Hesari paljastaa saamelaisten salatun historian, asuivat väleissä ja esiintyivät eläintarhojen vetonauloina
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008735344.html
Ei ollutkaan rasismia että saamelaisia pilkataan kun itse kiertelleet laajasti Eurooppaa esiintyen tivolien ja eläintarhojen villi-ihmisinä!
He esiintyivät puolieläiminä ja nauttivat siitä, Hesari kirjoittaa, rasismia ei ollut vaan työ oli hyvin palkattua ja helppoa.
Villi-ihmisnäytöksessä saattoi kulua useita pulloja viinaa, tunnetuimmat saamelaistähdet nousivat kotieläintarhojensa suosituimmaksi esiintyjiksi.
Ilmeisesti pirkkapeten saamelaishahmo oli saanut innoituksensa näistä sirkussaamelaisista ja perustui tarkkaan tutkimukseen saamelaisten elintavoista!
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
missä väleissä?
Jutussa kerrotaan että asuivat HÄKEISSÄ ja esiintyivät villi-ihmisinä juopotellen ja ihmisille törkeyksiä huudellen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
missä väleissä?
Jutussa kerrotaan että asuivat HÄKEISSÄ ja esiintyivät villi-ihmisinä juopotellen ja ihmisille törkeyksiä huudellen!
Jassoo.
Miten niin "salatun"? Minä olen tiennyt nuo jutut jo vuosikymmeniä sitten.
Se vaan, että yhtä vähän saamelaiset itse tunkivat niihin sirkuksiin kuin se hottentottinainen, joka nimeä en nyt harmikseni muista. Kyllä joku muu heidät sinne houkutteli.
Se vaan, että yhtä vähän saamelaiset itse tunkivat niihin sirkuksiin kuin se hottentottinainen, joka nimeä en nyt harmikseni muista. Kyllä joku muu heidät sinne houkutteli.
Vierailija kirjoitti:
Onnittelut saavutuksesta. Kunniakirja tulee postissa.
missä väleissä?