veriryhmä ja hengitystieinfektioita aiheuttavat tartuntataudit
Onko muita, jotka eivät ole aikuisiällä sairastaneet mitään "flunssaa" voimakkain oirein? En tiedä miten voisin asian parhaiten ilmaista, tarkoitan ettei ole aikuisena koskaan sairastanut voimakkaasti mitään sellaista tautia, jonka oireisiin voi kuulua kurkkukipu, nuha, kuume - oli taudinaiheuttaja mikä tahansa, pelkkä flunssa tai mahdollisesti jokin vakavampi. Mutta oletettavasti siis tartuntatauti, jossa mainitut tyypilliset oireet.Mikä on veriryhmänne? Tutkimusten mukaan O- sekä Rh-negatiiviseen veriryhmään liittyy matalampi riski sairastaa koronaa voimakkain oirein. Mikä on teidän kokemus asiasta.
Kommentit (29)
Keskustelin tästä veriryhmäasiasta keuhkolääkärini kanssa ja hän totesi, että koronaepidemian alussa esitettiin tällaisia väitteitä. Hän totesi, että luultavasti selittäviä tekijöitä sille, että joku ei altistuksesta huolimatta sairastu lainkaan tai että oireet ovat lieviä, johtuvat useammasta geenistä. Suomessa on tutkittu jotain geeniä, joka liittyy vakavampaan oireiluun ja sitä löytyy erityisesti itäsuomalaisilta. Ei ole lähdettä antaa, mutta luulisi googlettamalla jotain selviävän.
Oma veriryhmäni on O+ ja räkätautisempaa tyyppiä saa hakea. Kaikki mikä liikkuu yleensä tarttuu, koronan olen välttänyt. Se johtuu kuitenkin luultavasti etätyöstä ja FFP2-suojaimen käytöstä julkisissa tiloissa ja niistä parjatuista rokotteista.
O- ja jatkuvasti flunssat päällä ja venyvät. Syytä sairasteluun ei ole löytynyt. Korona oli muuten lievä, mutta hengitysongelmia ja rytmihäiriötä sekä pitkittyi.
B+ koko perhe - yht 12 (sis. lapsenlapsetkin) 10 sairastanut - kaikki lievänä ja rokotettuina, itse olen tavannut vähän ihmisiä viimeisen puolen vuoden aikana, enkä ole sairastanut, toinen, joka ei saanut tartuntaa oli tyttöystävän kanssa karanteenissa kodissaan
24 jatkaa, tyttöystävällä raju korona, korkeine kuumeineen
24 jatkaa
me, jotka emme ole saaneet koronaa, olemme sairastaneet sikainfluenssan - en ole aiemmin tullut asiaa ajatelleeksi
Luulen että olen 0 ryhmää. Sikainflu iski kovasti. Riski voi olla vähäisempi K asiassa. Yleensä iinflut pyrkivät kyllä 0 ryhmäänkin, mutta riski vähenee kun on heti sisällä, kun tulee nuhaoireita tai kurkku - joka siis ei ole enää pelkkää allergianuhaa. Ei ota riskejä liikoja. Kauppakeskuksesta saa helposti virusta ja julkiset paikat. Kaupan kärryt ja korit voisi iltaisin olla puhdistettuja myös, en tiedä mikä olisi helppo tapa.
Itselläni O- ja epäilen long covidia. Outoja oireita ollut ilman hankalia hengitystieoireita ym. Maskia käytän edelleen ja huolehdin käsihygienista.
O- ihmiset ovat osittain humanoideja :D
O- täällä. Flunssia todella harvoin, kuumetta ei ole ollut koskaan (lapsena varmaan, en tiedä) niin kauan kuin muistan taaksepäin. En edes tiedä miltä kuume tuntuu.
Koronalle altistuin vahvasti montamonta kertaa päiväkodissa (olen töissä siellä) ja tietysti kotona kun muu perhe sairastui. Silloin en siis sairastunut. Päiväkodissa olin jossain vaiheessa ainut kuka ei ollut sairastanut koronaa.
Lopulta se sitten tarttuikin jostain, 1-2 päivää oli kurkku hieman karhea, eikä muuta.
Toki muita terveysvaivoja on, mutta nuo perus tartuntataudit jostain syystä kiertää mut. Kopkop.