Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka oikeasti jaksaa tiskata ja kuivata kaikki roskansa?

Vierailija
24.04.2022 |

Pizzapakkauksienkin kai pitäisi nykyään olla puhtaita ja kuivia, kuten kaiken kierrätettävän jätteen. Eihän tässä elämässä ehdi hoitaa muitakaan velvollisuuksia, en ymmärrä miten meillä pitäisi olla aikaa roskien tiskaamiselle ja kuivaamiselle.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tapana ollut huuhtaista pölyt pois juoksevalla vedellä sähkölaitteista ennen kuin palautan ne yleisille muovinkeräyspisteille. Harmillista, että laatikot ovat niin pieniä, että edes 42 " tuumainen telkkari ei mahdu, siksipä jätänkin nätisti laatikon viereen.

Vierailija
22/47 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pese roskia. Ikinä.

Lajittelen ihan vaan käytännöllisyyden takia erikseen roskat, jotka alkavat haista ja täysin hajuttomat isompaan astiaan. Haisevat vien sekajätteisiin päivittäin.

Hysteerikot peskööt vaikka kahvinpurunsakin, kunhan eivät levittele niitä minun huusholliin tai työpaikalleni kuivumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika tehty ongelma.

OK-talossa joutuu kierrättämään, kun roskien haku maksaa, toisin kuin kerrostalossa. Aloin kierrättää lasin, metallin, muovin, kartongin (mehu yms purkit) ja tietysti sanomalehtipaperin, ja sain harventaa roskienhakuvälin kerran kuukauteen, kun ennen haettiin kaksi kertaa kuussa.

En "pese" roskia, huuhtaisen mehupurkit kylmällä vedellä, säilykkeisiin lämpimämpää, puhdistuu hetkessä. Luulisin, että jäteongelma tulee olemaan kaiken aika isompi, muoviakin kuulema tullaan kuluttamaan seuraavan kymmenen vuoden aikana enemmän kuin nyt, vaikka vauvojen verestä Hollannissa löytyy jo nyt mikromuovia.

Meinaat, että jätefirmat hyvää hyvyyttään ilmaiseksi hakee kerrostalojen roskat pois? Kyllä ihmiset on yksinkertaisia.

Meillä päin kerrostalo-osakkaat kun maksavat vastikkeessaan myös roskien hausta, niin on intressiä miettiä jätteiden määrää. Viime vuonna päätettiin korvata yksi sekajäteastia muovinkeräyslootalla ja oli kannattavaa. Muovinkeräyslaatikon haun maksaa muovia tuottavat yritykset, joten siitä säästö. En pese muovijätettä, pyyhkäisen enimmät pois ja jos on käsitiskiä, huuhtelen samalla vedellä. Keräysastia tyhjennetään kerran tai kahdesti viikossa, ei siellä mikään ala haista.

Mitään litran jogurttipurkkeja en ala huuhtomaan, menee tolkuttomasti vettä, että saa puhtaaksi, vaan laitan sekajätteeseen, joka poltetaan ja tuottaa minulle edullisempaa sähköä. Ei tarvi kaikista asioista tehdä aina niin mahdottoman vaikeaa.

Vierailija
24/47 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä ole ohjeistettukaan tiskaamaan. Mistä olet tällaisen käsityksen saanut? Maitotölkit jne. huuhdellaan pienellä tilkalla vettä, mutta en laskisi sitä tiskaamiseksi.

Täsmälleen näin. En pese mitään purkkeja, sillä asialla ei ole purkkien jälkikäsittelyn kannalta mitään väliä.

Jotkut maitopurkin voi pikaisesti huuhtaista sen takia, että ne eivät jää haisemaan ennen kuin ne kierrättää kotoaan eteenpäin, mutta muuta virkaa huuhteluilla ei ole.

Vierailija
25/47 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen seuraavalla tavalla:

Likaiset muovit yms. jätän lavuaarin pohjalle, ja sen jälkeen kun käytän vesihanaa, pesen kädet tms. niin ne puhdistuvat siinä samalla. Jos eivät puhdistu, pyyhin niitä talouspaperilla (valmiiksi käytetyllä tietenkin, uutta paperia ei tällaiseen tuhlata). Märät muovit yms. laitan kuivumaan astiankuivauskaappiin.

Osan laitan suosiolla astianpesukoneeseen lisätäytteeksi, kuten kovat muovit, metallipurkit, lasipurkit. Puhdistuvat siellä mukavasti, jopa sillä tavalla että ovat siellä täysin ylimääräisinä eli eivät vie tilaa muilta astioilta.

Mahtaa olla kivannäköinen keittiö 😨

Vierailija
26/47 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika tehty ongelma.

OK-talossa joutuu kierrättämään, kun roskien haku maksaa, toisin kuin kerrostalossa. Aloin kierrättää lasin, metallin, muovin, kartongin (mehu yms purkit) ja tietysti sanomalehtipaperin, ja sain harventaa roskienhakuvälin kerran kuukauteen, kun ennen haettiin kaksi kertaa kuussa.

En "pese" roskia, huuhtaisen mehupurkit kylmällä vedellä, säilykkeisiin lämpimämpää, puhdistuu hetkessä. Luulisin, että jäteongelma tulee olemaan kaiken aika isompi, muoviakin kuulema tullaan kuluttamaan seuraavan kymmenen vuoden aikana enemmän kuin nyt, vaikka vauvojen verestä Hollannissa löytyy jo nyt mikromuovia.

Meinaat, että jätefirmat hyvää hyvyyttään ilmaiseksi hakee kerrostalojen roskat pois? Kyllä ihmiset on yksinkertaisia.

Meillä päin kerrostalo-osakkaat kun maksavat vastikkeessaan myös roskien hausta, niin on intressiä miettiä jätteiden määrää. Viime vuonna päätettiin korvata yksi sekajäteastia muovinkeräyslootalla ja oli kannattavaa. Muovinkeräyslaatikon haun maksaa muovia tuottavat yritykset, joten siitä säästö. En pese muovijätettä, pyyhkäisen enimmät pois ja jos on käsitiskiä, huuhtelen samalla vedellä. Keräysastia tyhjennetään kerran tai kahdesti viikossa, ei siellä mikään ala haista.

Mitään litran jogurttipurkkeja en ala huuhtomaan, menee tolkuttomasti vettä, että saa puhtaaksi, vaan laitan sekajätteeseen, joka poltetaan ja tuottaa minulle edullisempaa sähköä. Ei tarvi kaikista asioista tehdä aina niin mahdottoman vaikeaa.

Tämäpä juuri että yhtälailla se jätehuolto maksaa vaikka asuisi kerrostalossa.

Meillä ongelmana on omakotitalo asukkaat, jotka tulevat autolla tuomaan roskat meidän roskiksiin. Onneksi he osaavat sentään edes lajitella :D

Ja eipä tämä muiden kustannuksella säästäminen ole edes kovinkaan harvinaista.

Ainoa positiivinen asia siinä on se ettei jätteet päädy luontoon, mutta ei se omaa mieltä lämmitä laskuja maksaessa.

Vierailija
27/47 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskien huuhtelun ymmärrän, mutta olen usein ihmetellyt miksi niiden pitää olla kuivia. Täällä on usein kierrätysastiat niin täynnä, että kannet jäävät raolleen ja niihin sataa sisään. Onko sitten kaikki taas pilalla kun roskat ovatkin märkiä?

Vierailija
28/47 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tämä argumentti, että vettä kuluu. No ei kulu pisaraakaan jätteiden takia. Pesen ne viimeksi samassa vedessä, jossa astiat jo pesty. Jos niitä huuhtelisi erikseen, niin silloin kuluisi vettä. Yhtään vaivaakaan en tästä koe, kestäiskö tiskaus 3 sek kauemmin näin

Vierailija
29/47 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI OLE OHJEISTETTU tiskaamaan.

Tarvitsee vain katsoa, ettei se muotijäte tai kartonki jää haisemaan.

Ainoa ongelma tällä saralla on kartonkikoneen jogurttipurkki. Sen joutuu kieltämättä avaamaan, mutta teen niin joka tapauksessa koska haluan sen jogurtin talteen. Maitotölkki huuhtaistaan kylmällä vedellä, koska en jaksa viedä roskia joka päivä ja se jäisi haisemaan.

Turhaa propagandaa tehdä kaikesta niin vaikeaa.

Jopa muovinen jogurttipurkki on huolellisen syöjän jäljiltä siltään kelpo keräykseen.

Vierailija
30/47 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi ne jätelaitoksen eivät voi puhdistaa kierrätysmateriaalia? En todellakaan tiskaa roskia.

Vierailija
31/47 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse teen seuraavalla tavalla:

Likaiset muovit yms. jätän lavuaarin pohjalle, ja sen jälkeen kun käytän vesihanaa, pesen kädet tms. niin ne puhdistuvat siinä samalla. Jos eivät puhdistu, pyyhin niitä talouspaperilla (valmiiksi käytetyllä tietenkin, uutta paperia ei tällaiseen tuhlata). Märät muovit yms. laitan kuivumaan astiankuivauskaappiin.

Osan laitan suosiolla astianpesukoneeseen lisätäytteeksi, kuten kovat muovit, metallipurkit, lasipurkit. Puhdistuvat siellä mukavasti, jopa sillä tavalla että ovat siellä täysin ylimääräisinä eli eivät vie tilaa muilta astioilta.

Liottaminen on myös kova juttu, eli osan jätän likoamaan vaikka seuraavaan päivään ja palaan sitten asiaan.

Lisää tähän liottamis-, pesu- ja kuivausoperaatioon nykyisin suosiossa olevat avokeittiöt, niin koti ei näytäkään enää siltä kuin ihmiset toivoisivat. 

Vierailija
32/47 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä ole ohjeistettukaan tiskaamaan. Mistä olet tällaisen käsityksen saanut? Maitotölkit jne. huuhdellaan pienellä tilkalla vettä, mutta en laskisi sitä tiskaamiseksi.

No jos sen jätteen pitää oikeasti olla PUHDASTA niin ei siihen aina pienenpieni huutaisi pienenpienellä vesitilkalla riitä.

Vierailija
33/47 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan tiskaa, eikä niin ole ymmärtääkseni edes käsketty tekemään. Huuhtaisen enimmät ja laitan keräykseen.

Vierailija
34/47 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä huuhdon esim. muoviset elintarvikepakkaukset ihan sen vuoksi, ettei ne jää haisemaan. Mitään muita en huuhdo saati kuivaa.

Jossain kauppakeskuksissa tai muissa julkisissa tiloissa jos on kierrätysroskiksia, niin eihän niihin heitettäviä roskia kukaan missään pese. Mehujään kääre tai kahvimuki lentää roskiin tasan siinä kunnossa kun se syötynä/juotuna on.

Vierailija
35/47 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän palstan mukaan vessassa ei saisi pissoja huuhdella juomakelpoisella vedellä, mutta toosa pitää kuitenkin pestä sillä vedellä useampi kerta päivässä ja roskat pitää tiskata. Joku ei täsmää tässä yhtälössä, järjenkäyttö on tainnut monella karata Gruusiaan.

Vierailija
36/47 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän palstan mukaan vessassa ei saisi pissoja huuhdella juomakelpoisella vedellä, mutta toosa pitää kuitenkin pestä sillä vedellä useampi kerta päivässä ja roskat pitää tiskata. Joku ei täsmää tässä yhtälössä, järjenkäyttö on tainnut monella karata Gruusiaan.

Jos joku trolli on kehottanut tiskaamaan roskat, sun pitää heti uskoa?

Sellaista ei mikään jätelaitos edellytä. Raja on siinä haiseeko roskis, ja siihen pisteeseen joitakin tiettyjä ruoka-aineita sisältäneet pakkaukset on huuhdotaan. Itse en huuhdo edes lihapakkauksia jos niissä ei ole näkyvää nestettä.

Vierailija
37/47 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei likaisia, rasvaisia jätteitä kuulukaan heittää kierrätyslaatikoihin, vaan sekajätteeseen. Jos ei kevyt huuhtaisu/ valutus riitä, niin sekajätteeseen vaan. Sitä kyllä jaksan ihmetellä, että mikä vimma joillakin ihmisillä on tunkea esim. biojätettä sekajätteeseen? Minulla käy eräs tuttava säännöllisesti kylässä ja viskaa aina teepussit, hedelmänkuoret yms. suoraan sekajäteroskikseen, vaikka mun biojätepussi on ihan samassa roskisvaunussa. 

Vierailija
38/47 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmetellyt. Mulla kyse ei ole edes ajasta vaan en vain näe mitään järkeä käyttää vettä roskien pesemiseen. 

Mulla menee samalla vedellä kuin tiskitkin. Astioiden jälkeen pesen samassa vedessä mahdolliset muovipakkaukset.

Vierailija
39/47 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmetellyt. Mulla kyse ei ole edes ajasta vaan en vain näe mitään järkeä käyttää vettä roskien pesemiseen. 

Mulla menee samalla vedellä kuin tiskitkin. Astioiden jälkeen pesen samassa vedessä mahdolliset muovipakkaukset.

No meillä meni juuri jauhelihapaketti muoviroskiin. Imupaperi sekäjätteeseen ja loppuosa muoveihin. En minä jätä sitä ja jotain jogurttipurkkeja pitkin pöytiä odottamaan käsitiskiä, jota ei ole edes päivittäin.

Vierailija
40/47 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku trolli on kehottanut tiskaamaan roskat, sun pitää heti uskoa?

Sellaista ei mikään jätelaitos edellytä. Raja on siinä haiseeko roskis, ja siihen pisteeseen joitakin tiettyjä ruoka-aineita sisältäneet pakkaukset on huuhdotaan. Itse en huuhdo edes lihapakkauksia jos niissä ei ole näkyvää nestettä.

Sanoinkos minä siihen suuntaan, että uskon tuota tiskikäskyä? Luepa tuo viestini uudelleen ja laita valot päähäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi