Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hävettää, että toisen pitkäkestoinen puhe uuvuttaa

Vierailija
20.04.2022 |

Toinen on rakas ja usein rakastan käydä pitkiä, syvällisiä keskusteluja hänen kanssaan. Joskus kuitenkin (etenkin väsyneenä tai stressaantuneena) uuvun ja minusta tulee kiukkuinen jos hän puhuu paljon, taukoamatta. Huomaan väsyväni ja hermoni kiristyvän ja haluan paeta hetkeksi omiin oloihini ns. lataamaan akkuja.

En halua suoraan sanoa että hermoa kiristää, koska vika ei todellakaan ole hänessä itsessään eikä se ole henkilökohtaista. On ihan sama kuinka rakas ihminen minulle on tai vaikka aihe kiinnostaisi, silti saatan uupua jos kuuntelen toisen taukoamatonta puhetta pitkään.

Asiaa pahentaa se, jos ympärillä on paljon muitakin ärsykkeitä. En kestä pitkiä aikoja isoissa porukoissa joissa ihmiset huutavat toistensa päälle. Jos joku selittää minulle asiaa pitkän kaavan kautta ja samalla taustalla soi musiikki tai puhelimeen piippaa viestejä, tulee minusta usein turhautunut ja kiukkuinen. Myös astioiden kilinä saa minut todella kiukkuiseksi. Kuitenkin nautin vaikkapa livemusiikista; siitä kun musiikki täyttää korvat ja tuntuu päästä varpaisiin.

Mikä minua vaivaa? Onko tämä jotain aistiyliherkkyyttä vai mitä ihmettä?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minuakin uuvuttanut, tietyn tuntimäärän jälkeen. 

Vierailija
2/10 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On minuakin uuvuttanut, tietyn tuntimäärän jälkeen. 

Itsellä tämä saattaa vaatia vain muutaman minuutin liikaa ärsykkeitä joka puolelta ja uuvun. 😔 Olen kuitenkin sosiaalisesti lahjakas tapaus ja osaan keskustella ja pidän syvällisistä keskusteluista. Ärsyttää, että silti uuvun tuosta. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallista on. Yhdessä ryhmässä on yksi oikein puhelias ihminen ja yritän vältellä sen lähellä olemista koska tulen hulluksi. Vaikka se ei puhuisi edes suoraan mulle. Ja se on ihan kiva ihminen.

Kestän muutenkin vain tietyn määrän puhetta päivässä.

Vierailija
4/10 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahva samaistuminen täältä! Varsinkin tuo useiden ärsykkeiden päällekkäisyys saa aikaan epämiellyttävän olon. En tiedä kuinka yleistä tämä on mutta minulla on ollut näin jo lapsesta saakka.

Vierailija
5/10 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla on vaan semmoinen uuvuttava vaikutus. Huomaan itsekin, jos joku puhuu monotonisesti taukoamatta ja vieläpä jotain tylsästä aiheesta, vaipuvani ikäänkuin horrostilaan kesken kaiken. 

Joidenkin ihmisten seurassa sitä vastoin saattaa jopa saada lisää virtaa. 

Liika hälinä ja häsläys uuvuttaa, samoin kaikki joutavanpäiväinen jutustelu. Ei siinä mitään ihmeellistä ole.

Vierailija
6/10 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama. Erityisesti, jos toinen alkaa selittää a:sta ö:hön juurta jaksain ilman, että puheeseen tulee mitään taukoja tai minulle mahdollisuutta kommentoida välissä. Uuvun ja väsähdän. Ottakaa hyvät ihmiset toinen ihminen huomioon vuorovaikutuksessa.

Vierailija
7/10 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstahullu vauhdissa.

Vierailija
8/10 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tauotta puhuvat eivät keskustele. Keskusteluun kuuluu vuorovaikutus.

Vierailija
9/10 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstahullu vauhdissa.

Miten tämä nyt liittyy? Kai sitten olen hullu, sinun mielestä ainakin. 😀 Eikö palstan tarkoitus ollutkaan keskustella asioista ja jakaa kokemuksia ja ajatuksia? Ap

Vierailija
10/10 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa. Itse tunnistan itsessäni, että helposti pälätän liikaa aiheesta tai ilman.

Varsinkin kun innostun tai hermostun suu käy.

Osaan toki olla hiljaakin ja en yleensä pahastu, jos ystäväni tai joku pyytää olemaan edes hetken vaiti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän