Tiedätkö googlaamatta mikä on peplum ja pitäisikö sen sijaan käyttää jotain suomenkielistä nimitystä?
Minä tiedän ja musta tuo riittää, näen heti silmissäni mistä on kyse toisin kuin jostain väkisin väännetystä kuvailusta.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, ja pidän peplum-mallisista yläosista, koska leikkaus korostaa kauniisti vyötärö-lantio-suhdetta. Ja peplum ei tosiaankaan lähde levenemään rintojen alta vaan vyötäröltä. Rintojen alta levenevä on empire-malli.
Peplum lähtee levenemään siitä kohden, jossa vatsakkaalla on "vyötärö". Hoikan vyötärön peplum hukuttaa kokonaan.
Väärin. Peplum on vyötäröltä tyköistuva ja levenee vasta siitä alaspäin, siis korostaa hoikkaa vyötäröä.
Lantiorypytys. Vyötäröhelmus.
Suomalaiset sanat vaan on usein niin hirveän pitkiä.
Peplum= paidan, jakun, puseron vyötäröltä alaspäin eri pituisena, riippuen vaatteesta, jatkuva levenevä helmake. Voi olla esim. varsinaisen hameen tai mekon päällä lisäkkeenä.
T. Käsityöope
Vierailija kirjoitti:
Olette kaikki väärässä. Peplum on elokuvan tyylilaji ja Peplos se vaatekappale.
Ei.
Vierailija kirjoitti:
Peplos ei ollut vain kreikkalainen vaate, vaikka sen kreikkalainen versio onkin tunnetuin ja siten antanut vaatteelle nimensä. Sen villaista versiota käytettiin alusasun päällä eri puolilla rautakauden Keski- ja Pohjois-Euroopassa.[1][2][3] Esimerkiksi se oli rautakautisten kelttinaisten asu[4], peplos oli Tanskasta suosta löytyneellä Huldermosen naisella (en),[5] niitä käytettiin viikinkauden Virossa[6] ja niiden käyttö jatkui Suomessa aina ristiretkiajalle saakka. Suurin osa suomalaisista muinaispuvuista ovat alustunikoiden päälle puettuja villapeploksia.[7] Vain tuorein 1200-luvun alkuun sijoittuva Ravattulan muinaispuku on mekko, jossa näkyy keskiajan muodin vaikutus.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Peplum-helma
Peplum-helma on paidan, takin, hameen tai leningin leveä, kellotettu helma, joka kiinnitetään vyötärölinjaan ja päättyy selvästi varsinaisen hameenhelman yläpuolelle. Peplum voi olla samaa kangasta kuin asun yläosa tai alaosa tai kokonaan eri materiaalia.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarkoitettu kumpaakaan näistä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän mikä peplum on. Typerä lerrpake puseron tai jakun helmassa vyötäröltä alkaen. Ei sovi kenellekään.
Ei varsinkaan mulle. Mulla on kapea lantio, isot rinnat ja leveät hartiat. Inhoon peplumeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
"Peplum tuli muotiin vuonna 2012. Yksi ensimmäisistä sitä käyttäneistä julkisuuden henkilöistä oli Kim Kardashian."
Hah. Peplum oli muotia jo silloin, kun Kim Kardashianin äiti syntyi. Ja on varmaan ollut sitä ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
"Peplum tuli muotiin vuonna 2012. Yksi ensimmäisistä sitä käyttäneistä julkisuuden henkilöistä oli Kim Kardashian."
Hah. Peplum oli muotia jo silloin, kun Kim Kardashianin äiti syntyi. Ja on varmaan ollut sitä ennenkin.
Kim nyt luulee tuoneensa kaiken muotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Kim nyt luulee tuoneensa kaiken muotiin.
Siskonsa Kylie luulee olevansa tunnetuin Kylie ja koitti omia nimen!
Peplum oli muotia mm. 50-luvulla, jolloin naisten jakkupuvuissa vyötärön ja lantion suhdetta korostettiin. Kopioitu mm. jölleen 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Peplum oli muotia mm. 50-luvulla, jolloin naisten jakkupuvuissa vyötärön ja lantion suhdetta korostettiin. Kopioitu mm. jölleen 80-luvulla.
Se näytti hyvältä silloin kun naisilla vielä yleisesti oli vyötärö, jota korostaa.
Minulla tulee noista aina vain mielikuva että aikuinen on vetänyt väkisin päälle taaperon mekon, joka ulottuu juuri ja juuri lantiolle.
Vierailija kirjoitti:
Minulla tulee noista aina vain mielikuva että aikuinen on vetänyt väkisin päälle taaperon mekon, joka ulottuu juuri ja juuri lantiolle.
Mulle tasapaksu hoikka nainen, jolla ei ole lantiota, joten pitää luoda se.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee näistä kommenteista mieleen pötkövyötäröiset ihmiset, joita harmittaa se, että joillakin vielä on kunnon vyötärö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän mikä peplum on. Typerä lerrpake puseron tai jakun helmassa vyötäröltä alkaen. Ei sovi kenellekään.
Ei varsinkaan mulle. Mulla on kapea lantio, isot rinnat ja leveät hartiat. Inhoon peplumeja.
Kuulostaa siltä, että sulle se nimenomaan sopisi. Luo lantion, jos sitä ei omasta takaa ole.
Luulin että peplum on joku pokemon, mutta sehän oli piplup :')
Harmi kun sellasia paitoja ei enää saa mistään. Olisi hyviä pullukalle.
Peplos ei ollut vain kreikkalainen vaate, vaikka sen kreikkalainen versio onkin tunnetuin ja siten antanut vaatteelle nimensä. Sen villaista versiota käytettiin alusasun päällä eri puolilla rautakauden Keski- ja Pohjois-Euroopassa.[1][2][3] Esimerkiksi se oli rautakautisten kelttinaisten asu[4], peplos oli Tanskasta suosta löytyneellä Huldermosen naisella (en),[5] niitä käytettiin viikinkauden Virossa[6] ja niiden käyttö jatkui Suomessa aina ristiretkiajalle saakka. Suurin osa suomalaisista muinaispuvuista ovat alustunikoiden päälle puettuja villapeploksia.[7] Vain tuorein 1200-luvun alkuun sijoittuva Ravattulan muinaispuku on mekko, jossa näkyy keskiajan muodin vaikutus.