Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saavuttaa taloudellinen riippumattomuus?

Vierailija
20.04.2022 |

Olen siis työssäkäyvä.
Haluaisin pois tästä oravanpyörästä.
Miten voisi onnistua?
Onko siitä hyvä aloittaa että ottaa pankin sijoitusneuvojaan yhteyttä?
En siis tajua noista sijoitusasioista mitään.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sijoitusneuvojaan yhteydenotto on hyvä alku, mutta se on todella hidasta hommaa se sijoittaminen ja ei ole takeita siitä että sijoitusneuvojakaan osaa oikein sijoittaa.

Vierailija
2/33 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaista ole mahdollista saavuttaa, haaveeksi taitaa jäädä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään seurailemaan, sillä mietin ihan samaa. Terveys ei kestä oikein huonostikaan tätä nykyistä työelämää, mutta työkkärin hampaista tuskin pääsen ikäni takia vielä vuosikymmeniin, diagnooseja on, mutta myös puuttuu, ellen sitten itse keksi tästä tilanteesta jotain pois pääsyä… elinkustannukset pitäisi saada niin alas vedettyä ainakin ettei tarviisi sitä työkkäriä ja sitten joku riittävä tulonlähde. Sijoittamistahan nuo monet juuri kehuu, mutta siitäkin pitäisi ymmärtää enemmän kuin ainakaan minä ymmärrän :D

Vierailija
4/33 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sijoitusneuvojaan yhteydenotto on hyvä alku, mutta se on todella hidasta hommaa se sijoittaminen ja ei ole takeita siitä että sijoitusneuvojakaan osaa oikein sijoittaa.

Pankin sijoitusneuvojan ainoa tarkoitus on saada höynäytettyä sinua niin, että pankki saa maksimaalisen hyödyn rahoistasi, eli maksat jostain rahastosta mahdollisimman paljon pankille palvelumaksuja.

Sijoitusneuvoja on pankin asialla, ei sinun.

Vierailija
5/33 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankin sijoitusneuvojan ainoa tarkoitus on saada höynäytettyä sinua niin, että pankki saa maksimaalisen hyödyn rahoistasi, eli maksat jostain rahastosta mahdollisimman paljon pankille palvelumaksuja.

Ilmaiseksiko hänen pitäisi työtään tehdä?

Vierailija
6/33 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmea vaihtoehtoa:

1. Ensimmäinen on jättäytyä sossun elätettäväksi. Suomessa tämä on täysin mahdollista. Rahaa ei silloin ole paljoa, mutta yhteiskunta maksaa kaiken elämisen. Siinä voi sitten tehdä mitä haluaa, lukea vaikka kirjoja, joita lainaa kirjastosta.

2. Tuosta ekasta seuraava vaikeampi vaihtoehto on oikeasti muuttaa ulkomaille johonkin halpaan maahan salaa, ja vuokrata pimeästi se sossukämppä. Noilla tuloilla, eli sossun avustuksilla ja vuokratulolla elää vaikka jossain Intian korvessa täysin ruhtinaana.

3. Kolmas on hommata varakas puoliso, joka elättää. Vähintään vuosi on oltava naimisissa, että saa erossa puolet puolison omaisuudesta. Tämä on lähinnä muodollisesti pätevien naisten mahku.

Muita helppoja vaihtoehtoja ei sitten oikein olekaan.

Vierailija
7/33 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sellaista ole mahdollista saavuttaa, haaveeksi taitaa jäädä.

En sanoisi noinkaan. Itse olen velaton, eikä ole elatusvelvollisuutta, joten en ole riippuvainen työstä. Olen suhteuttanut menoni niin, että pärjäisin niiden laskiessakin, esim työttömyys.

Vierailija
8/33 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmaiseksiko hänen pitäisi työtään tehdä?

Jos hän osaisi oikeasti tuottaa rahaa neuvoillaan, pankki sijoittaisi itse omia rahojaan sijoitusneuvojan ohjeiden mukaan. Sijoitusneuvoja on kuin mikä vaan konsultti, joka omasta mielestään tietää miten temput tehdään, muttei osaa itse tehdä.

Sijoitusneuvonta on huijaus, jolla auktoriteettiuskovia huijataan, eli kyllä se pankin henkilö tietää..

Vierailija
9/33 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisena palkansaajan vaikea irtaantua ilman lottovoittoa. Aktiivista osakekauppaa käymällä toki on teoriassa mahdollista kartuttaa sellainen omaisuus, minkä tuomilla pääomatuloilla voisi jäädä elämään. Rikas kumppani voi toki aina elättää tai kohdalle osua riittävän iso perintö.  

Vierailija
10/33 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto. Tämä aihe kiinnostaa itseänikin.

Tällä hetkellä olen jo ulkona oravanpyörästä johtuen mielenterveysongelmista. Eli yhteiskunnan varoilla elelen. Tähän päälle pitäisi jotain lisätienistiä keksiä, jotta saa elämänlaatua nostettua korkeammaksi. Olen miettinyt pullojen keräämistä (kesä tulossa), marjojen poimintaa (8000 euroon asti saa kerätä verovapaasti per vuosi), pimeitä hommia, ruokajonoja, muuttamista halvempaan asuntoon, tavaroiden ostamista halvalla ja myymistä kalliimmalla. Muita hyviä ideoita? Töihinmenemistä on turha ehdottaa, en ole työkykyinen.

Vierailija
11/33 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoitusneuvonta on huijaus, jolla auktoriteettiuskovia huijataan, eli kyllä se pankin henkilö tietää..

Toinen työkseen tutkii markkinoita ja lukee aiheen liittyviä uutisia pysyäkseen kartalla, mitä oletetaan tapahtuvan. Olettaisin hänen tietävän paremmin, kuin jos kysyt Esson baarista osakevinkkejä.

Vierailija
12/33 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittamisen perusasioista on helppo ottaa selvää itsekin. Suosittelen suomalaisista podcasteista esim. Mimmit sijoittaa -podcastin (nimestään huolimatta ei ole mikään naisille yksinomaan tarkoitettu podcast) ensimmäisiä jaksoja, joissa käsitellään sijoittamisen ihan perusasioita todella helposti ymmärrettävästi. Myös Rahapodin ekoissa jaksoissa käsittellään sijoittamisen perusteita.

Yleisesti ottaen sijoittamisen kaksi tärkeintä neuvoa ns. perussijoittajalle ovat mielestäni:

1) Älä yritä ajoittaa markkinoita. Eilen oli kaikista paras päivä aloittaa sijoittaminen, tänään toiseksi paras. Tämä tarkoittaa sitä, ettei kannata odottaa ns. ideaaleinta hetkeä laittaa rahat markkinoille. Yleensä paras lopputulos tulee siten, että aloitat mahdollisimman pian, jolloin parhaimmillaan useiden vuosien tuotot eivät jää saamatta vain siksi, että odotat parempaa ajankohtaa, jota ei välttämättä koskaan tule. Aikaisin aloittamalla saat kaikista parhaan hyödyn esim. korkoa korolle ilmiöstä (kannattaa googlata, jos ei tuttu termi), millä on erittäin suuri merkitys erityisesti pitkällä aikavälillä sijoittaessa

2) Minimoi kulut. Tämä on todella tärkeää. Pieneltäkin kuulostavat kulut esim. 2 % hallinnointipalkkio (joka siis veloitetaan säännöllisesti) syö merkittävästi sijoitustesi arvoa pitkällä aikavälillä.

Toki tärkeää on myös hajautus: esim. maantieteellinen, toimialakohtainen ja ajallinen

(=sijoittaa säännöllisesti esim. kerran kuukaudessa tietyn summan sen sijaan, että sijoittaa kerran vuodessa ison potin). Tämä onnistuu yleensä helpoiten rahastojen avulla.

Itse suosin pääasiassa matalakuluisia indeksirahastoja ja lisäksi muutamia tarkasti valittuja suoria osakesijoituksia, mutta pelkilöä indeksirahastoilla pääsee jo mielestäni pitkälle. Tällä sijoitusstrategialla ei pääse mihinkään pikavoittoihin, mutta olen laskenut, että noin 10-15 vuoden päästä olen todennäköisesti ainakin suht taloudellisesti riippumaton (takana reilu 5 v. sijoittamista).

Vierailija
13/33 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä sijoitusstrategialla ei pääse mihinkään pikavoittoihin, mutta olen laskenut, että noin 10-15 vuoden päästä olen todennäköisesti ainakin suht taloudellisesti riippumaton (takana reilu 5 v. sijoittamista).

Mitä tarkoitat taloudellisella riippumattomuudella? Millaisia summia olet sijoittanut ja millaista tuottoa olet saanut?

Vierailija
14/33 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen työkseen tutkii markkinoita ja lukee aiheen liittyviä uutisia pysyäkseen kartalla, mitä oletetaan tapahtuvan. Olettaisin hänen tietävän paremmin, kuin jos kysyt Esson baarista osakevinkkejä.

Sekoitat nyt asioita.

Pankin sijoitusneuvoja myy hölmöille RAHASTOsijoitusta, josta pankki saa maksimaalisen tuoton.

Se on ihan eri asia, jos sijoittaa suoraan osakkeisiin (tai ETF), ja siihen hakee jostain neuvoja. Silloin kannattaa ITSE maksaa puolueettomalle asiantuntijalle ja ostaa niitä osakevinkkejä, jos niitä tuntee kaipaavansa. Silloin on itse asiakas, ja se asiantuntija ajaa maksajan etua.

Vierailija
15/33 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tekisin seuraavasti:

joku 10-20k pieni mörskä jostain maaseudulta omalla tontilla, jossa kaivo.

-siihen remontti että kykenee asustelemaan, osaan itse tehdä ja voin tarvittaessa käyttää myös kierrätyskamaa remontissa, joten sanotaan että 5k remonttiin

museorekisterissä oleva auto alle

mikäli sijoitettavaa varallisuutta, niin nämä osinkoa maksaviin yhtiöihin. Kunhan nykyinen kupla on puhjennut

kalastuslupa lähimpään järveen ja soutuvene. Pihamaalle perunapelto, aseenkantolupa ja metsästystä. 

1000€ pitäisi saada kuussa näppiin, tästä osa osingoista jos on sijoitettavaa varallisuutta. lisäksi edellyttäisi parin kuukauden himmeitä hommia ja marjojen ja sienien keräilyä myyntiin. 

Vierailija
16/33 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankin sijoitusneuvoja myy hölmöille RAHASTOsijoitusta, josta pankki saa maksimaalisen tuoton.

Pankin sijoitusneuvojakin on erilaisia. Osa kauppaa rahastoja, osa tarjoaa informaatio osakkeista.

Vierailija
17/33 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, et ainakaan siten että uskot vanhoja koulukavereita yms jotka kutsuvat kahville esittelemään uutta maailmaamullistavaa juttua joka takaa sulle taloudellisen riippumattomuuden kunhan vain laitat nimesi paperiin ja teet tätä muutaman hassun kuukauden...

Vierailija
18/33 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nosto. Tämä aihe kiinnostaa itseänikin.

Tällä hetkellä olen jo ulkona oravanpyörästä johtuen mielenterveysongelmista. Eli yhteiskunnan varoilla elelen. Tähän päälle pitäisi jotain lisätienistiä keksiä, jotta saa elämänlaatua nostettua korkeammaksi. Olen miettinyt pullojen keräämistä (kesä tulossa), marjojen poimintaa (8000 euroon asti saa kerätä verovapaasti per vuosi), pimeitä hommia, ruokajonoja, muuttamista halvempaan asuntoon, tavaroiden ostamista halvalla ja myymistä kalliimmalla. Muita hyviä ideoita? Töihinmenemistä on turha ehdottaa, en ole työkykyinen.

Marjojen poiminen tuossa mittakaavassa vaatii hyvää fyysistä kuntoa, mutta hyvänä kesänä voi päästä hyviin ansioihin. Itse koen, että tärkeintä on pienituloisena, tärkeintä on käyttää rahat mahdollisimman järkevästi, nuukailla kaikessa missä voi, mutta tuhlata siihen mikä on tärkeää. Jos saat sijoittamalla kympin, sekin helpottaa seuraavaa vuotta. 

Vierailija
19/33 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoittamisen perusasioista on helppo ottaa selvää itsekin. Suosittelen suomalaisista podcasteista esim. Mimmit sijoittaa -podcastin (nimestään huolimatta ei ole mikään naisille yksinomaan tarkoitettu podcast) ensimmäisiä jaksoja, joissa käsitellään sijoittamisen ihan perusasioita todella helposti ymmärrettävästi. Myös Rahapodin ekoissa jaksoissa käsittellään sijoittamisen perusteita.

Yleisesti ottaen sijoittamisen kaksi tärkeintä neuvoa ns. perussijoittajalle ovat mielestäni:

1) Älä yritä ajoittaa markkinoita. Eilen oli kaikista paras päivä aloittaa sijoittaminen, tänään toiseksi paras. Tämä tarkoittaa sitä, ettei kannata odottaa ns. ideaaleinta hetkeä laittaa rahat markkinoille. Yleensä paras lopputulos tulee siten, että aloitat mahdollisimman pian, jolloin parhaimmillaan useiden vuosien tuotot eivät jää saamatta vain siksi, että odotat parempaa ajankohtaa, jota ei välttämättä koskaan tule. Aikaisin aloittamalla saat kaikista parhaan hyödyn esim. korkoa korolle ilmiöstä (kannattaa googlata, jos ei tuttu termi), millä on erittäin suuri merkitys erityisesti pitkällä aikavälillä sijoittaessa

2) Minimoi kulut. Tämä on todella tärkeää. Pieneltäkin kuulostavat kulut esim. 2 % hallinnointipalkkio (joka siis veloitetaan säännöllisesti) syö merkittävästi sijoitustesi arvoa pitkällä aikavälillä.

Toki tärkeää on myös hajautus: esim. maantieteellinen, toimialakohtainen ja ajallinen

(=sijoittaa säännöllisesti esim. kerran kuukaudessa tietyn summan sen sijaan, että sijoittaa kerran vuodessa ison potin). Tämä onnistuu yleensä helpoiten rahastojen avulla.

Itse suosin pääasiassa matalakuluisia indeksirahastoja ja lisäksi muutamia tarkasti valittuja suoria osakesijoituksia, mutta pelkilöä indeksirahastoilla pääsee jo mielestäni pitkälle. Tällä sijoitusstrategialla ei pääse mihinkään pikavoittoihin, mutta olen laskenut, että noin 10-15 vuoden päästä olen todennäköisesti ainakin suht taloudellisesti riippumaton (takana reilu 5 v. sijoittamista).

Voisitko selkeästi asioista tietävänä vielä kertoa jonkin hyvän indeksirahaston ja miten siihen voi sijoittaa? Tyhmyri, mutta kiinnostunut kyselee?

Vierailija
20/33 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

liity johonkin puolueeseen ne kyllä keksivät jonkun erityis erityis avustajan tittelin vaativan työtehtävän vtv esimerkkinä yle peesaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi