Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Niille joiden mielestä "ennen oli kaikki paremmin", niin mikä oli paremmin?

Vierailija
24.04.2022 |

Perusteluja väitteelle "ennen kaikki oli paremmin". Mikä käytännössä oli paremmin? Ja milloin? "Ennen" on aika laaja määritelmä. 200 vuotta sitten? 100 vuotta sitten? 50-luvulla? 5 vuotta sitten?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodit olivat parempia. Keskityttiin perusasiaan eli lapsiin ja lasten hoitoon.

Ruoka oli hyvää päiväkodeissa ja kouluissa. Se takasi sen että lapsi kasvaa varmasti ja voi terveenä hyvin.

Vierailija
42/55 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minusta ennen ollut KAIKKI paremmin. Mutta minusta 80-luvulla saavutettiin se ihmiskunnan paras aika. Oli jo riittävästi kaikkea, mutta ei liikaa tätä turhuuden roviota. Nettikin oli alussa ok paikka, mutta sitten kun tuli some niin se vaan alkoi sotkea asioita. Ei ihmisiä ole tarkoitettu tutustumaan toisiinsa sillä tavalla, vaan aidosti luonnossa. Ei me ihmiset olla mitään myyntiartikkeleita. Tietysti somesta voi olla poissa, se on selvä. Mutta sitten elämä on todella yksinäistä koska kaikki muut sun kaverit, sukulaiset ja tutut ovat siellä. Ei ne halua että sä tuut kerran viikossa pimpottamaan ovikelloa tai soittelet usein vain jaaritellaksesi kuulumisia. Mutta sellaista se oli silloin ennen somea! Se oli ihan normaalia!

Ovikelloa pimputetaan. Ei pompoteta!

Kyllä sitä oikeasti pimpotetaan eikä pimputeta, pianoa pimputetaan.

Ei mitään pimpoteta.

Pimppaa pimpotetaan.

Pimppaa kyllä pamputetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minusta ennen ollut KAIKKI paremmin. Mutta minusta 80-luvulla saavutettiin se ihmiskunnan paras aika. Oli jo riittävästi kaikkea, mutta ei liikaa tätä turhuuden roviota. Nettikin oli alussa ok paikka, mutta sitten kun tuli some niin se vaan alkoi sotkea asioita. Ei ihmisiä ole tarkoitettu tutustumaan toisiinsa sillä tavalla, vaan aidosti luonnossa. Ei me ihmiset olla mitään myyntiartikkeleita. Tietysti somesta voi olla poissa, se on selvä. Mutta sitten elämä on todella yksinäistä koska kaikki muut sun kaverit, sukulaiset ja tutut ovat siellä. Ei ne halua että sä tuut kerran viikossa pimpottamaan ovikelloa tai soittelet usein vain jaaritellaksesi kuulumisia. Mutta sellaista se oli silloin ennen somea! Se oli ihan normaalia!

Kumpikin sana kävi 80-luvulla.

Vierailija
44/55 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään pimpoteta.

Kyllä mä sanon pimpota ovikelloa, pimputa pianoa ja pompota palloa.

Et osaa suomea.

No, nämähän onkin murresanoja eli kiinnostais tietää missä murteessa niitä ei tunneta. K-S ainakin tuntee.

Vierailija
45/55 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla oli asiat paremmin. Ei ollut maailmanloppua saarnaavia vihervassareita, oli vain huvittavia hippivihreitä ja niitä kommareita, joista jälkimmäiset tiesivät oman loppunsa koittavan ihan pian.

Nykyään riesanamme ja vallan kahvassa ovat hihhuleita.

Oli maailmanloppu tulossa ja kolmas maailmansota ja uusi jääkausikin uhkasi. Oletko unohtanut?

Me oltiin välkällä ja katsottiin kelloa kun piti maailmanlopun tulla mutta sitten alkoikin tunti taas.

Jaa, eikös se uusi jääkausi ollut 70-luvun juttuja, 80-luvun kohkauksista muistan happosateet ja loppupuolelta otsoniaukon. Nämä jutut ratkaistiin sittemmin onnistuneesti, niin loppui niilläkin maailmanlopun ratsastelu.

Tuo ydinsodan uhka alkoi hellittää jo vuoden 1986 tienoilla, muistaakseni...

Vierailija
46/55 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Setämies sai olla setämies, vaimoakin sai ihan rauhassa rais kailla ja sihteeriä puristella, eikä kukaan sanonut mitään.

Vähänkin erikoisemmat laitettiin laitoksiin pois kunnon ihmisten silmistä.

Näin on. Nämä nykyään muodikkaat muunsukupuoliset olisivat löytäneet itsensä kunnan mielisairaalan suljetulta osastolta nopeammin kuin nykyään voisi uskoakaan.

Vierailija
47/55 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuoriso on aina ollut piloilla ja ennen ollut kaikki paremmin.

Lintukotokin rikkoutunut sen tuhannen biljoonaa kertaa ihan kuin se olisi ehjä koskaan ollut edes.

Vierailija
48/55 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lintukotokin rikkoutunut sen tuhannen biljoonaa kertaa ihan kuin se olisi ehjä koskaan ollut edes.

Ennen nuoriso oli sentään edes suomensukuista.

Vierailija
49/55 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Ainanhan sitä on jankutettu että tämä ja tämä asia ei koske Suomea. Viimeisin itsensä vastuusta vapautuminen taitavat olla nuo Ruotsin mellakat...

Vierailija
50/55 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin sitä millaista elämää minä eläisin vaikka 1950-luvulla vs nykyaikana.

1950-luvulla minä:

-asuisin maalla ja viljelisin maata sekä tekisin metsätöitä

-minulla olisi vaimo ja 3-5 tenavaa sekä jotain maatilan eläimiä

-viihdykkeet olisi vähissä ja viihtyisin enemmän ihmisten kanssa sekä olisin vaatimaton

-jos sairastun vakavaan tautiin niin menehtyisin suurella todennäköisyydellä

-en olisi ylipainoinen vaan hyvässä kunnossa koska tekisin fyysisiä töitä

Nykyajan minä:

-asun kerrostalossa ja käyn töissä 7-15 arkisin

-ei vaimoa,ei tenavia eikä eläimiä

-viihdykkeitä on todella paljon internetistä videopeleihin.

-jos sairastun vakavasti niin pienellä todennäköisyydellä menehdyn siihen.

-olen ylipainoinen koska fyysistä kuntoa ei tarvita

Ennen oli kyllä vaatimatonta mutta nykyaika on parempaa koska nykyään on paljon viihdykkeitä elämään sekä ruokaa on hyvin tarjolla.

M30

Vierailija
51/55 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1950-luvulla minä:

-viihdykkeet olisi vähissä ja viihtyisin enemmän ihmisten kanssa sekä olisin vaatimaton

Nykyajan minä:

Ennen oli kyllä vaatimatonta mutta nykyaika on parempaa koska nykyään on paljon viihdykkeitä elämään sekä ruokaa on hyvin tarjolla.

M30

Nykyinen elämäsi kuulostaa näköalattomalta, ahdostavalta, eikä oikealra elämältä.

Vierailija
52/55 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1950-luvulla minä:

Nykyajan minä:

M30

Nykyinen elämäsi kuulostaa näköalattomalta, ahdostavalta, eikä oikealra elämältä.

Kiitos näistä kehuista. Elämä on oikein leppoista ja rentoa nykyaikana. Nyt voin vaan olla jutella ihmisille internetissä ja tätäkään ei pystyisi 1950 luvulla tekemään.

M30

Vierailija
53/55 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feminismi oli vielä 10 vuotta sitten sitä, että naiset kannustivat toisiaan kuuntelemaan ja seuraamaan omia tarpeitaan. Oli suljettuja naisryhmiä, joissa jaettiin vertaistukea haitallisten sukupuoliroolien omasta toiminnasta purkamiseen, opeteltiin vetämään omia rajoja jne. 

Nyt queerfeministien aikakaudella feministien pitäisi huolehtia kaikkien muiden tasa-arvosta oman hyvinvointinsa kustannuksella, hurrata kun miehet voittaa naisten urheilusarjoissa ja perinteiset sukupuoliroolit menee sukupuoli-identiteetin muodossa biologisen todellisuuden edelle. 

Vierailija
54/55 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä parasta aikaa olis siinä 2000-luvun alussa, teknologia ja länsimainen yhteiskunta oli silloin parhaimmillaan. Lääketieteen kehittyminen on ollut ainoita hyviä asioita viimeisen 20 vuoden ajalta.

Vierailija
55/55 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1950-luvulla minä:

Nykyajan minä:

M30

Kiitos näistä kehuista. Elämä on oikein leppoista ja rentoa nykyaikana. Nyt voin vaan olla jutella ihmisille internetissä ja tätäkään ei pystyisi 1950 luvulla tekemään.

M30

1950 luvulla ei tarvinnut kuin mennä ovesta ulos, aina ulkona joku aikuinenkin oli, lapsia joukoittain. Ei ollut vaikeuksia päästä puheisiin. Naapureissa poikettiin tämän tästä. Meidän kylässä oli kaikilla hyviä ruokia, jos ei pitsaa ja burgeria ollutkaan. Ylipainoisia ei ollut ollenkaan. Ihmiset olivat sosiaalisempia ja seurallisempia. Posti oli luotettava laitos jonnekin 80-luvulle luultavasti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän