Nainen pistää kaiken menkkojen piikkiin
Ihan kaiken. Roskia ei voi viedä, kun mahaa turvottaa. Ei voi imuroida, kun mahaan sattuu. Mitään ei voi syödä, kun maha on sekaisin. Nuo kaikki vielä jotenkin ymmärrän, mutta sitten se on suuttuminen aivan kaikesta. Tarkotan oikeasti, aivan kaikesta. Saman ilmatilan hengittämisestä tulee rikos, joka asiasta nipotetaan ja raivotaan pää punaisena. Pienet asiat on maailmanloppuja. Sitten kun menkat on ohi niin ihan eri meininki, elämä hymyilee. Onko ne menkat ihan oikeasti sellainen asia, mikä vetää sängyn pohjalle? Mikä niissä oikein sattuu? Mitä voisin tehdä, jotta en olisi niin raivostuttava hänen silmissään noihin aikoihin? Menee hermot, menee järki
Kommentit (33)
⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⠟⠛⢉⢉⠉⠉⠻⣿⣿⣿⣿⣿⣿
⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⠟⠠⡰⣕⣗⣷⣧⣀⣅⠘⣿⣿⣿⣿⣿
⣿⣿⣿⣿⣿⣿⠃⣠⣳⣟⣿⣿⣷⣿⡿⣜⠄⣿⣿⣿⣿⣿
⣿⣿⣿⣿⡿⠁⠄⣳⢷⣿⣿⣿⣿⡿⣝⠖⠄⣿⣿⣿⣿⣿
⣿⣿⣿⣿⠃⠄⢢⡹⣿⢷⣯⢿⢷⡫⣗⠍⢰⣿⣿⣿⣿⣿
⣿⣿⣿⡏⢀⢄⠤⣁⠋⠿⣗⣟⡯⡏⢎⠁⢸⣿⣿⣿⣿⣿
⣿⣿⣿⠄⢔⢕⣯⣿⣿⡲⡤⡄⡤⠄⡀⢠⣿⣿⣿⣿⣿⣿
⣿⣿⠇⠠⡳⣯⣿⣿⣾⢵⣫⢎⢎⠆⢀⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿
⣿⣿⠄⢨⣫⣿⣿⡿⣿⣻⢎⡗⡕⡅⢸⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿
⣿⣿⠄⢜⢾⣾⣿⣿⣟⣗⢯⡪⡳⡀⢸⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿
⣿⣿⠄⢸⢽⣿⣷⣿⣻⡮⡧⡳⡱⡁⢸⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿
⣿⣿⡄⢨⣻⣽⣿⣟⣿⣞⣗⡽⡸⡐⢸⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿
⣿⣿⡇⢀⢗⣿⣿⣿⣿⡿⣞⡵⡣⣊⢸⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿
⣿⣿⣿⡀⡣⣗⣿⣿⣿⣿⣯⡯⡺⣼⠎⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿
⣿⣿⣿⣧⠐⡵⣻⣟⣯⣿⣷⣟⣝⢞⡿⢹⣿⣿⣿⣿⣿⣿
⣿⣿⣿⣿⡆⢘⡺⣽⢿⣻⣿⣗⡷⣹⢩⢃⢿⣿⣿⣿⣿⣿
⣿⣿⣿⣿⣷⠄⠪⣯⣟⣿⢯⣿⣻⣜⢎⢆⠜⣿⣿⣿⣿⣿
⣿⣿⣿⣿⣿⡆⠄⢣⣻⣽⣿⣿⣟⣾⡮⡺⡸⠸⣿⣿⣿⣿
⣿⣿⡿⠛⠉⠁⠄⢕⡳⣽⡾⣿⢽⣯⡿⣮⢚⣅⠹⣿⣿⣿
⡿⠋⠄⠄⠄⠄⢀⠒⠝⣞⢿⡿⣿⣽⢿⡽⣧⣳⡅⠌⠻⣿
⠁⠄⠄⠄⠄⠄⠐⡐⠱⡱⣻⡻⣝⣮⣟⣿⣻⣟⣻⡺⣊
Onkohan menkkaravoiselle/-kipuiselle tullut mieleen tehdä asialle jotain? Kuten esimerkiksi hommata jokin hormonikierukka tai hormoni-implantti tms. jolla menkat saa kokonaan pois. Siis ihan kokonaan monen kuukauden ajaksi, nimittäin naisen keho ei tarvitse mitään tyhjennysvuotoa muutaman viikon välein. Eikö ois kivaa, jos voisit olla esim. 6 kk ilman menkkoja tai tyhjennysvuotoja? Ei kipua, ei vuotoa, ei vaivannäköä jne.
Nimimerkki: nykyaikana ei ole pakko kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se voi olla melkoista olemista kun sattuu ja turvottaa ja hormonit myllää. Yritän silti muistaa että miten tahansa ei voi käyttäytyä ja vedota menkkoihin. Raivota kun mikäkin hirviö toiselle.
Hormonit, niiden määrien vaihtelu elimistössä vaikuttavat monilla naisilla mielialaankin. Lisäksi joillekin tulee migreeniä, joka lisää ärtyneisyyttä, väsymystä ja aggressiivisuutta. Aiheuttaa niin PMS ja monia muitakin hormoni"häiriöitä. Vaikka itse en käyttäisi tuota sanaa.
Ihminen ei aina voi hallita omia tunteitaan ja käytöstään, mutta joillakin keinoilla kykenee vähentämään ainakin pahimpia oireiluja. Olemalla itselleen armollisempi. Lepäämällä enemmän. Rentoutumalla ja tekemällä rentoutusharjoituksia enemmän.
Itselläni on kuukautisia ennen PMS. Ja menkkojen aikaan kaikki mahdolliset kivut, eri puolilla lihaksia ja etenkin kohdun seinämissä. Migreenitausta on myös. Lääkkeetkään eivät aina auta. Ja kyllä, olen historian aikana saanut monta kertaa raivokohtauksia. En ole siitä ylpeä, että olen raivonnut, paiskonut ovia. Mutta ei kaikille asioille vain voi mitään. Nykyisin on ollut vähän vähemmän migreenikohtauksia. Pian on edessä vaihdevuodet. Joten jospa se sitten olotila vähän helpottaa. Tai sitten vain toivon niin.
Vierailija kirjoitti:
Sanopa sille "naiselles" minusta tyttö että ongelman nimi on PMS. Ja siihen on lääkkeitä , kokemusta on. Tosi penikkamaista laittaa kaikki kuukautisten syyksi kun ei viitsitä mennä lääkäriin. Jos ei mene lääkäriin suosittelen vaihtamaan aikuiseen naiseen.
Jep lääkäriin ja siellä pitää kertoa kuinka pahat ne vaivat on. Se on kummallista että muuten tehdään suunnilleen kuolemaa kipujen kanssa mutta lääkärille vähätellään vaivoja. Se pitää sanoa että kunnon tropit kehiin kun kivut ovat pahat.
Eikös siihe menkkakipuun tepsi purana 800?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se voi olla melkoista olemista kun sattuu ja turvottaa ja hormonit myllää. Yritän silti muistaa että miten tahansa ei voi käyttäytyä ja vedota menkkoihin. Raivota kun mikäkin hirviö toiselle.
Hormonit, niiden määrien vaihtelu elimistössä vaikuttavat monilla naisilla mielialaankin. Lisäksi joillekin tulee migreeniä, joka lisää ärtyneisyyttä, väsymystä ja aggressiivisuutta. Aiheuttaa niin PMS ja monia muitakin hormoni"häiriöitä. Vaikka itse en käyttäisi tuota sanaa.
Ihminen ei aina voi hallita omia tunteitaan ja käytöstään, mutta joillakin keinoilla kykenee vähentämään ainakin pahimpia oireiluja. Olemalla itselleen armollisempi. Lepäämällä enemmän. Rentoutumalla ja tekemällä rentoutusharjoituksia enemmän.
Itselläni on kuukautisia ennen PMS. Ja menkkojen aikaan kaikki mahdolliset kivut, eri puolilla lihaksia ja etenkin kohdun seinämissä. Migreenitausta on myös. Lääkkeetkään eivät aina auta. Ja kyllä, olen historian aikana saanut monta kertaa raivokohtauksia. En ole siitä ylpeä, että olen raivonnut, paiskonut ovia. Mutta ei kaikille asioille vain voi mitään. Nykyisin on ollut vähän vähemmän migreenikohtauksia. Pian on edessä vaihdevuodet. Joten jospa se sitten olotila vähän helpottaa. Tai sitten vain toivon niin.
Toivo vaan😄. Minäkin olen nyt siinä vaiheessa, että vielä ei ole vaihdevuodet, mutta menkat sekoilee ennen sitä. Ensin niitä ei kuulunut ollenkaan ja sen jälkeen ne vaan jatkui monta kuukautta. Joten nyt niitä koitetaan rytmittää hormoneilla. Kyllä niin odotan että loppuisi tämä menkkojen kanssa pelaaminen. Onneksi itselläni ei ole menkat vaikuttaneet mielialaan kovinkaan paljoa, mutta kipuja ja vuotohäiriöitä on ollut ihan riittävästi. Kyllä kadehdin miehiä.
Mulla on auttanut siihen kamalaan pms-mielialaoireiluun vasta mielialalääke.
Se on itselläkin inhottavaa. Kaikki itkettää, olen todella masentunut ja panikoin, sit olen mahdoton miehelleni. Kaikkea kiukkuilua ei tarvitse sietää.
Exä joskus vaan makoili vieressä ja piti kättään alavatsan päällä lämmittämässä tai toi siihen lämpöhauteen ja otti kainaloon. Se on ehkä auttanut eniten. Eihän se kipua poistanut, mutta vaan se että oli vieressä rauhoitti ja tuntui paremmalta kipujen keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne menkat on monella todella kivuliaat ja joillakin ne vaikuttavat paljon myös mielialaan. Mulla ei niinkään mielialaan, mutta kivut on kauheat, maha ripulilla, ilmaa mahassa mikä vaan lisää kipua entisestään. Kipu aaltoilee alavatsan seudulla ja olo on heikko, kylmänhikinen kivuista. Kipulääkkeet vain katkaisee terän kivuilta, ei poista sitä kokonaan. Mutta tokikaan ei ihan kaikkea pidä laittaa menkkojen piikkiin. Pitäähän roskapussi viedä ja muut asiat hoitaa yksinkin asuessa. Ehkä hän toivoo sinulta vähän ymmärrystä ja passaamista kun itsellään on kauhea olo. Mutta ei ketään kiinnosta passata kiukuttelevaa ihmistä.
Itsellä on kamalat menkat ja asun yksin, enkä todellakaan lähde viemään esim roskapussia menkkapäivinä. Pysyttelen sisällä sohvalla kipulääketokkurassa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös siihe menkkakipuun tepsi purana 800?
No ei tepsi. Itsellä opioidi käytössä, kun muu ei auta.
Ratkaisuja on olemassa kirjoitti:
Onkohan menkkaravoiselle/-kipuiselle tullut mieleen tehdä asialle jotain? Kuten esimerkiksi hommata jokin hormonikierukka tai hormoni-implantti tms. jolla menkat saa kokonaan pois. Siis ihan kokonaan monen kuukauden ajaksi, nimittäin naisen keho ei tarvitse mitään tyhjennysvuotoa muutaman viikon välein. Eikö ois kivaa, jos voisit olla esim. 6 kk ilman menkkoja tai tyhjennysvuotoja? Ei kipua, ei vuotoa, ei vaivannäköä jne.
Nimimerkki: nykyaikana ei ole pakko kärsiä.
Kaikille ei hormonaalinen hoito sovi, olen yksi heistä. Menkat aivan kamalat, mutta kaikki hormonit aiheuttavat ikäviä haittoja, kuten seksuaalisia sivuvaikutuksia. Enkä hormoneista edes koskaan saanut kunnolla apuakaan. Luonnollisen kierron hävittäminen heikentää muilla tavoin elämänlaatua myös. Mieluumin nain kolme viikkoa ja olen yhden viikon sängyn pohjalla kun kärsin mielialahaitoista ja seksuaalisesta haluttomuudesta.
"Mikä niissä oikein sattuu?"
Ei ole totta... kuulostat todella epäempaattiselta. Voisit katsoa peiliin. Ei ihme jos nainen on hermo kireällä jos mies nalkuttaa menkkojen aikana siivouksesta.
Itselläni on ollut aina kohtuu vaikeat ja kivuliaat menkat. Muutamassa pidemmässä suhteessa olen ollut ja menkat ovat olleet ongelma VAIN niiden miesten kanssa, jotka eivät ole kyenneet empatiaan, joille menkat ovat ällötys jotka eivät saa näkyä tai tulla ilmi mitenkään, ja joille muutenkin tuntui lopulta olevan ongelma se että nainen on nainen ja erilainen kuin mies. Naisilla on hormonikierto, toisin kuin miehillä, ja se on normaali ja terve asia. Se vaikuttaa mielialoihin jonkin verran, siitä ei pääse mihinkään. Nykyinen mieheni on empaattinen ja kohtelee minua hellästi menkkojen aikana, hakee särkylääkettä apteekista jos minulla on loppu enkä kivuiltani pääse ylös, ostaa suklaata pyytämättä yms eikä ainakaan vaadi imuroimaan! Kas kummaa kun eivät menkat ole enää ongelma ja suhde kukoistaa.
Hormonit voi aiheuttaa uskomatonta vitutusta, mutta joku roti sentään toiselle äksyilemisessä. Kyllä aikuisen ihmisen täytyy osata sen verran kunnioittaa toista, ettei kiukuttele toiselle kuin lapsi.