Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko onnistuneet tekemään täytekakun joka on yhtä hyvä kuin leipomoiden?

Vierailija
21.04.2022 |

Pitäisi opetella tekemään täytekakku joka ois ihan superhyvä, pehmeä, leivosmainen. Oisko ratkaisu osan jauhoista korvaaminen mantelijauheella? Täytteen kermavaahtoon sulatettua valkosuklaata? Mikä on leipomoiden salaisuus? Tuskin mikään salainen lisäaine tai erityinen uuni?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän eniten marjakakuista.  Laitan reilusti lakkoja tai mansikoita omiin kakkuuni ja lisäksi kuohukermasta vispattua vaahtoa. Kostutan sitruunalimsalla. Tulee hyviä.

Vierailija
42/48 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta leipomoiden kakut ovat parhaita, itse en saa niin hyvää vaikka olen erilaisia yrittänyt. Hinnat niissä on tähtitieteellisiä mutta aina silloin tällöin ostan.

Tuolla aiemmin kerroin Elosen kakusta jonka ostin s-marketista. Herullinen ja maksoi viime vuonna 7-8€. Taisi olla äitienpäiväkakku.

Nuo markettikakut ovat kaikkein kamalimpia. Elosen kakun ostin joskus ennen pääsiäistä, eipä olisi kannattanut edes tuolla hinnalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän täytteenä vaahtoja. Ne pysyvät hyvin eivätkä lätisty. Suklaan tai vaikka mangovaahto on hyvää kakussa. Laitan myös pieniä paloja antamaan purutuntumaa. Kuten vaikka saksanpähkinä, manteli tai pähkinä palasia tai pieniä suklaapaloja. Käytän myös marjoja. Kostukkkeena käytän sitruunalimsaa tai teetä tai marjamehuja. Jos käytän sitrushedelmiä kakussa, niin laitan appelsiinimehua. Koristelen karkeilla ja suklaalla tms. Pohjana ihan mikä tahansa hyvä ja pehmeä kakku. Sokerikakkupohja tai voilla tai jopa maidolla tehtynä.

Hyvä kakku syntyy kun valitsee yhteensopivat maut, ei käytä liikaa sokeria, kostuttaa kunnolla, eikä pihtaile täytteillä.

Ja vaahtoja käyttäessä kakku kannattaa kasata irtopohjavuokaan tekeytymään yön yli. Näin saa korkean ja lässähtämättömän kakun ja täytettä mahtuu reilusti. Riittävä kostutus on mielesäni ehkä kakun kasaamisen tärkein juttu. Sillähän se pehmeys tulee.

Vaahtotäytteet harvoin on raikkaita ja maukkaita. Tarkennan: ei koskaan.

En tiedä sitten millaisia vaahtoja teet, mutta minusta ne yleensä ovat niitä raikkaimpia. Mitä täytteitä sitten itse käytät?

Vierailija
44/48 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen maultaan parempia kakkuja itse.

Meillä on perheessä kondiittorikoulutuksen saanut. Meillä on joskus hieman kiistoja, millainen kakku tehdään. Kondiittorit menevät pitkälti säilyvyys ja mahdollisimman monelle sopivuus edellä, hintakin huomioiden. Minusta kakkuun laitetaan kuohukermasta tehtyä kermavaahtoa, kondiittoriopinnot suorittaneen mukaan pitää olla vispikerma-rahkaseos vaahto jne, kun se säilyy ja pitää muotonsa paremmin. Leipomoissahan kakkupohjat leivotaan viikonloppua varten ke-to. Perjantaisin sitten täytetään ja koristellaan ja yleensä lauantaina joku noutaa ne. Liukuhihnaleipomoiden kaupassa myytävät kakut eivät kovin kummoisia ole.

Paremmatkin erikoisempia kakkuja tekevät käyttävät kaikenlaisia valmistuotteita.

Joku paahdettu valkosuklaa on paljon käytetty tuote.

Vispikerma tosiaankin sopii ominaisuuksiensa takia oikeasti paremmin täytekakkuun korkeamman rasvaprosenttinsa takia. Rahkaa siihen ei kyllä ole mikään pakko tunkea. Omasta mielestäni rahka juurikin tekee koostumuksen helposti lötkömmäksi, etenkin kun suurin osa myytävistä maitorahkoista on nimenomaan pehmeitä maitorahkoja. Niitä ei kannata käyttää leivonnassa. Kuohukerma on kyllä täytteenä ihan ok, mutta pursotuksiin valinta on vispi.

Vierailija
45/48 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee Käpykakku, onnistuu aina...

Vierailija
46/48 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipomossa ne joutuu miettimään kakun säilyvyyttä ja kestävyyttä kuljetuksen aikana. Kotona on paljon helpompi tehdä herkullinen kakku. Sen ei tarvitse olla niin tukeva, että kestää autossa kuljettamista. Riittää kun se pysyy koossa pöytään nostamisen ajan. Kakun voi tehdä juuri ennen juhlien alkamista. Ei tarvitse miettiä kestääkö kermavaahto hienon näköisenä seuraavaan päivään.

Vierailija
47/48 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta leipomoiden kakut ovat parhaita, itse en saa niin hyvää vaikka olen erilaisia yrittänyt. Hinnat niissä on tähtitieteellisiä mutta aina silloin tällöin ostan.

Niin minustakin. Jo lapsesta asti suosikkini on ollut leipomon vadelmakakku. Kovin usein sitä en synttärikakuksi saanut kun itse tehty oli halvempaa.

Vierailija
48/48 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjasta saa kuohkean, kun laittaa puolet vehnäjauhoja ja puolet perunajauhoja. Pohja yleensä onnistuu, mutta koristelu on "karvalakkimallia".