Miksi jotkut tekee nollasopimuksella töitä, vaikka on huutava työvoimapula?
Kommentit (23)
Mulle työvoimatoimiston virkailija sano, että on huutava työvoimapula. Ei kai virkailija voi valehdella?
Minäkin ehkä pääsen kurssille ja työharjoitteluun.
Se kysy onko jotain esteitä työnteolle. Jos olisin sanonu et on, niin olisin varmaan päässy kuntouttavaan työtoimintaan.
Huutava työvoimapula on vain niihin hommiin, mistä ei pitäisi edes puhua työnä. Melkeinpä kaikkeen muuhun on jopa ylitarjontaa.
ILMAISESTA työvoimasta on huutava pula.
On pulaa osaajista. Ei tavallisista ihmisistä, niitä on liikaa.
Nollasopimushan on parempi. Vähemmän työtä - parempi mieli
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys on parempi kuin nollasopimus. Vielä parempi mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys on parempi kuin nollasopimus. Vielä parempi mieli.
Sekin on totta.
Monet opiskelijat tekevät mielellään töitä nollatuntisopimuksella, koska siinä työntekijä saa itse valita, ottaako työnantajan tarjoaman työvuoron vai ei.
Ei kaikki edes halua mitään kokopäivätyötä. Joillekin nollasopimuksen kautta tehtävät työt on vain kivaa extrarahaa. Näin esimerkiksi opiskelijoilla. Voihan jollakin olla vaikka toinen päätyö, ja sitten nollasopimuksella tekee extraa jotain toista työtä silloin kun aikaa ja energiaa riittää.
Mä en ymmärrä, miksi nollasopimuksia vastustetaan. Eihän ketään pakoteta tekemään nollasopimusta. Nollasopimuksen solmii sellaiset, ketkä sellaiseen sopimukseen haluavat lähteä.
Ja työttömillekin, ketkä etsivät kokoaikaista työtä, onhan se parempi, että edes nollasopimuksella välillä pääsee jotain tekemään, ettei aivan syrjäydy tai työtaidot ruostu. Sitten kun se kokoaikainen työ löytyy, nollasopimus tietysti irtisanotaan.
Uskon, että on ihan yleinen tilanne firmoilla, että pystyisi teettämään satunnaisia töitä nollasopimuslaisella, mutta niin paljon tarvetta tai varaa palkata ei ole, että voisi kokoaikaisesti palkata. Jos siis nollasopimukset kielletään, tuollaisessa tilanteessa firma ei palkkaa ketään edes satunnaiseen työhön, vaan joku yrittäjä siellä sitten itse huhkii vähän pidempää päivää.
Vierailija kirjoitti:
Mulle työvoimatoimiston virkailija sano, että on huutava työvoimapula. Ei kai virkailija voi valehdella?
Minäkin ehkä pääsen kurssille ja työharjoitteluun.
Se kysy onko jotain esteitä työnteolle. Jos olisin sanonu et on, niin olisin varmaan päässy kuntouttavaan työtoimintaan.
Sanoiko millä aloilla on työvoimapula?
Maatamme nimitetään hyvinvointivaltioksi.
Vierailija kirjoitti:
Huutava työvoimapula on ilmaistöissä, nollasopimuksissa, provisiopalkatuissa paskapuhelinmyynnissä. Palkatuissa kokoaika, ei mitään pulaa edes ole.
Onkohan palkkaus kunnossa noissa puhelinmyyntitöissä?
Eikö ole olemassa jokin minimituntipalkka Suomessa? Puhelinmyyjät ei lukemani perusteella saa edes sitä minimiä tunnissa.
Niin että onko se laillista teettää tuota työtä tuolla palkkauksella?
Ammattibarometrin mukaan koko Suomen alueella paljon pulaa on hammaslääkäreistä, puheterapeuteista, lastentarhanopettajista, lähihoitajista, psykologeista, sairaanhoitajista ja terveydenhoitajista, sosiaalityöntekijöistä ja erikoislääkäreistä.
Eipä noihin töihin ihan noin vain mennä.
Olen nollasopimuksella kahvilassa. Teen 2-3 vuoroa viikossa, usein viikonloppuja. Lapset on vielä pieniä ja haluan viettää heidän kanssaan aikaa.
Jotta voin sanoa työnantajalle, että tuolloin ja tuolloin en muuten sitten tee töitä :) Työnantaja ei voi pakottaakaan.
Nollasopimuksellakin saa tehdä kokopäivätyötä. Sitä ei ole kielletty.
Itse teen nollasopimuksella töitä silloin kun itselle sopii. Välillä teen täyttä päivää ja välillä en. Välillä en tee töitä ollenkaan.
Helpottaa elämää kun työtunnit joustaa omien tarpeiden mukaan.
Erityislapsen vanhempana en pystyisi tekemään lainkaan työtä jos vaihtoehdot olisivat kokopäivätyö tai ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Nollasopimuksellakin saa tehdä kokopäivätyötä. Sitä ei ole kielletty.
Itse teen nollasopimuksella töitä silloin kun itselle sopii. Välillä teen täyttä päivää ja välillä en. Välillä en tee töitä ollenkaan.
Helpottaa elämää kun työtunnit joustaa omien tarpeiden mukaan.
Erityislapsen vanhempana en pystyisi tekemään lainkaan työtä jos vaihtoehdot olisivat kokopäivätyö tai ei mitään.
Millä alalla olet? Mulla ei ole mahdollisuutta tehdä joka päivä kokopäivätyötä, korkeintaan kolmena tarjoavat. Aina ei välttämättä sitäkään. Se on kyllä kätevää, että voi vaan sanoa, milloin ei tule töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huutava työvoimapula on ilmaistöissä, nollasopimuksissa, provisiopalkatuissa paskapuhelinmyynnissä. Palkatuissa kokoaika, ei mitään pulaa edes ole.
Eikö ole olemassa jokin minimituntipalkka Suomessa? Puhelinmyyjät ei lukemani perusteella saa edes sitä minimiä tunnissa.
Niin että onko se laillista teettää tuota työtä tuolla palkkauksella?
Niissä on kannustava provisiopalkka. Toimistolla vaaleat seinät ja kahvinkeitin. Innostava työyhteisö sekä sähkövalot. Joku tienannut 2vkosta jopa 24 bruttona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että onko se laillista teettää tuota työtä tuolla palkkauksella?Niissä on kannustava provisiopalkka. Toimistolla vaaleat seinät ja kahvinkeitin. Innostava työyhteisö sekä sähkövalot. Joku tienannut 2vkosta jopa 24 bruttona.
Onpa tosi kannustava palkkaus. Jopa pari euroa päivässä pääset tienaamaan.
Parempi kuvaus olisi masentava.