Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Pihallesi voi tulevana kesänä tupsahtaa komposti­tarkastaja

Vierailija
20.04.2022 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008759024.html
-------
Tällaiseen pelleilyyn on taas varaa ja aikaa.

Kommentit (169)

Vierailija
121/169 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites kun mun ainut biojäte jota syntyy maalla okt:ssa on kahvin purut ja nekin heitän kukille sisälle ja ulos? Ruokaa teen vain sen verran, että se ei kerkeä vanhentua tmv ja jos itsellä jää yli ja tuntuu ettei kerkeä syömään, niin koirat syö. Nyt olen väittänyt että minulla on komposti vaikka ei ole, mutta piti jotain selittää että saa roskiksen tyhjennyksen edes 4 vkon välein. Mut en kyllä jaksais kompostiakaan alkaa väsäämään vain kahvin purujen vuoksi. Tosin luulen kyllä ettei tänne ihan heti ole ketään tulossa kurkkimaan. Tai mistäs sen tietää.

syökkö sää perunankuoret, banaai kuorinee? 

Tämähän koskee vain tietyn kokoisia taajamia, ei haja-asutusaluetta

Onko kesämökit yleensä taajamissa? Tämäkin koskee myös mökkejä.

Vierailija
122/169 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alexac kirjoitti:

Noempä osannut kuvitellakkaan että kompostoinnistkin pitää ruveta ilmoittamaan johonkin, 

Aha, kyllä meidän piti jo melkein 10 v sitten jätefirmalle ilmoittaa kompostoinnista, että saatiin harvennettu sekajätteen tyhjennys.

Eipä tullut mieleenkään urputtaa asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/169 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites kun mun ainut biojäte jota syntyy maalla okt:ssa on kahvin purut ja nekin heitän kukille sisälle ja ulos? Ruokaa teen vain sen verran, että se ei kerkeä vanhentua tmv ja jos itsellä jää yli ja tuntuu ettei kerkeä syömään, niin koirat syö. Nyt olen väittänyt että minulla on komposti vaikka ei ole, mutta piti jotain selittää että saa roskiksen tyhjennyksen edes 4 vkon välein. Mut en kyllä jaksais kompostiakaan alkaa väsäämään vain kahvin purujen vuoksi. Tosin luulen kyllä ettei tänne ihan heti ole ketään tulossa kurkkimaan. Tai mistäs sen tietää.

Olisi kiva nähdä meidän mökillä se tarkastaja. Suuren järven keskellä olevassa saaressa, kyllä muuten kompostoidaankin.

Vierailija
124/169 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva nähdä meidän mökillä se tarkastaja. Suuren järven keskellä olevassa saaressa, kyllä muuten kompostoidaankin.

Nopeestiko tuo dronella käydään tarkistamassa. Tarkastusmaksu olisi kuitenkin liikaa ja signaali väärään suuntaan.

Vierailija
125/169 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin, että biojätteen keräys järjestettäisiin pk-seudun omakotialueille. Tällä hetkellä en lajittele biojätteitä, koska kompostia ei ole enkä tule sellaista hankkimaan. Ei ole aikaa kompostin hoitoon eikä tarvetta mullalle.

Vierailija
126/169 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lajitellaan vaan muovit ja kartonki. Kaikki muut menee sekajätteeseen. Eli tervetuloa vaan tarkastamaan kompostiamme, jota ei ole.

Vierailija
127/169 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä naapuri soittaa palokunnan, kun poltan pihassa nuotiota. Pitää osoittaa, että ei polta roskia, pitää olla kuivaa koivuklapia ja palomestarille on näytettävä ostokuitti, että tuote on hankittu laillisesti eikä kaadettu omaa pihakoivua (se on ongelmajäte, joka pitää viedä jäteasemalle ja maksaa vähän yli 70 e rungon hävittämisestä).

Anteeksi, mutta miksi pihakoivu on ongelmajäte?

En tiedä onko ongelmajäte, mutta ei sitä ilman lupaa saa kaataa edes omalta pihalta, näistäkin on tarkat lupamenettelyt ja tietysti ne ovat erilaisia eri kunnissa.

https://www.is.fi/asuminen/art-2000001259871.html

Vierailija
128/169 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahden hengen taloudesta tulee biojätettä äärettömän vähän, syödään pääsääntöisesti töissä. Kompostori jäätyy talvella 🙄

Eihän se haittaa jos se jäätyy, jos on riittävästi tilaa. Sitten vaan keväällä voi vaatia herätettä käynnistyäkseen.

Vierailija
129/169 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lajitellaan vaan muovit ja kartonki. Kaikki muut menee sekajätteeseen. Eli tervetuloa vaan tarkastamaan kompostiamme, jota ei ole.

Ei ne tarkasta mitään jos et ole ilmoittanut että sinulla on komposti. Tulevaisuudessa joudut vaan hankkimaan biojätekeräysastian ja maksamaan sen tyhjennyksestä.

Vierailija
130/169 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alexac kirjoitti:

Noempä osannut kuvitellakkaan että kompostoinnistkin pitää ruveta ilmoittamaan johonkin, 

Aha, kyllä meidän piti jo melkein 10 v sitten jätefirmalle ilmoittaa kompostoinnista, että saatiin harvennettu sekajätteen tyhjennys.

Eipä tullut mieleenkään urputtaa asiasta.

Joo itsellehän se vaan on säästöä kun tekee sen ilmoituksen. Sekapöntön tyhjennys maksaa muistaakseni 8e/ kerta niin onhan siinä ero käykö 2 viikon vai 8 viikon välein.

Vierailija
131/169 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkastaako se samalla, miten pyykit pestään, onko ne ripustettu oikein ja -mikä tärkeintä- huuhdonko vai kaavinko ruuantähteet lautasilta ennen koneeseen laittoa 😱?

Juu en tee ilmoitusta vanhasta Biolanista, sen kun sakottaa.

Taloyhtiön kompostia kun ei näy eikä kuulu.

Jos olisit viitsinyt lukea jutun niin siitä selviää, että ilmoittamalla kompostistaan saa pienemmät jätemaksut. Tosin jos asut taloyhtiössä niin ei se sitten sinua koske, paitsi sikäli että taloyhtiö joutuu sen biopöntön hankkimaan.

Vierailija
132/169 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne tarkasta mitään jos et ole ilmoittanut että sinulla on komposti. Tulevaisuudessa joudut vaan hankkimaan biojätekeräysastian ja maksamaan sen tyhjennyksestä.

"Tulevaisuudessa joudut vaan hankkimaan biojätekeräysastian ja maksamaan sen tyhjennyksestä"

Tuon piti alunperin vajaa puoli vuotta vanhojen uutisen mukaan koskea vain esim. viiden asunnon rivitaloja ja isompia, ei ollenkaan omakotitaloja. Näyttäisi, että sitä on pykäliä muutettu.

Vierailija
133/169 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko on koulutukset aloitettu:

Biologisesti hajoavan orgaanista jätteen tarkastaja (AMK)

Tämä sopis mulle! Jo 15 vuoden kokemus kompostoimisesta, joten voisin käydä viralliset paperit pokkaamassa. Mielelläni myös levittäisin kompostoinnin ilosanomaa ympäri pitäjää. 😁

Vierailija
134/169 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa tulla vaikka tänään, kaikki on kunnossa.

Onhan ilmoitus tehty ja kompostointimaksu maksettu!

Vierailija
135/169 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä naapuri soittaa palokunnan, kun poltan pihassa nuotiota. Pitää osoittaa, että ei polta roskia, pitää olla kuivaa koivuklapia ja palomestarille on näytettävä ostokuitti, että tuote on hankittu laillisesti eikä kaadettu omaa pihakoivua (se on ongelmajäte, joka pitää viedä jäteasemalle ja maksaa vähän yli 70 e rungon hävittämisestä).

En tiedä onko ongelmajäte, mutta ei sitä ilman lupaa saa kaataa edes omalta pihalta, näistäkin on tarkat lupamenettelyt ja tietysti ne ovat erilaisia eri kunnissa.

No ei kyllä pidä paikkaansa. Olin kaatamassa pihakoivua pk-seudun kaupungissa. Soitin kaupungille, sanoivat ettei heitä kiinnosta yksittäiset puun kaadot omalla tontilla mutta on kohteliasta kysyä naapurilta.

Poltimme puun ja silppusimme pienimmät. Ei jäänyt ongelmajätettä.

Vierailija
136/169 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä pidä paikkaansa. Olin kaatamassa pihakoivua pk-seudun kaupungissa. Soitin kaupungille, sanoivat ettei heitä kiinnosta yksittäiset puun kaadot omalla tontilla mutta on kohteliasta kysyä naapurilta. Poltimme puun ja silppusimme pienimmät. Ei jäänyt ongelmajätettä.

Esim. Turussa on hiukka eri meno:

"Vaikka piha olisi oma ja puu itse istutettu, sitä ei saa yleensä kaataa ilman lupaa.

– Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan puun kaataminen on aina luvanvaraista asemakaavoitetulla alueella...yhdessä kunnassa puun kaatamiseen vaaditaan maisematyölupaa herkästi, toisessa hyvin harvoin...Mikäli maisema muuttuu olennaisella tavalla, kiinteistön omistajan on haettava kirjallisesti maisematyölupaa. Liitteiksi tarvitaan selvitys maa-alueen hallinnasta, kuten lainhuutotodistus tontin omistajasta, asemapiirros sekä selvitys naapurien kuulemisesta.

Puuta pääsee kaatamaan aikaisintaan 1,5–2 kuukauden kuluttua hakemuksen jättämisestä. Myönteinen maisematyölupa maksaa 100–200 euroa." jne. paljon ehtoja ja lupia jopa puiden hoidolle.

https://www.ts.fi/koti/1279291005

Vierailija
137/169 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se puu ottaa kupoliin, eikun nuri vaan. Poissa se on, vaikka joku sakkoja määräilis.

Vierailija
138/169 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kompostitarkastajat ja muut pihalla hiippailevat vihervassarit ammun ja laitan kompostiin maatumaan.

Vierailija
139/169 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se puu ottaa kupoliin, eikun nuri vaan. Poissa se on, vaikka joku sakkoja määräilis.

Niin, puu ei ilmesty takaisin vaikka vihervasssri kuinka vinkuisi vieressä.

Vierailija
140/169 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä pidä paikkaansa. Olin kaatamassa pihakoivua pk-seudun kaupungissa. Soitin kaupungille, sanoivat ettei heitä kiinnosta yksittäiset puun kaadot omalla tontilla mutta on kohteliasta kysyä naapurilta.

Poltimme puun ja silppusimme pienimmät. Ei jäänyt ongelmajätettä.

Eri menettelyt eri kunnissa, juurihan sen kuulit. Ja yksittäistapauksissa en vielä edes laajentaisi koko kuntaan. Kyllä ne maisematyölupa-asiat on ihan todellisia juttuja, vaikka oudolta tuntuukin.

Kyllä itse aika kysyisin. Kysyvähän ei tieltä eksy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä