Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä 6-vuotiaan tytön pitäisi osata tehdä ikäisen tasolla?

Pieni tyttönen
18.04.2022 |

Millä kehitysasteella 6- vuotias tyttö on? Meidän tyttö pitää vielä päiväunille, syöttää, laittaa kengät jalkaan ja sitoa kengännauhat. Hygieniasta täysin huolehdittava. Puettava päälle.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joltain maholta tantalta kysytään, niin ei tuon ikäiselle saa asettaa minkäänlaisia odotuksia, kuten ei muunkaan ikäisille lapsosille.

Homoilun hienoutta ja normaaliutta saa sille kuitenkin opettaa jo tarhassa, kysymättä lupaa vanhemmilta.

Vierailija
2/22 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan aina, kun työtoveri harmitteli neuvolan tädin kommenttia hänen 5-vuotiaan tyttärensä taidoista.  Hoitaja oli todennut, että tytön pitäisi jo osata hypätä yhdellä jalalla, vaan tyttöparkapa ei osannut.  Mitä merkitystä tällaisen taidon puuttumisella on?  Miksi ylipäätään asettaa minkäänlaisia odotuksia lapsen kehitykselle, jokainen kehittyy omaa tahtiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö sellaisia käyriä sun muita tarkkaillaan jotka kertovat lapsen kehityksen "normaalin" tason?  Toivottavasti ei.

Vierailija
4/22 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan aina, kun työtoveri harmitteli neuvolan tädin kommenttia hänen 5-vuotiaan tyttärensä taidoista.  Hoitaja oli todennut, että tytön pitäisi jo osata hypätä yhdellä jalalla, vaan tyttöparkapa ei osannut.  Mitä merkitystä tällaisen taidon puuttumisella on?  Miksi ylipäätään asettaa minkäänlaisia odotuksia lapsen kehitykselle, jokainen kehittyy omaa tahtiaan.

Tuommoisilla yksinkertaisillakin keinoilla voi mitata muun muassa motorista kehitystä.

Jos ei osaa tuon ikäisenä hyppiä edes yhdellä jalalla, niin ei se toki ole kovin huolestuttavaa vielä, mutta ei siinä osaamattomuudessa tarvii pitkään mennä kun lasta tai sen vanhempaa aletaan pitämään vajukkina.

Vierailija
5/22 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä tuossa iässä olin jo aika itsenäinen.

En enää nukkunut päiväunia, leikin kavereiden kanssa vapaa-ajalla, osasin ihan itse ottaa välipalani ja valita vaatteeni ja lueskelin Aku Ankkoja.

Joinakin aamuina piti lähteä yksin taksilla eskariin.

Samoin teki muut eskarikaverit.

Asuttiin toki maaseudulla ja yleensä täällä päin ne eskari-ikäiset oli jo itse isosisaruksina vastuussa perheen pienimmistä.

Tämä oli vuonna 2008.

Epäilen tätä provoksi tai sitten suosittelen aloittakaa hakeutumaan pikaisesti neurologin puheille.

Vierailija
6/22 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani syö itse, osaa itse ottaa jotain jääkaapistakin tarvittaessa. Pesee itsensä, mutta menee suihkuun vain käskettynä, laittaa kengät jalkaansa itse, ei ole nauhakenkiä. Osaa pukea päälleen, mutta ei välttämättä halua. Ei ole nukkunut päikkäreitä enää vuosiin. Lukee, osaa ekaluokan matikkaa, puhuu kahta kieltä.

Vierailija
7/22 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 5-6-vuotiaat alkavat olla jo melko isoja lapsia, harva enää ottaa päiväunia saati tarvitsee apua syöttämiseen ja muihin elintärkeisiin toimintoihin.

Moni tuon ikäinen kulkee jo itse pyörällä eskariin ja on muutenkin kehityksessä melko lailla kouluun valmis.

En muista että koskaan olisi kohdalle osunut sellaisia kouluikäisi,, jotka olisivat noin autettavia, paitsi silloin kun tein töitä kehitysvammaisten koulussa.

- lastenohjaaja

Vierailija
8/22 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 6v osaa aakkosia, laskea helppoja plus ja miinus laskuja, kirjoittaa vähän, ajaa ilman apupyöriä, osaa pukea kaikki vaatteet, syö tietysti itse, osaa laittaa astiat koneeseen, osaa pestä suihkussa hiuksensa ja kuivata suihkun jälkeen. Kengän nauhoja ei osaa sitoa, kun on tarrakenkiä. Osaa pelata erilaisia lautapelejä. Lapset kehittyy hyvin yksilöllisesti, mutta kyllä tuon ikäisen kuuluu jo osata syödä itse. Kaikki meidän lapset on jo viimestään reilun vuoden iässä syönyt täysin itse. Toki jos teet aina kaiken valmiiksi, niin eihän se viitsi edes yrittää.

Vierailija
9/22 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuommoisilla yksinkertaisillakin keinoilla voi mitata muun muassa motorista kehitystä.

Jos ei osaa tuon ikäisenä hyppiä edes yhdellä jalalla, niin ei se toki ole kovin huolestuttavaa vielä, mutta ei siinä osaamattomuudessa tarvii pitkään mennä kun lasta tai sen vanhempaa aletaan pitämään vajukkina.

Motorinen kehitys on eri asia kuin muu lahjakkuus. En osannut 5-vuotiaana hyppiä yhdellä jalalla, mutta luin täysin sujuvasti. Muistan kun kotona ahkerasti opeteltiin yhdellä jalalla hyppimistä 6-vuotisneuvolaa varten. Koulussa lukuaineet kymppejä, liikunta armosta seiska kun sentään yritin. Ei diagnooseja, koska ysärillä ei huolestuttu lapsesta joka pärjää lukuaineissa eikä häiriköi, ja nyt aikuisena omasta mielestäni motorisesti ihan normaali.

Vierailija
10/22 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 6v tyttö osaa lukea ja tunnistaa numerot, lukee mielellään lasten lehtiä ja kirjoja ja osaa kirjoittaa.

Syö myös itse ja osaa lukea yksinkertaisia reseptejä ja mielellään leipoo ihan itse, tietysti valvottuna ja tarvitsee apua järjestelyissä.

Peseytyy myös itse, hiukset on pitkät ja ne jättää kyllä mielellään pesemättä eikä tykkää hoitoaineesta, vanhemmat auttavat letittämisessä ja muussa hiusten hoidossa.

Pyöräilee myös ja tykkää muovailla ja piirtää, mutta esimerkiksi saksilla leikkaaminen on hänelle svielä haastavaa reunaa pitkin ja tätä harjoitellaan.

Osaa sopia itse leikkitreffejä ja viettää kavereiden kanssa paljon aikaa leikkipuistossa kaksin, minulla on ikkunasta koko ajan näkymä puistoon ja pystyn seuraamaan lapsen tekemisiä.

Hänellä on kuitenkin vielä r-vika ja saksien kanssa haasteita, jokainen lapsi kehittyy ajallaan.

Toki aloittajan tilanne kuulostaa poikkeuksellisen erikoiselta, olisin huolestunut jo 3v paikkeilla lapsen käytöksestä.

Jos tämä ei ole provo, vie lapsi lääkäriin.

Muuten tämä on 0/5.

Vierailija
11/22 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Motorinen kehitys on eri asia kuin muu lahjakkuus. En osannut 5-vuotiaana hyppiä yhdellä jalalla, mutta luin täysin sujuvasti. Muistan kun kotona ahkerasti opeteltiin yhdellä jalalla hyppimistä 6-vuotisneuvolaa varten. Koulussa lukuaineet kymppejä, liikunta armosta seiska kun sentään yritin. Ei diagnooseja, koska ysärillä ei huolestuttu lapsesta joka pärjää lukuaineissa eikä häiriköi, ja nyt aikuisena omasta mielestäni motorisesti ihan normaali.

Niin, senpä takia niitä mittauskeinoja on erilaisia, kas kun ei vaikkapa yhdellä jalalla hyppiminen kerro älyllisestä kehityksestä oikein mitään, sitä mitataan toisenlaisilla testeillä.

Vierailija
12/22 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on joku pervo, älkää vaststko tähän.

Vierailija
13/22 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö sellaisia käyriä sun muita tarkkaillaan jotka kertovat lapsen kehityksen "normaalin" tason?  Toivottavasti ei.

Miksi toivottavasti ei?

Anna kun arvaan: sukupuolensa kuusivuotiaan pitäisi antaa "valita" mielestäsi, eikö vain?

Vierailija
14/22 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi toivottavasti ei?

Anna kun arvaan: sukupuolensa kuusivuotiaan pitäisi antaa "valita" mielestäsi, eikö vain?

Eikös juuri jossakin mainittu, että 6-vuotias poika ilmoittaa olevansa tyttö.  Mistä me voimme tietää, miltä hänestä tuntuu?

Vierailija
15/22 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkistä ja tuosta tekstistä tuli jotenkin ällö olo, ihan kuin jonkun p 3 d a r i n kirjoittama

Vierailija
16/22 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on 6v ja 4v pojat. Molemmat söivät jo yksivuotiaina itse, päiväunia eivät ole nukkuneet 3v jälkeen ja osaavat peseytyä itsenäisesti sekä solmia kengännauhansa.

4v tarvitsee apua joidenkin ulkovaatteiden kanssa, muuten hänkin pukeutuu kokonaan itse, kuten 6v.

Molemmat pelaavat mielellään lautapelejä, laskettelevat, pelaavat erilaisia pallopelejä, tanssivat ja liikkuvat muutenkin aktiivisesti.

Kavereita ovat saaneet ottaa mukaan uimahalliin, 4v on lasten altaassa minun kanssa ja 6v isän ja kavereiden kanssa aikuisten puolella ja harjoittelevat jo uimahyppyjä.

4v lukee jo vähän ja 6v täysin sujuvasti, molemmat myös tunnistavat numeroita ja osaavat laskea ja havannoivat muutenkin ahkerasti ympäristöään, kyselevät uutisista ja keskustelevat mielellään maailman tapahtumista.

Melko normaaleja ikäisekseen, liikunnallisesti toki lahjakkaita.

Aloittajan lapsen tilanne kuulostaa pahalta.

Kanssamammojen mukana epäilen tätä provoksi.

Aapeen lapsen tilanne vastaa jo vaikeaa kehitysvammaa.

Vierailija
17/22 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän on pakko olla provo

Vierailija
18/22 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

6v on esikoululainen, jos noi ap:n asiat olisi noin lapsi olisi jo tutkimuksissa miksi asian noin.

Vierailija
19/22 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ne ajat muuttuu. 1960-luvulla menin 5-vuotiaasta yksin tarhaan kun vanhemmat oli töissä.

Aamulla siis herääminen, aamupala, pukeminen ja tarhaan lähtö. Tarhaan sellainen kilometrin kävely.

Vierailija
20/22 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

6v on esikoululainen, jos noi ap:n asiat olisi noin lapsi olisi jo tutkimuksissa miksi asian noin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi