Miksi etelä-pohjanmaalla suhtaudutaan niin nuivasti ei-paikkakuntalaisiin?
Jos on muuttanut muualta sinne, niin tämä on huomattu työyhteisössä. Vaikka on itse ystävällinen kaikille.
Kommentit (42)
Seinäjoella, joka on Etelä-Pohjanmaan "pääkaupunki", yritettiin muutama vuosi sitten tehdä päätös, että kaikkien ravintoloiden pitää hommata terasseilleen harmaat terassikaiteet. Ihan sama, omistatko kaljabaarin, ruokaravintolan tai pikaruokalan, kaikilla on välttämättä oltava samanlaiset harmaat terassit, koska muuten katukuva on epä-yhtenäinen! En tiedä, menikö tuo päätös läpi, koska korona tuli ja kaatoi ravintolat joka tapauksessa terasseineen päivineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikä suhtauduta. Korkeintaan naureskellaan, jos joku on muuttanut pääkaupunkiseudulta ja "puhuu kirjakieltä".
Toisen puheelle nauraminenko ei siis ole "nuivaa" tai pahantahtoista? Eipä pk-seutulaisetkaan naura muiden murteelle, mutta siellä teillä nauretaan. Aika lapsellista ja typerää!
On nauramista ja "nauramista". Jos ei kestä hyväntahtoista naurua niin päin naamaa nauraminen vie yöunet.
Tuo edellinenkään ei tarkoottanu pilkkaamista. Sun asenne on olla peitsi tanas jo valamihiksi.
eikö siellä ole paljon lestadiolaisia? turkistarhoja? tylsää tasaista peltoa?
junalla menin kerran vaasaan ja oli kyllä ahdistavan näköistä, rumaa ja tylsää.
Lessuja on enemmän pohjois-pohjanmaalla. Siis enemmistö. Jonkun verran toki eepeelläkin
Kaikki erilainen on ilmeisesti pelottavaa. En ole vuosiin käynyt Lappajärvellä, mutta parikymmentä vuotta sitten keskustassa oli ihan mukava puinen penkki. Se poistettiin ja ihmiset tietysti kyselivät mukavan istumapaikan perään. Selvisi, että syy oli se, että penkillä alkoi istuskella kaikenlaista epäilyttävää porukkaa (juoppoja?) Sen takia ei saanut kukaan muukaan istua sillä keskustan ainoalla penkillä.
Puhetapa on usein suora ja töksähtelevä. Monesti se loukkaa muita vaikkei ole tarkoitus. Vakavamielisyys.
Vierailija kirjoitti:
Isäni oli kotoisin Etelä-Pohjanmaalta, ja kävin seudulla lapsuudessani useita kertoja. Muistikuvani on se, ettei lämmin suhtautuminen ihmisiin ja etenkin vieraisiin ole pohjalaisten vahvuuksia. He eivät ole pahantahtoisia, mutta pysyttelevät mieluummin omissa piireissään - eivätkä juuri puhu!
Ai. Mulla on taas ihan päinvastainen kokemus. Erittäin ystävällisiä, kohteliaita ja lämpimiä. Myöskin auttavaisia ovat. Itse olen Helsingistä mutta miehen kautta olen tutustunut pohjalaisiin.
Varmaan pelkäävät että joku ulkopuolinen tulee pilaamaan hyvän linjasiitoksen. 🤪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni oli kotoisin Etelä-Pohjanmaalta, ja kävin seudulla lapsuudessani useita kertoja. Muistikuvani on se, ettei lämmin suhtautuminen ihmisiin ja etenkin vieraisiin ole pohjalaisten vahvuuksia. He eivät ole pahantahtoisia, mutta pysyttelevät mieluummin omissa piireissään - eivätkä juuri puhu!
Ai. Mulla on taas ihan päinvastainen kokemus. Erittäin ystävällisiä, kohteliaita ja lämpimiä. Myöskin auttavaisia ovat. Itse olen Helsingistä mutta miehen kautta olen tutustunut pohjalaisiin.
No heh, tuuppa käymään Itä-Suomessa, vaikka Ilomantsiin, niin näet ja ymmärrät mitä lämpimyys oikeasti tarkoittaa..
Olen eepeellä, alunperin vaasasta. En ole kohdannut huonoa käytöstä ikinä.
Nyt alan jo tottua, olen 48 vuotta Pohjanmaalla asunut savolaistyttö. Eivät ole täällä aluksi niin sydämellisiä, mutta aikaa myöten siihen tottuu. Samoin tuo on totta, että syvällisiä ei juuri puhuta. Lapsista kyllä täällä tykätään enemmän kuin muualla päin Suomea. Työntekoa arvostetaan yli kaiken, hauskanpitoa ei niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Nyt alan jo tottua, olen 48 vuotta Pohjanmaalla asunut savolaistyttö. Eivät ole täällä aluksi niin sydämellisiä, mutta aikaa myöten siihen tottuu. Samoin tuo on totta, että syvällisiä ei juuri puhuta. Lapsista kyllä täällä tykätään enemmän kuin muualla päin Suomea. Työntekoa arvostetaan yli kaiken, hauskanpitoa ei niinkään.
Saman huomannut: pinnallista juttua, raha ja esiintyminen, pyrkyryys tärkeää. Ihmiset todella itsekkäitä ja narsistisia.
Exä oli Pohjanmaalta kotoisin ja voin sanoa, että juntimpaa, nuivempaa ja sisäsiittoisempaa meininkiä en ole koskaan todistanut. En ennen enkä sen jälkeen.
Jokainen exän kaveripiirissä oleva ihminen oli seurustellut toistensa kanssa. Jollain oli vahinkolasta exänsä parhaan kaverin kanssa. Käytöstavat ihan hukassa; ei tervehditty tavatessa, ei kysytty kuulumisia, ei puhuttu mistään syvällisesti. Illanvietto kavereiden kanssa perustui ryyppäämiseen. Exä olisi halunnut mielummin ryypätä joulut kavereiden kanssa kuin luoda kanssani jotain yhteisiä jouluperinteitä. Eräs exän kaveri inhosi avoimesti jokaista joka ei ollut maalta, etenkin Kehä Kolmosen sisäpuolelta tulevat olivat automaattisesti snobeja, vaikkei edes olisi tuntenut. Kun kävimme paikallisella huoltoasemalla exäni kanssa, minua tuijotettiin suu auki kuin jotain ulkoavaruudesta juuri laskeutunutta muukalaista.
Vierailija kirjoitti:
Exä oli Pohjanmaalta kotoisin ja voin sanoa, että juntimpaa, nuivempaa ja sisäsiittoisempaa meininkiä en ole koskaan todistanut. En ennen enkä sen jälkeen.
Jokainen exän kaveripiirissä oleva ihminen oli seurustellut toistensa kanssa. Jollain oli vahinkolasta exänsä parhaan kaverin kanssa. Käytöstavat ihan hukassa; ei tervehditty tavatessa, ei kysytty kuulumisia, ei puhuttu mistään syvällisesti. Illanvietto kavereiden kanssa perustui ryyppäämiseen. Exä olisi halunnut mielummin ryypätä joulut kavereiden kanssa kuin luoda kanssani jotain yhteisiä jouluperinteitä. Eräs exän kaveri inhosi avoimesti jokaista joka ei ollut maalta, etenkin Kehä Kolmosen sisäpuolelta tulevat olivat automaattisesti snobeja, vaikkei edes olisi tuntenut. Kun kävimme paikallisella huoltoasemalla exäni kanssa, minua tuijotettiin suu auki kuin jotain ulkoavaruudesta juuri laskeutunutta muukalaista.
Tämä! Olin juuri tulossa kirjoittamaan, että kerran elämässäni olen ollut Pohjanmaalla tai siis ajanut ohi ja pysähtynyt huoltoasemalla, niin pöydissä istuvat miehet tuijottivat minua suu auki. Olin pukeutunut ihan normaalisti, farkut ja villapaita oli ja äijät vain töllistelivät kuin sekopäät.
Vierailija kirjoitti:
Seinäjoella, joka on Etelä-Pohjanmaan "pääkaupunki", yritettiin muutama vuosi sitten tehdä päätös, että kaikkien ravintoloiden pitää hommata terasseilleen harmaat terassikaiteet. Ihan sama, omistatko kaljabaarin, ruokaravintolan tai pikaruokalan, kaikilla on välttämättä oltava samanlaiset harmaat terassit, koska muuten katukuva on epä-yhtenäinen! En tiedä, menikö tuo päätös läpi, koska korona tuli ja kaatoi ravintolat joka tapauksessa terasseineen päivineen.
Höpö höpö
Mitä serkumpi, sitä herkumpi.
Etelä-Pohjanmaa on meidän vastine Mississippille.
Asuin siellä muutaman vuoden enkä ole missään muualla Suomessa törmännyt niin räikeään naisten itsensä viljelemään naisvihaan. Jos "likka" pukeutuu kuin yleinen nainen (yleinen nainen = tyköistuva trikoopaita ja pillifarkut), niin joutaakin tulla ahdistelluksi, kyllä pitää naiselta mies löytyä jne. Hienoissa omakotitaloissa asuvat ja ulkoasultaan hillityn huolitellut rouvat käyttäytyivät kuin pahaiset mean girlit. Jälkeenpäin se kaikki näyttäytyy lähinnä koomisessa valossa mutta silloin se ahdisti, kun hyvin herkästi joutui muiden naisten silmätikuksi vain siksi, että en ollut sellainen kuin heidän mielestään naisen kuuluu olla.
Mukaviakin eteläpohjalaisia tunnen mutta he ovat lähes kaikki joko seudulta pois muuttaneita tai siellä asuvia mutta työn tms. vuoksi tavallista kirjavammissa ympyröissä pyöriviä. Peruspohjalainen, joka on koko ikänsä asunut samalla kylällä ja ottanut puolisonkin lähimmästä naapuritalosta, on keskimäärin aika raskas ihminen. Jatkuvasti epäluuloinen puolustautumismoodi päällä eikä erilaisuuteen osata muutenkaan suhtautua kovin asiallisesti vaan avoin pilkkaaminen ja loukkaava herjanheitto on ihan hyväksytty tapa kommunikoida. Siellä vaikuttaa olevan monilla ihmisillä valtava määrä epävarmuutta ja patoutunutta vihaa, mikä purkautuu sitten enempi vähempi aggressiivisena käytöksenä.
Uskon että tässä on yksilökohtaisia ja ehkä myös paikkakuntakohtaisia eroja. Itse en muualle muuttaneena pohjalaisena ole pannut merkille, että pohjalaiset olisivat jotenkin erityisen nurkkakuntaisia.