Pääsen toukokuun alusta kuntouttavaa työtoimintaan!
Eli sekin tulee nyt sitten koettua. Olen ollut yhtäjaksoisesti työttömämä kuutisen vuotta ja nyt vasta minut ohjataan työpajalle. Vanhuuseläkkeeni alkaa kesäkuun 1.päivä. Mielenkiinnolla odotan, miten minut vielä "loppumetreillä" kuntoutetaan työelämään...
Kommentit (13)
Eiköhän siinä katsota missä kunnossa olet ja ohjata tarpeellisiin terveydenhuollon tai sosiaalihuollon palveluihin.
Missä kaupungissa / kunnassa noin "hienosti" toimitaan.
Tuntuu täysin järjettömältä. Millaisia perusteluja päätöksen tekijä oli laittanut asiaan ?
Ota se lähinnä siltä kannalta, että se on nimen omaan kuntouttavaa - antaa päivääsi sisältöä ja aikatauluja. Ohjattua tekemistä.
Olen itse ohjannut kuntouttavaa työtoimintaa omassa yksikössäni oman työni ohella, ja olen ihan suoraan sen todennut kuntouttavassa oleville, että tätä ei kannata ottaa työelämään valmentautumisena tai sellaisena, vaan ohjattuna ajanvietteenä, jota te-hallinnon viranomaiset teille järjestävät. Olemme virallisen sopimuksen lisäksi keskenämme sopineet tietyt toimintatavat ja työtoiminnan käytännöt, ja olen koettanut järjestää heille mielenkiintoisia, kevyitä työtehtäviä, joissa aika menee nopeasti, mutta ei missään nimessä rasitu.
Moni on tykännyt kun on päässyt työyhteisöön sisälle, tekemään yleishyödyllisiä ja melko mielekkäitä hommia, tapaamaan ihmisiä ja saanut 9€ päiväkorvauksen lisäksi kaupunkiliikenteen matkakortin. Ei tänne tulo ole tietenkään kaikille ollut mitenkään herkkua, ei aina eikä joka päivä, mutta olen ainakin itse rehellisyydellä ja joustavuudella koettanut tehdä heidän työtoimintansa jollakin lailla mielekkääksi tai edes siedettäväksi.
Juot kahvia, juttelet, otat rennosti. Ei se sen ihmeempää ole.
Pääseekö tuollaisen jälkeen palaamaan ansiosidonnaiselle? Mulla on 5 vuotta vielä ennen eläkettä ja tarjoavat kunnasta puoleksi vuodeksi työvelvoitetyötä, jotta pääsen takas ansiosidonnaiselle.
Voisko tällaisella toiminnalla kun päästä, tietääkö kukaan?
Vierailija kirjoitti:
Ota se lähinnä siltä kannalta, että se on nimen omaan kuntouttavaa - antaa päivääsi sisältöä ja aikatauluja. Ohjattua tekemistä.
Olen itse ohjannut kuntouttavaa työtoimintaa omassa yksikössäni oman työni ohella, ja olen ihan suoraan sen todennut kuntouttavassa oleville, että tätä ei kannata ottaa työelämään valmentautumisena tai sellaisena, vaan ohjattuna ajanvietteenä, jota te-hallinnon viranomaiset teille järjestävät. Olemme virallisen sopimuksen lisäksi keskenämme sopineet tietyt toimintatavat ja työtoiminnan käytännöt, ja olen koettanut järjestää heille mielenkiintoisia, kevyitä työtehtäviä, joissa aika menee nopeasti, mutta ei missään nimessä rasitu.
Moni on tykännyt kun on päässyt työyhteisöön sisälle, tekemään yleishyödyllisiä ja melko mielekkäitä hommia, tapaamaan ihmisiä ja saanut 9€ päiväkorvauksen lisäksi kaupunkiliikenteen matkakortin. Ei tänne tulo ole tietenkään kaikille ollut mitenkään herkkua, ei aina eikä joka päivä, mutta olen ainakin itse rehellisyydellä ja joustavuudella koettanut tehdä heidän työtoimintansa jollakin lailla mielekkääksi tai edes siedettäväksi.
Luuletko että joku uskoo tuon lirkutuksen?
Vierailija kirjoitti:
Et oo tosissaan. Kuka teki päätöksen?
Jos ei provo niin ihan uskomatonta. Kuukauden päästä eläkkeelle niin laitetaan kuntouttavalle. Haloo!
Vierailija kirjoitti:
No minkälaista ajanvietettä järjestit työttömille? Ei kai kukaan mitään kevyitäkään työtehtäviä tee, kun on kerta todettu työkyvyttömäksi normaaliin palkkatyöhön. Loppujen lopuksi ainoa mitä työttömän kannattaa tehdä päästäkseen elämässään eteenpäin, on hakea töitä tai miettiä joku uusi ala itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö tuollaisen jälkeen palaamaan ansiosidonnaiselle? Mulla on 5 vuotta vielä ennen eläkettä ja tarjoavat kunnasta puoleksi vuodeksi työvelvoitetyötä, jotta pääsen takas ansiosidonnaiselle.
Voisko tällaisella toiminnalla kun päästä, tietääkö kukaan?
ota selvää miten se vaikuttaa eläkkeesesi,jos olet duunari niin viimeisen työpaikan palkan mukaan lasketaan eläke. En tiedä näistä työvelvoite paikoista mutta kannattaa ottaa selvää tai eläkkeesi voi laskea paljonkin.
Älä valehtele. Ei tota usko äitiskään.
Kuntoutus voi olla tällainen: sulle isketään ristikko ja lyijykynä käteen ja sinä alat täyttelemään sitä. Hyvää KUNTOUTUSJAKSOA!
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele. Ei tota usko äitiskään.
Ei tuo aivan mahdotonta ole. Kun olin palkkatuella töissä niin samassa paikassa oli kuntouttavalla olevia. Eräs vanhempi nainen kertoi olevansa siinä eläkeputkessä. Vähän yli 2 vuotta eläke-ikään. Niin vain oli 2 kertaa kolmen kuukauden jaksot peräkkäin kuntouttavalla.
Et oo tosissaan. Kuka teki päätöksen?