Minkä ikäisenä aloitte rupsahtamaan? Ja miten?
Itse olen kohta 40v ja reilu vuosi sitten otetuista kuvista jo huomasin, että kaulanahka on alkanut selvästi löystymään, ihan kunnon makkara tulee leuan alle kun katsoo alaspäin. Ja sivuprofiilikuvissakin leukalinja on kadonnut kokonaan. Buldoggiposketkin on alkanut ilmaantumaan. Ja kokoajan pahenee vaan.
Kulmakarvoihin alkanut myös tulemaan valkoisia karvoja. Eikä vatsamakkarakaan lähde enää mihinkään vaikka kuinka yrittäisi.
Muut muutokset kyllä siedän, mutta tuo kokoajan paheneva kaulanalusnahka on ollut kyllä kova paikka. 😔
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Jos lohduttaa niin mulla on ollut lapsesta asti bulldogposket ja ekat harmaat löysin 16-vuotiaana 😄
N31
Kiitos, lohduttaa kyllä hieman. 🤗 Eihän sitä geeneilleen mitään mahda. 🤷♀️ Ap
En ole vielä alkanut rupsahtamaan. Tuskin sellaista tapahtuukaan, ainakaan omasta mielestäni. Se, mitä jotkut randomit ajattelevat ohimennessään, ei mua kiinnosta.
N45
27-28-vuotiaana kun paino nousi noiden vuosien aikana 45 kilosta 85 kiloon. Olen nykyään hirveä mätäri.
Nelissäkymmenissä alkoi olemukseen tulla sellaista tietynlaista väsymystä, enää ei näyttänyt raikkaalta vaikka mitä olisi tehnyt.
Nyt ikää 48 ja silmien ympärillä ryppyjä ja harmaata hiusta pukkaa.
Ei tälle mitään voi.
Eka rupsahdus noin 30 v. Silloin huomasin että hymyillessä tulee puoli naamaa peittävät, myös poskille pitkälle ulottuvat kurttu-harakanvarpaat silmäkulmista. Kaulalle oli myös tullut 3 syvää vaakasuoraa ryppyrengasta ja sibeliusrypyt kulmien väliin.
Siitä sitten rupsahdus tasaisesti mutta hitaasti eteni lisärypyillä silmien alle, nenästä suuhun, dekolteellle, kunnes 42-vuotiaana tuli megarupsahdus. Lihominen ja laihdutus saattoivat nopeuttaa sitä. Mulla nimittän oli kilpirauhasen vajaatoiminnta ja ehdin lihoa sen takia lähes 40 kg ennen kuin se todettiin ja sain lääkkeen. Lääkkeen saatuani laihdutin hyvin nopeasti liikakilot pois, mutta sen jälkeen olen näyttänyt todella vanhalta. Naama on valahtanut leukaperissä heiluu tyhjät nahkapussit, entisen pullean kaksoisleuan on korvannut tyhjä ryppyinen puhuessa heiluva heltta, tissit on ryppyiset kuivat tyhjät ihopussit, maha on ryppyinen ja roikkuu. Eipä tuolla ulkonäöllä onneksi enää niin väliäkään ole, mutta joskus töissä ärsyttää jos joku olettaa että olisin ihan pian eläkkeelle pääsemässä, vaikka sihen on vielä 20 vuotta!
Vähän riippuu, että miten laskee. Ensimmäinen ryppy erottui noin 26 vuotiaana, muistaakseni. Katsoin peilistä ja olin näkevinäni silmänkulmarypyn.
Sitten taas jos ajattelen liikunnan lisäämistä ja painonhallintaa, niin olen jaksavammassa kunnossa melkein 50 v, kuin 32 v univelkaisena esikoisen äitinä. Lihakseni ovat vahvemmat ja suuremmat kuin 3 v sitten, koska olen lisännyt liikuntaa. Tämän ikäisenä ulkonäkö riippuu siitä mitä on syönyt viime päivinä, miten on nukkunut, liikkunut ja levännyt tai stressannut. Oikea paino ja lihasmassan määrä merkitsevät paljon. Iho myös on suojattava hyvin Uv-säteilyltä. Onneksi olen käyttänyt auringonsuojaa 13 v alkaen.
En ole rupsahtanut vaikka olen 65v. Käytän kellertävää ylioppilaslakkia joka päivä.
Taide ja hikihommat. Lyömätön keino. Myös rupsahtamista vastaan.
Noin 48v. Kuukautiset alkoivat pätkiä, nyt ei ole enään tullut puoleen vuoteen. Iho on vuodessa muuttunut hiukan ryppyisemmäksi. Aika rypytön on silti mutta suurempi muutos kuitenkin. ikää nyt 49v.
Mielenkiintoinen aihe. Minäkin täytän kohta 40 ja odotan vähän kauhulla, milloin sitä tupsahtaa. Toki ikä näkyy nytkin ja on esim. ryppyjä, mutta minusta ne on oikeastaan söpöjä. Naaman valahtaminen ärsyttää, mutta eipä sillekään mitään voi. Jossain vaiheessa se on edessä.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen aihe. Minäkin täytän kohta 40 ja odotan vähän kauhulla, milloin sitä tupsahtaa. Toki ikä näkyy nytkin ja on esim. ryppyjä, mutta minusta ne on oikeastaan söpöjä. Naaman valahtaminen ärsyttää, mutta eipä sillekään mitään voi. Jossain vaiheessa se on edessä.
Siis rupsahtaa 😂
Olen suojannut dekolteeni auringolta ja se on edelleen sileä, toisin kuin joillakin minua 20 v nuoremmilla ja itseään auringossa kärventäneillä ylipainosta laihduttaneilla riippurinnoilla. Olen suojannut myös kasvot ja kämmenselät aurinkovoiteella ja niissä näkyy monilla ikääntyminen myös.
40 kun tuli mittariin niin alkoi näkyyn. Mutta eipä haittaa yhtään. Sekoilkoot muut, minä nautin elämästä ja oon kiitollinen vuosista ja niiden tuomista merkeistä.
Pienet silmäpussit on tullut nyt 30+ ikäisenä, samoin muutama harmaa hius
Vierailija kirjoitti:
Olen suojannut dekolteeni auringolta ja se on edelleen sileä, toisin kuin joillakin minua 20 v nuoremmilla ja itseään auringossa kärventäneillä ylipainosta laihduttaneilla riippurinnoilla. Olen suojannut myös kasvot ja kämmenselät aurinkovoiteella ja niissä näkyy monilla ikääntyminen myös.
Kysymys, mitä sitten jos näkyy että on ikää, jos on ikää?
Jos lohduttaa niin mulla on ollut lapsesta asti bulldogposket ja ekat harmaat löysin 16-vuotiaana 😄
N31