Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko hoitajat katkeria lääkäreille?

Vierailija
22.04.2022 |

Ainakaan toiseen suuntaan en ole mitään naljailua huomannut, mutta tuntuu että tuntemani hoitajat suhtautuu usein nyrpeästi lääkäreihin. Tunnen siis hoitajia ja lääkäreitä, mutta en ole alalla töissä itse.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama hoitaja on, minä en. Lääkärien palkoissa aivan älyttömät ylilyönnit herättävät hiljaista paheksuntaa myös lääkärien itsensä keskuudessa ajoittain. Esimerkkinä nyt vaikkapa terveyskeskuksessa aloittava lääkäri kohtuullisella palkalle vs tällainen tapaus:

https://yle.fi/uutiset/3-12181292

Ei tämäkään asia ole mustavalkoinen.

Vierailija
22/26 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen työskennellyt sairaanhoitajana kolmisenkymmentä vuotta, ja paljon on muuttunut sinä aikana myös sairaalahierargia.  

Tällä osastolla jossa olen työskennellyt nyt kymmenisen vuotta (neurokirurgia) tunnen kaikki lääkärit paitsi tietysti uusia kandeja mutta heihinkin tutustuu väkisin. Heillä ressuilla se usein on rankkaa vanhempien lääkärien taholta; heille delegoidaan juhannuksen päivystykset ja jouluaaton vuorot. Tekevät pitkiä jopa kahden vuorokauden päivystyksiä ja yrittävät nukkua päivystäjän lepojuoneessa. Ei ne lääkärit mitään jumalia ole.

Parhaimmissa tapauksissa hoitajien ja lääkärien yhteistyö sujuu hyvin ja välit on kunnossa. Tämä onkin paljon yleisempää nykyisin kuin ennen. Joskus aikoinaan ei saanut oikaista lääkärin selvää virhettä minkä olen joutunut tekemään, kerran kotiutuvalle potilaalle annetun lääkkeen suhteen.  Kun huomautin virheestä oli lääkärin ilme ivallinen mutta tarkistettuaan Pharmaca Fennicasta joutui myöntämään virheensä. Happamin ilmein. 

Usein joudumme myös auttamaan käytännön työtehtävissä, esim. kanyylin laitto sysätään äkkiä hoitajalle, lääkärit ovat siinä usein huonoja tai eivät osaa. Sitten peräänkuulutetaan anestesialääkäriä laittamaan tai hoitajaa.  Näiden kahden ammattikunnan tehtävät eroavat merkittävästi toisistaan. Lääkäri ei tee hoitotyötä eikä siinä usein pärjää. Eräs lääkäri joka oli opiskellut sairaanhoitajasta lääkäriksi sanoi että lääkärikoulutukseen pitäisi sisällyttää pakollinen jakso hoitotyössä osastolla. Olen samaa mieltä.

Suuri yleisö ei tiedä yhtään mitään sairaalamaailmasta. Kyllä siellä on ihan oma maailmansa ja omat lakinsa. On myös oma sivullisen korvaan rajukin huumori, jota tarvitaan raskaitten asioitten kevennykseksi ja käsittelyyn.  Nykyään sentään ainakin meidän osastolla useimmat lääkärit istuvat osaston kahvihuoneessa yhdessä meidän kanssamme silloin kun aikaa siihen on. Heillä on omat palaverihuoneensa jossa suunnitellaan tulevia toimenpiteitä ja työlistoja. Siellä he usein sitten viettävät taukonsakin. 

Katkeruutta en ole havainnut mutta oikeutettua harmia ja suuttumusta silloin kun yritetään kyykyttää ja väheksyä. Tätäkin ikävä kyllä tuppaa tapahtumaan edelleenkin.

No mutta eihän tuo kanylointi ole heidän päätyönsä. Lääkäriopiskelijoille opetetaan vain kerran kanylointi. Siis oikeasti 1x voinut kanyloida opintojen aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän taidat tuntea sairaalamaailman hierarkiaa

Siitäkö se hierarkia siirtyy sairaanhoitajalta lähihoitajalle. Tunnen lääkäreitä ja sairaanhoitajia jotka näin ei tee, mutta valitettavasti löytyy myös noita jotka tekee.

Vierailija
24/26 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sairaalamaailmaa kyllä kauheasti tunne. Mutta sen tiedän että jokaisella on omat vastuualueensa ja tehtävänsä, ja joissain paikoissa on jopa omat vakkaripöydät lääkäreille ja hoitajille. Ei ole kuitenkaan tullut koskaan puheeksi vapaa-ajalla tällaiset. 

Ihan yleistähän se on, että saman ammatin harjoittajat istuvat omissa pöydissään. Meilläkin sosiaalitoimistossa sossut istuvat omissaan, ohjaajat toisessa ja sihteerit kolmannessa. Yleensä kun ne lounastreffit tulee sovittua oman kolleegan kanssa. 

Meillä on pöytään mahtunut lääkäri, sh, lh ja sairaala-apulainen. Kenenkään ei tarvinnu kyyristellä.

Olen ollut tilanteessa jossa kaksi mopalaista oli tauolla ja kun menin tauolle, olivat heti lähdössä pois. Sanoin, että istukaa vaan, ei minua häiritse.

Vierailija
25/26 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sairaalamaailmaa kyllä kauheasti tunne. Mutta sen tiedän että jokaisella on omat vastuualueensa ja tehtävänsä, ja joissain paikoissa on jopa omat vakkaripöydät lääkäreille ja hoitajille. Ei ole kuitenkaan tullut koskaan puheeksi vapaa-ajalla tällaiset. 

Ihan yleistähän se on, että saman ammatin harjoittajat istuvat omissa pöydissään. Meilläkin sosiaalitoimistossa sossut istuvat omissaan, ohjaajat toisessa ja sihteerit kolmannessa. Yleensä kun ne lounastreffit tulee sovittua oman kolleegan kanssa. 

Kuka puhuu työasioista ruokatauolla?!

Vierailija
26/26 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan ole! Meillä on tosi kivat lääkärit. Ihan tasavertaisia työkavereita ollaan ja tiimissä tehdään töitä. Vapaa-ajallakin aika usein tavataan. Meillä muuten lääkärit on avoimesti tsempanneet hoitajien lakkoa. Yhtään poikkipuolista sanaa ei sieltä suunnalta ole kuulunut, päinvastoin!