Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausajan kilpirauhasen vajaatoiminta

Vierailija
19.04.2022 |

Toisen lapsen raskausaikana 2020 minulla todettiin raskausajan kilpirauhasen vajaatoiminta ja sain lääkityksen. P - TSH -arvo oli 3,52 mU/l ja minulle määrättiin kokonainen tyroksiinipilleri päivässä. Sain siitä rajuja oireita, oksensin ja ripuloin ja yleisvointi heikkeni, ja jouduin lopulta viikkojen jälkeen tiputukseen. Luulin oireita mahataudiksi, pidin aina lääkkeestä taukoa kun ei pysynyt sisällä, aloin toipua ja jatkoin lääkitystä, niin samat oireet tuli taas. Lopulta aloin ottaa puolikasta pilleriä ja oireet loppuivat siihen. Kokeilin kerran vielä kokonaisella, ja alkoi kova ripuli, joten jatkoin puolikkaalla lääkärin luvalla, ja P - TSH -arvo oli sen jälkeen 1,47 mU/l.

Nyt olen pohtinut, että oliko tuo koko lääkitys turha, kun nykytietämyksen mukaan arvo on ok jos se on alle 4 mU/l. Tiedettiinkö tätä vielä 2020 vuoden lopulla, vai onko tämä ihan uusi suositus? Kävin tänään uuden raskauden tiimoilta verikokeissa, ja P -TSH -arvo oli 2,71 mU/l.

Sekin ihmetytti toisessa raskaudessa, kun pelkkien satunnaisten vilunväristysten takia lähetettiin kilppariverikokeisiin. Luulin että ne kuuluu alkuraskauteen.

Minkälaisilla arvoilla teille aloitettiin/ ei aloitettu kilpparilääkitys(tä) raskausaikana?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö ketään kokemusasiantuntijaa, vai onko tämä sittenkin harvinaisempi vaiva kuin luulin?

Vierailija
2/2 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ketään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan