Minkä ikäisenä saa teinin jättää yksin yöksi kotiin?
Kommentit (21)
Saat jättää teinin yksin kotiin vasta sen vuoden alusta jolloin täytät 55
Ainakin 15-16-vuotiaan voi jättää koska osa tuonikäisistä asuu jo muutenkin omillaan kun lähtevät opiskelemaan toiselle paikkakunnalle peruskoulun jälkeen.
Jäivät, kun olivat 12v ja 14v. Oli pakko, kun ex ei huolehtinut. Itsellä yövuorot. Ei mitään ongelmaa ollut. Sanoivat ettei pelota ym.
Me asutaan töiden takia kahdessa paikassa vuorotellen. Teini sai jäädä 15-vuotiaana yhdeksi yöksi viikossa. On sujunut hyvin ja nyt kun hän on 17-vuotias, saa olla 2-3 yötä viikossa yksin. Minusta ihan hyvää harjoittelua omaa elämää varten, on oppinut huolehtimaan pyykit ja osittain ruuat sekä huolehtimaan siisteydestä ym. Riippuu varmaan paljon teinistä miten uskaltaa toimia.
Riippuu teinistä. Jos on kiltti niin pärjää hyvin 14-vuotiaasta lähtien. Jos taas on riski, että mopo karkaa kavereiden ja alkoholin kanssa niin en jättäisi ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jaa mun teini on tuolloin yli 2-kymppinen jo.
Riippuu myös täysin teinistä itsestään ja teinin luotettavuudesta. Osaako teini huolehtia itsestään? Eihän teini mene jonnekkin epäilyttävään paikkaan tai kutsu ketään epäilyttävää? Yläasteikäisenä isäni kanssa tehtiin niin että sain ns. kokeiluja eli pieniä pätkiä jolloin sain olla yksin kotona tai jonkin luotettavan kaverin kanssa yksin kotona. Ensin yön ja sitä varten isäni aina osti toivomani ruuat ym muut tarvikkeet ja sain listan kotitöitä huolehdittavakseni sillä välin kuten lemmikkien ruokkiminen ja talon lämmittäminen ym. Niiden kokeilujen jälkeen sain olla jopa viikonloppuja yksin kotona. Yleensä lauantaina isä piipahti käymään tai soitti että onko kaikki ok ym.
Myöhemmin isäni antoi rahaa ruokaan ja sain itse mopolla käydä kaupassa ostamassa viikonloppumässyt :)
9 luokalla joskus isäni saattoi vain sanoa ohi mennen että "hei menen viikonlopuksi kalaan huolehdi talosta tässä rahaa ruokaan."
Olin siis täysin asiallinen teini ja villein asia mitä tein oli pelata koko yö ja isäni tiesi tämän. Joskus unohdin ilmoittaa etukäteen että menen kauppaan (vaikka ei olisi tarvinnut edes ilmoittaa) niin aina soitin paniikissa että hei mä oon nyt kylillä käyn kaupassa :D)
Kaikki on teinistä kiinni :)
Ei kaikkia voi jättää. Toiset kokeilee alkoa ja tupakoi. Kutsuu vielä kaverit mukaan rälläämään.
Mittari on siinä millainen teini on ja voiko häneen luottaa.
Mun vanhemmat jätti kerran ja se oli iso virhe. Sisko järjesti bileet ja sinne tuli paljon ulkopuolisia. Varastettiin, rikottiin ja melkein poltettiin talo. Siskon kaveri soitti poliisit. Itse olin isän luona.
Itse en jättänyt koskaan niin on muistot mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on paljonko vanhempi täyttää? Mikä logiikka?
50-vuotissyntymäpäivien jälkeen, lyhyitä aikoja.
Ajat ja teinit ovat varmasti muuttuneet vuosikymmenten kuluessa. Minä olin alle rippikouluikäinen (noin 13-14-vuotias), kun muu perhe lähti muutamaksi päiväksi sukuloimaan ja pääkaupungin ihmeitä töllistelemään, mutta minut jätettiin kotiin, talonvahdiksi kai. Eikä tullut koko aikana yhtään kontrollisoittoakaan, mutta olin kyllä luotettava ja omatoimien sekä ruuanlaittotaitoinen. Naapurin täti kyllä kauhisteli, miten oikein pärjään, sillä hänen oma vuotta vanhempi tyttärensä ei olisi pärjännyt. En edes osannut pelätä yöllä. Ovet vain lukkoon ja peiton alle. Myöntää täytyy, että paljon myöhemmin ikäihmisenä yö yksin isossa omakotitalossa ei tuntunut kovin kivalta, ei varsinkaan syksyn pimeinä iltoina ja öinä. Mutta siitäkin on selvitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä minulta sitä kysy vaan ap:lta joka kysyi sanantarkasti juuri sitä miten vanha hänen itsensä pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä minulta sitä kysy vaan ap:lta joka kysyi sanantarkasti juuri sitä miten vanha hänen itsensä pitää olla.
Jostain syystä tässä ketjussa vastataan kysymykseen "Minkä ikäisen teinin saa jättää yksin kotiin?" vaikka ap ei edes halunnut tietää sitä.
Minä jäin yksinäni kotiin useaksi päiväksi 13-vuotiaana, mutta omaa 13v lasta en ihan vielä arvaisi jättää yöksi itsekseen. Kyllä hän osaisi olla, mutta häntä voisi alkaa pelottaa.
Tarkoittiko aloittaja lapsi vaikka kirjoitti teini? Eli haetaanko tässä sitä ikärajaa, josta saa lapsen heitteillejätöstä syytteen vai mikä se oikea sana tuolle onkaan? Ei ole lapsia niin en tuota tiedä, moni täällä varmaan tietää.
Tiedän perheen, jossa 17-vuotiaan teinin yli 80-vuotiaat isovanhemmat tulivat lastenvahdiksi, kun vanhemmat muutaman päivän matkoilla.
On teinejä ja on teinejä.
Ap varmaan tuntee lapsensa.
Meillä on nyt 14v ja alkanut kysellä joko saisi kokeilla. On kyllä järkityyppi eikä koskaan muutenkaan yksinollessaa keksinyt mitään tyhmyyksiä. Itsekin sain jäädä tuossa 13-14v ja hyvin meni. Teini osaa kyllä laittaa ruokaa ja käydä kaupassa yms joten voisi se kaiketi alkaa opetella yksinoloa yön yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitähän ap kysyi.
Ei sellaista ikärajaa ole.