Luova kirjoittaminen miten oppisi?
Olen aina lukenut paljon, mutta siitä ei ole tuntunut tarttuvan mitään kirjoittamisosaamiseen. Kun kirjoitan, tuotokset ovat naurettavia. Olen kirjoittanut monta kertaa viikossa jo yli vuoden ajan, mutta tekstini ovat edelleen ihan yhtä huonoja, ja alan turhautua. Tykkään kirjoittamisesta, mutta haluaisin, ettei tekstieni lukeminen olisi yhtä piinaa aina vaan. Haluaisin oppia paremmaksi.Te muut luovat kirjoittajat: osaatteko antaa vinkkejä? Lähtökohtana voi olla vaikka se, etten osaa mitään.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittamiskurssissa pelkään sitä, että olen tasoltani merkittävästi muita heikompi. Minulla on todella korkea kynnys antaa tekstejäni kenellekään luettavaksi, kun ne eivät ole riittävän hyviä edes omissa silmissäni.
No jos noin on, ei sinusta koskaan tule kirjoittajaa etkä saa tekstejäsi milloinkaan muiden luettavaksi.
Pitää kestää se kritiikki myös, sen kritiikin tulee just auttaa kirjoittajaa tuottamaan parempaa tekstiä.
Aloituksesi tuntuu siltä, että sinua pitäisi vain kehua ja tsempata, ja että sanoa sulle, jotta olet jo valmis kirjailija, ei muuta kun lähetä kirjoitelmasi kustantajalle.
Ei se noin mene,
Kirjoittaminen on työtä siinä kuin joku muukin, ei kukaan aloittelija ole huippu.
Jokaisessa työssä aloitetaan harjoittelijana ja kokelaana, niin myös kirjoittamisessakin.
Olet saanut tässä ketjussa erittäin hyviä neuvoja, mutta liekö itse olet useita palstan tarmokkaasti alapeukuttanut?
Et siis todellisuudessa haluakaan mitään todellisia vinkkejä siihen, miten voisit kirjoittajana kehittyä.Olen yläpeukuttanut monta viestiä, mutten ole alapeukuttanut ainuttakaan. Arvostan kaikkia neuvoja, mutta jos minua kehotetaan lukemaan, niin se turhauttaa, kun olen kertonut jo, että luen todella paljon :)
Olen ottanut neuvot myös talteen (en luota siihen, että ketjut täällä säilyvät).
Vastailen antaakseni syvemmän ymmärryksen itsestäni kirjoittajana. Tarkoitukseni ei ole vängätä tai muuta sellaista.
Minua ei tarvitse kehua, koska tekseissäni tai minussa kirjoittajana ei ole mitään kehuttavaa – tiedän sen itse kaikkein parhaiten. Tsempata toki saa, ja se on minusta mukavaa.
En tiedä, olenko aivan aloittelija, koska olen kirjoittanut satoja ja satoja tunteja. Ongelmani on, etten kehity lainkaan. Näen, että tekstini on kuraa, mutten osaa tehdä siitä parempaa. Ja koska itsekin tiedän sen olevan kuraa, tuntuisi törkeältä muiden ajanhukalta pyytää heitä lukemaan niitä. En ole kehittynyt kirjoittajana yhtään koko tänä aikana, kun olen kirjoittanut; tekstini ovat nyt tismalleen samanlaisia kuin aloittaessani.
Kuulisin mieluusti lisää kirjoittamiskursseista, ja myös muiden kokemuksia. Mennäänkö niille oman tekstin kanssa vai saadaanko niissä tehtäviä?
Mitä, jos kokeilisit tehdä jotain täysin erilaista? Kirjoittaa vaikka niitä runoja tai lyriikoita tai proosaa jossain itsellesi aivan uudessa tyylilajissa.
Kirjoita vain itsellesi, vain kirjoittamisen ilosta. Kokeile, pidä hauskaa sanojen kanssa. Älä ajattele, että tekstin pitäisi olla hyvää tai valmista, leiki vain.
En halua vängätä minäkään, mutta minun on todella vaikea uskoa, ettei kirjoittaja kehity, jos kirjoittaa satoja tunteja. Siinä kehittyy väkisinkin.
Ellei sitten ole niin, että haluaisit kirjoittaa jollain tietyllä tyylillä, mutta se ei vain kertakaikkiaan ole sinun tyylisi, sinun "äänesi", ja junnaat siksi paikallasi? Anna itsellesi lupa kirjoittaa omalla "äänelläsi", oman tyylistäsi tekstiä. Älä yritä matkia jonkun toisen ääntä, siitä ei tulekaan muuta kuin lauantai-illan viimeinen karaokeveto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittamiskurssissa pelkään sitä, että olen tasoltani merkittävästi muita heikompi. Minulla on todella korkea kynnys antaa tekstejäni kenellekään luettavaksi, kun ne eivät ole riittävän hyviä edes omissa silmissäni.
No jos noin on, ei sinusta koskaan tule kirjoittajaa etkä saa tekstejäsi milloinkaan muiden luettavaksi.
Pitää kestää se kritiikki myös, sen kritiikin tulee just auttaa kirjoittajaa tuottamaan parempaa tekstiä.
Aloituksesi tuntuu siltä, että sinua pitäisi vain kehua ja tsempata, ja että sanoa sulle, jotta olet jo valmis kirjailija, ei muuta kun lähetä kirjoitelmasi kustantajalle.
Ei se noin mene,
Kirjoittaminen on työtä siinä kuin joku muukin, ei kukaan aloittelija ole huippu.
Jokaisessa työssä aloitetaan harjoittelijana ja kokelaana, niin myös kirjoittamisessakin.
Olet saanut tässä ketjussa erittäin hyviä neuvoja, mutta liekö itse olet useita palstan tarmokkaasti alapeukuttanut?
Et siis todellisuudessa haluakaan mitään todellisia vinkkejä siihen, miten voisit kirjoittajana kehittyä.Olen yläpeukuttanut monta viestiä, mutten ole alapeukuttanut ainuttakaan. Arvostan kaikkia neuvoja, mutta jos minua kehotetaan lukemaan, niin se turhauttaa, kun olen kertonut jo, että luen todella paljon :)
Olen ottanut neuvot myös talteen (en luota siihen, että ketjut täällä säilyvät).
Vastailen antaakseni syvemmän ymmärryksen itsestäni kirjoittajana. Tarkoitukseni ei ole vängätä tai muuta sellaista.
Minua ei tarvitse kehua, koska tekseissäni tai minussa kirjoittajana ei ole mitään kehuttavaa – tiedän sen itse kaikkein parhaiten. Tsempata toki saa, ja se on minusta mukavaa.
En tiedä, olenko aivan aloittelija, koska olen kirjoittanut satoja ja satoja tunteja. Ongelmani on, etten kehity lainkaan. Näen, että tekstini on kuraa, mutten osaa tehdä siitä parempaa. Ja koska itsekin tiedän sen olevan kuraa, tuntuisi törkeältä muiden ajanhukalta pyytää heitä lukemaan niitä. En ole kehittynyt kirjoittajana yhtään koko tänä aikana, kun olen kirjoittanut; tekstini ovat nyt tismalleen samanlaisia kuin aloittaessani.
Kuulisin mieluusti lisää kirjoittamiskursseista, ja myös muiden kokemuksia. Mennäänkö niille oman tekstin kanssa vai saadaanko niissä tehtäviä?
Kursseja on tosi erilaisia. Ensimmäiseksi kurssiksi suosittelen ehdottomasti mitä tahansa vasta-alkajille tarkoitettua kurssia. Ja vasta-alkaja ei tarkoita sitä, että ei olisi ikinä kirjoittanut mitään vaan ennen kaikkea sitä, että on kirjoittajakoulutuksen vasta-alkaja.
Niillä kursseilla ei yleensä tuoda omaa valmista tekstiä, vaan puhutaan kirjoittamisesta, tehdään harjoituksia, käydään läpi kirjoittamisen teoriaa, prosessia, jaetaan vinkkejä ja ylipäätään ollaan oman ja toisten kirjoittamisen äärellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se noin mene,
Kuulisin mieluusti lisää kirjoittamiskursseista, ja myös muiden kokemuksia. Mennäänkö niille oman tekstin kanssa vai saadaanko niissä tehtäviä?Mitä, jos kokeilisit tehdä jotain täysin erilaista? Kirjoittaa vaikka niitä runoja tai lyriikoita tai proosaa jossain itsellesi aivan uudessa tyylilajissa.
Kirjoita vain itsellesi, vain kirjoittamisen ilosta. Kokeile, pidä hauskaa sanojen kanssa. Älä ajattele, että tekstin pitäisi olla hyvää tai valmista, leiki vain.
En halua vängätä minäkään, mutta minun on todella vaikea uskoa, ettei kirjoittaja kehity, jos kirjoittaa satoja tunteja. Siinä kehittyy väkisinkin.
Ellei sitten ole niin, että haluaisit kirjoittaa jollain tietyllä tyylillä, mutta se ei vain kertakaikkiaan ole sinun tyylisi, sinun "äänesi", ja junnaat siksi paikallasi? Anna itsellesi lupa kirjoittaa omalla "äänelläsi", oman tyylistäsi tekstiä. Älä yritä matkia jonkun toisen ääntä, siitä ei tulekaan muuta kuin lauantai-illan viimeinen karaokeveto.
Ei lisättävää tähän.
Moni aloitteleva kirjoittaja yrittää olla Ihailemansa Kirjailija 2. Etsi oma äänesi. Googleen how to find my own voice in writing, tuloksia löytyi tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se noin mene,
Moikka
Näitä täällä olevia kirjoituksiasi luettuani voin muutaman vinkin antaa.
1. Saman asian voi ilmaista monin tavoin.
2. Kun kirjoitat jotain ja tulos tuntuu itsestäsi tylsältä niin mieti miten voisit ilmaista saman asian mielenkiintoisemmin.
Siinäpä ne pari ilmaista vinkkiä olikin. Hehe. Ymmärsitkö?
Kerron oman tarinani. Tuskailin samojen asioiden parissa joskus. Oli paljonkin sanottavaa, mutta en vaan saanut sitä paperille. Annoin olla, tein vuosia ihan muita juttuja. Lopulta löysin toisen taiteenalan. Tajusin, että kirjoittaminen ei ollutkaan se tapa, jolla pystyn ilmaisemaan itseäni parhaiten.
Suosittelen sinua leikkimään, kokeilemaan ja tutkimaan maailmaa. Heitä hetkeksi hanskat tiskiin, tee vaikka laulu tai akvarellityö. Palaa sitten kirjoittamiseen, ja saatat huomata, että se sujuukin kuin itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata pelätä. Siellä on varmasti monen tasoista kirjoittajaa. Ja muille kuin sinulle ja opelle ei kuulu sun tasosi. Rohkeasti vaan menet, jos kerran kiinnostaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tavoitteesi? Mitä haluat kirjoittaa ja miksi? Mitä tarkoitat huonolla? Onko ongelma sisällössä vai muodossa?
Mene kurssille ja yritä saada palautetta.Kahdelle aiemmalle: kirjoitan jo nyt todella paljon. En muokkaa tekstiä kirjoittaessani.
Tavoitteeni on kirjoittaa hyvin, hyviä tarinoita. Haluan kirjoittaa tarinoita, koska rakastan niitä.
Huonolla tarkoitan, no, jos 50 Shades of Grey on laadultaan tuttu, niin sellaista. Sisällössä JA muodossa. Minulla on hyvä mielikuvitus, mutta näppäimistön ääressä se tuntuu katoavan jonnekin. Kun luen tekstejäni, tuntuu, että olen lukenut ne samat jutut miljoonaan kertaan.Niin jos et muokkaa tekstiä kirjoitettaessa, niin silloin sitä muokataan jälkikäteen.
Vai luuletko yksikään kirjailija on saanut yhdenkään romaaninsa tai novellinsa läpi noin vain yhdellä kirjoittamisella?
Sitä tekstiä joutuu kaikissa tapauksissa aina muokkaamaan. Etenkin jos se on vähänkään syvällisempään, mutta myös muuta tekstiä.
Kirjoittaminen ei ole mitään automaattikirjoittamista, vaan se on prosessi, jota muokataan.
Ja jos kirjoittaminen sinua todella kiinnostaa, niin parhaat avut ja neuvot saa, kun käy jonkun kirjottamisen kurssin.
Jos muutoin tekstin tuottaminen on jo verissä, silloin kannattaa hakeutua luovan kirjoittamisen kirjoittamisen kursseille.
Niitä on mm. työväen-ja kansalaiopistoissa iltakursseina, sekä joskus myös avoimessa yliopistossa.
Ja tekstejä tulee antaa muiden luettavaksi, ei se oma näkemys ole koskaan puoleeton ja neutraali.
Juuri se muiden näkemys tekstistä auttaa myös muokkaamaan tekstiä paremmaksi.Muokkaan kyllä tekstini jälkikäteen. Tarkoitin, etten muokkaa tekstiäni sitä kirjoittaessani, kun kehotettiin kirjoittamaan tajunnanvirtaa. Tekstiä syntyy nopeasti, mutta se on kuraa, ja jälkikäteen sitä editoidessani en löydä siitä mitään säilyttämisen arvoista.
Lohdutuksen sana: editointivaiheessa poistan tekstistäni 80 %, ja jäljelle jäävän 20 % laitan kokonaan uusiksi. Et siis ole ainoa, joka kokee, ettei omassa tekstissä ole mitään säilyttämisen arvoista.
Ja minä olen viimeiset viikot käyttänyt kaiken editointiaikani yhden virkkeen hiomiseen. Ei mitään järkeä.
Joku viisas sanoi joskus, että kirjoittajan kannattaa opetella tunnistamaan se hetki, jolloin tekstin editoiminen ei enää tee siitä parempaa vaan vain erilaisen.
Jonakin päivänä vielä opin.
Tsemppiä AP.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se noin mene,
Kuulisin mieluusti lisää kirjoittamiskursseista, ja myös muiden kokemuksia. Mennäänkö niille oman tekstin kanssa vai saadaanko niissä tehtäviä?Moikka
Näitä täällä olevia kirjoituksiasi luettuani voin muutaman vinkin antaa.
1. Saman asian voi ilmaista monin tavoin.
2. Kun kirjoitat jotain ja tulos tuntuu itsestäsi tylsältä niin mieti miten voisit ilmaista saman asian mielenkiintoisemmin.
Siinäpä ne pari ilmaista vinkkiä olikin. Hehe. Ymmärsitkö?
Kuten vaikka näin. Kun kirjoittamastani tekstistä korvaa sanan "mielenkiintoisemmin" sanalla "terävemmin" niin lauseesta tulee:
Kun kirjoitat jotain ja tulos tuntuu itsestäsi _tylsältä_ niin mieti miten voisit ilmaista saman asian _terävemmin_.
Näetkö mitä yritän näyttää?
Kirjoitit näkeväsi sen, että tekstisi on _kuraa_, mutta et osaa tehdä siitä _parempaa_. Kultaa. Kurasta kultaa. Niin teksteistäsi tulee parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Piti tulla vielä lisäämään (olen muutaman vastauksen ketjuun jo kirjoittanut):
YKSIKÄÄN KIRJAILIJA MINÄÄN MAAILMANAIKANA EI OLE OLLUT, EI OLE, EIKÄ OLE TULEVAISUUDESSAKAAN KAIKILLE MIELEEN.
Lue se vielä uudestaan.
Ihan sama, millainen sanataituri olet ja miten hienoja tarinoita kerrot, olet jonkun mielestä aina kaikista paskin. Joko ilmaisusi on typerää tai tarinoissasi ei ole mitään järkeä. Esimerkiksi minun teoksiani on julkaistukin ja kehuttukin, ja silti saan jatkuvasti palautetta, että minun pitäisi joko a.) mennä alkeiskurssille tai b.) tehdä kaikille palvelus ja jättää kirjoittaminen niille, jotka sen osaavat.
Älä pelkää ottaa palautetta vastaan. Parhaimmillaan se auttaa kehittymään, toiseksi parhaimmillaan se käy viihteestä. Lannistaa sen ei missään nimessä kannata antaa.
Rakentava palaute on parhaimmillaan lahja. Jos saat siitä irti, mitä voit tekstissäsi parantaa, lue tekstisi läpi ja mieti, oletko samaa mieltä. Jos koet, että tekstisi paranisi, muokkaa sitä. Kaikki rakentava palaute ei nimittäin suinkaan paranna tekstiäsi.
KUN rohkaistut antamaan tekstejäsi muiden luettavaksi, etsi sellaiset ihmiset, jotka lukevat ja kirjoittavat samantyylisiä tekstejä. Siis genre ja ilmaisu. Romantiikkaa kirjoittavan on ihan turha ottaa rakentavaa palautetta kauhutarinoiden kirjoittajalta ja päinvastoin.
Olet saanut hyviä vinkkejä (myös minulta, heh), ja toivotan sinulle onnea ja menestystä kirjoittajanurallesi.
Kirjastosta löytää paljon kirjoitusoppaita, mm. Cameronia ja Goldbergia. Tärkeää on oppia kirjoittamaan huonosti, siis tosi huonosti. Tuottamaan ihan silkkaa p*skaa. Ennen pitkään sieltä kasasta löytyy timantteja. Mutta jos kirjoittaa sillä mielellä, että haluan käsitellä syvällisiä teemoja ja kirjoittaa loistavasti, niin teennäistähän siitä tulee. Luovuus syntyy siitä, että antaa itselleen luvan leikkiä ja kokeilla ja olla ihan surkeakin.
Suunnittele ensin tarina paperille pääpiirteissään, tee kässäri. Mikä on lähtötilanne, mitä sitten tapahtuu ja miksi? Millaisia juonenkäänteitä siinä voisi olla? Millaisia henkilöitä? Millaisia ristiriitoja heidän välillään on?
Sitten alat kirjoittaa "lihaa luiden ympärille".
Hei, nostan ketjun kiittääkseni kaikkia vastaajia (olen AP).
Olen katsonut paljon luovaan kirjoittamiseen liittyviä videoita YouTubesta.
Ilmoittauduin myös luovan kirjoittamisen verkkokurssille.
Lisäksi jaoin kirjoituksiani netissä anonyyminä ja sain arvokasta palautetta. Kaksi asiaa nousi ylitse muiden:
1. kuvailen liikaa käyttäen liian hienoa kieltä, jolloin teksti kuulostaa hienostelevalta ja
2. dialogini on epäluontevaa.
Kun editoin tekstiäni noita asioita silmällä pitäen ja jaoin lopputuloksen, moni kommentoija oli sitä mieltä, että tekstistäni tulee mieleen eräs tunnettu suomalainen kirjailija, jonka teoksia en ole kylläkään itse vielä lukenut.
Olen edennyt harppauksin ja löytänyt uudelleen kirjoittamisen ilon.
Valtavan suuri kiitos kaikille minua auttaneille!
Lohdutuksen sana: editointivaiheessa poistan tekstistäni 80 %, ja jäljelle jäävän 20 % laitan kokonaan uusiksi. Et siis ole ainoa, joka kokee, ettei omassa tekstissä ole mitään säilyttämisen arvoista.