Uskaltaako enää pyörähtää kenenkään mökillä kutsumattomana?
Nykyään ollaan aika ärhäköitä tässä suhteessa. Ennen se oli normaalia, että käväistiin extempore, jos matka kulki mökin läheltä.
Kommentit (110)
Ei missään tapauksessa voi mennä kutsumatta eikä yllättäen. Se oli sitä viime vuosisadan loppupuoliskon juttuja, kun päästiin jo kulkemaan helposti, mutta ei voinut vielä soitella ihmisille tien päältä tai mökillä ei ollut puhelinta.
Nykyään on epäkohteliasta mennä kaupungissakaan piipahtamaan toisen luokse, saati sitten keskellä lomaa mökille.
Viestitä aina etukäteen ja jos sanotaan, että ei voi tulla, ette mene. Ei ole sen vaikeampaa.
Jokainen voi käyttää omaa järkeä. Antakaa mökin omistajat rauhassa olla omalla mökillä.Jos heillä on tarvettä kutsua vaikka joku päivä kahville, tekevät sen ihan itse! Sinne ei tarvitse mennä pyrähtämään edes! Ei edes kysyä voinko vain tulla? Teitä ei tarvita,ei haluta mökeille.Antakaa olla. Sama koskee ihmisten koteja. Ei tarvita kutsumattomia Tutuja kotiin. Ihmisiä voi tavata ulkona: Kahvilat ym.Hankkikaa oma elämä. Jos ei omaan mökiin rahaa, ei vuokra mökiin? Menkää metsään tai leirintä alueet: Telttoja myydään nykyisin halvalla.
Niin että kun nykyään on kaikilla puhelimet ajattelit vain ilmestyä kutsumattomana jonkun yksityiseen lomanviettopaikkaan.
Kaikesta tapaamisesta sovitaan aina hyvissä ajoin etukäteen. Ei ole sopivaa mennä minnekään muuten.
Vierailija kirjoitti:
Tän takia mulla on saarimökki. Voipi olla vaikeaa sukulaisten tai tuttujen tulla varoittamatta käymään, elleivät sitten raahaa venettä mukanaan ympäri Suomea kuljeskellessaan.
Sama meillä. Jos joku tietää, missäpäin on mantereella venepaikka, niin navigaattori huutaa monta kilsaa etukäteen, tee u-käännös.
Eli ei löydä sinne rantaankaan, jos aikoisi liftata jonkun veveen kyytiin🤓
Ei pidä todellakaan tulla yllättäen, kutsumatta. Sen sijaan voi soittaa tai laittaa viestiä ja kysyä, sopiiko piipahtaa kahvilla, kun ollaan ajamassa mökin läheltä noin silloin ja silloin. Se antaa mökkiläisille sekä mahdollisuuden sanoa, ettei sovi, että käydä pesulla ja vaihtaa vaatteet ym. ennen kuin pihaan kurvataan. En ole mökillä yleensä kovin edustuskelpoinen ja on kamalaa, jos vieraat ovat pihassa ihan yllättäen, ettei mihinkään pääse edes piiloon, jos sattui vaikka olemaan laiturilla. Mulla voi olla hiukset rasvainen takkukasa selässä, ei rintsikoita päällä vaan ne lojuvat tuvassa tuolilla, saatan helteellä olla ulkona pelkissä alushousuissa. Ne muutamat kerrat kun on yllätysvieraita tullut, on olleet todella noloja. Sen sijaan ex tempore kahvivieraista pidän, jos saan vähintään tunnin valmistautua vierailuun. Ja jos saan tietää useampi tunti ennen, leivon yleensä piirakan kahvin kanssa syötäväksi.
Tuo, että mennään kutsumatta tai etukäteen ilmoittamatta toisten ihmisten koteihin tai mökeille, on mulle ihan vieras asia. Vaikka olenkin syntynyt 1960-luvun alussa. Ehkä ollut maaseudulla yleinen tapa, mutta ei ollut edes mun lapsuudessani Helsingissä, että oltaisin vain soitettu jonkun ovikelloa ja ilmoitettu, että me tultiin nyt. Nuorena aikuisenakin 1980-luvulla ystävät aina soittivat ensin ja kertoivat, että ovat silloin ja silloin tulossa lähialueelle ja kysyivät, voisivatko käydä kahvilla. Lähellä asuvat ystävätkään eivät tehneet yllärikäyntejä vaan soittivat ensin. Ja silloin ei ollut edes kännyköitä vielä.
Mä tiedän, että voisin mennä siskolleni ja vanhemmilleni ilmoittamatta käymään. Ja siskoni mökille. Mutta ei ole kovin vaivalloista soittaa ensin ja kysyä, sopiiko. Ihmisillä kun voi olla suunniteltuna jotain tekemistä juuri sille ajankohdalle. Esim mökillä pitäisi pilkkoa iso läjä puita, niin joku pölähtääkin pariksi tunniksi kestityttämään itseään. Yllätysvieraat ovat mielestäni itsekkäitä aikavarkaita.
Uskomatonta että joskus ja nykyäänkin voidaan noin vain "piipahtaa" kysymättä! Niin huono ajatus, ettei edes suomalainen voisi moista keksiä. Aina kysytään ensin, että sopiiko, vähintään tunteja tai mielellään päiviä ennen. Eihän siellä mökillä olla edes koko päivää, nuorempana muistin että joko aina oltiin metsässä marjassa, ongella, katsomassa jotain nähtävyyttä tai "kirkonkylällä" ostoksilla. Jos joku olisi kutsumatta tullut, tuskin olisi ollut ketään vastassa. Järki käteen nyt suomalaiset, ettei tarvitse hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Tän takia mulla on saarimökki. Voipi olla vaikeaa sukulaisten tai tuttujen tulla varoittamatta käymään, elleivät sitten raahaa venettä mukanaan ympäri Suomea kuljeskellessaan.
Mulla on merenrantamökki ja veneellähän noi kutsumattomat sukulaiset juuri tulee "pyörähtämään" 😂 Olispa mökki sisämaan saarella.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin lähinnä sitä, että tulee ajettua useamman mökkipaikkakunnan ohi epäsäännöllisin ajoin, eikä aina tiedetä etukäteen menoja. Tottakai tiedän, että puhelimia on, mutta pitääkö joku puhelinta mökillä koko ajan vieressä?
Soittokin tulisi siinä lähellä mökkiä, joten ei pahemmin jäisi mökkiläiselle aikaa selviytyä järkytyksestä, jos se järkytys olisi.
Jotenkin kummallista, että sinun menosi ja aikataulusi ovat niin paljon tärkeämpiä kuin sen mökkiläisen. Jos sinä haluat vierailla, miksi et joustaisi tavoistasi itse? Jos et edes muutamaa tuntia etukäteen osaa yhtään arvioida tuloaikaasi, älä mene.
Täällä myös yksi saarimökkeilijä ja valitettavasti tulee joskus yllärivieraita tännekin. Ilmoittamatta kylään meneminen on 99% tietyn vanhemman sukupolven juttu ja joskus tuntuu, ettei kaikille mene enää perille, ettei ole sopivaa vaan tuosta noin vain ilmestyä oven taakse.
Minnekään ei kannata mennä kutsumattomana tai ilmoittamatta etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Meille voi tulla ja telttakin löytyy majoitukseen :) Ruoka tarjotaan ihan varmasti aina
Harvoin käy muita kuin veljet ja jälkikasvunsa ja heitä ei lasketa kun ovat perhettä.
Oon yhtä vanhaa luokkakaveria (mies, asuu ulkomailla, Suomessa kesät) koittanut houkutella käymään kun ei olla nähty 41 vuoteen, mutta hänkään ei ole lupauksista huolimatta piipahtanut, vaikka oma mökkinsä ihan muutamankymmenen kilometrin päässä.
Suomalaiset eivät enää kyläile samalla tavalla kuin ennen
Ei hän halua nähdä sinua oikeasti, vaikka kohteliaisuuttaan vastaa sinun kutsuihisi "täytyy joskus poiketa".
Hyvä, ettei kyläillä "kuten ennen". En siedä yllätysvieraita, edes omia sukulaisia.
Ei se ennenkään kivaa ollut, mutta ymmärrettävämpää koska mökeillä ei ollut puhelimia.
Itse en ikipäivänä tuppaisi yllättäen kylään, ja yllätysvieraat omalle mökilleni ovat epätoivottuja. Mulla on aina jokin puuha kesken, enkä pidä yllättävistä keskeytyksistä. Tykkään suunnitella asiat ennakkoon.
Vastaanotan vieraita muuten tosi mielelläni, kunhan etukäteen sovitaan. Eikä sen varoitusajankaan tarvitse niin pitkä olla, kun vapaalla ollaan. Jotain ruokaa löytyy aina pöytään.
Ei uskalla. Nykyään ihmiset ovat sen verran kiireisiä, että mökillä halutaan rentoutua oman seurueen kesken. Kutsumattomat vieraat eivät ole tervetulleita.
Meidän mökille ovat kävijät tervetulleita. Toki tuliaiset ovat toivottuja (esim. kauden kasviksia) ja töihin saa osallistua. Jos aikoo viipyä paria tuntia pitempään, kannattaa sopia tietysti etukäteen.
Ihme mustasukkaisuutta omasta mökistä. Miksei voi ajatella, että kun meillä on mökki, niin muillakin olis mahdollisuus nauttia siellä kesästä, luonnosta, rannasta ja maisemista!? Luulis tulevan hyvä mieli, kun voi ilahduttaa toisia. Ei pidä olla niin itsekäs, ettei salli vieraiden tulla.
Vierailija kirjoitti:
Meille voi tulla ja telttakin löytyy majoitukseen :) Ruoka tarjotaan ihan varmasti aina
Harvoin käy muita kuin veljet ja jälkikasvunsa ja heitä ei lasketa kun ovat perhettä.
Oon yhtä vanhaa luokkakaveria (mies, asuu ulkomailla, Suomessa kesät) koittanut houkutella käymään kun ei olla nähty 41 vuoteen, mutta hänkään ei ole lupauksista huolimatta piipahtanut, vaikka oma mökkinsä ihan muutamankymmenen kilometrin päässä.
Suomalaiset eivät enää kyläile samalla tavalla kuin ennen
Tämä kuulostaa kivalta, olette vieraanvaraisia!
Yleisesti kun itse käyn kylässä niin kahvit riittävät mainiosti. Olen nirso ja syömishäiriöinen niin yhteiset ruokailut ahdistaa jo etukäteen. Tuliaisiksi tuon mielelläni kaikille sopivaa tarjottavaa. Näin isäntäväki voi kahvitella ja jutella eikä (toivottavasti) tule liikaa vaivaa. Uimassa käyn mielelläni jos siihen on mahdollisuus. Yöksi hotelliin.
Kauhean äkästä porukkaa täällä. Relatkaa ja ottakaa ilolla vastaan pihaan tulijat.
Toisen mökille ei ole mitään asiaa, jos ei ole kutsuttu. Eikö tämä mene jo kaaliin?
En minä ainakaan pitäisi kutsumattomista vieraista.
Olen introvertti.
Onneksi sisaruksilla, kavereilla ja sukulaisilla on oma mökki 30 km säteellä.
Kun kutsun (ja muutaman kerran kesässä kutsunkin), kustannan ruoat ja kahvit. Ja toivomuksena, että tuliaisia ei tarvitse tuoda.
Kaikki menevät omaan kotiin/mökille yöksi.
Ymmärrän ihan täysin, että kutsumattomat vieraat, jotka jää lokkeilemaan, ärsyttää.
Kauppa on kaukana, ruokavarasto suunniteltu omalle perheelle, eläkeläisellä pienet rahavarat. Ja monet haluaa yksinkertaisesti olla vaan rauhassa.
Mikä ihme siinä on, että toisen mökille voi niin vaan mennä, eihän vakinainen kotikaan ole mikään hotelli.
Ja ainahan sitä voi vuokrata oman mökin, jos mökkeily kiinnostaa.
Näkee sitten senkin, mitä maksaa.