Voiko skitsofreniasta parantua?
Ihan vain pääni sisällä asuvan kaverini puolesta kyselen. Omakohtaista kokemusta siis ei ole.
Kommentit (24)
Ei varmasti kokonaan, mutta oireet voivat helpottaa. Onks sulla lääkitys?
Voi toipua. Joku voi sairastua kerran elämässään jostain syystä.psykoosiin, mutta paranee ja elää sitten terveenä.
Tutulla on kannasta korvattu skitso paranoia aivan toisella diagnoosilla, mutta silti se kuulemma pomppaa aina ruudulle jos hän käy terkkarissa.
Oikeastaan kaikesta on mahdollista parantua.
Kaikesta voi toipua. Itsestä kiinni.
Arnhild Lauveng: Huomenna olin aina leijona, 2012
Hämmästyttävän avoin omaelämänkerrallinen teos, jossa lähes mahdottomasta tulee mahdollista. Murrosiässä skitsofreniaan sairastuneen Arnhild Lauvengin tarina siitä, miten hän musertavan diagnoosin, itsetuhoisen sairastamisen ja lähes kymmenen sairaalavuoden jälkeen palasi takaisin elämään.
Kyseessä on koskettava kertomus, miten on mahdollista voittaa, ei vain elämänpituisena pidetty sairaus vaan myös terveydenhoitojärjestelmä, jonka armoilla mielenterveyspotilaat ovat. Tämä teos on vakuuttava todiste siitä, että skitsofrenian kanssa voi elää, että se on mahdollista jopa voittaa.
Arnhild Lauveng (s. 1972) on opiskellut Oslon yliopistossa ja työskentelee nykyään kliinisenä psykologina. Hän on menestynyt kirjailija ja suosittu puhuja sekä tunnettu ponnistuksistaan mielenterveyspotilaiden avoimemman kohtaamisen puolesta.
https://www.therapeia-saatio.fi/julkaisujen_tilaus/kirjojen_puffit/lauv…
-Kyllä voi.
-Eikä voi!
-Hiljaa!
-Älä huuda mulle!
-En mä sulle huutanu, ku tolle!
Teetä ja sympatiaa, niin kyllä se siitä.
En tiedä onko tästä apua mutta,
Aivot on mukautuu tilanteisiin läpi elämän. Tavallaan kuin lihas joka kasvaa treenatessa.
Ajatukset ei ole totta mutta aivot ei tiedä sitä ja muovautuu sen mukaan ja määrittelee elämää.
Asenteella voi muuttaa kaiken.
Skitsofrenia on aika epämääräinen juttu. Se on vain sana tietyille oireille eikä ole ollenkaan sama kaikille. Lääkärit ei tiedä mikä sitä aiheuttaa eikä miten. He ei myöskään osaa parantaa sitä mutta joillain se silti paranee ajan kanssa ja joillain ei.
Ei voi, skitsofreniasta ei parane koskaan, mutta sairaus voi olla vuosia, jopa vuosikymmeniä remissiossa.
T. Sairastan itse
Vierailija kirjoitti:
Voi parantua. Täällä yksi :)
Käytätkö vielä lääkkeitä vai pärjäätkö ilman?
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti kokonaan, mutta oireet voivat helpottaa. Onks sulla lääkitys?
Sillä mun pään sisällä kaverilla on määrätty lääkitys mutta se ei haluu käyttää niitä. Mä kyl haluisin kokeilla niitä mut se ei anna.
Vierailija kirjoitti:
Voi.
Nyt oli puhe päänsisäisitä asioista eikä mistään levitteistä.
Vierailija kirjoitti:
Aina on riski, että uusiutuu.
Ei skitsofrenia uusiudu, vaan psykoosi uusiutuu ja psykopatia.
Skitsofreniasta voi toipua täysin, mutta psykopatiasta ei.
Voi.