Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiertävä lomalista, oletko puolesta vai vastaan?

Vierailija
22.04.2022 |

Minä puolesta! Meillä ollut nyt joku viitisen vuotta eli on tullut jo lomailtua niin kesä-, heinä- kuin elokuussakin ja tykkään kyllä tästä. Ei koskaan mitään säätämistä tai taistelua työkaverin kanssa kuka pitää milloinkin, koulujen/päiväkotien mukaan menemistä (tällä verukkeella minä lomailisin aina tyyliin toukokuussa kun jo aikuinen lapsi), pystyn varailemaan lomamatkojakin jo vaikka talvella kun tiedän aivan tasan tarkkaan olevani lomalla tiettynä ajankohtana mikä ei aikaisemmin ollut mahdollista. Aina sai jännätä mikä toive toteutuu eivätkä ne aina toteutuneetkaan. Pomokin pääsee helpommalla kun ei tarvitse käyttää enää vuositasolla päivääkään aikaa suunnitteluun (toki silloin ekalla kertaa piti tarkkaan miettiä).

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallinen työpaikka. En ole edes ajatellut että ei itse saisi päättää milloin on lomalla. Mitäs jos molemmilla puolisoilla olisi sama käytäntö, mutta kierto olisi eri, niin koskaan ette lomailisi samaan aikaan.

Niin ja toivotte varmasti aina heinäkuuta 😂😂 ei se ole kuule työnantajan tai työkavereiden velvollisuus järkätä sulle ja puolisollesi yhteistä lomakuukautta.

Vierailija
22/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli joku teistä kiertävistä lomalaisista aloittaa kesälomansa 8pv.n päästä, kun järvet on vielä umpijäässä ja maassa lunta ~50cm. Kiva pitää kesälomaa arktisissa olosuhteissa.

Kirjoitin kyllä että meillä on lomakuukaudet kesä-, heinä- ja elokuu. Enkä mä kesääni uimiseen käytä vaan esim. museoissa, kaupunkilomilla jne. Ei siellä säällä ole väliä. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö se ole reilua jos on paljon porukkaa jotka haluais muuten pitää samaan aikaan. Jos on eri toiveet lähtökohtaisesti niin sitten ei tarvita.

Vierailija
24/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Njaa, kyllä mä tykkään ennemmin lomailla silloin kun haluan. Onneksi se pääsääntöisesti myös onnistuu.

Vierailija
25/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aikoinaan kiertävä vuorolista. Työkaverit saivat sitten vaihdella kuukausia tahtonsa mukaan. Yleensä jokainen sai haluamansa lomakuukauden. Oli koululaisten vanhempia, ulkomailla lomailevia jne. Jotkut sitten suostuttelivat työkaverin rahalla vaihtamaan.

Vierailija
26/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli joku teistä kiertävistä lomalaisista aloittaa kesälomansa 8pv.n päästä, kun järvet on vielä umpijäässä ja maassa lunta ~50cm. Kiva pitää kesälomaa arktisissa olosuhteissa.

Oma sukulaiseni on saanut tänä vuonna toukokuun, on vuokrannut Italiasta talon ja lähdössä sinne. Ihana aika hänelle, kun ei ole vielä ihan liian kuuma ja lisäksi siellä ei ole mikään turistikausi menossa .

Vierailija
27/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin puolesta. Meillä ei sitä ole ja töissä on tietyt tyypit, jotka aina haluavat heinäkuun vapaaksi ja jyräävät sillä että ovat olleet kauemmin töissä. Suuttuvat jos joku yrittää ehdottaa muuta ratkaisua ja kerran jopa kun päädyttiin arpomaan eikä yks saanut sitä heinäkuuta, niin saikutti sitten heinäkuun, selkäkipu yltyi just sillon...

Vierailija
28/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi tilanne, että joku kokee saavansa loma-ajakseen "muiden jämät", niin sitten olisin puolesta. Olen kuitenkin sen verran pienessä työtiimissä (alle 10 hlö), että ollaan saatu sovittua. 

Todennäköisesti sinä olet saanut sovittua, muut myötäilleet? Joillekin on vaikeaa pitää puolensa.

Hahah, ymmärrän, että haluaisit kovasti tuon olevan totta. Minä olen itseasiassa se, joka myötäilee. Olin viime vuonna "se uusi työntekijä", jolle ei vielä paljon vuosilomapäiviä ollut ehtinyt kertyä. Pitempään töissä olleet valkkasivat lomansa ensin. Olin itsekin suunnitellut päivät, jotka haluaisin, mutta oli liikaa päällekäisyyksiä, niin siirsin aikaisemmaksi. Sain kuitenkin juhannuksesta eteenpäin 2 viikkoa, ja kolmannen viikon heinäkuun loppuun.

Tänä vuonna meillä oli toinen uusi työntekijä, jolla ei ollut paljon lomia kertynyt. Hänen kanssaan minulla oli tilanne, että me emme voi olla samaan aikaan lomalla. Hän valitteli, että aiemmissa pätkätyöpaikoissa hän ei ole koskaan saanut heinäkuussa lomaa, joten ehdotin, että hän pitää 2 viikon lomansa tasan siinä kohtaa, missä haluaa, ja minä sovittelen oman lomani (4 viikkoa) sen ympärille. Ja näin myös teimme.

Miltä nyt tuntuu? Sainko näpäytettyä, lol?

Vierailija
29/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin puolesta. Meillä ei sitä ole ja töissä on tietyt tyypit, jotka aina haluavat heinäkuun vapaaksi ja jyräävät sillä että ovat olleet kauemmin töissä. Suuttuvat jos joku yrittää ehdottaa muuta ratkaisua ja kerran jopa kun päädyttiin arpomaan eikä yks saanut sitä heinäkuuta, niin saikutti sitten heinäkuun, selkäkipu yltyi just sillon...

Tuosta ei-kiertävästä lomasysteemistä tulee kyllä paljon riitaa ja eripuraa työpaikoille. ap

Vierailija
30/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka on kietävä lista ollut jo vuosia niin meidän työporukassa naiset kitisevät aina jos ei saa olla kesä- tai heinäkuussa lomalla

Vierailija
31/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, jos sille edellytykset. Koskee aloja, joissa ei voi kaikki lomailla samaan aikaan. Vaikkapa nyt sairaanhoitajat.

Käytännössä lista ei kokemukseni mukaan enää toimi esim sairaalassa. Vaatisi sen, että henkilökunnassa olisi pysyvyyttä. Työntekijät vaihtuvat niin tiuhaan, että ei lista pelitä. Joskus aikoinaan meillä oli toimiva lista osastolla.

Mutta työnantajalla on velvollisuus jakaa loma-aikoja tasapuolisesti. Teoriassa lista olisi hyvä, mutta vaatii riittävää pysyvyyttä henkilökunnassa

Vierailija
32/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiertävä lomalista on ainoa tapa tuoda siihen tasavertaisuutta ja siltikin lapselliset nillittää että heillä pitäisi olla oikeus aina heinäkuu lomalla koska päiväkoti kiinni...osa toki kehuu että hyvin osattaisiin keskenään sopia = kiltit joustaisi ja päällepäsmärit voittaisi aina..

Vierailija
33/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan, koska ei toimi käytännössä. Meillä piti olla töissä sovittuna tämä ja kaikki nyökytti. Eka vuosi meni hyvin, eli osa kesäkuussa, osa heinäkuussa ja osa elokuussa. Itse olin kesäkuun ryhmässä. Toisena vuonna oli minun vuoroni olla heinäkuussa, mutta kas kummaa nyt alkoikin tulla pakollisia reissuja ja muita pakollisia juttuja ihmisille ja heidän olisi pitänyt saada heinäkuu uudestaan. Sanoin ihan suoraan, että ettekö muista mitä sovittiin toissavuonna. Joo mutta kun nyt on tällainen tilanne blaa blaa blaa. En antanut periksi, pari muuta antoi ja nämä pitivät lomansa taas heinäkuussa. Kolmantena vuonna laittoivat taas, mutta en enää välittänyt kun olin elokuun lomalla ja jäin pian sen jälkeen pois.

Vierailija
34/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan. Meillä oli ennen kiertävä lomalista, mutta se on unohtunut jonnekin. Nyt sitten jyrät saavat taas heinäkuun lomaksi ja kynnysmatot saavat jämäviikot (ei yhtäjaksoista lomaa kuten muilla). Ärsyttää.

Vierailija
35/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pitäisin ennemmin pitemmän loman keväällä tai syksyllä, mutta ei ole mahdollista. Taitaa jopa laki kieltää sen. Ja joo, olen ns. "kesävihaaja".

"Vuosilomasta 24 arkipäivää on sijoitettava lomakaudelle (kesäloma)."

Vuosilomalaki, 20 § https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2005/20050162 

Vierailija
36/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka on kietävä lista ollut jo vuosia niin meidän työporukassa naiset kitisevät aina jos ei saa olla kesä- tai heinäkuussa lomalla

Hah, ihan samat kokemukset. Onko naisilla jotenkin vaikeuksia pitää kiinni sovituista asioista? Itsekin hoitoalalla ja aina löytyy nämä, jotka haluavat lomansa heinäkuussa, vaikka olisi kiertävä lista.

Vierailija
37/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallinen työpaikka. En ole edes ajatellut että ei itse saisi päättää milloin on lomalla. Mitäs jos molemmilla puolisoilla olisi sama käytäntö, mutta kierto olisi eri, niin koskaan ette lomailisi samaan aikaan.

Niin ja toivotte varmasti aina heinäkuuta 😂😂 ei se ole kuule työnantajan tai työkavereiden velvollisuus järkätä sulle ja puolisollesi yhteistä lomakuukautta.

No ne on heinäkuussa ketkä haluavat. Ei meillä ole mitään väliä vaikka kaikki olis heinäkuussa. Ollaan koko IT-organisaatio ylempiä toimihenkilöitä. Ylläpito ja verkonvalvonta on ostettu ulkoa, joten heillä lienee jotkin lomalistat.

Vierailija
38/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertävä lomalista ollut aikanaan tosi hyvä ratkaisu, kun teki duunia eläintenhoitopuolella. Siinä jaettiin ne pyhävuorotkin sitten niin, että kaikki saivat omalla osaltaan tehdä näitä paremmin maksettuja pyhiä vuorollaan (joulu, pääsiäinen jne.), alalla kun palkkaus ei ollut kovinkaan hyvä, niin viikonloput ja pyhät vähän paransivat tuloja. Kun siirryin sitten nk. toimistohommiin, niin yllätyksenä tulivat nämä perheelliset naiset, joilla oli se vakituinen pakko pitää heinäkuu lomaa lasten takia. Kerran kysyin, että onhan teillä se toinenkin puoliso olemassa, joka voi lapsia hoitaa, niin voi jestas millainen paskamyrsky nousi. Yhdelläkin rouvalla poika jo intissä ja kysäisin, tarviiko täysi-ikäinen lapsenkaitsijaa, niin hyvä ettei lyönyt. Itselleni ei ole niin väliä milloin lomani pidän, mutta kohtuutontahan se on niille, jotka eivät ole perheellisiä syystä tai toisesta (sinkut/lapsettomat) ja joutuvat aina joustamaan näiden perheellisten vuoksi.

Vierailija
39/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan, koska ei toimi käytännössä. Meillä piti olla töissä sovittuna tämä ja kaikki nyökytti. Eka vuosi meni hyvin, eli osa kesäkuussa, osa heinäkuussa ja osa elokuussa. Itse olin kesäkuun ryhmässä. Toisena vuonna oli minun vuoroni olla heinäkuussa, mutta kas kummaa nyt alkoikin tulla pakollisia reissuja ja muita pakollisia juttuja ihmisille ja heidän olisi pitänyt saada heinäkuu uudestaan. Sanoin ihan suoraan, että ettekö muista mitä sovittiin toissavuonna. Joo mutta kun nyt on tällainen tilanne blaa blaa blaa. En antanut periksi, pari muuta antoi ja nämä pitivät lomansa taas heinäkuussa. Kolmantena vuonna laittoivat taas, mutta en enää välittänyt kun olin elokuun lomalla ja jäin pian sen jälkeen pois.

Hyvä, kun pidit puolesi. Huonoa, jos pari muuta ei pitänyt.

Vierailija
40/45 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se teillä juuri toiminut? Jos jotkut kollegasi suostuivat heinäkuun lomansa siirtämään, niin se on heidän asiansa.