Viimeksi, kun olin päivystyksessä, sain kuulla, että naapuriloossissa olevalta juuri löytyi parantumaton syöpä
Ihan kiva yksityisyydensuoja noissa päivystyksissä.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli haimatulehdus niin ei varmasti jäänyt epäselväksi osaston muille neljälle huoneessa olijalle.
Ei muuten jäänyt epäselväksi myöskään se, että sinä päivänä kun kotiuduit sovit sisaresi kanssa treffit jonkin lähiökuppilan terassille.
Voe voe isot on ongelmat, eiköhän jatketa omaa elämää ja verhon takana oleva jatkaa omaa elämää. Olosuhteilla ei oikein voi mitään.
Ja sitten hoitajat istuvat "avokonttorissa", josta varmasti kuuluu kaikki salassapidettävät intiimit asiat.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ammattilainen kerro syövästä päivystyseriössä, se kerrotaan lääkärin vastaanottohuoneessa.
Kyllä kertoo, jos on pakko. Syöpiä löytyy suht usein päivystyksessä esim. Akuutin vatsakivun takia tehdyssä vatsan tt-kuvassa/ultraäänessä laajastikin levinneenä, jolloin on selvää ilman koepalaakin, että kyse on syövästä. Potilaalla on oikeus tietää miksi otetaan sairaalaan tutkimuksiin, valehtelu näissä asioissa ei kannata. Toki sanansa kannattaa aina valita tarkkaan, kun huonoja uutisia kertoo, ei tarvitse möläyttää.
Yksityisyyden suoja pitäisi olla. Mutta puitteiden vuoksi se ei ole aina tai useinkaan sairaalassa mahdollisia. Sairaaloiden pitäisi olla monikertaisesti suurempia ja hoitohenkilökuntaa enemmän sen toteutumiseksi.
Ei sairaaloissa ole tilaa omille yksityishuoneille. Saati aikaa kärräillä sängyillä ja pyörätuoleilla ihmiset pedeistään erilliseen huoneeseen keskustelemaan. Ylimääräiset omaiset pitäisi kyllä poistaa tilasta terveystietojen käsittelyn ajaksi.
Kuolevalle ja eristyspotilaille pyritään järjestämään oma huone. Sekään ei ole aina mahdollista, kun huoneita ei vaan ole, parhaillaan ihmisiä makaa päiväsalissa ja käytävillä.
Vierailija kirjoitti:
Päivystyksessä ei löydy syöpiä. Ei hoidettavia eikä parantumattomia.
Löytyy kyllä, esimerkiksi voimakkaan vatsakivun, veriripulin tai oksentelun aiheuttajaksi voi osoittautua kasvain suolessa, maksassa tai haimassa. Ei ole edes mitenkään kovin epätavallista. Ei siinä sitä diagnosoida, että minkä tyypin syöpä millä levinnäisyysasteella kyseessä on, mutta kasvaimia kyllä hyvinkin, ja ihan varmasti puhutaan usein ihan syövänkin nimellä, sitä kun ne tukkivat tuumorit esim. suolessa tuppaavat olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida päivystyskeikalla ehtiä tutkimaan syöpää.
Syöpiä löytyy suht usein päivystyksessä tehtyjen kuvantamistutkimusten yhteydessä, esim. vatsan tt:ssa/ultrassa. Potilaan voi ajaa päivystykseen jokin toyeamattoman syövän aiheuttama oire kuten kova vatsakipu, suolitukos tai keltaisuus. Tietenkään koepaloja tms ei päivystyksissä oteta.
Minä uskon todellakin että näin voisi tapahtua nykyään.
Koko terveydenhuolto on aivan retuperällä täällä Suomessa nyt!
Vierailija kirjoitti:
Itse kuulin tahtomattani kun joku jo aika vanha nainen oli ostamassa lääkkeitä intiimivaivoihin. Olin todella kiusaantunut. Itse olin ostamassa lääkkeitä verenpaineeseen ja verenkierron häiriöön sukulaiselleni. Onneksi itse en käytä mitään lääkkeitä, enkä ole koskaan ostanut apteekista itselleni mitään. Inhoan apteekissa käymistä, mutta joudun kuitenkin noita sukulaiseni lääkkeitä aina ostamaan. Sukulaiseni ei onneksi sentään käytä mitään kiusallisia lääkkeitä tai kolmiolääkkeitä.
Tähän sopii video Pirjosta apteekissa:
Vierailija kirjoitti:
Päivystyksessä ei löydy syöpiä. Ei hoidettavia eikä parantumattomia.
No ainakin tuttavani, jonka syöpä oli levinnyt keuhkoihin, kuuli siitä päivystyksessä. Siis leviämisestä. Otettiin kai keuhkokuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ammattilainen kerro syövästä päivystyseriössä, se kerrotaan lääkärin vastaanottohuoneessa.
Kyllä kertoo, jos on pakko. Syöpiä löytyy suht usein päivystyksessä esim. Akuutin vatsakivun takia tehdyssä vatsan tt-kuvassa/ultraäänessä laajastikin levinneenä, jolloin on selvää ilman koepalaakin, että kyse on syövästä. Potilaalla on oikeus tietää miksi otetaan sairaalaan tutkimuksiin, valehtelu näissä asioissa ei kannata. Toki sanansa kannattaa aina valita tarkkaan, kun huonoja uutisia kertoo, ei tarvitse möläyttää.
Mistään syövästä ei kyllä tt-kuvan pohjalta vielä tiedetä. Kasvain voidaan nähdä, mutta sitä ei tiedä onko se syöpä.
Päivystys onkin yksi harvoja paikkoja, joissa vielä tutkitaan jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kuulin tahtomattani kun joku jo aika vanha nainen oli ostamassa lääkkeitä intiimivaivoihin. Olin todella kiusaantunut. Itse olin ostamassa lääkkeitä verenpaineeseen ja verenkierron häiriöön sukulaiselleni. Onneksi itse en käytä mitään lääkkeitä, enkä ole koskaan ostanut apteekista itselleni mitään. Inhoan apteekissa käymistä, mutta joudun kuitenkin noita sukulaiseni lääkkeitä aina ostamaan. Sukulaiseni ei onneksi sentään käytä mitään kiusallisia lääkkeitä tai kolmiolääkkeitä.
Tähän sopii video Pirjosta apteekissa:
Tuo oli hauska.
Samoin!