Olen sh sairaalassa ja työnajantaja pommittaa koko ajan viesteillä ja yrittää soittaa
Tarjoaa ylitöitä. Todella ärsyttävää. Selvitkööt keskenään vaan nyt.
Kommentit (58)
Ihan kuin muilla aloilla ei soiteltaisi tuuraamaan sairastunutta! Et saa mitään hälyrahojakaan kun kaupassa teet kaverin vuoron omasi päätteeksi kuten hoitoalalla. Meillä kerran ei kukaan työntekijä suostunut jäämään ylimääräiseen iltavuoroon, niinpä myymäläpäällikkö teki tuon vuoron sitten itse.
Aloitin sote-opinnot kuukausi sitten ja eilen minulle soitettiin ja pyydettiin jo töihin. En ole edes harjoittelussa vielä ollut. Mutta sain harkkapaikan kesäksi nyt sitten, jouduttaa opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan terveysalalla nykyään oppitunteja ammattietiikasta?
Mikä on esimiehen ammattietiikka? Ja aina kun leikataan, niin aina kentältä. Hallintopuolen työntekijän hinnalla saisi 2-3 hoitajaa.
On paikkoja jossa esimies istuu ovi tiukasti kiinni koko työvuoron ajan. Ei käsiään likaa.
Minulla sama, vaikka olen opetusalalla.
Minä en edes antaisi puhelinnumeroani työnantajalle. Mitä se sillä muka tekisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmekään kun palkkasi on "matala" kun työt ei kelpaa. Tässä on syy minkä takia minä en arvosta hoitajien rahan ahneutta kun yritetään päästä mahdollisimman helpolla ja vaaditaan siitä maksimaalinen korvaus
Tää on varmaan provo, mutta kommentoipa kumminkin. Sairaalat, perusterveydenhuolto, osastot jne. on pyörinyt ja pysynyt pystyssä nimenomaan siksi, että hoitajat on venyneet ja vanuneet vuosia ja ylityöt ovat olleet pitkään sääntö eikä poikkeus. Monella tekee tosi pahaa jättää työkaverit selviytymään vuoroista, boissa mennään todella vajaalla miehityksellä ja jo pelkästään siksi jäädään usein ylitöihin. Ja työnantajahan tämän tietää ja osaa kyllä hyvin vedota ja syyllistää.
Miksi liitot eivät sitten ole nostaneet tätä asiaa kepin nokkaan ja lähteneet lakkoilemaan nimenomaan työolojen puolesta? Selittäkääpä tämä minulle ja keskustellaan sitten lisää. Rahan vonkuminen antaa kuvan, ettei tilanne oikeasti hoitajista ole paha. Tai sitten ollaan vain liian tyhmiä ajamaan omaa parastaan. Kumpikaan vaihtoehto ei veronmaksajaa miellytä. Lisäpalkka ja lisäresurssit eivät molemmat voi toteutua yhtaikaa. Tai sitten toisen on oltava minimaalinen.
Kuudennen sadannen kerran; avoimia paikkoja on vaikka kuinka, mutta kun ei ole hakijoita! Paremmalla palkalla nyt ensi alkuun voitaisiin houkutella jengiä täyttämään ne vapaat paikat, sillä jo saataisiin sitä henkilöstöpulaa korjattua.
Niin, alkuun. Ja sitten oltaisiin tilanteessa, jossa joutuu maksamaan enemmän ja enemmän että saa ketään töihin. Aina isommalla joukolla olisi varaa olla keikkapohjalta töissä ja tehdä aina vähemmän, kun summaa olisi pakko nostaa. Täällä joku kertoi, että sijaisia saisi jos niitä tulisi toinenkin, mutta kieltäytyvät tulemaan yksinään vuoroon. Miksei siis toimita näin - työolot paranisivat ja opiskelijat alkaisivat jäädä alalle. Parannettaisiin heidän kohteluaan. Mutta te puhutte aina vain palkasta. Kertokaa nyt lopultakin, miten rahoitetaan sekä lisäpalkka että lisäkädet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmekään kun palkkasi on "matala" kun työt ei kelpaa. Tässä on syy minkä takia minä en arvosta hoitajien rahan ahneutta kun yritetään päästä mahdollisimman helpolla ja vaaditaan siitä maksimaalinen korvaus
Tää on varmaan provo, mutta kommentoipa kumminkin. Sairaalat, perusterveydenhuolto, osastot jne. on pyörinyt ja pysynyt pystyssä nimenomaan siksi, että hoitajat on venyneet ja vanuneet vuosia ja ylityöt ovat olleet pitkään sääntö eikä poikkeus. Monella tekee tosi pahaa jättää työkaverit selviytymään vuoroista, boissa mennään todella vajaalla miehityksellä ja jo pelkästään siksi jäädään usein ylitöihin. Ja työnantajahan tämän tietää ja osaa kyllä hyvin vedota ja syyllistää.
Miksi liitot eivät sitten ole nostaneet tätä asiaa kepin nokkaan ja lähteneet lakkoilemaan nimenomaan työolojen puolesta? Selittäkääpä tämä minulle ja keskustellaan sitten lisää. Rahan vonkuminen antaa kuvan, ettei tilanne oikeasti hoitajista ole paha. Tai sitten ollaan vain liian tyhmiä ajamaan omaa parastaan. Kumpikaan vaihtoehto ei veronmaksajaa miellytä. Lisäpalkka ja lisäresurssit eivät molemmat voi toteutua yhtaikaa. Tai sitten toisen on oltava minimaalinen.
Kuudennen sadannen kerran; avoimia paikkoja on vaikka kuinka, mutta kun ei ole hakijoita! Paremmalla palkalla nyt ensi alkuun voitaisiin houkutella jengiä täyttämään ne vapaat paikat, sillä jo saataisiin sitä henkilöstöpulaa korjattua.
Niin, alkuun. Ja sitten oltaisiin tilanteessa, jossa joutuu maksamaan enemmän ja enemmän että saa ketään töihin. Aina isommalla joukolla olisi varaa olla keikkapohjalta töissä ja tehdä aina vähemmän, kun summaa olisi pakko nostaa. Täällä joku kertoi, että sijaisia saisi jos niitä tulisi toinenkin, mutta kieltäytyvät tulemaan yksinään vuoroon. Miksei siis toimita näin - työolot paranisivat ja opiskelijat alkaisivat jäädä alalle. Parannettaisiin heidän kohteluaan. Mutta te puhutte aina vain palkasta. Kertokaa nyt lopultakin, miten rahoitetaan sekä lisäpalkka että lisäkädet?
Sä puhut nyt keikkalaisista, mä puhun vakansseista ja pitkistä sijaisuuksista. Heille ei makseta sen enempää kuin niille muillekaan jo siellä valmiiksi töissä oleville. Mutta näihin vakansseihin ei ole tulijoita!! Jos palkkoja saataisiin ylös, olisi se yksi houkutteleva tekijä. Ja kun ne vakanssut saataisiin täytettyä, helpottaisi myös ne pahimmat resurssipulat.
Mainitse mulle sitä paitsi yksikin ala, joka menee palkkaneuvotteluihin asenteella, että ei me mitään liksaa tarvita lisää, mutta mulkuille esimiehille pitää tehä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siljan kanssa oli podkastissa video, nuori sairaanhoitaja ,jolle lääkäri kielsi ottamasta toista k-rokotetta .hän oli saanut niin vaikean haitan ,mutta työkykyinen.
siitä syystä irtisanottiin asiakastyöstä.
Käytät termiä irtisanominen täysin väärin. Rokotevelvoite on velvoite, jo et ole rokotettu (oli syy mikä vain), sä et toettyjen potilsryhmien kanssa toimi. Täysin yksiselitteistä, ei henkilökohtaista.
sanotaan että pakkorokottamesta oli kieltäytyjiä on kymmeniä tuhansia.sitten ovat poistuneet vahvuudesta.
Ei ole mitään järkeä oottaa rokotetta, joka a) ei suojaa tartunnalta ja B) estä levittämästä tertuntaa. Rokote ei täytä rokotteen funktiota, on jopa väärin käyttää termia rokote. Rokotetut hoitajat tartuttavat potilaita ja tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan terveysalalla nykyään oppitunteja ammattietiikasta?
Mitenköhän se liittyy aloitukseen? Jos vihjaat, että on ammattietiikan mukaista tehdä kaikki tarjottavat ylityöt, niin olet väärässä...
Työnantajasi ei saa sinua muuten työpaikalta kiinni kuin soittamalla ja siihenkään et viitsi vastata? Kuulostaa vähän erikoiselta metodilta johtaa työtä toimipaikallasi. Eipä ihme että homma tuntuu olevan alalla melkoista sekoilua jos hoitsut saa touhuta päivänsä mitä lystää ilman ohjausta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin muilla aloilla ei soiteltaisi tuuraamaan sairastunutta! Et saa mitään hälyrahojakaan kun kaupassa teet kaverin vuoron omasi päätteeksi kuten hoitoalalla. Meillä kerran ei kukaan työntekijä suostunut jäämään ylimääräiseen iltavuoroon, niinpä myymäläpäällikkö teki tuon vuoron sitten itse.
Noinhan sen pitää mennäkin. Ylityötä ovat vapaaehtoisia. Pakottaa ei voi. Esimies vastaa viime kädessä.
Eikö maallikot tosiaan ymmärrä, että sairaaloiden 'hoitajapula' johtuu pääasiassa liioista elektiivisistä leikkauksista, lääkärit työntävät kiireettömiä potilaita paikat täyteen ja kiukuttelevat oaastonhoitajille sekä hoitohenkilökunnalle sitten käytävillä potilaiden kuullen, että paikkoja pitää avata lisää. Arvon kirurgeille ei mene jakeluun, että hoitajia ei temmata tuulesta,
Varhaiskasvatuksessa sama. Työasiaa pukkaa viikonloppunakin. Ei hetken irtaantumista.
Vierailija kirjoitti:
Eikö maallikot tosiaan ymmärrä, että sairaaloiden 'hoitajapula' johtuu pääasiassa liioista elektiivisistä leikkauksista, lääkärit työntävät kiireettömiä potilaita paikat täyteen ja kiukuttelevat oaastonhoitajille sekä hoitohenkilökunnalle sitten käytävillä potilaiden kuullen, että paikkoja pitää avata lisää. Arvon kirurgeille ei mene jakeluun, että hoitajia ei temmata tuulesta,
Tai vastaavasti meidän päivystysleikkauksia tekevällä osastolla lääkärit tietävät mainiosti tilanteen, ovat kaikin puolin fiksuja, mutta päivystyspotilaita vaan tulee ovista ja ikkunoista, mutta hoitajia ei. Potilaspaikkoja on jatkuvasti "kiinni", kun hoitajia ei ole.
Valitettavasti hoitajat itse ovat aiheuttaneet joustamisellaan sen, ettei toimivaa varahenkilöstöä ole hankittu. Naiset on aina joustaneet ja henkilöstö on pidetty minimissä. Nyt vanhusväestön lisääntyessä hoitajat loppuvat ja loppuu myös jaksaminen joustamiseen. Älkää joustako. Tehkää työnne ja menkää kotiin.
Lopetin yövuorot eilen, valvoin kolme 13t mittaista vuoroa. Niitä edelsi kaksi tuplavuoroa, 13t kumpikin. Jokainen osaa laskea tehdyt tunnit yhteen? Tänään aamulla klo8,25 osastolta soitettiin - tulisinko iltavuoroon -- ei, en. Kuinka paljon työtunteja/päiviä olisit itse valmis tekemään, oman jaksamisesi/terveytesi vaarantaen? Helppo ulista hoitajille, jos itse on töissä max38h/viikko ja viikonloput on takuu vapaita. Aina.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Hoitajat etujärjestöineen eivät tunnu muistavan, että kun on kyse sairaudenhoidosta, niin ei ole ok jättää potilasta kärsimään tilanteesta. Kertoo hoitajista paljon, kun asia ei heitä yhtään haittaa. Olisivat voineet lakkoilla sivistyneemminkin ja silti aiheuttaa haittaa työnantajasektorille, mutta ilman, että potilas siitä kärsisi.
Työntekijää ei välttämättä saa enää tavoitella vapaa-aikana – EU-parlamentti esittää työntekijöille oikeutta olla rauhassa työajan ulkopuolella
https://yle.fi/uutiset/3-11744934