Oletteko onnistuneet tekemään täytekakun joka on yhtä hyvä kuin leipomoiden?
Pitäisi opetella tekemään täytekakku joka ois ihan superhyvä, pehmeä, leivosmainen. Oisko ratkaisu osan jauhoista korvaaminen mantelijauheella? Täytteen kermavaahtoon sulatettua valkosuklaata? Mikä on leipomoiden salaisuus? Tuskin mikään salainen lisäaine tai erityinen uuni?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Leipomoiden salaisuus on jauhoista tehty pohja.Jauhot sekoitetaan veteen ja näin saamme itseemme kovasti säilöntäaineita. Ne pohjat on kamalia.
Täytteenä hillo jossa 20 prosenttia marjoja. Ja kuohukermaa joka tulee tuubista, ei aitoa.
Niin varmaan jossain bulkkileipomoissa.
Vierailija kirjoitti:
Käytän täytteenä vaahtoja. Ne pysyvät hyvin eivätkä lätisty. Suklaan tai vaikka mangovaahto on hyvää kakussa. Laitan myös pieniä paloja antamaan purutuntumaa. Kuten vaikka saksanpähkinä, manteli tai pähkinä palasia tai pieniä suklaapaloja. Käytän myös marjoja. Kostukkkeena käytän sitruunalimsaa tai teetä tai marjamehuja. Jos käytän sitrushedelmiä kakussa, niin laitan appelsiinimehua. Koristelen karkeilla ja suklaalla tms. Pohjana ihan mikä tahansa hyvä ja pehmeä kakku. Sokerikakkupohja tai voilla tai jopa maidolla tehtynä.
Hyvä kakku syntyy kun valitsee yhteensopivat maut, ei käytä liikaa sokeria, kostuttaa kunnolla, eikä pihtaile täytteillä.
Ja vaahtoja käyttäessä kakku kannattaa kasata irtopohjavuokaan tekeytymään yön yli. Näin saa korkean ja lässähtämättömän kakun ja täytettä mahtuu reilusti. Riittävä kostutus on mielesäni ehkä kakun kasaamisen tärkein juttu. Sillähän se pehmeys tulee.
Minusta leipomoiden kakut ovat parhaita, itse en saa niin hyvää vaikka olen erilaisia yrittänyt. Hinnat niissä on tähtitieteellisiä mutta aina silloin tällöin ostan.
Vierailija kirjoitti:
Osaan tehdä täytekakun, joka on paremman makuinen kuin leipomoiden. Väliin suosittelen mössättyä banaania. Kermavaahtoon voi sekoittaa sahramia. Kostuttamiseen omenamehua tai spriteä. Myös esim likööri voi sopia mausteeksi, kannattaa myös käyttää marjoja/hedelmiä, joista tykkää, kuten esim. kirsikkaa tai lakkaa. Myös vaikkapa mantelit tuovat omaa lisää. Yhteen kakkuun appelsiinin kuorella maustetun pashan täytteeksi. Toisaalta koska ei ole sellaisia pursottimia, niin kermavaahto ei ole yhtä näyttävästi kuin leipomoilla. Joka tapauksessa käytä mielikuvitusta. Ja toki se, mikä on hyvää, on makuasia.
Mössätty banaanisotku ei todellakaan kuulu laatukakkuun.
Vierailija kirjoitti:
Minusta leipomoiden kakut ovat parhaita, itse en saa niin hyvää vaikka olen erilaisia yrittänyt. Hinnat niissä on tähtitieteellisiä mutta aina silloin tällöin ostan.
Mä olen ostanut ihan kaupasta, ovat halvempia kuin leipomosta ostettuna silti yhtä hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan tehdä täytekakun, joka on paremman makuinen kuin leipomoiden. Väliin suosittelen mössättyä banaania. Kermavaahtoon voi sekoittaa sahramia. Kostuttamiseen omenamehua tai spriteä. Myös esim likööri voi sopia mausteeksi, kannattaa myös käyttää marjoja/hedelmiä, joista tykkää, kuten esim. kirsikkaa tai lakkaa. Myös vaikkapa mantelit tuovat omaa lisää. Yhteen kakkuun appelsiinin kuorella maustetun pashan täytteeksi. Toisaalta koska ei ole sellaisia pursottimia, niin kermavaahto ei ole yhtä näyttävästi kuin leipomoilla. Joka tapauksessa käytä mielikuvitusta. Ja toki se, mikä on hyvää, on makuasia.
Pursotin maksaa muutaman euron. Jos sitä ei ole vaikka mökillä, niin voi pursottaa leivinpaperista tehdyn tötterön avulla.
Hyviin ja näyttäviin pursotuksiin ei muutenkaan tarvitse, kuin yhden tähtityllan. Pelkästään se jo riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laatukakkuun? Mitä väliä onko "laatukakku" jos on herkullinen!.
Itse en leivo, mutta mitä kavereitten ja sukulaisten tekemiä täytekakkuja olen syönyt niin järjestään ovat olleet parempia kuin leipomoiden tekemät. Leipomoiden kakut ovat järjestään liian makeita ja tiiviitä. Ehkä nätimmän näköisiä, mutta tässä asiassa maku ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla aiemmin kerroin Elosen kakusta jonka ostin s-marketista. Herullinen ja maksoi viime vuonna 7-8€. Taisi olla äitienpäiväkakku.
Riitan herkun kakut eivät ole hyviä, ovat mauttomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laatukakkuun? Mitä väliä onko "laatukakku" jos on herkullinen!.
Laatu ja herkullisuus kulkevat käsi kädessä.
Eihän siinä tarvitse kuin hyvän reseptin. Nykyaikana entistä helpompaa, kun kaikki mahdolliset ohjeet ovat netissä, ja usein perässä on kommentteja, jotka kertovat, kuinka helppoa toteutus oli ja miltä maistui.
Tässä esimerkiksi hyvä kakkupohja:
https://kotiliesi.fi/resepti/paras-gluteeniton-kakkupohja/
Ohje on gluteeniton, mutta mikään ei estä ”gluteenillistenkaan” syödä sitä. Gluteenittomat jauhot voi myös vaihtaa vehnäjauhoihin.
Ja tässä yksi hyvä täyte:
https://kotiliesi.fi/suklaapossu/mansikkamousse-taytekakkuun/
Vierailija kirjoitti:
Paremman maun saaminen on melko triviaali suoritus.
Haasteeksi on osoittautunut paremman ulkonäön tekeminen.
Tämä on mullekin ongelma! Osaan kyllä tehdä hyvää täytekakkua, mutta koristelut on aina mitä sattuu. Tuntuu että mitä enemmän yritän, sitä hirveämpää tulee. :D Olen sitten päätynyt yleensä vaan sellaiseen mutkattomaan marjakasaan tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konditoriatuotteiden valmistus ja maku takasin kunnon tasolle, vaadin. Eikö ne itse maistele niitä, vai onko makuhermo vaurioitunu kun ei synny hyvää?
Aidot aineet maksaa. Tämähän on ihan hintakysymys.
Oman tekstini (ei kommentoimasi) kirjoitin sillä varauksella, että kyse on suomalaisista konditoriatuotteista. Jos menet vaikka Saksassa konditorioon, niin siellä on hyviä kakkuja, samoin Ranskassa. Ei siellä suostuttaisi syömään tuollaista mitä Suomessa menee täydestä. Jotain palmuöljylisäainesotkuja.
Wien on kyllä paras mesta konditorioiden suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän täytteenä vaahtoja. Ne pysyvät hyvin eivätkä lätisty. Suklaan tai vaikka mangovaahto on hyvää kakussa. Laitan myös pieniä paloja antamaan purutuntumaa. Kuten vaikka saksanpähkinä, manteli tai pähkinä palasia tai pieniä suklaapaloja. Käytän myös marjoja. Kostukkkeena käytän sitruunalimsaa tai teetä tai marjamehuja. Jos käytän sitrushedelmiä kakussa, niin laitan appelsiinimehua. Koristelen karkeilla ja suklaalla tms. Pohjana ihan mikä tahansa hyvä ja pehmeä kakku. Sokerikakkupohja tai voilla tai jopa maidolla tehtynä.
Hyvä kakku syntyy kun valitsee yhteensopivat maut, ei käytä liikaa sokeria, kostuttaa kunnolla, eikä pihtaile täytteillä.Ja vaahtoja käyttäessä kakku kannattaa kasata irtopohjavuokaan tekeytymään yön yli. Näin saa korkean ja lässähtämättömän kakun ja täytettä mahtuu reilusti. Riittävä kostutus on mielesäni ehkä kakun kasaamisen tärkein juttu. Sillähän se pehmeys tulee.
Vaahtotäytteet harvoin on raikkaita ja maukkaita. Tarkennan: ei koskaan.
Jos ihan totta puhutaan, niin mielestäni ainakin niiden leipomoiden kakut joita olen kokeillut ovat kaikki olleet todella... sellaisia "tehdasmakuisia". Vaikka ovat makeita, niin ovat samalla jotenkin mauttomia?
En muista kenen leipomo oli kyseessä, mutta kävin sieltä kerran hakemassa porkkanakakun ja mutakakun viipaleet, mutta kummatkin olivat mielestäni todella isot pettymykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On helppoa tehdä parempi kakku kuin leipomosta saa. Esim. Juustokakut ovat hyvinkin simppeleitä. Itse pidän eniten esim sacher tai Schwarzwaldin kakusta. Perhe pitää popparikinuskikakusta, jossa on kinuskivoikreemikuorutus. Luonnonaineksilla tulee parempi kakku kuin leipomoiden ällömakeat keinomössöt.
Tämä on maailman paras täytekakku, jos se on oikein tehty. Ihan mielettömän hyvää! Saksalainen sukulaiseni tekee tuota aina äitinsä reseptillä. On melko työläs tehtävä eikä Suomesta kuulemma saa kaikkia aineksia.
Minulla on vanha itävaltalainen leivontakirja, jonka ohjeella teen itse. Kirsikat joutuu itse säilymään koska tuoreena niitä saa niin harvoin.
Sitä saamarin voikreemiä tungetaan jokapaikkaan, olisi niitä muitakin täytteitä ja päällysteitä.
Teen maultaan parempia kakkuja itse.
Meillä on perheessä kondiittorikoulutuksen saanut. Meillä on joskus hieman kiistoja, millainen kakku tehdään. Kondiittorit menevät pitkälti säilyvyys ja mahdollisimman monelle sopivuus edellä, hintakin huomioiden. Minusta kakkuun laitetaan kuohukermasta tehtyä kermavaahtoa, kondiittoriopinnot suorittaneen mukaan pitää olla vispikerma-rahkaseos vaahto jne, kun se säilyy ja pitää muotonsa paremmin. Leipomoissahan kakkupohjat leivotaan viikonloppua varten ke-to. Perjantaisin sitten täytetään ja koristellaan ja yleensä lauantaina joku noutaa ne. Liukuhihnaleipomoiden kaupassa myytävät kakut eivät kovin kummoisia ole.
Paremmatkin erikoisempia kakkuja tekevät käyttävät kaikenlaisia valmistuotteita.
Joku paahdettu valkosuklaa on paljon käytetty tuote.
Kakuissa on eroja. Parhaassa maistamassani kakussa oli juuri sopivan makea, ei liian sokerinen kermasekoitetäyte ja hillo. En muista leipomon nimeä mutta jokin Kallion suunnalla oleva pieni konditoria.
En osaisi tehdä yhtä hyvää kakkua, koska kermatäytteessä oli jotain muutakin kuin kermaa ja se oli ihanan kevyttä. Hillossa sama juttu, se ei ollut pelkästään mansikkaa ja sokeria. Pohja vaikutti ihanan kuohkealta sokerikakulta.
Toisaalta kotitekoinen kakku saakin olla erilainen. Teen yleensä banoffeekakun valmiista Bolströmin pohjasta, kondensoidusta ja karamellisoidusta maidosta ja banaanisiivuista niin että kun leikkaa annospalan, sen päälle saa pursottaa itse valmista pursotinkermaa.
Oman tekstini (ei kommentoimasi) kirjoitin sillä varauksella, että kyse on suomalaisista konditoriatuotteista. Jos menet vaikka Saksassa konditorioon, niin siellä on hyviä kakkuja, samoin Ranskassa. Ei siellä suostuttaisi syömään tuollaista mitä Suomessa menee täydestä. Jotain palmuöljylisäainesotkuja.