Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä Vegaaneja? Auttakaa, mitä esim syötte päivän aikana?

Vierailija
23.04.2022 |

Haluaisin alkaa vegaaniks. Liha tökkii. Ja oon eläinrakas. Mutta ongelma on se käytännössä että miten koota sellanen ruokavalio että tuntuu että saa tarpeeksi energiaa siitä.

Voitteko vegaanit päivästä antaa esimerkkiä?? Ja saa myös kertoa miltä tuntunut vegaani ruokavalio (tarkoitan tässä nyt siis ihan sellanen missä ei eläinperäisiä tuotteita).

Kerro myös jos olet saanut jotain terveysvaikutuksia!

Kiitos

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/23 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. tuolta voi katsoa vinkkejä ja tarvittaessa hakea itselleen tuutoria, joka auttaa hommassa alkuun.

https://vegaanihaaste.fi/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa auttaa, mutta tässä hyvä blogi vege resepteille:

https://chocochili.net/

Vierailija
4/23 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit. Teitä kaivataan

Vierailija
5/23 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sekasyöjä . Anteeksi.

Vierailija
6/23 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko tässä se mielikuva että vegaanit syö vain jotain erikoisruokia vai miksi ei nassu täyty? Esim. itetehty hernesoppa - nakkaa sekaan mitä vaan, luulis täyttävän. Pottumuusi, tuo täyttävistä täyttävin - päälle vaikka 16 litraa olutta. Riittäiskö ? Vielä limppu ruisleipää nii riittänee ? 

Vierailija
7/23 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua mikä se ongelma on? Pidät huolen siitä että saat tarpeeksi B12 itamiinia jostain - lisäravintonavaikka.

Muuten syöt kaiken mitä lystää mitä ei ole eläinperäistä.

Kaupan hyllyt täynnä vegaanista ruokaa. Ei ymmärrä kuin sevoi tuntuu vaikealta. Kaksi vuotta sitten aloitin vegetarista ruokavalioo ja vuosi sitten jätin kaikki eläinperäiset ruoat pois. En tuntunut vaikealta.

Poikkeuksen teen sen verran että syön kananmunia mitkä tulee omilta kanoilta. Täytän sillä tuon b12 vitamiinitarpeen. En näe siinä ongelmaa. Kanoilla hyvät olosuhteet meidän pihalla ja en halua käyttää syntettistä b12.

Eilen kokeilin muuten LIDLin vegaanit kananugetit. Olivat kyllä oikein hyviä. Tuli nyt vain aiheesta mieleen.

Vierailija
8/23 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisenkymmentä vuotta vegaanina. Aamupalana kaurapuuro kauramaidolla (B12, kalsium) sekä marjoilla ja yrttiteetä. Kokkailen omat lounaani, joissa on paljon palkokasveja (proteiini), siemeniä ja hyvin monipuolisesti vihanneksia, mausteita ja mausteyrttejä (mm. nokkonen, josta rautaa). Perunaa, pastaa ja riisiä en juurikaan käytä. Tuntuu, että niillä tulee vain nälkä ja hiilaripiikki. Ruoassani on helposti 20 eri kasvista/ainesosaa. Liikun työmatkani pyöräillen, mutta tuo yksi lämmin ateria on puuron lisäksi riittänyt minulle. Välipaloina pari leipää jollain levitteellä ja jotain vihannesta päälle. Hedelmä tai pari, pähkinöitä ja rajattomasti kasviksia välipaloina. Herkkuina viikonloppuisin kaurajäätelöä tai jotain muuta mussuttettavaa. Jos syön monipuolisesti (+ B12 ja D vitamiinit) ja jätän einekset vain kertaan viikossa, niin en ole nälkäinen. Jos syön sipsejä tai muuta höttöä, niin nälkä vaivaa. Ruokaloiden sapuskoissa on minulle liian vähän proteiinia, ja jää nälkä. Toisille riittää hyvin. Alussa veriarvojani seurattiin ja kaikki oli ok. Viimevuosina hemoblobiini on ollut turhankin korkea.

Vierailija
9/23 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No anteeksi kun kysyin

Ap

Vierailija
10/23 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä söin esim eilen seuraavasti:

Aamulla kaurapuuro, seassa siemenrouhetta, banaania, kanelia ja ”voisilmä” florasta

Lounaaksi papukeittoa ja itsetehtyä perunarieskaa

Päivälliseksi ravintolassa mezejä, mm tabouleh’ta, leipää, hoummusta, viininlehtilääryleiyä, falafelejä, baba ganoushia, oliiveja ja marinoituja chilejä, yms. Juomana punaviiniä

Välipaloja en yleensä syö mutta eilen napostelin hieman lakuja ja suklaata.

Tänään aloitin aamuni kaurajogurtilla, marjoilla ja paahdetuilla mantelilastuilla.

Lounaaksi eilistä keittoa ja illalla syödään mausteisia kikherneburgereita ja ranskalaisia.

Vierailija
11/23 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parisenkymmentä vuotta vegaanina. Aamupalana kaurapuuro kauramaidolla (B12, kalsium) sekä marjoilla ja yrttiteetä. Kokkailen omat lounaani, joissa on paljon palkokasveja (proteiini), siemeniä ja hyvin monipuolisesti vihanneksia, mausteita ja mausteyrttejä (mm. nokkonen, josta rautaa). Perunaa, pastaa ja riisiä en juurikaan käytä. Tuntuu, että niillä tulee vain nälkä ja hiilaripiikki. Ruoassani on helposti 20 eri kasvista/ainesosaa. Liikun työmatkani pyöräillen, mutta tuo yksi lämmin ateria on puuron lisäksi riittänyt minulle. Välipaloina pari leipää jollain levitteellä ja jotain vihannesta päälle. Hedelmä tai pari, pähkinöitä ja rajattomasti kasviksia välipaloina. Herkkuina viikonloppuisin kaurajäätelöä tai jotain muuta mussuttettavaa. Jos syön monipuolisesti (+ B12 ja D vitamiinit) ja jätän einekset vain kertaan viikossa, niin en ole nälkäinen. Jos syön sipsejä tai muuta höttöä, niin nälkä vaivaa. Ruokaloiden sapuskoissa on minulle liian vähän proteiinia, ja jää nälkä. Toisille riittää hyvin. Alussa veriarvojani seurattiin ja kaikki oli ok. Viimevuosina hemoblobiini on ollut turhankin korkea.

Kiitos ideoista! Itselläni tuskin riittää tuo määrä vaan tarvitsen pari lämmintä ateriaa päivään. Haluaisin syödä aitoa ruokaa, eli en mitään super prosessoitua, näitähän on vaikka mitä esim just lihan korvikkeita mutya olen vähän skeptinen siitä että kuinka terveellisiä oikeasti ovat.

Vierailija
12/23 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ideoista! Itselläni tuskin riittää tuo määrä vaan tarvitsen pari lämmintä ateriaa päivään. Haluaisin syödä aitoa ruokaa, eli en mitään super prosessoitua, näitähän on vaikka mitä esim just lihan korvikkeita mutya olen vähän skeptinen siitä että kuinka terveellisiä oikeasti ovat.

Jos et halua syödä mitään superprosessoitua, niin käytä proteiinin lähteenä linssejä, papuja, kikherneitä, tofua. 

Kasviksia, juureksia ja hedelmiä on vaikka kuinka paljon osastoilla, niistä voi loihtia ihan mitä tahtoo.

Vierailija
13/23 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee samoja ruokia kuin aiemmin, mutta korvaa esim. Kerma kaurakermalla, jauheliha vaikka soijarouheella tai herniksellä jne.

Mun ei oo tarvinnu ite ottaa b12 ravintolisänä, sitä kun löytyy lisättynä valmiiks esim. kauramaidosta, soijajugurteista yms.

Melkei mihi tahansa ruokaan, joka sulle tulee mielee, löytyy vegaaninen resepti netistä. Ite tykkään kattoo reseptejä Youtubesta.

Yks lemppari tubettaja, joka tekee terveellisiä ja älyttömän herkullisia vegaaniruokia on Rainbow Plant Life.

Vierailija
14/23 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamulla kaurapuuro, seassa siemenrouhetta, banaania, kanelia ja ”voisilmä” florasta

Päivälliseksi ravintolassa mezejä, mm tabouleh’ta, leipää, hoummusta, viininlehtilääryleiyä, falafelejä, baba ganoushia, oliiveja ja marinoituja chilejä, yms. Juomana punaviiniä

Tänään aloitin aamuni kaurajogurtilla, marjoilla ja paahdetuilla mantelilastuilla.

Lounaaksi eilistä keittoa ja illalla syödään mausteisia kikherneburgereita ja ranskalaisia.

Hei alapeukuttaja mikä tässä oli vikana?

Vierailija
15/23 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei alapeukuttaja mikä tässä oli vikana?

Ei kannata välittää alapeukuista. Täällä on noita vegaanivihaajia, jotka naama punaisena alapeukuttaa jos eteen tulee joku,joka ei syö lihaa.

Vierailija
16/23 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalotofun sivuilla on tosi hyviä ja helppoja reseptejä tofusta.

Vierailija
17/23 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tänään aamiaiseksi amerikkalaisia pannukakkuja, lounaaksi spaghetti Oglio e alio, illallkseksi kaalikääryleitä (sieni-riisitäytteellä) ja perunamuusia.

Välipaloina pähkinöitä, hedelmiä, leipää, mitä nyt sattuu tekemään mieli.

Vierailija
18/23 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäfilettä, pekonia, kanaa...

Vierailija
19/23 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metwursti on kuulemma vegaanisesta eläimestä tehty.

Vierailija
20/23 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porsasta syö päivittäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi