Turvallisuusselvitys
Jos minusta on tehty rikosilmoitus noin 5kk sitten, ajauduin ystävän kanssa känni tappeluun, jossa molemmat satuttivat toisiaan. Poliisit tuli paikalle, jolloin automaattisesti tehtiin rikosilmoitus. Olen syytetty, mutta myös asianomistaja. Nyt olen hakenut työtä jossa tehdään turvallisuusselvitys. Voidaanko tätä käyttää minua vastaan, ja olla esteenä työn saannille? Asia ei ole edennyt vielä kuulusteluja pidemmälle. Minulla ei ole aijempia rikoksia, eikä rikosrekisteriä. Pelkään, että tämän tyhmän pikku virheen takia menetän työmahdollisuuteni. Olen tällä hetkellä vakituisessa työssä, ei mitään maksuhäiriömerkintöjäkään ole. Eli olen kunnon kansalainen, lukuunottamatta tuota känni tappelua. Hävettää.
Kommentit (17)
Minua taas kiinnostaa pyörävarkauksista yms. tehdyt ilmoitukset. Katsotaanko sitäkin pahasti, että on joutunut rikoksen kohteeksi?
Et voi sanoa näin, kun et tiedä koko totuutta. Ystäväni kävi päälleni, eikä päästänyt minua ulos asunnostaan vaikka pyysin häntä. Tästä syystä ajauduimme tappeluun. No en ole tietenkään ylpeä tästä, mutta minkä sille mahtaa. Virheistä oppii, ja olen oppinut sen että en juo, ja katson missä seurassa liikun.
Ja vielä niin tymä että et osaa kirottaa oikein.
Tietosi ovat jo poliisin papereissa, joten ne näkyvät myös turvallisuusselvityksessä. En osaa arvioida, missä työssä olisi työnhakijalle eduksi tapella humalassa niin, että molemmat tappelijat saavat vammoja.
Mutta kysymys on, voidaanko tätä käyttää minua vastaan turvallisuusselvityksessä, Kun ei ole vielä ollut sovittelua, tai käräjiä? En tiedä minne tämä juttu etenee, vai eteneekö edes. Voihan olla, että tämä menee sovitteluun, tai selvitään molemmat sakoilla ilman tuomiota.
Työnantaja päättää rekrytoinnistasi. Supo kertoo työnantajalle, jos turvallisuusselvityksessäsi on jotain huomautettavaa, mutta työnantaja voi katsoa sitä läpi sormiensa tai sitten ei.
Käyttäjä42129 kirjoitti:
Mutta kysymys on, voidaanko tätä käyttää minua vastaan turvallisuusselvityksessä, Kun ei ole vielä ollut sovittelua, tai käräjiä? En tiedä minne tämä juttu etenee, vai eteneekö edes. Voihan olla, että tämä menee sovitteluun, tai selvitään molemmat sakoilla ilman tuomiota.
Eikö sakkotuomiot voi estää työnsaantia? Suomessahan voi kovistakin rikoksista selvitä sakoilla.
Turvallisuusselvityksiä on kahta tasoa. Laajempi tai suppeampi. Tuskin ap niin tärkeätä hommaa hakee, että jollakin keskeneräisellä kännikahinoinnilla mitään merkitystä olisi. Ap:lle ihan vinkkinä, että vielä ehtii yrittää sovittelua sen toisen sankarin kanssa, säästyisi yhteiskunnan aikaa ja rahoja.
Varmasti voi, mutta kun tässä tapauksessa ei ole vielä edetty muuten kun kuulusteltu molemmat. Niin kysyn ett voiko esitutkinnassa olevaa asiaa käyttää minua vastaab
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Täytyy yrittää, jos tämän saisi sovittelulla hoidettua.
En mä ainakaan haluaisi tuollaista työkaveriksi paitsi jos sinun oli pakko itsepuolustuksena.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42129 kirjoitti:
Eikö sakkotuomiot voi estää työnsaantia? Suomessahan voi kovistakin rikoksista selvitä sakoilla.
Voi. Esimerkiksi tuomiot kannabiksesta ovat juuri tällaisia.
No kuka vaan olisi joutunut puolustautumaan, jos käydään käsiksi ja estellään asunnosta lähtöä repimällä vaatteita ja kassia.
Usko tai älä, mutta siellä näkyy vain annetut tuomiot ja terveyshistoria. Eli jos rikosilmoituksesi ei ole vielä mennyt käräjille niin ei tarvitse olla huolissaan. Tosin, joku voi vinkata Supoa, että hakijalla on tällainen keissi meneillään.
Käyttäjä42129 kirjoitti:
No kuka vaan olisi joutunut puolustautumaan, jos käydään käsiksi ja estellään asunnosta lähtöä repimällä vaatteita ja kassia.
Minuakin on estetty lähtemästä kun ensin juoma huumattiin. Sääliksi käy tyypin uusia kavereita, jos sellaisia sai. Pitäkää laseistanne kiinni.
Kyllä supo näkee kaikki meneilläänkin olevat keissit. Eri juttu saako ne sitten käyttää niitä tässä turvallisuusselvityksessä.
Voidaan ja pitääkin, kun olet selvästi holtiton ja väkivaltaisuuteen taipuvainen.