Provikkapalkasta tietävät, mikä on takuupalkka, onko järkeä?
Löysin ihan kivalta vaikuttavan puhelinmyyntityön jota harkitsen hakevani. Olen joskus 15 vuotta sitten sitä tehnytkin, mutta tuoretta kokemusta ei ole. Eli mikä on nykykäytäntö, jos ilmoituksessa lukee että
takuupalkka vähintään TES:n mukainen kuukausipalkka + provisio
Paljonko tuo takuupalkka siis on? En oikein löytänyt mistään tietoa. Lisäksi kertokaa mitä tahansa kokemuksianne tai faktoja alasta? Onko kovat paineet saada jokin tietty määrä myydyksi, että ylipäänsä saa pitää työpaikkansa?
Kommentit (17)
Takuupalkka = raha siitä että saavut paikalle eikä tarvitse vielä tehdä mitään.
En nyt viitsisi laittaa firmaa tänne, onko se jotenkin merkitsevää..? Vaikuttaa ihan hyvältä firmalta ja netissä on hyviä arvosteluja, en löytänyt mitään negatiivista.
Kaipaisin nyt kokemuksia tuosta provikkapalkasta systeeminä jne.
-ap
TES tuossa on luultavasti asiakaspalvelu- ja puhelinkeskusalan (vai millä nimellä se tällä hetkellä kulkeekaan). Kyseisen TES mukainen pohjapalkka on vajaan kympin tunnilta. Siihen sitten provikat päälle.
Vierailija kirjoitti:
TES tuossa on luultavasti asiakaspalvelu- ja puhelinkeskusalan (vai millä nimellä se tällä hetkellä kulkeekaan). Kyseisen TES mukainen pohjapalkka on vajaan kympin tunnilta. Siihen sitten provikat päälle.
Okei, kiitos tiedosta! :) Tämä auttaa jo vähän hahmottamaan palkkatasoa. Sitten kiinnostaisi tietenkin kokemukset alalta ylipäätään, juuri tuo paine onnistumisesta... Tuleeko kenkää jos ei yllä johonkin tiettyyn määrään kuukaudessa tms.
-ap
Yleensä on saatava jotain kaupaksi. Herrojen hommaa on turha odottaa. Kehitysmaassa on aina vaan vaikeampi myydä.
Noissa sitten aika usein toki on takuupalkka, mutta sen saa vain jos myy tietyn verran, eli oikeastaan ei ole.
Onko tuo työnantaja minkään TES-sopimuksen piirissä olevan työnantajajärjestön jäsen? Eli noudatetaanko sopimuksia?
Jo on, niin taulukkopalkat löydät esim Pamin sivuilta. Eiväthän nuo mitään kaksisia ole. Kympin molemmin puolin/tunti.
Mitä itse olen kuullut, niin muodollinen takuupalkka voidaan luvata, mutta työt loppuvat jo ennen kuin ensimmäinen kuukausi on täynnä, jos ei myyntiä ole tarpeeksi. Ei ne rupea maksamaan kuukaudesta toiseen takuupalkkaa liian huonolle myyjälle. Myyntitavoitteet ovat usein myös lähes poskettomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, kiitos tiedosta! :) Tämä auttaa jo vähän hahmottamaan palkkatasoa. Sitten kiinnostaisi tietenkin kokemukset alalta ylipäätään, juuri tuo paine onnistumisesta... Tuleeko kenkää jos ei yllä johonkin tiettyyn määrään kuukaudessa tms.
-ap
Todennäköisesti tulee kenkää, jos toistuvasti ei yllä myyntitavoitteeseen, sillä silloin et ole kovin hyvä työntekijä. Eli silloin sinusta on kuluja liian paljon suhteessa hyötyyn.
Kiitos kun vastailette. :) Hahmotan nyt paremmin mihin olisin hakemassa. Kyllä ymmärtääkseni noudattavat sopimuksia. Itse olen niin tietämätön alasta, että on kiva vähän saada tuntumaa täältä että miten tuo käytännössä sitten menisi.
Tykkään kyllä tehdä töitä ja viihdyin siinä edellisessä puhelinmyyntityössä aikanaan, että en ole mikään työn vieroksuja. :D Mutta silti mietityttää tuo, että minkähän lainen sen myynnin tason pitää sitten olla jotta ei tule kenkää. Tottakai se on ymmärrettävää että tulosta pitää tulla, mutta... hmm. Jos ei tulekaan niin sitten olenkin lirissä jos käy niin että työt loppuvat jo ennen kuin ensimmäinen kuukausi on täynnä.
Ehkä tämä on vähän liian hasardia.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä itse olen kuullut, niin muodollinen takuupalkka voidaan luvata, mutta työt loppuvat jo ennen kuin ensimmäinen kuukausi on täynnä, jos ei myyntiä ole tarpeeksi. Ei ne rupea maksamaan kuukaudesta toiseen takuupalkkaa liian huonolle myyjälle. Myyntitavoitteet ovat usein myös lähes poskettomia.
Eli ottavat aina vaan uusia työntekijöitä ja välttävät tuon takuupalkan maksamisen?
Yleensä näissä takuupalkka on se ~10€/tunti, mutta välttämättä et saa provikkaa lainkaan tuohon päälle, jos et yllä tiettyyn tavoitteeseen. Voi siis olla, että provikkaa alkaa kertyä vasta tietyn myyntirajan ylitettyäsi, ja tämä raja voi olla korkea. Jos ylität myyntirajan, saatat saada tuntipalkkaa hilattua joskus esim. eurolla ylöspäin, eli palkkasi olisi 11€/tunti. Sun palkka voi siis myös olla pelkkä takuupalkka, mutta hyvin äkkiä työsuhde puretaan, jos et yllä tavoitteisiin. En siis suosittele, mutta itsehän siitä päätät. :) Yrittäisin hakeutua mieluummin esim. toimistotöihin, jossa kiinteä kuukausipalkka.
Vierailija kirjoitti:
Takuupalkka puhelinmyyntikusettajilla 🤣🤣🤣🤣🤣
Eikä siellä ole mitään tessejä.
Olen puhelinmyynnissä jossa provisiopalkkaus, mutta myös 800e takuu. Eli toisin sanoen jos provikat eivät ylitä 800e, niin sitten maksetaan tuo 800e takuu, jos provikat suuremmat kuin 800e (eli käytännössä aina, ellet ole 15v kesähessu) niin sitten maksetaan provisiolla.
Takuu tarkoittaa et maksetaan JOMPI KUMPI, ei kumpaakin. Suuremman mukaan maksetaan. Eli se ei ole provisioiden päälle vaan takaus siitä et jos provisiot jäisivät esim 500e kuussa niin minulle maksetaan 800e takuuvarmasti silti.
Luonnollisesti myynti-alalla pitää saada myyntiä, ei yritykset kattele kuukaudesta toiseen myyjiä jotka jäävät alle kaikkien tavotteiden ja nostelevat vaan takuupalkkaa. Ethän sinäkään maksaisi maalarille montaa kuukautta talon maalaamisesta mitä hän ei saisi maalattua.
Takuupalkka puhelinmyyntikusettajilla 🤣🤣🤣🤣🤣