Sääksilive 2022
Molemmat ovat paikalla. 😎
Kommentit (28)
Toisessa kamerassa on vielä talviset maisemat ja toisessa laine liplattaa. :)
Tartumaan kalakotka jo hautoo! Vain yksi muna, joka ilmestyi tänään, tuleekohan lisää?
Toivottavasti "meidän" sääkset onnistuvat pesinnässä tänä vuonna!
Mäkin odotan, että tulisi taas tänä vuonna pikkusääksiä! Niitä on niin kivaa seurata.
Nussivat tänään joten vauvoja sopii odotella :p
Toinen tuli jo pari päivää sitten.
Vierailija kirjoitti:
Minun silmiin tuo on kyllä pikapano ;) Eikä sekään takaa untuvikkoja, jotain häikkää tapahtui viime kesänä, kun kaksi munaa ei kuoriutunut.
Emolinnut olivat poissa pitkiä aikoja, olin huolissani, kun eivät hautoneet. Tai sitten olivat jo tietoisia, etteivät poikaset kuoriudu. Tuhkamunia?
Viron molemmissa "kalakotkakaameroissa" vain yksi muna ja haudonta käynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen muna klo 16.28.
15.28
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun silmiin tuo on kyllä pikapano ;) Eikä sekään takaa untuvikkoja, jotain häikkää tapahtui viime kesänä, kun kaksi munaa ei kuoriutunut.
Emolinnut olivat poissa pitkiä aikoja, olin huolissani, kun eivät hautoneet. Tai sitten olivat jo tietoisia, etteivät poikaset kuoriudu. Tuhkamunia?
Viron molemmissa "kalakotkakaameroissa" vain yksi muna ja haudonta käynnissä.
Kyllä ainakin toisessa munassa oli poikanen sisällä. Näkyi, kun (en muista enää mikä) lintu rikkoi munan ja söi sen poikasen sieltä sisältä.
Viron 2 kamerassa, tai siis pesässä, 2 munaa.
Nyt pidetään peukkuja "meidän" sääksille! Kuoriutuminen keskimäärin 37 vrk haudonnan aloittamisesta... Helluntaina oisi siis "laskettu aika"!
Kaksi munaa pesässä. Äsken vaihtoivat vuoroa, kun toinen palasi pikkukalan mukanaan. Hautonut emo lehahti kalan kanssa matkoihinsa. Hyvin näyttää vuorottelusysteemi toimivan.
Nyt jo kolme munaa! Näkyy ainakin klo 10:53.
Kiva seurata myös kevään edistymistä ja jäiden lähtöä.
Jäiden lähtö on kyllä hidasta viime vuotiseen verrattuna. Ehkä ens viikolla saavat kalaa tuostakin järvestä.
Luomuksen sivuilla on kamerapesiä 5. #2 ilman asujia, muissa on. Ilomantsissa ja Kuopiossa upeat järvimaisemaa.
Saimaassa ei taida olla paljon kalaa ainakaan tuolla kohtaa, kun ei näy kukaan kalastavan eikä kalojen hyppivän. Kolme munaa näkyi ja hautoja äänteli. Kutsuiko ruuanhakijaa. Mistä asti tuonee kalaa. Joku ihme haukahdus kuului myös. Kissakin säikähti. Pidän tätä suoraa lähetystä tv:ssä päällä äänen kanssa
21.5. klo 10 pesä oli pari minuuttia tyhjänä. En tiedä tuliko vaihto, onko uros vai naaras nyt hautomassa.
Seilillekin on saapunut pariskunta.
https://saaristomeri.utu.fi/osprey/