Matkustatteko pelkillä käsimatkatavaroilla? Kertokaa niksejä miten sen teette
Tiukkoja vaihtoja tulossa lentoon ja houkuttaisi lähteä matkaan pelkillä käsimatkatavaroilla. Onko ihan utopistinen ajatus? Jos joku on onnistunut näin tekemään, niin kertokaahan parhaat vinkkinne :) Kyseessä viiden päivän työmatka.
Kommentit (537)
Vierailija kirjoitti:
Niksi on sellainen että otan mukaan pari luottokorttia ja ostan mitä tarvitsen.
Minä taas en halua tuhlata aikaani kaupassa, käyn mieluummin katsomassa nähtävyyksiä esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ikää 47 ja ihan mahdotonta olla vaihtamatta paitaa päivittäin. Sen verran tuppaa tulemaan hikikohtauksia.
Voidemainen antiperspirantti on paras reissuun. Sen käytön kun aloittaa ennen matkaa, tarvitaan vain muutama kerta viikossa. Voiteella voi pyyhkiä jalkapohjat ja muutakin ihoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljon mitä kohteessa tehdään, mikä majapaikan varustelu ja mikä keli mutta itse pakkaisin jotenkin näin: Viidet alkkarit, yhdet rintsikat, sukkia, pitkät housut, 2 yläosaa. Ehkä vaihtokengät. Kosmetiikka matkakokoa. Ilmakiharrin. Takki kulkee päällä.
Yhdet rintsikat? Ja vain kaksi yläosaa(tarkoitatko T-paitaa tms?)? Vai meinasitko nyrkkipyykätä joka ilta? Aika ällö ajatus käyttää samoja rintsikoita useampi päivä putkeen.
Ei se pelkillä käsimatkatavaroilla matkustaminen ole sen arvoista, että olisi likaisissa vaatteissa tai viettäisi kaikki illat pyykäten. Ennemmin ottaa mukaan vaatteita, jotka on tehty järkevistä ohuista materiaaleista, jotta ei tarvitse olla montaa päivää samoissa.
En vaihda rintsikoita joka päivä. Ajatus siitä ei siis mielestäni ole ällö. Sinä olet vapaa toimimaan omalla tavallasi.
Moni ei ilmeisesti vaihda rintsikoita päivittäin, kun tämä on saanut pelkkiä yläpeukkuja. 😳
Joku kertoi että 4 päivän työmatkakin menee kun osan tavaroista saa läppärilaukkuun. Se pelkkä läppärilaukku riittää. Jos olet 4 päivää palavereissa, voit mainiosti pukeutua samaan asuun koko ajan. Kukaan ei edes huomaa.
Silmänympärysvoiteella voi rasvata kasvot, ja tuubi on pieni ja kätevä.
Ei onnistuisi mulla. Meikit, voiteet ja hygieniatuotteet koituisi ongelmaksi 🤷♀️
Lyhyellä matkalla tunnun tarvitsevan hirveästi kaikkea, koska aikaa ei ole kaupoissa pyörimiseen. Lentokoneen ja hotellien ilmastointi tekee iholleni uskomattoman nopeasti hallaa. Tavallisesti minun ei tarvitse rasvata ja puunata joka päivä, mutta ilmastointilaitteiden hujuttaessa etenkin kädet ja huulet on aivan korppuja. Ei riitä viideksi päiväksi mikään näytepakkaus käsivoidetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viiden päivän matkat tekee käsimatkatavaroilla helposti. Otat mukaan alusvaatteet joka päivälle, ja 1-2 alaosaa sekä 1-2 yläosaa, joita sitten yhdistelet eri tavoin. Vaihtokengät, pyjama, hygieniavälinee. Siinä se ja laukkuun jöö vielä tilaa tuliaisillekin.
Hyvät vinkit, paitsi pyjama on käytännössä turha. Ottaisin villasukat :) Yöt voi nukkua nakuna tai jonkun mukavan yläosan kera, mutta villasukat tuntuvat kivalta - myös koneessa.
Vaihtokenkiäkään ei välttämättä tarvitse, jos ne yhdet ovat mukavat ja monikäyttöiset. Rantalomalla voi ostaa vaikka halvat sandaalit, jos jotain sellaista kaipaa.
Matkustin aikanaan ilman pyjamaa, mutta sitten yhtenä yönä hotellissa tuli palohälytys. Pyjamassa on kivempi evakuoitua kuin ilman.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmaankin naisten keskustelua.
Miehenä mulla on aina vain pieni selkäreppu, jossa on vaihtoalusvaatteet ja toilettilaukku. Jos kohteessa on oikein lämmintä, niin sitten voi olla shortsitkin ja kaulus-t-paita.
Likaiset alusvaatteet pesen aina hotellin lavuaarissa illalla, ovat tällöin kuivat aamulla.
Muutoin koko loman ajan sama takki, housut, paita ja kengät.
Miehiltä saa hyviä vinkkejä! Mm. redditistä luin aikoinaan eri kanavilta näitä yhden repun matkustajien vinkkejä, tai jopa niitä "ei ollenkaan laukkua" -juttuja. Yksi asia mistä voi ottaa miehiltä mallia on hygieniatarvikkeiden määrä. Itse jos lähden lomalle, en halua meikata enkä föönailla hiuksia. Se minun luonnollinen naama ja tukka saavat olla ja kelvata reissun ajan. En ole edustamassa, vaan nauttimassa. Aurinkorasva on tärkeä, samoin hammasharja ja tahna. Muut saa hotellista tai kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viiden päivän matkat tekee käsimatkatavaroilla helposti. Otat mukaan alusvaatteet joka päivälle, ja 1-2 alaosaa sekä 1-2 yläosaa, joita sitten yhdistelet eri tavoin. Vaihtokengät, pyjama, hygieniavälinee. Siinä se ja laukkuun jöö vielä tilaa tuliaisillekin.
Hyvät vinkit, paitsi pyjama on käytännössä turha. Ottaisin villasukat :) Yöt voi nukkua nakuna tai jonkun mukavan yläosan kera, mutta villasukat tuntuvat kivalta - myös koneessa.
Vaihtokenkiäkään ei välttämättä tarvitse, jos ne yhdet ovat mukavat ja monikäyttöiset. Rantalomalla voi ostaa vaikka halvat sandaalit, jos jotain sellaista kaipaa.
Matkustin aikanaan ilman pyjamaa, mutta sitten yhtenä yönä hotellissa tuli palohälytys. Pyjamassa on kivempi evakuoitua kuin ilman.
Minä reissasin myös niin et nukuin nakuna, mutta tämä tuli mieleen ja otin matkaan aina pitkän paidan/tunikan, joka päällä ei olisi ihan alaston :D
Matkustan junalla, mutta en käsimatkatavaroilla, vaan käsimatkatavaroineni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmaankin naisten keskustelua.
Miehenä mulla on aina vain pieni selkäreppu, jossa on vaihtoalusvaatteet ja toilettilaukku. Jos kohteessa on oikein lämmintä, niin sitten voi olla shortsitkin ja kaulus-t-paita.
Likaiset alusvaatteet pesen aina hotellin lavuaarissa illalla, ovat tällöin kuivat aamulla.
Muutoin koko loman ajan sama takki, housut, paita ja kengät.
Miehiltä saa hyviä vinkkejä! Mm. redditistä luin aikoinaan eri kanavilta näitä yhden repun matkustajien vinkkejä, tai jopa niitä "ei ollenkaan laukkua" -juttuja. Yksi asia mistä voi ottaa miehiltä mallia on hygieniatarvikkeiden määrä. Itse jos lähden lomalle, en halua meikata enkä föönailla hiuksia. Se minun luonnollinen naama ja tukka saavat olla ja kelvata reissun ajan. En ole edustamassa, vaan nauttimassa. Aurinkorasva on tärkeä, samoin hammasharja ja tahna. Muut saa hotellista tai kaupasta.
Ihmiset on erilaisia, matkustaessaankin.
Minä haluan matkoilla olla parhaimmillani. Joku all inclusive-löhöloma menee vähillä tavaroilla, mutta eniten käyn kaupunkilomilla ja haluan näyttää hyvältä. Kotona voin lähteä ulos retkeilyvaatteissa ja lippis päässä, mutta jossain Wienissä tai Roomassa pukeudun paremmin ja meikkaan myös (kuten työpäivinäkin). Luonnostani kun en ole tuuheakutrinen ja pitkäripsinen, niin näytän ehostamattomana metsäläiseltä olmilta. Se look ei kuulu suurkaupunkeihin 😁
Juu. Istahdan lentolaukut päälle. Puoliso vetää täällä tasaisella lattialla minua.
Muhkuraiseen en viitti.
Ei vaan. Kokeneet matkustajat kyllä osaa karsia.
Matkusta, aapee, kesäisiin oloihin…
Kyllä naisilla on vaikeaa.
Minulla on mukana tavallinen attaseasalkku ja sen sisältönä läppäri, poweri ja kännykän varapattereita. Ja tietysti taxfreestä ostettu viinapullo. Viinapulloja ja sukkia voi ostaa lisää matkakohteessa.
Vierailija kirjoitti:
Miten pesette ne pikku matkapullot ja -purnukat? Kosmetiikassa oleva rasvahan härskiytyy, jos muovia ei saa täysin puhtaaksi. Lisäksi hajustetuista tuotteista tuoksu tarttuu muoviin. Jokainen pullo pitäisi olla erikseen nimikoitu, niin että jos nyt laita hajustettua hoitoainetta tiettyyn pulloon niin seuraavalla kerralla en laita herkkäihoisen hajustamatonta kasvovoidetta siihen samaan purkkiin.
Jos en kestäisi hajusteita niin ei minulla olisi hajustettua hoitoainetta tai mitään muutakaan hajustettua kosmetiikkaa ylipäätäänkään. Fairyllä lähtee muovipurkit puhtaiksi. Fairy putsaa rasvat tehokkaasti, se on sitä varten kehitetty.
Matkustin 6kk putkeen pelkillä käsimatkatavaroilla.
Repun/laukun valintaan kannattaa käyttää aikaa - itselläni on käytössä Ospreyn 40 litran reppu, jossa koko etuosa aukee matkalaukkutyylisesti. Se on organisoinnin kannalta helppoa, kun tavaroita ei survo miten sattuu sisään. Se on mahtunut myös kaikkiin käsimatkatavaravaatimuksiin, vaikka on yllättävän tilava. Sen lisäksi ns. packing cubes on tosi hyviä, eli niillä pystyy puristamaan ilmat tavaroista ulos ja organisoimaan laukun sisällön muutenkin.
Vaatteita mukana oli:
1 sateen- ja tuulenkestävä takki
1 lenkkarit
1 sandaalit
1 kevyet housut
1 legginsit
1 sukkahousut
1 shortsit
1 hame
2 mekkoa
1 villapaita
1 pitkähihainen paita
4 t-paitaa/toppia
7 alkkarit
7 sukat
2 rintsikat
1 huivi
1 pipo
1 hanskat
1 lippis
Lisäksi pieni läppäri, kamera, sähköhammasharja, kiinteä shampoo ja saippua, deodorantti, kirja tai pari. Tuo Ospreyn reppu imi pienellä harjoittelulla kaikki hyvin sisäänsä, niin että oli jopa hieman väljä.
Lämpötilat paikkojen välillä vaihtelivat -1C ja +35C välillä. Vaatteiden materiaalit valitsin niin, että ne olisivat mahdollisimman kevyitä ja nopeasti kuivuvia. Ei siis farkkuja mukaan, Pyykkiä pestiin/pesetettiin noin kerran viikossa, tarvittaessa nyrkkipyykkiä välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kosmetiikka ja hiustenhoitotuotteet vie jo yli sen minigrippussin, enkä minä ainakaan halua ostaa jotain markettikamaa periltä.
Mulla mahtuu ihan hyvin siihen minigrippiin kaikki tökötit ja käytössä on sentään 5-vaiheinen korealainen ihonhoitorutiini😁 Pikkupulloihin kaikki ja hiuslakasta matkakoko. Shampoo+hoitis myös.
Minulla pääosin La Mer käytössä; tasokkaat kosmetiikkasarjat kyllä hyvin huomioivat matkustelun, usein pieniä kokoja on myynnissä myös settinä. Siitä saa sitten valmiit pullot joita täytellä reissuun kotiin jäävistä isoista purnukoista. :)
Meikissä suosin monikäyttötuotteita, samasta purkista väriä huulille, poskille ja jopa luomillekin. pehmeällä silmänrajauskynällä pystyy tekemään myös yläluomen varjostukset, joten suuret luomiväripaletit ovat usein turha tilanviejä.
Meikkipohjana käytän aina puuterimaisia tuotteita (MAC StudioFixiä parempaa en ole löytänyt) joka säästää nestekiintiötä matkustaessakin, kun "meikkivoide" kulkee puuterina käsilaukussa.
Kirjaimellisesti suurimmat ongelmat ovat kosmetiikka, kengät ja varahousut. Olen ratkaissut ne näin:
Olen vuosien myötä kerännyt hyvä arsenaalin silmänympärysvoiteiden pikkupurkkeja. Sellaisia 30 ml kierrekorkillisia, mitkä saa hyvin pestyä. Niihin olen permanent-tussilla kirjoittanut sisällön, kasvorasva, meikkivoide, shampoo, hoitoaine jne. Niitä mahtuu tosi monta 1 litran pussiin ja ovat kierteestään tiiviitä. Deodorantti oli pitkään ongelma, kunnes hoksasin lohkaista stickistä palasen pikkupurkkiin ja siitä saa kohteessa pyöräytettyä sormenpäillä dödöä kainaloon :D Hiuslakan käytön lopetin matkoilla kokonaan ja yllättäen se ei näkynyt missään.
Kengät pyrin valitsemaan mahdollisimman monikäyttöiset. Teen eniten työmatkoja, joten olen panostanut laadukkaisiin kenkiin, jotka menevät niin hameen kuin housujenkin kanssa ja voin laittaa ne jalkaan jo lähtiessä. Jos tarvitsen korkokenkiä niin sitten ei auta kuin pakata mukaan.
Housut vievät yllättävän paljon tilaa, joten en koskaan ota mukaan farkkuja vaan ohuet, rypistymättömät kangashousut, jotka tietysti natsaavat muihin vaatteisiin ja nekin olen valinnut tätä silmällä pitäen.
Muutenkin matkustaessa pyrin miettimään miten pärjätä mahdollisimman vähällä, mutta mukavasti ja järkevästi. Pikkuhousuja en ala pyykkäämään, koska ne vievät laukussa muutenkin niin vähän tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyellä matkalla tunnun tarvitsevan hirveästi kaikkea, koska aikaa ei ole kaupoissa pyörimiseen. Lentokoneen ja hotellien ilmastointi tekee iholleni uskomattoman nopeasti hallaa. Tavallisesti minun ei tarvitse rasvata ja puunata joka päivä, mutta ilmastointilaitteiden hujuttaessa etenkin kädet ja huulet on aivan korppuja. Ei riitä viideksi päiväksi mikään näytepakkaus käsivoidetta.
Voit toki pakata mukaan useamman näytepakkauksen, ei tarvitse ottaa vain yhtä.