Voiko raskausmyrkytys alkaa näin aikaisin?
Mä oon alkanut pelätä raskausmyrkytystä, kun päänsärkyä on lähes joka päivä. Luulin sitä migreeniksi, kun oikein mikään ei auta ja silmät on valonarat, mutta migreeni tuskin tulisi näin usein. Lisäksi verenpaine on _suhteessa_ noussut, vaikka on vieläkin alhaalla. Normaalisti on 80/50 ja nyt huitelee 110-120/70 paikkeilla. Eli noussut 20-30 yksikköä. Toinen raskaus, ekan kanssa paineet ei ikinä nousseet noin ylös. Lisäks iho kutisee, vaikka rasvais kuinka. Paino oli noussut viime neuvolakäynnillä 700g/viikossa ja olo on koko ajan tuskainen ja huono, pahoinvointiakin on vieläkin lähes päivittäin. Välilä sydän hakkaa niin ettei saa nukuttua, leposyke on usein yli 70 (normaalisti n. 50). Mutta viikkoja on vasta 16+, ei kai se vielä voi alkaa? Pissa oli kyllä 3 viikkoa sitten puhdas. Pitäiskö soittaa neuvolaan?
Kommentit (5)
raskausmyrkytys puhkesi vasta rv 37 ja mulla oli verenpaine 160/106 ja leposyke jotain 105... ja turvotusta niin että kun sääreen painoi kädellä jäi siihen kuoppa noin 5minuutiksi ja valkuaista oli myös virtassa. En ehkä sinun tapauksessa usko että kyse ois raskausmyrkytyksestä ja toi kutinakin ihmetyttää.. ei kuulu raskausmyrkytyksen oireisiin, mutta soita ihmeessä neuvolaan, sillä kyseessä voi olla jokin muu häiriötila... toivottavasti kaikki menee ok!
raskauksissa myös _välillä_ verenpaine noussut suhteessa eli normaalisti aina ollut alle 100 yläpaine ja sitten onkin käynyt esim. 120/80. Mitään myrkytystä minulla ei kuitenkaan ole ollut vaan verenpainehan vaihtelee normaalistikin riippuen miten ja milloin mitataan ja onko verenkierto ehtinyt tasaantua jne. Pissa ollut aina puhdas ( jos juo huonosti, tulee myös " helposti" proteiineja ja pöpöjä, olen huomannut). Eli minulla on auttanut, kun olen lepäillyt, syönyt tosi vähänsuolaista ruokaa ja juonut paljon. Monta litraa siis päivässä. Eli muista jouda oikein paljon ja " huuhtoa munuaisia" ! Noilla viikoilla veren määrä lisääntyy elimistössä ja verenkierto joutuu tekemään töitä enemmän, joten pulssinousu ja paineet ( +väsymys) voi johtua myös siitä! Itselläni kävi myös leposyke yli 90.
Soita ihmeessä neuvolaan, mutta älä hätäänny nyt vielä, voi olla ihan normaalia ja ohimenevääkin. Tsemppiä =)
Eli heti kannattaa soittaa neuvolaan. Voipi olla väärä hälytys, mutta siellä käynti ei maksa mitään, mutta menemättä käyminen voi maksaa =)
kaksi raskausmyrk kokeneena...
mani rv 7+3
Päänsärky voi olla ihan hormonaalistakin, niin kuin minulla. Migreenipäänsärkyjä on tässä odotuksessa ollut usein ja mikään ei auta. Paras keino lievittää sitä on nukkua pimeässä ja aivan hiljaisessa... En usko,että sun päänsärky voisi olla raskausmyrkytystä, sillä sinullahan ei luultavasti ole turvotusta?!
Kutina saattaa johtua maksahepatoosista ja se selviää verikokeella. Mahan alueen kutina taas saattaa johtua vatsanahkan venymisestä, joka aiheuttaa kutinan. Mulla on atooppinen iho ja löträän todella paljon rasvalla!! :) Paras rasva on ollut Libolan. Sitä saa apteekista ja on tarkoitettu mm. atoopikoille.
Käy ihmeessä neuvolassa ja keskustele näistä asioista. Nämä asiat kannattaa ottaa vakavasti... Näin saat myös itse mielenrauhan!!
Tutulta kuulostaa nuo oireet ja tässä tapauksessa ne olivat vaan uupumusta. Loppuun asti kärvisteltiin vaikka oireita oli vaikka mitä mm. päänsärky, näköhäiriöitä(matoja vilistai ja palloja), pyörtyily, mieletön turvotus, verenpaine hieman korkealla. Rasitukseen piikkiin meni kaikki, mutta tarkasti koko ajan seurattiin. Oli toinen vaikea pieni lapsi vielä hoidettavana.
Millaista päänsärkysi on, kun minulle sanottiin, että raskausmyrkytyksessä tuntuu kuin vanne olisi päänympärillä. Mutta kuten sanoin otsakkeessa, ota yhteyttä neuvolaan ja oireesi on hyvä tutkia. Kaikki me ollaan yksilöitä ja raskaudet todella ainutkertaisia ja yksilöllisiä.
Tsemppiä!