Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajatteleeko irtisanoutumisella uhkailevat hoitajat että Suomessa on yllinkyllin 3000 euron kuukausipalkalla leppoisia toimistoduuneja?

Vierailija
21.04.2022 |

Ja sellaisia vielä, joihin ei vaadita mitään aiempaa kokemusta saati koulutusta.

Kommentit (4871)

Vierailija
1281/4871 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monilla hoitajilla on muutakin koulutusta kuin hoitoalan koulutus. Monilla on myös niitä kuuluisia suhteita, joilla työllistyä. Osa opiskelee. Osalla kenties halua yrittäjiksi. Osa tekee keikkätyötä hoitoalalla. Moni on valmis jäämään ihan vaan kortistoon.

Siinäpä ne hoitajien suunnitelmat kiteytettynä. Miksi niistä pitää jauhaa ja jauhaa? Mihin itse menisit jos irtisanoutuisit? Jos nyt edes olisit töissä jossain.

Miten niin jauhaa ja jauhaa? Yksinkertainen kysymys, johon ei vain jostain syystä tullut vastauksia. Miten vaikeaa se on jokaisen kertoa omista tai tuttaviensa suunnitelmista tämän änkäämisen sijaan. 

Jos minä nyt jättäisin oman työni, alkaisin ammatilliseksi opettajaksi tai opiskelisin ohjelmistokehittäjäksi. Kas näin yksinkertaista se vastaaminen on. Ei tarvitse arvuutella, että ehkä lähden ulkomaille, ehkä olen kykenevä kouluttautumaan, ehkä minulla on jokin muu ammatti jo valmiina. En ymmärrä, miksi tästä piti tehdä tällainen arvuutteluleikki, kun ihan vain kysyttiin, mitä ne ammatit esimerkiksi ovat, joihin noin vain työllistytään. Itse olen näitä pyöritellyt mielessäni vaikka en ole alaa vaihtamassakaan, joten onhan se merkillistä, että irtisanoutujat eivät ole asiaa millään tasolla vielä miettineet. 

ei ap

Jos olisit hoitaja tuosta vastauksesta seuraisi mm.

hähää, opettajan palkka on paljon pienempi ja paska työ, siinähän kärsit

et SÄ mitään opettajan paikkaa edes saaa tolla työkokemuksella ja laiskuudella

et sä saa MEIDÄN veronmaksajien rahoilla opiskella

MITEN sä kuvittelet edes pääseväsi kouluun LAISKA läski

ei tolla alalla pääse töihin kuin PARHAAT, turhaan yrität

jne jne

Vierailija
1282/4871 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla osastolla yli puolet sairaanhoitajista tekee osittaista työaikaa jaksamisen vuoksi ( 7 tekee osittaista, yhteensä on 12).  Pääsääntöisesti 80% työaikaa, kaksi vielä pienempää. Kukaan ei saa muualta korvausta. Ovat jo sen kautta tottuneet alhaisempaan palkkatasoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1283/4871 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole hyvä, että kaikki turhat, läskit, valittajat, saikuttajat... ym hoitajat nyt sitten lähtee. Ihan sama minne. Nyt Suomi pääsee eroon hoitajistaan. Nyt vaan tehostetusti ulkomainen työvoima kehiin :)

Hoitsut nyt kuitenkin on joidenkin äitejä ja siskoja ja tyttäriä ja tyttöystäviä. Voisit vähän miettiä tuota paskaa mitä suollat suustasi.

Mitä väliä sillä on? Ihan samalla tavalla ne ihmiset, joiden kuolemisesta työtaistelun takia nämä hoitsut riemuitsevat, ovat joidenkin vanhempia, puolisoita, sisaruksia, lapsia. Ja hoitsut vain haluavat heidän kuolevan ja iloitsevat ja nauttivat siitä, riemuitsevat vielä oikein fantasioidessaan miten pelokkaita ja kärsiviä ihmiset ovat kuolemansairaina kun heidät jätetään hoitamatta. Voisitte vähän miettiä tuota paskaa mitä suollatte suustanne, mutta ei, te vain jatkatte riemuitsemista fantasioimalla toisten kärsimyksestä. Se on selkeä merkki sadistisesta luonteesta ja nyt on käynyt ilmi, että hoitoalalla on merkittävä määrä sadisteja.

Otas nyt ne lääkkeet, tiedät itsekin, että tuo on harhaista ajattelua

Vierailija
1284/4871 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ennen ollut sairaanhoitajana erikoissairaanhoidossa. Nyt oon vaihtanut alaa ja tajunnut miten tyhmä olen ollut, kun tehnyt hiki hatussa niin vaativaa ja vastuullista työtä huonolla palkalla. Sen jälkeen sain helposti samalla palkalla sellaista työtä, missä ei tarvitse olla edes koulutusta eikä ole samanlaista vastuuta. Nyt oon hankkinut uuden amk koulutuksen ja paljon helpommalla saan paremman palkan toimistoduunissa. Ja näitä töitä kyllä riittää. 

Älä valehtele. Hoitoalan ulkopuolisen työelämän kilpailu tulee aivan varmasti ikävänä yllärinä kaikille alanvaihtajille. Toimistohommiin on tyrkyllä kymmeniä tuhansia akateemisesti koulutettuja ja jokaisesta paikasta tapellaan verisesti.

En ymmärrä miten voi elää niin pää pensaassa, ettei tajua, että Suomessa on jatkuvasti yli puoli miljoonaa aikuista vailla mieluisaa kokopäivätyötä, eikä töihin todellakaan vain kävellä.

Kai se on vaikea ymmärtää, kun valmistumisen jälkeen on aina töitä riittänyt hoitoalalla.

Vähän sama, kun nämä suojatyöpaikoistaan huutelijat, jotka kuvittelevat olevansa työnantajalleen korvaamattomia. Eivät tajua, ettei heillä välttämättä ole kysyntää missään muualla.

Vierailija
1285/4871 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monella muullakin on jo muutakin koulutusta, joten älkää suotta olko niin huolissanne.

Aika monella ei sitten olekaan muuta koulutusta. Eikä me olla huolissamme hoitajien työttömyydestä, vaan heidän vähäisestä järjestään.

Ehkä sun kannattaisi olla enemmän huolissasi omasta järjestäsi tai siis sen puutteesta...

Onneksi olen järjissäni enkä Rytsöskän aivoton lammas.

Vierailija
1286/4871 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on hoitajan tutkinnon lisäksi myös toisen alan tutkinto ja työhaastatteluaika jo lyöty lukkoon, koska aion irtisanoutua.  Kiitos teidän kaikkien solvaajien. 

Ja aika monella muullakin nykypäivänä useampi eri tutkinto, joten älkää huolehtiko meidän hoitajien työttömyydestä, koska sitä ei meillä ole eikä tule ja kyllä se on tämä entinen työnantaja joka meidän perään itkee. Turhaan.

No, kerropa lisää. Mihin pääset helppoon, turvattuun, hyväpalkkaiseen duuniin ilman mitään sen alan kokemusta? Ei nimittäin kuulosta millään tavalla uskottavalta. Wolt? 

En ole lainaamasi henkilö mutta itse vaihdoin jo monta vuotta sitten kaupanalalle. Palkka pieneni vähän, mutta yllättävän pieni ero nettopalkasta ja valtava ero jaksamisessa. Enää ei tarvitse pelätä töihin menoa ja sitä mikä kaaos siellä voi odottaa, työt jää työpaikalle eikä pomot soittele kotiin. Muut tuntemani alanvaihtajat ovat siirtyneet siivoamaan, leipomoon, hotelliin ja jumppaohjaajaksi. Kaikki vaikuttavat tyytyväisemmiltä nyt.

Eli ongelma ei edelleenkään ole palkka ja sen taso vaan huonosti organisoitu ja johdettu työ.

Onko Tehyllä ja Superilla ehdotuksia näiden korjaamiseksi?

Tehyn homssuinen punapää huutaa vaan lisää rahaa. Siinä ainoa ehdotus.

Se on sellaisen yli-ikäisen pubiruusun näköinen, sellainen joka pikkutunneilla yrittää kännisenä iskeä epätoivoisena kaikkia miehiä, häiriköi ja kiroilee kun se heitetään ulos.

Onnittelut päivän älykkäimmästä ja säkenöivimmästä kommentista!

Vierailija
1287/4871 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teitä hyödyttömiä toimistotanttoja kiukuttaa sairaanhoitajien asiat?

Mietipä oikein pitkään ja hartaasti, saatat jopa tajuta jotain ... Vinkkinä: sellainen asia kuin työtaistelu, jossa on jätetty heikoimmassa tilanteessa olevat kuolemaan.

No, onneksi teitä ei muun yhteiskunnan tarvitse kohta enää miettiä kun teidät on korvattu ulkomailta rekrytoiduilla sairaanhoitajilla. Sitten voitte seisoa siellä ruokajonossa ja miettiä mitä tuli tehtyä.

Mitä se hyödytön ja laiska toimistotäti siellä ulisee? Mietipä oikein pitkään ja hartaasti, saatat jopa tajuto hyödyttömyytesi. Kuka tahansa osaa niitä papereita pyöritellä. ;) Sinulta se näyttää vaativan vähän pinnistystä, sääli. :(

Asenteesi on ylimielinen, turhaan. Sanoppa tuo kaikki niille virkailijoille jotka tulevat pyörittelemään sinunkin papereita. Voit aloittaa te-toimistosta.

Se on trolli, ei sille kannata vastailla.

-eri

Voi muru, ei se ole trolli. Muruseni.

Vierailija
1288/4871 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ennen ollut sairaanhoitajana erikoissairaanhoidossa. Nyt oon vaihtanut alaa ja tajunnut miten tyhmä olen ollut, kun tehnyt hiki hatussa niin vaativaa ja vastuullista työtä huonolla palkalla. Sen jälkeen sain helposti samalla palkalla sellaista työtä, missä ei tarvitse olla edes koulutusta eikä ole samanlaista vastuuta. Nyt oon hankkinut uuden amk koulutuksen ja paljon helpommalla saan paremman palkan toimistoduunissa. Ja näitä töitä kyllä riittää. 

Älä valehtele. Hoitoalan ulkopuolisen työelämän kilpailu tulee aivan varmasti ikävänä yllärinä kaikille alanvaihtajille. Toimistohommiin on tyrkyllä kymmeniä tuhansia akateemisesti koulutettuja ja jokaisesta paikasta tapellaan verisesti.

En ymmärrä miten voi elää niin pää pensaassa, ettei tajua, että Suomessa on jatkuvasti yli puoli miljoonaa aikuista vailla mieluisaa kokopäivätyötä, eikä töihin todellakaan vain kävellä.

Noista työkkärin puolesta miljoonasta vähintään 200.000 on jo niin syrjäytynyttä, ettei niistä ole mihinkään työhön, korkeintaan meluvallin täytteeksi.

Vierailija
1289/4871 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monella muullakin on jo muutakin koulutusta, joten älkää suotta olko niin huolissanne.

Aika monella ei sitten olekaan muuta koulutusta. Eikä me olla huolissamme hoitajien työttömyydestä, vaan heidän vähäisestä järjestään.

Ehkä sun kannattaisi olla enemmän huolissasi omasta järjestäsi tai siis sen puutteesta...

Onneksi olen järjissäni enkä Rytsöskän aivoton lammas.

Kommenttisi eivät oikein vakuuta, ennemminkin saavat epäilemään järkeäsi.

-eri

Vierailija
1290/4871 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on hoitajan tutkinnon lisäksi myös toisen alan tutkinto ja työhaastatteluaika jo lyöty lukkoon, koska aion irtisanoutua.  Kiitos teidän kaikkien solvaajien. 

Ja aika monella muullakin nykypäivänä useampi eri tutkinto, joten älkää huolehtiko meidän hoitajien työttömyydestä, koska sitä ei meillä ole eikä tule ja kyllä se on tämä entinen työnantaja joka meidän perään itkee. Turhaan.

No, kerropa lisää. Mihin pääset helppoon, turvattuun, hyväpalkkaiseen duuniin ilman mitään sen alan kokemusta? Ei nimittäin kuulosta millään tavalla uskottavalta. Wolt? [/quot

No kerron. Mulla on markkinoinnin tutkinto ja yhdistin nyt nämä kaksi ja nyt on jo kahteen eri lääkefirmaan sovittu töitä. Eli kaikki terveydenhuollon väline, - tekniikka ym firmat ottavat mielellään hoitoalan ihmisiä. Ja noita firmojahan on ja paljon. Lääkefirmat, myös isot kansalliset firmat työllistää. On terveydenhuoltoon liittyviä hankkeita, projekteja ym. joihin etsitään alan ihmisiä. Voi kyllä töitä löytyy!! Mielelläni olisin tehnyt kliinistä työtä eli potilastyötä, mutta niinkuin kerroin, tämä suoranainen haukkuminen ja solvaus riittää. Tässä ei raha ratkaissut vaan ihmisten asenne.

Ja noita paikkoja löytyy satoja vai tuhansia, kaikille irtisanoituneille? Varmaankin yhden tai kahden käden sormilla laskettavissa, ne paikat, joita saatavilla?

Ei tietenkään, mutta onhan ammatteja muitakin.

Sitähän tässä nyt on lukemattomia kertoja kyselty teiltä hoitsuilta, että mitä ammatit teidän mielestänne ovat joissa on huippupalkka, helppo työ, hyvät työolot, valtavasti tarvetta uudelle työvoimalle ja johon kelpaisitte kaikki ilman kyseisten alojen osaamista, koulutusta tai kokemusta. Ja syvä hiljaisuus vain tulee jatkuvasti vastaan. Eli ette tiedä itsekään. Koska sellaisia ei ole.

Ei kukaan oletakaan mitään tuollaista, mistä sen olet saanut päähäsi? Ei tietenkään tuollaista ole olemassa, miksi luulet että joku niin kuvittelee? En minä ainakaan ole nähnyt joitaim typeriä provoja lukuunottamatta kenenkään puhuvan mitään tuon suuntaistakaan. Tässäkin ketjussa on useita kertoja selitetty esimerkkejä mihin ihmisiä on menossa ja menneet.

Miten nyt alanvaihdot yleensäkin tehdään, ne kuitenkin on nykyaikana hyvin yleisiä.

Alanvaihdot tehdään yleensä pidemmän harkinnan tuloksena jonkinlaista suunnitelmaa noudattaen. Monet opiskelevat uuden alan vielä työskennellessään edellisessä työpaikassa tai esimerkiksi sairauslomalla. Ei kertarysäyksellä irtisanoutumalla ja sitten vasta ihmettelemällä, mitä seuraavaksi sitten keksisi. 

eri

Aika moni hoitoalalla on harkinnut alanvaihtoa pitkään, ja irtisanoutumisen jälkeen on hyvin helppo tehdä alan keikkatöitä paremmalla palkalla sen verran kuin tarve vaatii samalla kun opiskelee toista alaa.

Ja siksi toisekseen, joukkoirtisanoutumisen idea ei edes ole alanvaihto, vaikka jokunen varmasti senkin nyt samalla tekee, mikä on sekin tässäkin ketjussa kerrottu useita kertoja.

Ja silti ette vieläkään osaa vastata yhtään mitään siihen MIKÄ se uusi ala olisi jolla kuvittelette joskus tulevaisuudessa työllistyvänne!!! Jopa lukiolaiset ovat kypsempiä, älykkäämpiä ja suunnitelmallisempia uransa suhteen kuin te. Teillä eivät aivot osaa ajatella yhtään sen pidemmälle kuin että "opiskelen jotain".

Sinulle on jo selitetty, että ei ole olemassa mitään yksittäistä alaa jolle kaikki hoitajat olisivat yksissä tuumin vaihtamassa. Ihmisillä on erilaisia vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita, siksi alanvaihtajat hakeutuvat eri aloille.

Ja mitä ne eri alat ovat? Hitto kun ette edes yksinkertaisiimpiin kysymyksiin osaa vastata. 

Valtionhallinto, lääkäri, insinööri, farmasia, opetusala, kooderi, oikeustiede, henkilöstöhallinto.. onhan noita. Siitä vaan mielikuvitusta kehiin

Ja te oikeasti kuvittelette pääsevänne tuonne töihin? Tajuatko ollenkaan, että jokainen noista työpaikoista noilla aloilla on sellainen, johon vaaditaan erittäin pitkä ja vaativa koulutus parhailla arvosanoilla (ja ensiksi sinne koulutukseen pitää päästä sisälle, mikä on todella vaativaa noilla aloilla), vahva kokemus ja pätevöityminen, ja senkin jälkeen joka ainoaan työpaikkaan on mieletön kilpailu, keskimäärin 100 hakijaa jokaiseen työpaikkaan ja ihmiset roikkuvat määräaikaisissa tehtävissä julkisella puolella vuosikausia ja jatkuvissa yt-kierroksissa yksityisellä puolella. Ei jollain yli-ikäisellä hoitajalla ole mitään mahdollisuutta pärjätä noilla aloilla.

Kysymys ei ollut siitä, mitä kaikkia aloja maailmassa on, vaan mihin hoitajat kuvittelevat voivansa kaikki kymmenet tuhannet työllistyä. Ja yksikään mainitsemasi ei ole sellainen.

Edelleenkään hoitajat eivät ole vaihtamassa millekään yhdelle tietylle alalle, vaan hoitoalalta lähteneet ovat aiemminkin jakautuneet eri aloille. Tämän pitäisi olla päivänselvää.

Ja silti ette osaa mainita yhtä ainoaa niistä aloista joille konkreettisesti kuvittelette pääsevänne. 

Tohon on jo moni vastannut. Sä vaan jaksat vouhottaa. Ootatko että joka ikinen suomen hoitsu tulee tänne kertomaan vastaustaan?

Vierailija
1291/4871 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen valtiolla ollut 36 vuotta ja 2500 brutto, ja kyseessä asiantuntijatyö.

Vierailija
1292/4871 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen valtiolla ollut 36 vuotta ja 2500 brutto, ja kyseessä asiantuntijatyö.

Oikeesti?, mulla sama työnantaja, vuosia tuosta reilu puolet, mutta palkka tuplat.

Vierailija
1293/4871 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teitä hyödyttömiä toimistotanttoja kiukuttaa sairaanhoitajien asiat?

Mietipä oikein pitkään ja hartaasti, saatat jopa tajuta jotain ... Vinkkinä: sellainen asia kuin työtaistelu, jossa on jätetty heikoimmassa tilanteessa olevat kuolemaan.

No, onneksi teitä ei muun yhteiskunnan tarvitse kohta enää miettiä kun teidät on korvattu ulkomailta rekrytoiduilla sairaanhoitajilla. Sitten voitte seisoa siellä ruokajonossa ja miettiä mitä tuli tehtyä.

Mitä se hyödytön ja laiska toimistotäti siellä ulisee? Mietipä oikein pitkään ja hartaasti, saatat jopa tajuto hyödyttömyytesi. Kuka tahansa osaa niitä papereita pyöritellä. ;) Sinulta se näyttää vaativan vähän pinnistystä, sääli. :(

Asenteesi on ylimielinen, turhaan. Sanoppa tuo kaikki niille virkailijoille jotka tulevat pyörittelemään sinunkin papereita. Voit aloittaa te-toimistosta.

Se on trolli, ei sille kannata vastailla.

-eri

Voi muru, ei se ole trolli. Muruseni.

Jos joku kirjoittaa toimistotädeistä noin loukkaavasti, sen on pakko olla joko trolli tai muuten vain melko vastenmielinen ihminen. Ehkä sitten se jälkimmäinen.

Vierailija
1294/4871 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro mikä tutkinto ja mikä on työpaikan nimi, muuten kirjoituksesi on provo

Vattuako toi sulle kuuluu? Pitääkö kertoa sotu ja kengän kokokin?

Vierailija
1295/4871 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kaikki nyt niin kamalasti huolehtivat siitä mihin hoitajat työllistyvät jos/ kun irtisanoutuvat? Eiköhän se ole jokaisen oma asia míten asiansa järjestää. Ei tarvitse tuntemattomien puuttua siihen millään tavalla. Eikä myöskään päätökseen irtisanoutua, tai olla irtisanoutumatta. Ei kuulu teille!

Vierailija
1296/4871 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kerropa lisää. Mihin pääset helppoon, turvattuun, hyväpalkkaiseen duuniin ilman mitään sen alan kokemusta? Ei nimittäin kuulosta millään tavalla uskottavalta. Wolt? [/quot

No kerron. Mulla on markkinoinnin tutkinto ja yhdistin nyt nämä kaksi ja nyt on jo kahteen eri lääkefirmaan sovittu töitä. Eli kaikki terveydenhuollon väline, - tekniikka ym firmat ottavat mielellään hoitoalan ihmisiä. Ja noita firmojahan on ja paljon. Lääkefirmat, myös isot kansalliset firmat työllistää. On terveydenhuoltoon liittyviä hankkeita, projekteja ym. joihin etsitään alan ihmisiä. Voi kyllä töitä löytyy!! Mielelläni olisin tehnyt kliinistä työtä eli potilastyötä, mutta niinkuin kerroin, tämä suoranainen haukkuminen ja solvaus riittää. Tässä ei raha ratkaissut vaan ihmisten asenne.

Ja noita paikkoja löytyy satoja vai tuhansia, kaikille irtisanoituneille? Varmaankin yhden tai kahden käden sormilla laskettavissa, ne paikat, joita saatavilla?

Ei tietenkään, mutta onhan ammatteja muitakin.

Sitähän tässä nyt on lukemattomia kertoja kyselty teiltä hoitsuilta, että mitä ammatit teidän mielestänne ovat joissa on huippupalkka, helppo työ, hyvät työolot, valtavasti tarvetta uudelle työvoimalle ja johon kelpaisitte kaikki ilman kyseisten alojen osaamista, koulutusta tai kokemusta. Ja syvä hiljaisuus vain tulee jatkuvasti vastaan. Eli ette tiedä itsekään. Koska sellaisia ei ole.

Ei kukaan oletakaan mitään tuollaista, mistä sen olet saanut päähäsi? Ei tietenkään tuollaista ole olemassa, miksi luulet että joku niin kuvittelee? En minä ainakaan ole nähnyt joitaim typeriä provoja lukuunottamatta kenenkään puhuvan mitään tuon suuntaistakaan. Tässäkin ketjussa on useita kertoja selitetty esimerkkejä mihin ihmisiä on menossa ja menneet.

Miten nyt alanvaihdot yleensäkin tehdään, ne kuitenkin on nykyaikana hyvin yleisiä.

Alanvaihdot tehdään yleensä pidemmän harkinnan tuloksena jonkinlaista suunnitelmaa noudattaen. Monet opiskelevat uuden alan vielä työskennellessään edellisessä työpaikassa tai esimerkiksi sairauslomalla. Ei kertarysäyksellä irtisanoutumalla ja sitten vasta ihmettelemällä, mitä seuraavaksi sitten keksisi. 

eri

Aika moni hoitoalalla on harkinnut alanvaihtoa pitkään, ja irtisanoutumisen jälkeen on hyvin helppo tehdä alan keikkatöitä paremmalla palkalla sen verran kuin tarve vaatii samalla kun opiskelee toista alaa.

Ja siksi toisekseen, joukkoirtisanoutumisen idea ei edes ole alanvaihto, vaikka jokunen varmasti senkin nyt samalla tekee, mikä on sekin tässäkin ketjussa kerrottu useita kertoja.

Ja silti ette vieläkään osaa vastata yhtään mitään siihen MIKÄ se uusi ala olisi jolla kuvittelette joskus tulevaisuudessa työllistyvänne!!! Jopa lukiolaiset ovat kypsempiä, älykkäämpiä ja suunnitelmallisempia uransa suhteen kuin te. Teillä eivät aivot osaa ajatella yhtään sen pidemmälle kuin että "opiskelen jotain".

Sinulle on jo selitetty, että ei ole olemassa mitään yksittäistä alaa jolle kaikki hoitajat olisivat yksissä tuumin vaihtamassa. Ihmisillä on erilaisia vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita, siksi alanvaihtajat hakeutuvat eri aloille.

Ja silti ette osaa vastata edes siihen, että mitä ne kaikki lukemattomat alat ovat joille aiotte. Kun niitä kerran on niin valtavasti, niin varmaan olisi helppo luetella heti vaikka kuinka monta. Tai edes kertoa minne itse suunnittelee pyrkivänsä. Niin normaalit ihmiset tekevät urasuunnittelunsa kanssa. Lääkefirman puhelinmyyjä, puutarhuri, käsityökaupan pitäjä, metsuri ... tämän verran olette osanneet kertoa. Seuraavaksi voitte sitten varmaan kertoa, että nuoko alat mielestänne tarvitsevat kymmeniä tuhansia ihmisiä uutta työvoimaa? Mitään muuta ette ole osanneet kertoa siitä mitä suunnittelette tekevänne ansaitaksenne elantonne jatkossa. Vai onko kaikilla suunnitelma turvautua miehen elatukseen koko loppuelämän?

https://www.koulutus.fi/uraopas/uraopas-kaikki-ammatit-14757

Tsekkaapa vaikka tuolta ammatteja mitä on olemassa, siitä näet niitä mahdollisia vaihtoehtoja!

Ettekö te hoitajat ihan oikeasti edes omaa alkeellistakaan sisälukutaitoa? Kukaan ei ole kysellyt mitä kaikkia aloja maailmassa on, vaan mihin hoitajat kuvittelevat kykenevänsä kaikki pääsemään töihin. Kaksi täysin eri asiaa, mikä on kaikille muille itsestäänselvää.

Kun sinä kyselet yli kymmenentuhannen ihmisen puolesta mihin he kuvittelevat pääsevänsä, niin se on jo niin suuri joukko että vastaus on ihan mihin vaan. Kaikki eivät pääse kaikkialle, mutta siinä on jo niin suuri joukko erilaisia ihmisiä erilaisine ominaisuuksineen että tuo listaus on ihan hyvä. Ei ole olemassa juurikaan sellaisia aloja joille tuosta joukosta jollakulla ei olisi mahdollisuuksia päästä. En oikeastaan keksi yhtään, jos nyt ei jotain huippu-urheilijoita oteta lukuun, joihin olisi pitänyt omistautua jo lapsesta asti. 

eli vaikka Sibelius-akatemiaan?

Vierailija
1297/4871 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syppi kirjoitti:

Jotenkin hieman turhaa tällainen, koska sitten heti ovat taas takaisin allekirjoittamassa työsopimusta. Tuurilla ehkä pääsee toiseen yksikköön. Sitten aletaan taas kerryttelemään etuja nollista. Ai niin ja lomarahatkin palo oman irtisanomisen seurauksena. Juuri sopivasti lomavuoden loputtua, täysillä lomapäivillä. Onneksi lomakorvauksilla voi sentään vietää lomaa, ennen kuin aloittaa työn uudelleen. Julkiselta puoleltahan kun ei tule rahaa, kun itse irtisanoutuu työstään ihan muuten vain.

Niin ja ainahan voi työllistyä toiselle alalle. Vaan voiko sittenkään? Onhan tuolla työpaikkoja vaikka kuinka paljon, jos tyytyy vieläkin huonompaan palkkaan, jonka senkin maksamisessa venkoillaan. Hoitajan palkkoihin ei ihan tuosta noin vain päästä muilla aloilla. Noin keskimääräisen henkilön osalta. Lahjakkaille tekijöille löytyy kyllä paikkansa, mutta vain murto-osa porukasta on sitä luokkaa. Eiväthän he muuten olisi lahjakkaita vaan keskivertoja. Joten käsitellään sitä keskivertoporukkaa, jolle toinen ala vastaavalla palkalla, paremmasta puhumattakaan, tarkoittaisi pitkiä opintoja tai sitten tyytymistä nykyistä pienempään palkkaan ja huonompiin etuihin. Jos haluaa ylläpitää lähelle samaa palkkaa, niin sillä tasolla uudella alalla, ilman koulutusta, se vaatii ihan yhtälailla paineensietokykyä ja duuni voi olla myös raskasta.

Ehkä tämä toimii hyvänä silmien avaajana hoitsuille, jotka luulevat, että heidän asiansa ovat huonosti. Palkankorotusten myötä asiat tulevatkin olemaan huonosti, kun julkisella puolella ei ole varaa palkata lisää hoitajia. Saa sitten kysyä, lohduttiko lisäpalkka, kun työskentelee yhä lähempänä burnouttia. Rahaa tässä maassa kun ei sellaisiin palkankorotuksiin ole. Toki velkarahalla voidaan juhlia hetki ja sitten tuleekin pitkä krapula, josta meidänkin sukupolvi ehtii saada osansa, ettei ihan vain jätetä seuraaville sukupolville maksettavaksi.

Niin ja olen inhorealisti. Näkemyksistäni ei yleensä pidetä, mutta harvemmin ne ovat kovin pahasti väärässä.

No tällä kertaa kuitenkin on sitten se poikkeus että olet väärässä. Irtisanoutuminen ei tule koskaan edes toteutumaan. Ei edes päiväksi. Käy aivan samoin kuin viimeksi, eli sopu kummasti löytyy ihan viime hetkillä. Hoitajat saavat korotuksensa. Eivät ihan mitä pyydettiin, mutta sinne päin. Sitten kohu laantuu ja kansa voi taas keskittyä muihin asioihin. On ihan selvää että terveydenhuoltojärjestelmä ei mitenkään kestä niin massiivisia irtisanoutumisia kuin nyt on suunnitteilla. Julkisuuteen ei tietenkään ole mitään lukuja voitu antaa, koska mitään nimilistoja ei vielä ole kerätty. Se tapahtunee ensi viikon aikana. Jokatapauksessa itse sairaanhoitajana olen käynyt laajasti keskusteluita ja seurannut omilla foorumeilla muiden ajatuksia. Omalla työpaikallani kaikki, ihan kirjaimellisesti jokaikinen hoitaja, on aikeissa laittaa nimensä irtisanoutuvien listaan. Sama henki on selkeästi laajalti muuallakin. Tämä päättyy siis niin, että irtisanoutumiset estetään lupaamalla palkankorotukset, ja kaikki jatkavat työssään entisinä työntekijöinä menettämättä mitään etuja. Tämä ihan yksinkertaisesti siitä syystä, ettei ole vaihtoehtoa. Todellisuudessa mikään ei voi pakottaa ihmisiä töihin. Ei laki, ei mikään. Ensinnäkin on mahdollista poistaa oikeutensa valvirasta, kuten luonnollisesti tapahtuisi jos pakolla yritettäisiin saada töihin. Toisekseen, vaikka sekin jollain uudella orjalailla tehtäisiin mahdottomaksi, olisi tunnelma siinä pisteessä, että työpaikoilla ei enää tehtäisi mitään. Tulisi ns Italiainen lakko. Tässä ei siis ole kuin yksi ja ainoa vaihtoehto. Näin on ollut alusta asti.

Kateelliset (muut kuin hoitajat) tätä alapeukuttaa, mutta näin tämä tulee menemään. Ei terveydenhuolto muuten kestäisi, kuten tämä ylläoleva ihminen kirjoittaa. Tsemppiä hoitajille.

Niinpä! Mitä auttaa kieltää totuus? Ei se muutu vaikka kuinka kiukuttaisi. Mäkin ihmettelen eikö ihmiset osaa ajtella ollenkaan.

Vierailija
1298/4871 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitan uran trollina, meistä tulee ap:n kanssa kollegoita!

Uraan tarvitaan palkanmaksaja. Oletko saanut varmistettua että joku maksaa sinulle trollailustasi? Jos ei, niin kyseessä ei ole ura vaan harrastus.

Mä voin maksaa peukuttamalla. AP:ta puolestaan negaan, joka kommentin, ihan ilmaiseksi. Joskus useamman kerrankin :D

Vierailija
1299/4871 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla osastolla yli puolet sairaanhoitajista tekee osittaista työaikaa jaksamisen vuoksi ( 7 tekee osittaista, yhteensä on 12).  Pääsääntöisesti 80% työaikaa, kaksi vielä pienempää. Kukaan ei saa muualta korvausta. Ovat jo sen kautta tottuneet alhaisempaan palkkatasoon.

Jos ongelmana on jaksaminen, se ei korjaannu isommalla palkalla, vaan työolojen muutoksella.

Vierailija
1300/4871 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat eivät saa mitään rahaa 3 kuukauden karenssin aikana ja sen jälkeen ansiosidonnaista voi joutua odottamaan 2 kuukautta eli 5 kuukauden säästöt on hyvä olla irtisanoutuessa.

Saako itse irtisanoutuessa kuitenkin ansiosidonnaisen, jos kuitenkin on koko ajan työtä tarjolla? Eikö se karenssi napsahda uudelleen ja uudelleen, joka kerta kun kieltäydyt menemästä töihin? 

3 kuukauden karenssin aikana ei saa ansiosidonnaista.

Niin mutta saako sen jälkeenkään? Eikö se ole "ikuinen" karenssi, kun töitä todistettavasti on tarjolla? 

Näin olettaisin. Eli yhteiskunnalta ei rahaa tipu työttömäksi jättäytyville hoitajille. 

Tämä on hyvä tiedostaa. SIksi kaikkien hoitsujen pitäisikin jäädä pitkälle saikulle. Raha virtaa eikä tarvi tehdä töitäkään.