Miten pääsee kohdunpoistoon? Kokemuksia?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä poisteta vain halusta poistaa. Pitää olla erityisen painava syy siihen. Kyseessä on kumminkin sisäelin, joten sen poistaminen vaikuttaa kaikkeen sen ympärillä.
Naisten oletetaan synnyttävän. Eihän täällä saa edes sterilisaatiota. Pitää lähteä ulkomaille.
Kokeile googlettaa. Tuli monta osumaa, tässä yksi:
https://www.aava.fi/palvelu/kohdunpoisto
Periaatteessa alle 30 v ei poisteta ellei ole lääketieteellistä syytä. Alle 40 v on vähän sama juttu. Sen jälkeen aika helposti saa lähetteen pyytämällä lääkäriltä. Mutta olisi hyvä olla joku syy esim tosi runsaat kuukautiset tms.
Vierailija kirjoitti:
Minun kokemusteni mukaan ei ainakaan yksityisen gynekologin avulla. Kävin vuosittain kuulemassa, kuinka taas on tullut myoomia lisää ja kassan kautta ulos.
Sitten kerran päätinkin mennä terveysaseman ystävällisen naislääkärin puheille, kun runsaan vuodon kanssa meinasi lähteä taas järki. Lähete erikoislääkärille irtosi samalla käynnillä, ja häneltä sain lähetteen leikkaukseen.
Kohtua en kaipaa, lapset on tehty, hyvästit kuukautisille - mahtavaa!
Minulla taas aivan erilainen kokemus yksityiseltä gynekologilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä poisteta vain halusta poistaa. Pitää olla erityisen painava syy siihen. Kyseessä on kumminkin sisäelin, joten sen poistaminen vaikuttaa kaikkeen sen ympärillä.
Naisten oletetaan synnyttävän. Eihän täällä saa edes sterilisaatiota. Pitää lähteä ulkomaille.
No tuossa puhut soopaa. Minulle tehtiin suunnitellusti viimeisen sektion yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuossa puhut soopaa. Minulle tehtiin suunnitellusti viimeisen sektion yhteydessä.
Provoat? Niin sä synnytit.. Todistit juuri mun pointin: naisen oletetaan haluavan lapsia.
Ensin tussaroivat hysteroskopiassa kohdun rikki naistenpolilla, päivystyksenä lopulta koko kohtu jouduttiin poistamaan.
Ettänäääin kirjoitti:
Ensin tussaroivat hysteroskopiassa kohdun rikki naistenpolilla, päivystyksenä lopulta koko kohtu jouduttiin poistamaan.
Tosi surullista, olen pahoillani :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa alle 30 v ei poisteta ellei ole lääketieteellistä syytä. Alle 40 v on vähän sama juttu. Sen jälkeen aika helposti saa lähetteen pyytämällä lääkäriltä. Mutta olisi hyvä olla joku syy esim tosi runsaat kuukautiset tms.
Mikäli runsaita kuukautisia ei aiheuta mikään esim. myooma tjm. oireita helpotetaan muilla keinoin. Kohdun poisto on viimeinen keino mikäli muu ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provoat? Niin sä synnytit.. Todistit juuri mun pointin: naisen oletetaan haluavan lapsia.
Niin, eli tehtiin lääketieteellisistä syistä. Ja tiedoksi, en synnyttänyt. Sektio ei ole synnytys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei naisen oleteta synnyttävän. Tieto kohdunpoiston haitoista vain kasvaa koko ajan, ja siitä on paljolti luovuttu kuten monista muistakin leikkauksista, joiden eduista ei ole yksiselitteistä näyttöä.
Vaikkapa ison myooma takia saa kohdun pois jos myooma kasvaa kohdun seinämässä siten ettei pelkkää myoomaa saa irrotettua. Elämä ilman kuukautisia on ihanaa!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei naisen oleteta synnyttävän. Tieto kohdunpoiston haitoista vain kasvaa koko ajan, ja siitä on paljolti luovuttu kuten monista muistakin leikkauksista, joiden eduista ei ole yksiselitteistä näyttöä.
Jep. Ja sit puhutaan rahasta. Hormonikierukkaa ollaan tunkemassa väkisin, vaikka taustalla olisi surkea kokeilu. Ei suostuta uskomaan, ettei hormonivalmiste vain sovi kaikille. Varsinkaan, jos käytön ongelmat liittyvät psyykeen. Ja depisoireitahan voi aina lääkitä. Voi v*ttu, että pistää vieläkin vihaksi 😡
Mun onneni oli topakka lääkäri, joka poisti kohdustani polyypin. Ihmetteli, miksei kohtuani poisteta, vaikka olin vuosia kärsinyt hirviöluokan kk-kivuista ja -vuodoista. Lupasi laatia sellaisen lausunnon, että 'seuraavalla gynenpoli -käynnillä sulle varataan leikkausaika.' En uskonut. Olin niin monesti siellä käynyt itkemässä turhaan. Vaan niin kävi, että seuraavalla kerralla leikkausaika sovittiin ja kohtu poistettiin aikanaan. Mikä uskomaton helpotus elämään! Pois jäivät kovat kipulääkkeet, Tena Ladyt ja vuodesuojat! Leikkauksessa kohtuni todettiin adenomyoottiseksi (ilm. tuo polyypin leikannut lääkäri tajusi asian). Kirurgi totesi operaation jälkeen, että 'kuukautiskipusi ovat varmasti olleet todella voimakkaat ja vuotosi runsaat.' Kyllä! Todellakin.
Bulgaria/Kreikka/Viro/Turkki. Vertaa hintoja ja lentoja.