Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Turku poistaa Leninin patsaan keskustasta

Vierailija
28.04.2022 |

Tampereella Lenin-museo vaan jatkaa toimintaansa...Punainen Manse!

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ikäni asunut Tampereella, ja nähnyt muutokset. Tämä ei ole enää hengeltään niin työväenluokkainen, kuin kymmenen vuotta sitten. Koko ajan muuttuu kokoomuslaisemmaksi. Tampereen historia, lähinnä tuo työväenhenkisyys, on nuoremmilla sukupolvilla aikalailla tuntematon asia.
Lenin-museo saa mielestäni olla olemassa. Historia on tunnettava. Tosin se saisi käsitellä Leniniä kriittisemmin.
Mutta tosiaan. Tampereesta on enää nykypäivänä turha puhua punaisena kaupunkina.

Olen itsekin paljasjalkainen tamperelainen ja kanssasi aivan eri mieltä. Manse kyllä kovasti yrittää näytellä jotain muuta, mutta kun pinnan päältä vähän rapsuttaa, niin punaväri siellä loistaa.

Sivistyksen kuori on ah niin ohut. Ja Lenin- museo monen mielestä kaupungin häpeäpilkku.

Vierailija
42/76 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän naurattaa tämä Aurakadun alkupään nimittäminen ydinkeskustaksi ja paraatipaikaksi. Turussa asuvalle se on jo ihan keskustan reunaa, eihän siellä ole muuta julkista tilaa kuin taidemuseo ja puisto, ja kaupallisia palveluja ei ollenkaan. Siellä päin on lähinnä vanhoja asuinrakennuksia ja muutama koulu. Puolalanpuistokin on yleensä tosi hiljainen. Turun vilkas ydinkeskusta on itse asiassa todella pieni, torin ja joen tienoilla, ei se ylety taidemuseonmäelle. Kerran vuodessa vappuna mäelle keräännytään lakitukseen, muulloin se on todella hiljaista aluetta. Ja se Leninin pää on tavallisen vanhan asuintalon edustalla, puoliksi puskien keskellä. Ei siis esimerkiksi taidemuseon edustalla tai muutenkaan näkyvällä paikalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa se Lenin on tässä tehnyt? Myöntänyt Suomelle itsenäisyyden? Cancelointikulttuuri on typeryyden Mt. Everest.

Vierailija
44/76 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
45/76 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärän patsaan poistivat.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tapaaminen_Turussa_1812

Samaa olin tulossa kommentoimaan. Minun puolestani Lenin olisi voinut jäädä vaikka vain muistuttamaan suomettumisen historiasta, mutta tämä kammotus pitäisi kyllä törkätä joentörmää pitkin Aurajokeen. Ihan täyttä nyky-Venäjän propagandaa edustava muistomerkki paraatipaikalla, ja rumakin kuin mikä.

Vierailija
46/76 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän naurattaa tämä Aurakadun alkupään nimittäminen ydinkeskustaksi ja paraatipaikaksi. Turussa asuvalle se on jo ihan keskustan reunaa, eihän siellä ole muuta julkista tilaa kuin taidemuseo ja puisto, ja kaupallisia palveluja ei ollenkaan. Siellä päin on lähinnä vanhoja asuinrakennuksia ja muutama koulu. Puolalanpuistokin on yleensä tosi hiljainen. Turun vilkas ydinkeskusta on itse asiassa todella pieni, torin ja joen tienoilla, ei se ylety taidemuseonmäelle. Kerran vuodessa vappuna mäelle keräännytään lakitukseen, muulloin se on todella hiljaista aluetta. Ja se Leninin pää on tavallisen vanhan asuintalon edustalla, puoliksi puskien keskellä. Ei siis esimerkiksi taidemuseon edustalla tai muutenkaan näkyvällä paikalla.

Ai kaksi korttelia Kauppatorista ei ole ydinkeskustaa, vaan keskustan reunaa? Ei ihme, että Toriparkki piti saada, kun se entinen parkkiluolahan on sitten varmaan ihan jossain periferiassa 😅 Mutta se on kyllä sinänsä totta, ettei se patsas ole missään kovin näkyvällä paikalla.

Vierailija
47/76 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa poistaa vaan. Turun ideologiaan sopimattomana, ja kysyä sopii, mikä on se turkulainen ideologia.
Patsas siirretään muuten museon hoiviin.
Lenin-museohan voisi vaihtaa nimen... koska museo ei ole henkilöön keskittyvä museo, ja historiaa ei voi pyyhkiä olemattomiin.

Muuten mites ne Turun taidemuseon vieressä puistoalueella pientä piiriään pyörittävät möhkälemäiset hahmot... jatkavatko ne näkyvillä oloaan
... turun tyyliin kuin hyvät veljet suhmuroimassa

Vierailija
48/76 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen kauan se olikin Turussa paraatipaikalla Aurakadulla Taidemuseonmäellä. Oli jo korkea aika.

Olen käynyt Turussa useasti ja asunutkin, mutta en ole koskaan nähnyt tuota patsasta enkä tiennyt, että siellä sellainen on. Hyvä kuitenkin, että nyt poistetaan. 

oon asunut turussa koko elämäni enkä tiennyt että täällä on lenin patsas

Vierailija
49/76 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei Sanna Marilla ole omaa patsasta missään?

Vierailija
50/76 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat siis ymmärtäneet Leninin tehneen virheen antaessaan itsenäisyyden.

Joku on selvästi käynyt kouluja venäjällä.
Ainoastaan venäjällä kouluissa opetetaan että Suomelle olisi annettu itsenäisyys.

Vierailija
51/76 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on tässä se ero, että patsas on arvostuksen merkki, museo taas kertoo historiasta hyvässä JA pahassa. Onhan moni keskitysleirikin museo.

Mikä keskitys on Saksan kielellä. Niitä on ollut ja on kaikissa maissa edelleen itseasiassa ne on ollut joko työleirejä tai vankiloita. Nykyään myös pohjoiskoreassa Kiinassa on näitä niille jotka on eri mieltä.Tai eri uskontoa.

Vierailija
52/76 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa, tuostahan Venäjä on vain mielissään.
Putin ei ole koskaan pitänyt Leninistä.
Hänen suosikkinsa on aina ollut Stalin.
Putin ei oikeastaan voi edes sietää Leniniä, koska Lenin hyväksyi ensimmäisenä hallitsija maailmassa Suomen itsenäisyyden.
Ja sen jälkeen vasta kaikki muutkin maat hyväksyivät ja tunnustivat meidät itsenäiseksi maaksi.
Putinin mielestä Suomi kuuluu edelleen Venäjän alaisuuteen, hän etsii edelleen sitä suurempaa Venäjää.
Ja tämän tietää jokainen, joka on vähääkään yhteiskuntatietoa ja historiaa vilkuillut.
Putin ei ole koskaan kannattanut kommunismin aatetta aatteena.

Lenin ei kuitenkaan ehtinyt kovin kauaa meitä kiusaamaan, koska kuoli 1924.

Seuraajansa olikin sitten sitkeämpi ja todellinen riesa Suomelle.

Vierailija
53/76 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen kauan se olikin Turussa paraatipaikalla Aurakadulla Taidemuseonmäellä. Oli jo korkea aika.

Olen käynyt Turussa useasti ja asunutkin, mutta en ole koskaan nähnyt tuota patsasta enkä tiennyt, että siellä sellainen on. Hyvä kuitenkin, että nyt poistetaan. 

Turussa on venäjän suurlähetystö ja se on Pietarin kaupungin ystävyyskaupunki mikä ei voi olla totta näin suomalaisen näkökulmasta.Sanotaanko se valhe edes irti jo.Vapaasti suomeksi varastavat rahaa taloja ja maata.

Vierailija
54/76 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi Lenin pakeni Suomeen tsaaria oliko niin että staari oli kristitty ja Lenin juutalainen kieltäjä koska hänet on BALSAMOITU punaiselle torille ja nämä uhraa elukoita kristityt ei uhraa.Kristityt ei ole pakanoita ollenkaan vaan Jeesus on se Messias joka oli luvattu.

Vierailija
55/76 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Budha patsaita on nähty jo Suomessa mutta ei kai täällä mitään stalinisteja sentään ole? Kristus on Kreikan kieltä mutta sama se on hebreaksi messiah meillä Messias tuli ja juutalaiset pamautti sen ristille.

Vierailija
56/76 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten helvetten noi kiinalaiset voi kumartaa kuolevia ihmisiä jumalana ja kuollutta jumalaa jonka patsaita ne palvoo no Thaimaassa sama juttu jne. Ymmärrättekö ettei saa olla vain yhtä jumalaa johtamassa miljardia ihmistä.Miten pöllöjä.

Vierailija
57/76 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Airiston aallot kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turussa on venäjän suurlähetystö ja se on Pietarin kaupungin ystävyyskaupunki mikä ei voi olla totta näin suomalaisen näkökulmasta.Sanotaanko se valhe edes irti jo.Vapaasti suomeksi varastavat rahaa taloja ja maata.

Nää ystävyyskaupunki hommathan keskeytettiin heti ukrainaan hyökkäyksen jälkeen. Mut se asiaan liittyvä patsas tönöttää taidemuseon vieressä, sopii kyllä sisäpiirileikkiä kuvaavana hyvä veli systeemin ....

Vierailija
58/76 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä Hakaniemen rannassa oleva Maailman rauha -patsas on yhtä lailla irvokas. Pitäisi räjäyttää ja palaset kipata Tehtaankadun suurlähetystön aidan yli tontille.

Igor on tietysti sitä mieltä, että "historiasta pitää oppia" eli Venäjän antamaa arvokasta lahjaa vaalia hartaudella.

Vierailija
59/76 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääkonsulaatti, ei suurlähetystö.

Vierailija
60/76 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venäjän suurlähetystä on tehtaankadulla Helsingissä, dumbass. Turussa on pelkkä pieni kämänen konsulaatti. Lisäksi "ystävyyskaupunki" paperit revittiin jo helmikuussa.