Virkkaan kaverin tulevalle lapsenlapselle peittoa - minkä kokoinen olisi hyvä?
Ajattelin tähdätä vähintään metri kertaa metriin. Lanka on kuitenkin puuvillaa, joten se saattaa kutistua pesussa, joten ehkä parempi tehdä hiukan isompi. Vai onko sen parempi mitä isompi on? Lapsihan kasvaa nopeasti.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Harhaluulo, että puuvilla olisi kovalla helteellä parempi kuin lampaantalja, mutta +20-25 C asti menee hyvin:)
Lisäksi muistelen, että vauvan äiti on vegaani. En tiedä miten tarkka siinä on, mutta elukan talja ei välttämättä ole hänen mielestään kiva juttu. Tai edes villa.
Vierailija kirjoitti:
Miten valkaiset puuvillapeiton oksennuksen jälkeen täydellisen väriseksi? Kyllä villasta lähtee oksennus helpommin irti. Taljan voi pestä koneessa ja kun villa hylkii likaa, niin hienopesu villanpesuaineen kanssa riittää.
Missä sanoin että lanka on valkoista? Ei ole.
Niin ison kun jaksat tehdä. Yleensä isoissa töissä loppuu moti jossain vaiheessa.
Se on nyt vain ostettava vegaaniudesta välittämättä lampaantalja, kun taljahullu niin sanoo! Ja peittoja ei käytä enää kukaan, ei missään eikä milloinkaan. Vain taljaa, villaa ja unipusseja! Nih!
Vierailija kirjoitti:
Niin ison kun jaksat tehdä. Yleensä isoissa töissä loppuu moti jossain vaiheessa.
Aika hyvällä mallilla on jo, perjantaina aloitin. Olen virkannut parisängyn päiväpeitonkin, joten eiköhän vauvanpeittokin onnistu. Tai olen joskus ennenkin kyllä vauvanpeiton tehnyt, tosin se oli neulottu.
Mittasin. Tällä hetkellä on 68 cm kanttiinsa ja vasta viisi 50 gramman kerää käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarkoitukseen ajattelit sen, minusta 1mx1m on liian iso esim vaunuihin.
Vaunuihin kyllä iso mutta jos toivoo peitolle pidempää käyttöikää kannattaa tehdä isompi. Tai noh, kiertoonhan ne yleensä menee kun ei ole tarvetta enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata virkata peittoa, sille ei ole mitään käyttöä. 😊
Miksi ei olisi?
Pölyrättinä hyvä.
Kyllä on taas outoja kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on taas outoja kommentteja.
Ihmekös tuo, kun eivät edes keksi, mihin peittoja käytetään 😄
Mistä muuten saa palstamamman kokoa olevia unipusseja?
En ole kyllä tiennyt, että taljaa joku peittona käyttää. Kapaloksi ei lampaantalja edes riitä, käytetäänkö silloin lehmäntaljaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvällä mallilla on jo, perjantaina aloitin. Olen virkannut parisängyn päiväpeitonkin, joten eiköhän vauvanpeittokin onnistu. Tai olen joskus ennenkin kyllä vauvanpeiton tehnyt, tosin se oli neulottu.
Riippuu virkkaajasta. Olen tehnyt nyt korona-aikana paljon virkattuja isoäidin neliön tapaan tehtyjä peittoja lahjaksi ja omaan käyttöön (siis yksi iso neliö, ei pieniä liitetty yhteen). Ensimmäisen vauvanpeiton tein ihan tarkoituksella ja pyydettynä (eli lahjan vastaanottaja pyysi tiettyjä värejä ja konepestävää lankaa), sen koko oli 90x90xcm ja on ollut nyt siis käytössä reilut kaksi vuotta, vastasyntyneestä taaperolle.
Sitten tein etäkouluahdistuksen purkamiseksi ja palavereissa istumisen aikana viisi vauvanpeittoa lisää langanlopuista, yksi sateenkaaren väreissä, yksi vaaleanpunaisia sävyjä, yksi vaaleansinisiä sävyjä jne. Niistä on jo muutama lähtenyt lahjaksi eteenpäin (ovat olleet suosittuja babyshower- lahjoja).
Sitten tein itselleni telkankatsomispeitoksi isomman reimunkirjavan isoäidinneliön, se on jotain 140cmx140cm. Siitä tuli kiva, joten tein sitten toisen tarkkaan harkitulla raidoituksella - tässä vaiheessa vasta ostin pari kerää lisää lankaa, kaikki edelliset olin siis tehnyt jo nurkista löytyneillä langoilla!
Ja koska minulla on tapana saada "hyviä" ideoita viime tipassa, niin 5 päivää ennen polttareita keksin, että tulevalle morsiammelle olisi mukava antaa lahja, ja virkkasin siis viidessä päivässä tuollaisen noin 150x150cm peiton morsiammen lempiväreissä seiskaveikasta (oli pidetty lahja, kuulin jälkikäteen). Sitten keksin, että tyttäreni voi käyttää vain keinokuitupeittoja atooppisen ihonsa takia (no, silkki olisi toinen vaihtoehto) joten virkkasin sitten akryylilampaan villasta hänelle peiton (140x140cm) ja nyt on työn alla jämälangoista jämälänkaisin peitto, eli nyt jo yhdistelen ohuita lankoja kaksin- tai kolminkertaiseksi että saan noin 7veljestä paksuista säiettä aikaiseksi.
Kyllähän se välillä ottaa vähän kunnon päälle, kun kerroksessa menee tunti... Mutta kun ei ole kiirettä (paitsi se polttarilahja, silloin katsoin kyllä X-fileitä urakalla putkeen että sain virkattua) niin kyllähän ne tuossa etenee lopulta valmiiksi asti.
Joo, on useampaan kertaan minulle kerrottu, että a)mun pitäisi hankkia elämä b)mun päässä viiraa pahasti.
Mutta niin, kyllä noita vauvanpeittoja näköjään vielä käytetään, ja joidenkin hermot kestää tehdä isojakin peittoja.
"Mutta niin, kyllä noita vauvanpeittoja näköjään vielä käytetään"
Ajatella, nykyäänkin vielä käytetään peittoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten keksin, että tyttäreni voi käyttää vain keinokuitupeittoja atooppisen ihonsa takia (no, silkki olisi toinen vaihtoehto) joten virkkasin sitten akryylilampaan villasta hänelle peiton
Sopiiko akryylilammas lemmikiksi kerrostaloon?
Nyt alkaa olla metri kertaa metri. Jatkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten keksin, että tyttäreni voi käyttää vain keinokuitupeittoja atooppisen ihonsa takia (no, silkki olisi toinen vaihtoehto) joten virkkasin sitten akryylilampaan villasta hänelle peiton
Sopiiko akryylilammas lemmikiksi kerrostaloon?
Sopii, sorkat ei kopise ja papanat voi laittaa muovinkeräykseen.
Miten valkaiset puuvillapeiton oksennuksen jälkeen täydellisen väriseksi? Kyllä villasta lähtee oksennus helpommin irti. Taljan voi pestä koneessa ja kun villa hylkii likaa, niin hienopesu villanpesuaineen kanssa riittää.