Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YÖKASTELUA n. 4v. POJALLA. auttakaa ja neuvokaa

08.10.2006 |

Tosiaan olemme opetelleet kohta vuoden. välillä menee paremmin ja välillä takapakkia. ennen käytin yöllä potalla sängun vieressä ja suostui, mutta nyt tulee kättä jalkaa ,eikä suostu millään, ja huutaa ja herättää koko talon.

nuorempi tyttö oppi melkein heti . yhtäaikaa aloitettiin ja on ollut täys kuiva jo pitkän aikaa. mutta mikä neuvoksi? mitä teen pojan kanssa väärin??

en haluaisi enää vaipparumbaan. en jaksa..

mutta antakaa nyt hyviä vinkkejä

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yleistä ja aivan normaalia, että 4 v. (etenkin) poika kastelee

vielä öisin sänkynsä. Kärsivällisyyttä! Todennäköisesti yökastelu

loppuu ihan itsekseen, kun lapsi on 5-6 vuoden ikäinen.

Meillä esikoispoika on yökastelija. Hänellä on ikää nyt

5 v 4 kk ja sänky kastuu noin kerran viikossa - tai kaksi

kertaa kolmessa viikossa. Hänellä ei vielä ole aloitettu

hormonihoitoa, sillä neuvolan mukaan kannattaa

odottaa 6 vuoden ikään asti, jos lapsi ei kastele jatkuvasti

joka yö, vaan kastelu on satunnaista. On todennäköistä,

että lapsi lopettaa yökastelun syksyyn mennessä.

Toinen lapsemme on myös poika, ja hän aloitti yökuivuuden

jo alle 3,5 vuoden iässä. Nyt hänellä on ikää kohta 3 v 8 kk,

eikä vahinkoja juurikaan tapahdu öisin. (En edes muista

milloin hänellä olisi viimeksi sänky kastunut.)

Jätimme molemmilta lapsilta yövaipat pois joulun tienoilla.

Lapset ovat siis yksilöitä, eikä kannata ottaa liikaa stressiä,

jos ja kun jokainen lapsi kehittyy omaan yksilölliseen

tahtiinsa.

Lisää tietoa: www.yokastelu.net

Vierailija
2/11 |
29.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä POIKA oppi 3v yhdellä kertaa sekä YÖ että PÄIVÄ

kuivaksi, oli todella helppoa.

Toinen lapsi oli TYTTÖ joka ei todellakaan oppinut

nopeasti =D Jätimme YÖVAIPAN pois kun tyttö

täytti 4v eli joillakin se vaan kestää kauemmin.

Minäkin puhuin asiasta neuvolassa ja ALLE 5v lapselle

ei juurikaan tehdä mitään koska myöhemmin kastelevilla

lapsilla saattaa olla jokin häirö aineenvaihdunnassa tai

hormooneissa mutta niitä tutkitaan sitten vasta myöhemmin.

Katsotaan päästäänkö me helpolla sillä nyt on POJAN vuoro

taas pian opetella kuivaksi saa nähdä miten käy...

Ymmärrän täysin turhautuneisuutesi koska minä itsekkin

olin ITSE päättänyt että kun VAUVA syntyy niin TYTTÖ on

kuiva sekä yöllä että päivällä, vaan kuikas kävikään.

Nyt minulla ei ole mitään ennakko odotuksia vaan todellakin

kaikki ajallaa =D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla paloi myös päre tuon pojan kanssa, kun miksi se tytön kanssa onnistui niin helposti?!

Sain neuvolasta lippuja ja lappuja ja pojalla ei tosiaan ole sitä hormonia tarpeeksi. Hän on nyt 7,5v. ja kastelee onneksi jo tosi harvoin, mutta tuntuu, että aina sitä pissaa on vähän (siis koko etumus!) lirahtanut housuun.

Että hermostuminen ei auta kun et voi sitä hormonitoimintaa nopeuttaa. Itse hain muuten joskus pari vuotta sitten homeopaatilta pillereitä ja ne auttoivatkin kasteluun! Meidän pojalla on myös sitä iltaravaamista vessaan, että pitää parin minuutin välein käydä vessassa kymmenen kertaa vähintään. Pari kk sitten hän sanoi iskälle joka ihmetteli taas sitä ravaamista, että ÄLÄ TEE MITÄÄN NUMEROA ;-) Niinpä! Näin olen nyt itsekin yrittänyt suhtautua.

Vyöhyketerapiaa tai tuota homeopatiaa voisi kokeilla! Meillä tuo kastelu on myös sukuvika miehen puolelta.

Vierailija
4/11 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 5v.poika joka on yökastelija. Kävimme viikolla juuri neuvolassa juttelemassa lääkärin kanssa mitä tehdä kun vielä kastellaan ja lääkäri antoi meille reseptin jolla saadaan tabletteja jotka vähentävät pissan eritystä mutta nämä tabletit on aivan kauhean kalliita. Sitten saamme kuulemma hälytin patjan josta en ole kovinkaan iloinen koska olemme suurperhe niin sen hälärin huutoon herää koko perhe. Mutta lääkäri totesi ettei yökuivaksi alkamista voi nopeuttaa!!! Siis asialle ei voi mitään ennen kun lapsi hoksaa sen itse. Lapsen voi kuulemma käyttää yölläkin pissalla mutta se ei nopeuta oppimista!!! En tiedä miten kauan jaksan tätä vaippa rumbaa.

Vierailija
5/11 |
30.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaipatkaan ei aina riitä, joskus huomaan pojan nukkuvan kädet vaipoissa joka selittää sen, miksi sänky on litimärkä mutta vaippa kuiva. Ihmettelin tätäkin ilmiötä aikansa kunnes mökillä samassa huoneessa nukkuessamme havahduin ähinään ja sen jälkeen heräsin lirinään/lotinaan. Poika ei. Poika, sänky ja yöpuku kastuivat, vaippa jäi kuivaksi. *huokaus*

Välillä olen niin kyllästynyt pesemään lakanoita, että olen ajatellut olevan ihan valmis tulevassa 5v.-neuvolassa ja lääkärissä pyytämään ja ottamaan käyttöön hormonilääkityksen.

Mutta luin juuri aiemmasta viestistä homeopaattisista keinoista! Kertokaa niistä lisää, kuka tietää! Olisiko niistä todella apua, haluaisin kuitenkin mieluummin välttää noita (kalliitakin) hormoneja, jos on vaihtoehtoja. Tiedän että herätyspatjasta ei tule olemaan apua meidän pojalle.

Tyttö taas oli vajaa kaksi vuotta, kun yöt alkoivat olla kuivia, ehkä n. 85-90-prosenttisesti. Uskoin jo että vaippoja ei pian enää tarvita. Meni pari-muutama kuukausi, kuin yökuivuus loppui kuin seinään - ilman mitään syytä. Kunnes taas nyt 2,5-vuotiaana yökastelu on vähentynyt niin, että vaippa on märkä ehkä kerran viikossa. Päivävaipat pystyin tytöltä jättämään kokonaan pois 1v3kk iässä.

Muuten, lisää yökastelusta osoitteessa

www.parempiuni.fi

Vierailija
6/11 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopus oli päivä- ja yökuiva 2v8kk. Se on niin yksilöllistä.

Vierailija
7/11 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin poikien hormonaalinen (virtsaneritykseen liittyvä) kypsyminen voi vaatia pidemmän ajan kuin tytöllä. Tällöin yöherätyksistä ja potatuksista ei ole mitään hyötyä. Meillä yksi pojista oli yövaipoissa 5vuotiaana ja vaippa oli tosiaan aivan märkä aamulla. Sai neuvolakäynnillä lääkkeen, joka auttoi hyvin ja vaippa jouti pois aika pian. Lääkitys purettiin 6 vuotiaana ja kastelu ei enää palannut.

Itse laittaisin lapsesi ikäiselle vaipan yöksi ja nukkuisin itsekin.

Vierailija
8/11 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos muuten on kuiva yöllä ja herää siihen kun pissittää, mutta huutamalla ja ilmeisesti herättää koko talon, niin onko se nyt hyvä asia laittaa vaipat takaisin. meillä oli kans tuollaista ja kun laitoimma vaipat takaisin hän jatkoi pissaamista vaippaan. ei hyvä, joten otimme vaipan vaan pois. näkeeköhän hän unia silloin kun pissihätä tulee ja liittää sen pissin tunteen pahaan uneen?

e osaa auttaa, sori.. en ymmärrä itsekään

Vierailija
9/11 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan turha yrittää mitään äkkitemppuja.

Vierailija
10/11 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sun on sitten vaan jaksettava sitä vaipparumbaa, ei ainakaan lasta kannata ruveta syyllistämään. Meillä esikoinen oli yli viisivuotias ennen kuin yhtenä yönä oli kastelematta eikä sen jälkeen ole kastellut enää ikinä. Samaan aikaan laiton yövaippaa myös kaksivuotiaalle pikkuveljelle ja ihan pienelle pikkusiskolle. Eipä tuo nyt iso vaiva ole etkä varmaan sitä joudu enää montaa vuotta tekemään. MEillä kokeiltiin hälytyslakanat sun muut keinot, mutta mikään ei auttanut. Lakanoiden huutoon heräsivät kaikki muut paitsi tämän viisivuotias, joka juuri oli pissannut sänkynsä litimäräksi. Anna siis lapsesi kehittyä yksilölliseen tahtiinsa äläkä stressaa,

Vierailija
11/11 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mulla on 8 v. poika, joka edelleen yökastelee. Ei joka yö mutta n. 1-2 krt/vkossa. On kokeiltu jo hälytyspatjaa, mutta se ei auttanut, enkä halua kokeilla uudestaan, koska hälyttimen herätys yöllä oli karmeaa kuunneltavaa. Melkein slaagin sain joka kerta...

Se on todellakin yksilöllistä ja myös periytyvää. Poikani isä ja pappa ovat myöskin olleet yökastelijoita pitkään.

Eli koitetaan me vaan kestää!