Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa hyvä keino "pahojen" ajatusten poistamiseen.

Vierailija
19.04.2022 |

Herään joka aamuyö ikäviin ja ahdistaviin ajatuksiin joista en pääse millään pois ja jatkamaan unia.
Kertokaa omat keinonne, tyyliin lampaiden laskeminen, jolla saa mielen rauhalliseksi ja pystyy rauhoittumaan ja nukkumaan aamuun asti.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiiviset lauseet voivat auttaa joskus. Jos uskova, niin isä meidän rukous ja hyvä kirja. Negatiivisten henkilöiden, asioiden ja paikkojen jättäminen, ehkä tekemällä positiivista tulevaisuutta toisella tavalla. Ja miettimällä kuormittaako työ liikaa, miten saisi selkeitä osia siihen tai vähemmän kuormitusta. Musiikilla on suuri vaikutus mieleen, kaikki ei hyväksi ja toinen taas auttaa.

Vierailija
22/32 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut sama ongelma. Nykyään rupean kuuntelemaan Yle Puhetta noissa tilanteissa, ja sitten ajatukset siirtyvät "pahoista asioista" siihen radio-ohjelmaan, eikä yleensä kestä kauaa ennen kuin nukahdan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä jollain lailla auttaa tämä: yritän muistaa näkemäni HYVÄN unen. Ei tartte olla samalta yöltä, kunhan on joskus hyvänolon unen nähnyt ja muistaa sen. Tämä auttaa mulla rauhoittumaan uudestaan uneen.

Vierailija
24/32 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengitän syvään ja rentoutan vagushermon.

Vierailija
25/32 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen, että nyt nukutaan, murehtiminen nyt ei auta yhtään, vaan tekee vielä väsymmäksi. Huomenna sit mietitään murheita.

Tämä on tavallaan kuin aikuisten unikoulu. Äiti käskee nukkua.

Vierailija
26/32 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä jollain lailla auttaa tämä: yritän muistaa näkemäni HYVÄN unen. Ei tartte olla samalta yöltä, kunhan on joskus hyvänolon unen nähnyt ja muistaa sen. Tämä auttaa mulla rauhoittumaan uudestaan uneen.

Kiitos, tämä oli enemmän sitä mitä haen ja olen tätä käyttänytkin, unet vaan tahtoo kulua loppuun pitkän päälle. Muutaman kerran kyllä toimii todella hyvin.

Nuo ulkoiset jutut, musiikki, sudokut, lukeminen tai muut ei toimi mulla.

Ap

Vierailija
27/32 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla mielikuvitusta? Jos on, ota sinua vaivaava paha ajatus kämmeniesi väliin, niinkuin voisit pidellä ilmspalloa. Ala puristaa ajatusta kokoon...pienemmäksi...vielä pienemmäksi ja juuri ennen kuin kädet osuvat yhteen, paha ajatus leimahtaa liekiksi ja siitä tupsahtaa valkoinen savutupsaus. Jos ajatus ei hävinnyt kokonaan mielestäsi, ota ajatuksenripe uudelleen käsiesi väliin ja hävitä se kuten ensimmäisellä kerralla.

Tarkoitus on puristaa ajatus kasaan nopeasti, ihan kolmen sekunnin aikana.

Samalla tavalla voi hävittää mieltä painaavia muistoja.

Vierailija
28/32 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele vauvaa joka jokeltaa iloisesti.

Vierailija
29/32 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös tuota samaa. Olen päivällä positiivinen ja energinen, enkä pahemmin murehdi saati kärsi masennuksesta. Mutta yöllä jos herään, olen maailmanlopun tunnelmissa. Olen päätellyt sen johtuvan alitajunnasta, tai jostain aivokemiallisesta tapahtumasta, kuten täälläkin joku taisi jo sanoa.

Itse noina hetkinä laitan tabletin päälle ja valitsen Youtubesta soittolistaltani kuulumaan jotain rauhallista puhetta. Olen kerännyt mm Ted talk -luentoja, eri aiheisiin liittyviä haastatteluja, videoita joissa joku lukee jotain ja joitain asmr videoita.

Ihminen ei voi aktiivisesti ajatella kahta asiaa yhtäaikaa, joten kun ajattelen kuulemaani, en voi ajatella mitään omituista pahaa samaan aikaan. Yleensä nukahdan alle 10 minuutissa ja herään aamulla hyvillä fiiliksillä. Jos taas jään hereille, en pääse tuosta pahasta olosta, vaan se jollain lailla jää inhottavasti häilymään koko seuraavaksi päiväksi.

Vierailija
30/32 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen, että nyt nukutaan, murehtiminen nyt ei auta yhtään, vaan tekee vielä väsymmäksi. Huomenna sit mietitään murheita.

Tämä on oikeastaan kaikkein tärkein.

Pitää päättää ja sanoa itselleen, että nyt ei ajatella näitä. Jos tietää, että ajatukset ovat vain aamuyöllä ahdistavia, niin komentaa itseään ajattelemaan mitä uudestaan päivällä. Yöllä nukutaan.

On tavallaan itselleen se turvallinen auktoriteetti, mikä kertoo miten homma hoidetaan.

Hyvä idea, mutta ainakin itselläni on ahdistavat ajatukset öisin aina pakonomaisesti mieleen pulpahtelevia. Niitä ei oikein voi hallita. Paha olo on itselläni ainakin ihan fyysistä, paniikinomaista ja stressaavaa. Mielen käskeminen ei ainakaan itselläni oikein toimi, koska ajatukset tosiaan tunkevat väkisin mieleeni. Vaikka miten työnnän niitä pois, niiden olemassaolo aiheuttaa jo niin pahaa oloa, että sitä ei saa käskemällä pois. 

Vierailija
31/32 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä niitää mainoskatkoina. Myös isän tai isoisän äänekkäät ilmavaivat kesken kirjan luvun on eräänlaisia ärsyttäviä mainoskatkoja, jotka kertovat isän tai isoisän vatsan toiminnasta.

Joissain kultuureissa ärsyttäviä ääniä tai ajatuksia on ajateltu demoneina, jotka houkuttelee pahaan tai häiritsee rauhaa.

Esimerkiksi kristinuskossa miehen seksuaalivietti on koettu paholaisesta tulleeksi.

Siksi miehen on ennen ajateltu olevan läpeensä paha ja potentiaalinen raiskari ja uhka yhteiskunnalle ilman uskonnollisia toimia.

Äkkinäiseen hätätilaan on annettu lääkkeeksi nokkosvihtaa tai tulikuumaa vettä jne.

Vierailija
32/32 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutti antoi seuraavat ohjenuoraset:

Ajattele jokea, jossakin mieluisassa paikassa. Ei ole väärää jos et "näe" sitä, se on silti sun päässä. Laita mielessäsi ajatus kerralla lipumaan sitä jokea pitkin niinkuin pudonnut lehti kulkee veden päällä ja anna sen lipua pois. 

Toinen keino on "pilkkoa" se tunne ikäänkuin paloihin. Tunnustella pieniä osia kerralla siitä tunteesta niin se ei ole ylivoimaisen iso tunne.

Tee nämä omassa rauhassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi