Allergiaa avokadosta
Pitkän tauon jälkeen sain taas karvaan muistutuksen, miksi en syö avokadoja. Saan hirvittävät useita tunteja kestävät vatsan äänteet ja ripulin. Asiasta löytyy hyvin vähän tietoa suomalaisilta verkkosivuilta, mutta voi ilmeisesti liittyä lateksallergiaan (jota minulla ei ole).Onko täällä vertaiskokemusta? Onko yleinenkin vaiva?
Kommentit (8)
Minulla ihan sama juttu. Ei vatsa kestä avokadoa, harmi kyllä. Muutenkin on iän karttuessa tullut ihme allergioita. En ole koskaan ennen ollut allerginen. Kuten kananmuna. Siitäkin ihan hirveät vatsanväänteet.
Jep, joskus nuorempana pystyin syömään avokadoja ongelmitta. Sitten kerran tuli kauhea vatsakipu. En tajunnut että johtui avokadosta. Seuraavalla kerralla tuli lähes sietämätön kipu vatsaan, ihan kuin joku puukottais mut kuoliaaksi. Suomenkielisiltä sivuilta ei löytynyt mitään, mutta enkuksi löytyi paljon tietoa ja on kuulemma aikakin yleinen vaiva. Kipu voimistuu jokaisella avokadon syömiskerralla ja voi lopulta olla vaarallinen. Avokado aiheuttaa kahdenlaista allergiaa, joko perinteistä tai sitten tällaista vatsakipua aiheuttavaa.
Sama. Kauheat kivut ja kuumeinen olo ja sitten maha sekaisin. Pienenä ei ollut mitään ongelmia. Samoin määrä vaikuttaa, koska tykkään avokadosta niin, että syön kuitenkin... voin syödä max puolikkaan kerrallaan, eikä aiheuta ongelmia jos on jossain guacamolessa eikä sitä syö liikaa.
Hyvä että "eksyin" tälle sivustolle. Olen jo muutaman vuoden ihmetellyt, miksi kasvojeni ihoon on ilmestynyt punaisia, epämääräisen muotoisia, sormenpään kokoisia läikkiä. Peitän niitä puuterilla ja voiteilla, mutta ne vaan tuntuvat hiljalleen lisääntyvän.
Kerran kokeilin myös jonkun luontaissivuston kasvonaamiota, jonka pääaine oli avocado. Noin viiden minuutin kuluttua pastan levittämisestä kasvoja alkoi polttaa, ja hankasin ja pesin kasvonaamion pois. Punotin töissä vielä seuraavanakin päivänä. Noloa.
Nyt kun luin näitä sivuja, jossain mainittiin juuri nuo punaiset läikät. Vatsaoireita ei onneksi tullut. Harmi, sillä mielestäni hiuksiini on tullut näiden öljyisen avocadon käyttövuosien vuoksi lisää kiiltoa ja kestävyyttä. Olen syönyt viikoittain noin kolme avocadoa...en siis mitenkään mahdottomasti. Mutta nyt jätän kyseisen hedelmän tauolle. Toivottavasti läikät kasvoilla häipyvät!
Kaikelle voi olla allerginen. Maahantuotujen hedelmien ja vihannesten osalta aina kannattaa miettiä myös kasvinsuojeluaineiden aiheuttamaa allergiaa.