Mikä on normaali määrä siivousta - mikä on normaali siivoustaso kotona?
Meillä tuli siitä vähän erimielisyyksiä kotona, kun olen kuulemma nipo. Meillä imuroidaan korkeintaan kerran viikossa, usein menee pidempikin aika. Meillä on koiria, joista lähtee koko ajan karvaa. Lattiat on mopattu joskus viime vuonna. Mielestäni ei ole liiallista vaatia edes viikottaista imurointia ja wc-tilojen siistimistä ja että keittiössä ei olisi likaiset tiskit pöydässä tai tiskipöydällä, vaan astianpesukoneessa. Ja että leivänmurut yms. pyyhittäisiin työtasolta.
Kommentit (28)
Martoilta löytyy selkeät ohjeet ja suositukset.
Mitä tulisi siivota päivittäin, mitä harvemmin?
Järjestä tavarat paikalleen.
Siisti keittiö.
Poista häiritsevät roskat ja tahrat.
Viikoittain
Imuroi lattiat, matot ja tekstiilipintaiset huonekalut.
Pyyhi lattiat tarvittaessa nihkeällä.
Pyyhi pölyt ja poista sormenjäljet pinnoilta.
Pese wc ja kylpyhuone.
Tyhjennä kierrätysastiat.
Hoida kukat.
Silloin tällöin
Pese ikkunat.
Puhdista lattiat perusteellisemmin ja pyyhi lattialistat.
Järjestä ja pyyhi kaapit, hyllyt ja laatikot.
Puhdista valaisimet.
Pese lattiakaivo.
Puhdista tuuletusventtiilit ja patterit.
Puhdista sauna.
Puhdista seinät ja ovet.
Harjaa katosta pölyt ja hämähäkinseitit.
Tuuleta ja pese sisustustekstiilejä (tyynyt, täkit, päiväpeitot, matot, verhot).
Huolla kodinkoneet (jääkaappi, pakastin, pesukone, liesituuletin tms.).
https://www.martat.fi/marttakoulu/kodinhoito/siivous/siivouskalenteri/
Pitää sanoa, että meillä mies kyllä on tosi ahkera tekemään kotitöitä ja hän tiedostaa, että siivoustaso on riittämätön. On ollut vaan niin paljon kaikkea tekemistä ulkotöissä ja on joutunut auttelemaan paljon omia iäkkäitä vanhempia heidän asioissa. Ja itsellänikin on tiukkaa tekemismäärän kanssa. Perheen nuoriso sen sijaan on sitä mieltä, että näin on ihan ok ja rageen turhaa. Lähinnä nyt kyselin teinien kommenttien oikeutuksen perään mikä on normaalia ja mikä ei. Vaikka koulussa olisikin paljon tekemistä, mielestäni kotitöihin voi osallistua ilman että kyseenalaistaa niiden tarpeellisuuden. Ap
Vierailija kirjoitti:
Pitää sanoa, että meillä mies kyllä on tosi ahkera tekemään kotitöitä ja hän tiedostaa, että siivoustaso on riittämätön. On ollut vaan niin paljon kaikkea tekemistä ulkotöissä ja on joutunut auttelemaan paljon omia iäkkäitä vanhempia heidän asioissa. Ja itsellänikin on tiukkaa tekemismäärän kanssa. Perheen nuoriso sen sijaan on sitä mieltä, että näin on ihan ok ja rageen turhaa. Lähinnä nyt kyselin teinien kommenttien oikeutuksen perään mikä on normaalia ja mikä ei. Vaikka koulussa olisikin paljon tekemistä, mielestäni kotitöihin voi osallistua ilman että kyseenalaistaa niiden tarpeellisuuden. Ap
No mitä sinä sitten teet töiden jälkeen jos et ehdi siivoamaan?
Mulla on ollut pari projektia, mitkä pitää saada valmiiksi ennen deadlinea sekä kuolinpesän tyhjennystä ja sen asioiden hoitoa. Kyllä mä siivoan kotona, mutta en ole ehtinyt kaikkea mitä mielestäni pitäisi. Lähinnä nyt kiinnostaa väite, että olen ylivaativa siivoustavoitteissa ja kiinnostaa kuulla muilta, olenko, kun itse en tunnista sitä.
Meillä 2 henkilöä. Imurointi 1-2 kertaa viikossa. Tiskit pääsääntöisesti syönnin ja ruoanlaiton jälkeen koneeseen. Vessan pesu kerta viikkoon. Sekaista välillä voi olla, mutta perusasiat tehty. Täydellisen siivouksen teemme 2-3 kk välein siivoojan toimesta.
Kun on elukoita talossa niin pitäisi imuroida vähintään joka toinen päivä. Lisäksi varsinkin kevään ja syksyn rapakeleillä myös pestä lattia yhtä usein kun ne rakit tuovat niin paljon p..aa mukanaan ulkoa kotiin. Kodissa on saastaista ja haisee ilman näitä toimenpiteitä koska elukat.
Keittiö ja WC puunataan myös vähintään kertaalleen viikossa, sekä pyyhitään kodin muut pinnat.
Meillä asun minä tyttäreni ja kahden kissan kanssa. Imuroin joka päivä, vessa siivotaan pari kertaa viikossa perusteellisesti, lavuaari päivittäin. Pölyt pyyhin kerran viikossa, lattiat pestään kerran kuussa, kun siivoan oikein kunnolla. Pari kertaa vuodessa vaihdan verhot, pesen ikkunat ja vaihdan huonekalujen paikkaa, siivoamiseen menee tuolloin yleensä koko viikonloppu.