niillä nörttipojilla/tytöillä ei ole sitä kokemusta, joka keski-ikäisillä on. Töitä tehdään paljon ryhmissä ja tietotekniikan labrassa, jolloin kaikenlaista osaamista tarvitaan ja pitää voida jakaa keskenään. Älä unohda, että myös työelämässä tiimit koostuvat eri-ikäisistä ihmisistä erilaisin vahvuuksin. Nörttipoika/nörttityttö ei pääse suoraan vaativiin tehtäviin töissä, vaan kokemusta on hankittava ensin. Osaamiset tasoittuvat arviolta puolen vuoden opiskelun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
IT-alalla on valtava pula kokeneista, senioritason ohjelmistokehittäjistä ja -arkkitehdeistä. Se johtuu siitä, että alalla uskotaan, että kunnolliseksi(=tuottavaksi) koodariksi oppimisessa kestää 10 vuotta. Lisäksi raha on aina tiukassa ja aikataulut painavat päälle. Tästä on tehty sellainen johtopäätös, että alalle tarvitaan hirvittävästi ihmisiä. Todellisuudeessa pulaa on vain _osaajista_ vähän samaan tapaan kuin pulaa on osaavista kirurgeista.
Alanvaihtajien kannattaa todella miettiä, mitä haluaa ja mitä on valmis tekemään sen eteen. IT-alalla on paljon myös sellaisia hommia, jossa ei tarvitse koodata, mutta todellinen tarve on niistä ihmisistä, jotka ovat valmiita lyömään kätensä paskaan ja kantamaan vastuuta teknisestä toteutuksesta. Siksi kannattaisi perehtyä siihen, minkälaisia työtehtäviä alalla ylipäänsä on ja miettiä, sopiiko tämä minulle. Kammottavaa katsoa, kun ohjelmistopuolelle dumpataan massatuotantona kaikki lähihoitajat ja muut vemputtajat, joita koko ala ei voisi vähempää kiinnostaa.
Eri työtehtäviin perehtyminen ihan nollatasolta on aika haastavaa. Mitä se sitten käytännössä on, selviää vasta työskennellessä tai aikaisintaan opintojen aikana.
Voisin ihqn hyvin kuvitella olevani vaikka sairaalassa it puolella, mitään kovin korkealentoista en kuvittele alasta tai omasta urasta vaan joku perusduunari sisäsiistiä työtä. Tässä kun on kirjaimellisesti työntäny niitä käsiä paskaan viimeiset vuodet 
it ope kirjoitti:
Itse opetan ko. aloilla ja voin kertoa, että 30v äityli on nykyään ihan yleinen opiskelijan profiili. Jos intoa ja uskoa omiin kykyihin on, niin työllistyt kyllä, mutta varaudu siihen, että opiskelu vaatii sitoutumista. Jos on vahva matikka ja tykkäät ratkoa ongelmia, niin koodaamisen kyllä oppii. Ja kuten tuossa joku jo ehdottikin, sitä voi opetella ihan itsestäänkin, löydät netistä kursseja ja materiaaleja, joiden avulla tuo onnistuu. Jos et ole vielä nyt keväällä hakemassa, niin ehdit opetella yhden ohjelmointikielen ennen seuraavaa hakukierrosta. Ja silloin tietäisit jo, olisiko siitä ihan ammatiksi. Kannattaa myös tutkia eri oppilaitosten opetussuunnitelmat huolella ja valita ensisijaiseksi hakukohteeksi sellainen, jossa sisällöt vastaavat omia mielenkiinnon kohteita.
Kiitos viestistä.
Opiskeluun on hyvät lähtökohdat aikaa ja kiinnostusta on.
Jos koodariksi haluaa niin oleellista on, että ala oikeasti kiinnostaa. Ala on todella stressaava, joten ilman intohimoa ei tule pärjäämään. Pelkän rahan takia alalle ei kannata lähteä. Loppuunpalaminen odottaa sillä kaavalla.
AMK-insinöörin koulutus on riittävä, jos ala oikeasti kiinnostaa. Itse olen DI. Alalla olen ollut yli 20 vuotta ja tiedän, että saan painaa näitä hommia loppuun asti koska intoa ja kokemusta riittää.
Blaabla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Blaabla kirjoitti:
Kiitos vinkistä.
Ajattelin myös että omasta taustasta voi jotain viedä mukana ja suuntautua mahdollisesti terv.huollon ict tehtäviin tosin sehän ei ole pakko olla julkiselle sektorilleKirjoitin siitä tuossa yllä. Ikävä kyllä nuo th + ict-suuntautumiset ovat juuri julkiselle puolelle. Yksityinen sektori palkkaa terveydenhuoltoon osaajia ohjelmointi- ja verkko-osaajia. Tottakai th:sta on silloin töitä hakiessa hyötyä.
Aivan, kiitos. Jotain hyötyä varmasti kun on ollut siellä käyttäjä puolellakin.
Saisikohan ict tradeopinnoissa tarvittavaa pohjaa ohjelmoinnista. Opsissa sitä kyllä oli mutta amatöörinä vaikea arvioida. Maantieteellisesti ja tilastollisen sisäänpääsyrajojen perusteella minulla olisi helpoin käydä ict trade opinnot.
Ohjelmointikursseja voi toki käydä lisäksi muualtakin ja varmaan kannattaakin jos sellaiseen haluaa suuntautua
Olin hetken muualla tässä välillä. ICT-tradenomeilla ohjelmointi on vahvasti opinnoissa mukana. Luin ketjua sen verran, että sinua kiinnostaa työ sairaalan IT-hommissa. Silloin kannattaa katsoa niitä koulutuksia, jotka on rakennettu julkisen sektorin ympärille. En nyt muista, alkaako sitä koulutusta enää tänä vuonna, mutta sen löytää helposti hakemalla.
Itse opetan ko. aloilla ja voin kertoa, että 30v äityli on nykyään ihan yleinen opiskelijan profiili. Jos intoa ja uskoa omiin kykyihin on, niin työllistyt kyllä, mutta varaudu siihen, että opiskelu vaatii sitoutumista. Jos on vahva matikka ja tykkäät ratkoa ongelmia, niin koodaamisen kyllä oppii. Ja kuten tuossa joku jo ehdottikin, sitä voi opetella ihan itsestäänkin, löydät netistä kursseja ja materiaaleja, joiden avulla tuo onnistuu. Jos et ole vielä nyt keväällä hakemassa, niin ehdit opetella yhden ohjelmointikielen ennen seuraavaa hakukierrosta. Ja silloin tietäisit jo, olisiko siitä ihan ammatiksi. Kannattaa myös tutkia eri oppilaitosten opetussuunnitelmat huolella ja valita ensisijaiseksi hakukohteeksi sellainen, jossa sisällöt vastaavat omia mielenkiinnon kohteita.