Eläkelaskurin mukaan saan eläkettä 3000 euroa kuukaudessa. Missä maassa sillä elää mukavasti?
Kommentit (47)
Riippuu ehkä vähän siitä mitä arvostaa. Minä en muuttaisi pohjois-Afrikkaan tai lähi-itään kovinkaan mielelläni.
Armenia tai Vietnam. Namibia olisi kuulemma myös jees, en ole käynyt siellä.
Tuosta lähtee sitten tonni pois verottajalle, eli ihan köyhälistöä ollaan
Aika paljon valinnanvaraa, kannattaa ehkä vähän rajata. Itse muuttaisin luultavasti etelä-eurooppaan ja talvet oleskelisin jossain lämpimässä esim. Thaimaassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiselle ei kukaan tule siivoamaan. Kodinsiivous ostetaan yksityiseltä siivousyritykseltä. Mitä isompi koti sitä kalliimpaa.
Mistä tulee tällainen oletus, että heti eläkkeelle jäätyään tarvitsisi hirveästi kotiin apua ja palveluja? Minun lähipiirissäni tämä vaihe on tullut joskus 85 ikävuoden jälkeen. Sitä ennen lähipiirin vanhukset ovat olleet siinä kunnossa, että he ovat tehneet vuosittain ulkomaanmatkoja ja hoitaneet kotinsa itse.
Tosin minulla käy kaksi kertaa kuukaudessa siivooja siivoamassa 150 neliön kotini, vaikka olenkin vielä täysillä mukana työelämässä. Kustannus siitä minulle on kotitalousvähennyksen jälkeen noin 100 euroa kuukaudessa. Kyllä minulla olisi hyvin varaa siihen 3000 euron bruttoeläkkeellä.
Jos omistaa kesämökin niin ei saa toimeentulotukea lääkkeisiin eikä muuhunkaan eli ei kannata tuhlata matkoihin kaikkia rahoja.
Öljylämmitys lasku nousee nyt monella 4000 euroon, kun ennen se on ollut 2000
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiselle ei kukaan tule siivoamaan. Kodinsiivous ostetaan yksityiseltä siivousyritykseltä. Mitä isompi koti sitä kalliimpaa.
Mistä tulee tällainen oletus, että heti eläkkeelle jäätyään tarvitsisi hirveästi kotiin apua ja palveluja? Minun lähipiirissäni tämä vaihe on tullut joskus 85 ikävuoden jälkeen. Sitä ennen lähipiirin vanhukset ovat olleet siinä kunnossa, että he ovat tehneet vuosittain ulkomaanmatkoja ja hoitaneet kotinsa itse.
Tosin minulla käy kaksi kertaa kuukaudessa siivooja siivoamassa 150 neliön kotini, vaikka olenkin vielä täysillä mukana työelämässä. Kustannus siitä minulle on kotitalousvähennyksen jälkeen noin 100 euroa kuukaudessa. Kyllä minulla olisi hyvin varaa siihen 3000 euron bruttoeläkkeellä.Jos omistaa kesämökin niin ei saa toimeentulotukea lääkkeisiin eikä muuhunkaan eli ei kannata tuhlata matkoihin kaikkia rahoja.
Miksi 3000 euron eläkkeellä tarvitsisi toimeentulotukea lääkkeisiin? Lääkkeissä on Suomessa maksukatto, ja vaikka kaikki lääkkeet eivät sitä kerrytäkään, niin harvalta kovasti sairaaltakaan menee lääkkeisiin yli 200 euroa kuukaudessa (jos vuoden lääkekulut jaetaan tasaisesti kuukausille).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sun palkka on noin 35 vuoden ajan yli 6000 e/kk?
hyvin realistinen. esim asianajajien lähtöpalkka on 4400€. kirurgit ja tuomarit tienaa 8000-10 000€/kk siksi suomen keskipalkka on aika korkea.
Ei kaikki tee kuitenkaan sitä lähes 40 vuotta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin minulla käy kaksi kertaa kuukaudessa siivooja siivoamassa 150 neliön kotini, vaikka olenkin vielä täysillä mukana työelämässä. Kustannus siitä minulle on kotitalousvähennyksen jälkeen noin 100 euroa kuukaudessa. Kyllä minulla olisi hyvin varaa siihen 3000 euron bruttoeläkkeellä.Jos omistaa kesämökin niin ei saa toimeentulotukea lääkkeisiin eikä muuhunkaan eli ei kannata tuhlata matkoihin kaikkia rahoja.
Miksi 3000 euron eläkkeellä tarvitsisi toimeentulotukea lääkkeisiin? Lääkkeissä on Suomessa maksukatto, ja vaikka kaikki lääkkeet eivät sitä kerrytäkään, niin harvalta kovasti sairaaltakaan menee lääkkeisiin yli 200 euroa kuukaudessa (jos vuoden lääkekulut jaetaan tasaisesti kuukausille).
Kaikki lääkkeet eivät kuulu tuohon maksukattoon eikä kaikki saa eläkettä 3000 brutto
Jos joutuu hoitokotiin niin ei kannata vuokrata sijoitusasuntoa. Lehdessä oli, että sijoitusasunnon vuokratulo nostaa tuntuvasti hoitokotimaksuja.
Jos joutuu hoitokotiin niin omistusasunnon kulut otetaan puoli vuotta huomioon ja sen jälkeen koko eläke menee hoitokodille.
Meidän naapuri joutui hoitokotiin, kun muistisairaus iski. Hänen työtön poikansa asuu nyt hänen asunnossaan ja maksaa vastikken.
Vierailija kirjoitti:
Meidän naapuri joutui hoitokotiin, kun muistisairaus iski. Hänen työtön poikansa asuu nyt hänen asunnossaan ja maksaa vastikken.
On hyvä, kun pojalla ei ole omaa asuntoa niin voi nyt asua äitinsä asunnossa ja maksaa vastikkeen.
Kuinkahan monta kertaa olet tiedoittanut palstalla tämän kesämökin omistuksen seuraukset?
Tässähän kysyttiin missä maassa eläisi kolmen tonnin eläkkeellä. Vastaan että ihan Suomessa eläisi, monet elävät paljon vähemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monta kertaa olet tiedoittanut palstalla tämän kesämökin omistuksen seuraukset?
Tässähän kysyttiin missä maassa eläisi kolmen tonnin eläkkeellä. Vastaan että ihan Suomessa eläisi, monet elävät paljon vähemmällä.
Sairaalassa osastohoito maksaa myös, monella eläkeläisellä on ulosotossa nuo maksut.
Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa, työikäisiä vähemmän. Harmi kun nuoremmilla teetetään työkokeilua, palkkatukitöitä, osa-aikatöitä ja nolla-sopimuksia, joilla ei saa lainaa niin ei ole perikuntien asunnoille ja mökeille ostajia 10 vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa, työikäisiä vähemmän. Harmi kun nuoremmilla teetetään työkokeilua, palkkatukitöitä, osa-aikatöitä ja nolla-sopimuksia, joilla ei saa lainaa niin ei ole perikuntien asunnoille ja mökeille ostajia 10 vuoden sisällä.
2400 bruttopalkkalla ei myöskään saa lainaa ilman säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lääkkeet eivät kuulu tuohon maksukattoon eikä kaikki saa eläkettä 3000 brutto
Tämän ketjun aiheena oli kuitenkin se, missä maassa 3000 euron bruttoeläke riittää mukavaan elämään, joten kustannuksista puhuessa niitä voi verrata tuohon eläkkeeseen. Kyllä, tiedän että kaikki lääkkeet eivät kerrytä maksukattoa. Siksi laskinkin niihin 200 euroa kuukaudessa, vaikka maksukaton mukaan niihin voisi mennä korkeintaan 60 euroa kuukaudessa (kun vuosikustannukset jaetaan tasaisesti kuukausille).
Vierailija kirjoitti:
Erikoista, että tuon tulotason ihminen kirjoittelee vauva.fi-palstalle.
Joo, samaa mieltä. Provo. Kaverin eläke taitaa oikeasti olla alle tonnin niinkuin suurimmalla osalla tänne kirjoittelevista.
Tosin minulla käy kaksi kertaa kuukaudessa siivooja siivoamassa 150 neliön kotini, vaikka olenkin vielä täysillä mukana työelämässä. Kustannus siitä minulle on kotitalousvähennyksen jälkeen noin 100 euroa kuukaudessa. Kyllä minulla olisi hyvin varaa siihen 3000 euron bruttoeläkkeellä.